تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819069279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشكيل اولين نشست تخصصي آموزش و پرورش ارزشها براي نخستين بار در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تشكيل اولين نشست تخصصي آموزش و پرورش ارزشها براي نخستين بار در ايران
اولين نشست تخصصي آموزش و پرورش ارزشها در ايران امروز صبح با حضور حجت الاسلام والمسلمين شاملو،حجت الاسلام و‌المسلمين زا‌رعيان از اساتيد مطرح اين حوزه در محل شوراي عالي آموزش و پرورش تشكيل شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، عضو هيئت علمي آموزش و پژوهشي امام خميني (ره) در اين نشست با تاكيد بر ارزشي نمودن فعاليت هاي آموزش و پرورش در بيان مساله انتقال ارزشها اظهار داشت: مواجهه با اين تفكر كه انتقال ارزشها به نسل آينده به نوعي تحليل و شست و شوي مغزي تلقي شده مانع از تفكر در خصوص مسائل بوده و اين مساله در اسلام وجود نداشته و در فضاي آموزش و پرورش ايران حل شده است.

حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد زارعيان در تعريف ارزش هرآنچه را مطلوب و خوب تلقي شده را ارزش دانست و افزود: تعليم و تربيت ارزش به نوعي بر مبناي انتقال اين مفاهيم ارزشي به ديگران است و تبديل ارزشها از حالت انتزاعي به عملي است.

وي ادامه داد: تعليم و تربيت ارزشها پروسه اي است كه افراد ارزشها را به ديگران منتقل كرده و اين انتقال داراي پيشينه اي از سوي والدين و محافل ديگر معتقد به ارزشها بوده كه تنها ابعاد ديني و اخلاقي را در بر نداشته و در تمامي ابعاد موثر در رفتار فرد اعم از اخلاق شهروندي، فرهنگي، فردي ، اجتماعي، خانوادگي و غيره را به صورت آشكار و پنهان و تحت عنوان ارزشها شامل مي شود.

عضو هيئت علمي آموزش و پژوهشي امام خميني (ره) يكي از آسيبهايي كه بايد به طور جدي در اين زمينه توجه شود و به نوعي مقفول در فضاي اجتماعي مانده را خلاصه نمودن اسلام در بعد ارتباط انسان با خدا و مناسك مذهبي برداشت غير اصولي از مفاهيم اسلامي و بر اساس ظاهر عنوان نمود و اظهار داشت: اينان علاوه بر ارزشهاي آشكار داراي ارزشهاي پنهان نيز بوده كه تمامي اين موارد مبتني بر شخصيت است و اين ويژگيها نظير درون گرايي و برون گرايي در مرحله اي به عنوان ويژگي شخصيتي به ارزش خواهد رسيد.

حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد زارعيان ادامه داد: خروجي ها در آموزش و پرورش لزوما به معناي فرد و متدين به معناي مناسك نبوده و عقلانيت فرد تفكر انتقادي، خلاقيت،‌استقلال در مسائل، توجه به مسائل جهاني، مسائل مربوط به توسعه و پيشرفت و آينده نگري و بر نامه ريزي به عنوان سلسله از ارزشهاي متفاوت است.

وي با تاكيد بر اينكه تعليم و تربيت ارزشها به دنبال ايجاد زمينه براي تربيت شهرونداني فعال، صلح جو و با اهتمام به ديگران است ادامه داد: مسائل مطرح شده در بحث تعليم و تربيت ارزشها متفاوت بوده و موا‌ردي نظير تعريف ارزش بر مبناي نگاه بومي ديني طبقه بندي، آموزش و در نهايت نهادينه نمودن بر مبناي شيوه هاي تربيتي است.

عضو هيئت علمي آموزش و پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به بعد فيزيكي و عقلاني، اجتماعي، معنوي و سياسي موثر در تعاليم ارزشها يكي از فعاليتهاي جالب و منفي غرب در اين حوزه را حذف واژه هاي ديني و طرح معنويت بدون دين عنوان كرد و افزود: توصيه به كارهايي كه برخلاف دستورات اسلامي است حرام قطعي بوده و مانع دستيابي به مفاهيم ارزشي خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد زارعيان با تاكيد بر بحث انتقال ارزشها بر مبناي حقوقي و ميزان حق افراد در تغيير افكار ديگران افزود: يكي از مسائل مطرح در چارچوب ارزشها ابزار آموزشي و انتقال مفاهيم در قالبهايي نظير قصه گويي، داستان پردازي و غيره است كه اين امر سبب نهادينه سازي شيوه هاي ارزشي خواهد شد.

وي با ياد آوري اقدامات دولتها در فضاي امروز جهان مبني بر عملكرد آنان در اين خصوص ازاين امر به عنوان برنامه دولتي برخي كشورها ياد كرد و گفت: در اين كشورها مدارس از طرف دولت نسبت به انتقال ارزشها در فضاي آموزشي و محيط مدرسه دعوت شده اند و پروژه ها و طرحهايي در اين زمينه در حال انجام است كه سبب كاهش آسيب هاي اجتماعي از طريق آموزش ارزشها خواهد شد.

عضو هيئت علمي آموزش و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان تعريف ارزشها و انتقال آن به عنوان يك برنامه منسجم به نسل بعد افزود: تعليم ارزشها بر مبناي خروجي قابل ارزيابي بوده و در اهميت اين مساله كه چگونه فرزندان خود را ارزيابي نماييم توجه به اين موضوع كه برنامه آموزشي تربيتي و تربيت پنهان ما چگونه تنظيم شده و نتيجه آن به چه ميزان بر مبناي تعليم ارزشي خاص است .

انتهاي پيام /

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن