تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819173825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واشنگتن پست: فشار نظامي در افغانستان بعد از خروج آمريكا بر دوش ارتش اين كشور مي‌افتد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: واشنگتن پست: فشار نظامي در افغانستان بعد از خروج آمريكا بر دوش ارتش اين كشور مي‌افتد
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/30
با برچيده شدن شبكه گسترده تاسيسات نظامي آمريكا در سراسر افغانستان، فشار طولاني ترين جنگ آمريكا بر دوش سربازان افغان افتاده است كه مشتاقانه منتظر حل و فصل مشاجره بين رئيس جمهور خود و واشنگتن هستند.
واشنگتن پست نوشت: سربازان آمريكايي در معدود پايگاههاي باقي مانده در شرق افغانستان سرگرم بهبود عمليات لجستيكي ارتش افغانستان و سامانه هاي تداركاتي در آستانه سالي هستند كه بسياري افراد آن را نقطه عطف اين جنگ مي دانند.
ژنرال جيمز مك كانويل فرمانده نيروهاي آمريكايي در شرق افغانستان به سربازان آمريكايي مستقر در اين منطقه گفت:« دشمن عادت داشت بگويد با اشغالگران خارجي مي جنگند. آنها ديگر نمي توانند اين مطلب را بگويند. آنها از اين پس با افغان ها مي جنگند.»
هيچ بحثي درباره اينكه ارتش افغانستان در حال نبرد است وجود ندارد اما شانس موفقيت آنها در مواجهه با افزايش ستيزه جويي و روابط تلخ حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان و واشنگتن در هاله اي از ابهام است.
حامد حمدان يكي از افسران افغان كه در كنار سربازان آمريكايي در استان خوست مشغول به فعاليت است گفت:« ما نمي توانيم بدون پشتيباني سربازان ائتلافي از كشورمان مراقبت كنيم. ما همه تداركات از جمله سوخت، مهمات و اقلام ديگر را از آمريكا دريافت مي كنيم. ما ارتشي جديد هستيم.»
كمي پس از آنكه مك كانويل فرماندهي نيروهاي آمريكايي را در شرق افغانستان تحويل گرفت، فرماندهان ارتش افغانستان تلاشي جاه طلبانه را براي كنترل بر مناطق روستايي تحت كنترل طالبان آغاز كردند.اين هدف فرماندهان آمريكايي را به دردسر انداخت و آنها به افغان ها توصيه كردند بر مناطق روستايي اصلي اين كشور و راه هايي اصلي متمركز شوند.
مك كانويل گفت:« براي من جاي تعجب داشت چرا كه افغان ها حملات موفقي را به انجام رساندند و حتي موفق شدند روستايي را به كنترل خود درآوردند كه جنگجويان طالبان در سال دو هزار و هشت آن را گرفته بودند.»آ
اين ژنرال آمريكايي گفت:« من به آنها بسيار افتخار مي كنم آنها دشمن را در روستاي وانات شكست دادند.»
اين ژنرال آمريكايي تاكيد كرد در حالي كه حضور آمريكا در شرق افغانستان كمتر شده است، نيروهاي امنيتي افغانستان راههايي را براي همزيستي با جنگجويان يافته اند؛ فرايندي كه پيش بيني مي شود در ماههاي پيش رو گسترش مي يابد.
مك كانويل اين تعاملات را واقعيت موجود در افغانستان مي داند كه نشان مي دهد دستيابي به پيروزي نظامي تعيين كننده در افغانستان نزديك نيست.
در همين حال برخي از مردم افغانستان نگرانند نيروهاي اين كشور در سال آينده شكست مي خورند.
يك مترجم نظامي افغان گفت شايستگي نيروهاي نظامي افغانستان نسبت به سال هاي گذشته افزايش يافته است اما آنها براي تامين تداركات پايه اي به نيروهاي آمريكايي وابسته هستند و به شدت درباره دورنماي عقب نشيني نظامي ناگهاني آمريكا نگرانند.
وي گفت:« اگر آمريكايي ها اين كشور را ترك كنند ارتش ملي افغانستان در مدت سه ماه از هم مي پاشد. همه اكنون درباره اين مسئله حرف مي زنند و به آينده شان مي انديشند.»
چاك هيگل وزير دفاع افغانستان نيز در سفر اخير خود به افغانستان مطالب مشابهي را از فرماندهان ارشد افغانستان دريافت كرد.
يكي از آنها به هيگل گفت اگر قرار باشد آمريكايي ها عجولانه آمريكا را ترك كنند ، درگيري هاي خياباني در كابل آغاز مي شود.
مقامات آمريكايي اميدوارند به زودي توافقي درباره حضور نيروهاي آمريكايي در افغانستان با دولت كابل امضا شود.
نااميدي از عملكرد كرزاي در ميان نيروهاي نظامي افغان در همه رده هاي ارتش رو به افزايش است.
حمدان گفت مقامات بلندپايه در كابل بخش اعظم پولي را كه از واشنگتن و متحدانش براي مصارف افغانستان گرفته اند اختلاس كرده اند.
وي گفت:« ما دفتر رياست جمهوري داريم كه به شكلي فاسد به كار خود ادامه مي دهد. نمي توان به كسي اعتماد كرد.»
...

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن