تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819409250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوباما در راه گورباچف، افول ابر قدرتي آمريكا واشنگتن پست نوشت:


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: اوباما در راه گورباچف، افول ابر قدرتي آمريكا واشنگتن پست نوشت:
روزنامه آمريكايي واشنگتن پست نوشت : باراك اوباما دنباله رو راه ميخاييل گورباچف در به زيركشيدن يك ابر قدرت هرچند با نياتي خيرخواهانه اما غافل از عواقب شوم اين جهان بيني است.رقباي آمريكا در موقعيت كنوني كه عقب نشيني آمريكا كاملا مشهود است، فرصت را مغتنم ديده اند تا فضا را براي تغيير در دستور كار جهاني آماده سازند.


دراين مقاله كه درشماره امروز واشنگتن پست به چاپ رسيد باعنوان«آيا به جاست اوباما را گورباچف دوم بناميم؟» آمده است: اصلاحات هر دو رهبر كه از روي حسن نيت هم انجام شد، همه قدرت يك ابر قدرت را به زير كشيد و امروز ريشه اصلي نگراني همه متحدان آمريكا نيزهمين است كه البته بالقوه محرك هم هست.

وي به نقل از والتر راسل ميد«walter russell mead» كه در مقاله «پاياني بر نظريه پايان تاريخ» به افول ابرقدرتي امريكا در جهان اشاره مي كند و مي نويسد: رويكرد اوباما با فاصله گرفتن از سياست هاي جورج بوش مهمترين دستاوردش قوي تر شدن قدرت هاي محوري (مركزي) شامل سه كشور روسيه ، چين و ايران بود.

دراين مقاله آمده است: آنچه كه قابل تأمل است اين است كه اوباما هم مانندگورباچف كوشيد تا خطاهاي گذشته كشورش را به نحوي جبران و اصلاح كند و فرآيندي كه اوباما آن را سرلوحه كار خود قرار داد، بطور كل قدرت آمريكا را مخدوش كرد و به تبع آن هم متحدان آمريكا آسيب پذيرتر از گذشته شدند.

اينگا تيوس درمورد توافق هسته اي با ايران مي نويسد: اگر فرض بر اين باشد كه كار اوباما صحيح بوده و توانسته است بدون توسل به جنگ، برنامه هسته اي ايران را محدود سازد، چگونه خواهد توانست جلوي مخالفان را بگيرد؟

اين مستلزم آن است كه نوعي ارتباط استراتژيك ميان دوستان و دشمنان بر قرار گردد كه صد البته چنين هوشمندي درپنج سال گذشته از اوباما مشاهده نشده است.

يك تحليلگرعرب هم در اين منظر قايل به اين باور است كه اوباما مصمم به تعديل قدرت امريكاست و اعتقاد به دكترين شتر مرغ دارد و عامدانه از به عواقب عقب نشيني از عراق و افغانستان غافل مانده است.

در عراق، آمريكا افزون بر سه هزارميليارد دلار در آن هزينه كرد و ضمن آن كه خون هاي بسياري هم در آن ريخته شد اما امروز دولت عراق به يك كارگزار فعال ايران تبديل شده و آمريكا هم كاملا نسبت به آن منفعل مانده است.

در افغانستان آمريكا بي وقفه در تلاش و هزينه كردن است اما حامد كرزي مقابل آمريكا شانه بالا مي اندازد و راهش را مي گيرد و پي كار خود مي رود.

كشورهاي جهان نگران آن هستند كه اوباما اصلا متوجه نيست كه قدرت آمريكا رو به افول است.

شايد پاسخ دولت اوباما به اين انتقادها اين باشد كه اينها هرگز نشانه ضعف نيست بلكه تلاش آمريكا در راه تنظيم نظم نويني براي جهان است.

واشنگتن پست مي نويسد:اوباما هم مانند گورباچف، پيامدهاي ناگوار تغيير يك سيستم از مد افتاده فرسوده را پيش بيني نكرده است او فكر مي كند مي تواند بدون آنكه ژاكت(پليور) خود را از تن در آورد يك بلوز كوچك محقر نخ نما شده را به تن كند و هركجا قدرت آمريكا قوي بود سطح اقتدار شوروي ضعيف مي شد.

وي در پايان مي نويسد: به هر روي اين اصل ناخوشايند را بپذيريم به قدرت رساندن مجدد يك ابر قدرت هرگز نمي تواند عاري از خدعه و نيرنگ باشد.(ايرنا)

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن