تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820092363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شروع خوب مجارستان در توسعه روابط با ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شروع خوب مجارستان در توسعه روابط با ايران
رئيس اتاق تهران در ديدار با معاون وزير امور خارجه مجارستان بر توسعه همكاري‌ها و برنامه‌هاي مشترك تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، يحيي آل اسحاق در ديدار با مسئولان ارشد وزرارت امور خارجه مجارستان با اشاره به رابطه ديرينه و سابقه تاريخي دو كشور بر لزوم توجه جدي به شرايط تازه و فضاي نويني كه در دو كشور ايران و مجارستان شكل گرفته تاكيد كرد و شناخت بهتر از ظرفيت‌هاي اقتصادي - اجتماعي را لازمه توسعه روابط دو جانبه خواند.

وي افزود: ما چند ماه قبل هياتي تجاري از طرف اتاق تهران به مجارستان اعزام كرديم كه نتايج مثبتي در برداشت و امروز صنعتگران و بازرگانان ما آماده همكاري بيشتر با بخش خصوصي مجارستان هستند.

رئيس اتاق تهران با بيان اين كه اتاق تهران آماده پذيرش هيات‌هاي تجاري از كشور مجارستان است از معاون وزير امور خارجه مجارستان خواست تا پيام او را به گوش فعالان بخش خصوصي و اتاق‌هاي بازرگاني اين كشور برساند.

وي مهم‌ترين مساله‌اي كه بايد در توسعه روابط جدي گرفته شود را شناخت دو كشور و فعالان اقتصادي از ظرفيت‌ها و استعدادها و زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري و كار مشترك خواند كه اين كار جز با رفت‌و آمد فراوان و برگزاري نشست‌ها و همايش‌هاي مشترك حاصل نمي‌شود.

رئيس اتاق تهران دومين مساله را روابط بين بانكي دو كشور خواند و ابراز اميدواري كرد با تعامل دو كشور اين مساله تسهيل شده و سرعت نقل‌ و انتقال براي فعالان اقتصادي هر دو كشور افزايش يابد.

آل اسحاق همچنين مذاكرات درباره نيازهاي دو كشور به كالاهاي مشخص، ميزان و نوع و استانداردهاي موردنظر را از ديگر ملزومات توسعه روابط اقتصادي و مبادلات تجاري ايران و مجارستان خواند.

وي با اشاره به فقدان هيچ واكنش منفي و يا سابقه اختلاف عميق بين دو ملت و دو كشور در تاريخ به حضور صنايع و متخصصان مجاري در دو سه دهه گذشته اشاره داشت و گفت: من به خاطر دارم كه در سال‌هاي گذشته يك كارخانه لاستيك‌سازي مجاري در ايران فعال بود و يا كفش‌هاي لاستيكي در بازار ايران به فروش مي‌رسيد كه توليد مجارستان بود.

رئيس اتاق تهران افزود: اتاق تهران يك اتاق عملياتي است و ما علاقمند به پيش‌روي عملي در حوزه روابط اقتصادي داريم. آل‌اسحاق همچنين حضور مجارستان در اتحاديه اروپا را عاملي قلمداد كرد كه مي‌تواند باعث توسعه روابط ايران با كشورهاي عضو اتحاديه اروپا شود.

معاون وزير امورخارجه مجارستان نيز در اين ديدار با ابراز قدرداني از اتاق تهران به اين نكته اشاره كرد كه مجارستاني‌ها هويتي چندگانه دارند. شابولك تاكاكس گفت: ما هويتي مجارستاني داريم؛ مجارستاني‌هاي مغرور. همچنين ما كشوري در اروپاي مركزي هستيم و اين باعث شده كه سرنوشت مشتركي با ديگر كشورهاي اين منطقه چون چك و لهستان داشته باشيم. ما با چك، اسلواكي و لهستان قرارداد اقتصادي داريم و در مجموع اقتصادي قوي را تشكيل مي‌دهيم كه پانزدهمين اقتصاد دنيا مي‌شود.

وي هويت اروپايي به عنوان يك عضو از اتحاديه اروپا كه تابع قوانين و مقررات آن است را هويت بعدي مجارها خواند و گفت: در نهايت ما هويتي آسيايي نيز داريم. اجداد و نياكان ما از آسيا به اروپا آمده‌اند و در اين ميان با ايراني‌ها نيز ارتباطات زيادي داشته‌اند. ما با ايراني‌ها پيوند آبا و اجدادي داريم و به همين دليل در طول تاريخ تاكنون با هيچ كشور آسيايي و ايران دچار اختلاف نبوده‌ايم.

معاون وزير امورخارجه مجارستان با اشاره به دوران سلطه كمونيسم در اين كشور و راه افتادن بنگاه‌ها و كارخانجات بزرگ با كمك و حمايت دولت افزود: احتمالا صنايع و محصولاتي كه شما در سال‌هاي دور به خاطر داريد از آن زمان است. اما در نهايت با واژگوني نظام كمونيستي آن كارخانجات نيز متاسفانه از ميان رفت و ما البته ساختار نويني را حاكم ساختيم با بتوانيم اقتصادي رقابتي و پرتكاپو داشته باشيم.

وي اعلام كرد كه 70 درصد از مبادلات تجاري كشورش با اتحاديه اروپاست اما از سه سال قبل سياست نگاه به شرق در دستور كار فعالان اقتصادي و ديپلماسي اين كشور قرار گرفته و از آن زمان تاكنون سطح روابط مجارستان با كشورهاي خاور دور چون چين، ژاپن و كره‌جنوبي افزايش قابل توجهي پيدا كرده است.

معاون وزير امورخارجه مجارستان ديدار خود از ايران را نيز در راستاي همين سياست توصيف كرد و گفت: قبل از حضور من هم هياتي ديگر از مسئولان بانكي مجارستان به ايران آمده‌اند و هنوز در حال مذاكره با مسئولان بانك مركزي ايران هستند و من اميدوارم بتوانند راهكارهاي خوبي براي تسهيل روابط بانكي به منظور تامين مالي پروژه‌ها و هم‌چنين برخورداري دانشجويان ايراني حاضر در مجارستان پيدا كنند.

وي همچنين صنايع مجارستان را فعال توصيف كرد و از حضور كارخانجات بزرگ قطعه‌سازي مربوط به خودروسازهاي بزرگ اروپا چون مرسدس بنز و شركت‌هاي ژاپني و كره‌اي نام برد. او در پايان سخنانش ابراز اميدواري كرد بتواند به نزديك‌تر شدن بخش‌هاي خصوصي دو كشور كمك كند و زمينه ارتباط بيشتر آنها را فراهم آورد.

آل‌اسحاق نيز كشور مجارستان را كشوري مستعد خواند كه از نيروي انساني توانمند بهره مي‌برد و صنعت قابل‌توجهي دارد. او گفت: ما قصد داريم تعامل اقتصادي گسترده‌اي با كشورهاي منطقه و ساير كشورهاي جهان داشته باشيم و توجهي هم به محدوديت‌ها نداريم چون اساس اين محدوديت‌ها در توافقات اخير لرزيده و اين محدوديت‌ها موقتي است. حضور شما در ايران در زمان مناسبي اتفاق افتاده و مي‌تواند حركت خوبي براي جهش روابط اقتصادي دو طرف باشد.

هياتي متشكل از شابولك تاكاكس معاون وزير امورخارجه مجارستان و دو تن از مسئولان ارشد اين وزراتخانه به همراه گيولا پتو سفير اين كشور در تهران ظهر امروز شنبه در يك ضيافت ناهار مهمان اتاق رئيس اتاق تهران بودند تا در مورد توسعه مبادلات تجاري و ظرفيت‌هاي موجود براي گسترش همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي دو كشور به بحث و ‌گفت‌وگو بپردازند.

كد خبر: 2195338

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۱۵:۵۰

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن