تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826406530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سركرده عرفان حلقه يك بيمار معنوي است/ برگزاري غيرقانوني كلاسهاي عرفان حلقه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سركرده عرفان حلقه يك بيمار معنوي است/ برگزاري غيرقانوني كلاسهاي عرفان حلقه
يك كارشناس عرفانهاي كاذب با بيان اينكه خاصيت عرفان حلقه و آموزش هاي سركرده آن ايجاد نوعي تعصب، خصومت و كينه توزي شديد بوده گفت: به طوري كه هيچ سخني غير مطالب سركرده آن "طاهري" را نمي پذيرند و هر منتقدي را متعلق به شبكه منفي مي‌دانند.

به گزارش خبرگزاري مهر، حجت الاسلام مظاهري‌سيف كارشناس عرفان‌هاي كاذب در گفتگو با خبرگزاري مهر به بررسي عرفان حلقه پرداخت كه از نظر مي گذرد.

فريب‌خوردگان عرفان حلقه از چه ويژگي‌هايي برخوردارند؟ آيا مي‌توان آنها را به طيف‌هاي مختلف تقسيم كرد؟

برداشت اوليه ما اين بود كه پيروان عرفان حلقه دو گروه‌اند و همه آنها اين طور نيستند كه اهل اهانت و تهديد و رويكردهاي غير منطقي و غير اخلاقي باشند. زيرا سال‌ها بود كه از سوي آنها چنين برخوردهايي را مي‌ديديم. تصور ما اين بود كه در اين ميان عده‌اي هستند كه دنبال معنويت و حقيقت‌اند اما راه روشن نبوده و يا ما طلبه ها و اساتيد رشته هاي معارف و الاهيات در دانشگاه كم كاري كرده‌ايم.

وظيفه ما بود فضايي براي ارتباط با حقيقت جوياني كه گرفتار حلقه شده‌اند ايجاد كنيم. طبيعي است كه اهل تحقيق و معنويت‌جوياني كه به دام حلقه افتاده اند، نمي‌آيند منتقدان را تهديد كنند يا ايميل ها و تماس‌هاي اهانت آميز و تهديد آميز ارسال كنند. از اين رو برنامه ريزي كرديم تا از نزديك با آنها گفتگو كنيم.

جلسات بحث آغاز شد، از آنها دعوت كرديم، خبر زديم بيش از يك سال و نيم، گاهي يك نفر، دونفر مي‌آمدند، مي‌ديديم در همان جلسات هم رويكردها معقول نيست. با دوستان مشورت كرديم، به اين نتيجه رسيديم، كه صبر كنيم و بگذاريم فضاسازي هايي كه شخص آقاي طاهري عليه منتقدان داشته اند، فروكش كند، تا به آرامش برسند و بتوانيم با هم گفتگو كنيم. اما در نهايت ديديم كه خاصيت عرفان حلقه و آموزش هاي سركرده آن "طاهريگ ايجاد نوعي تعصب، خصومت و كينه توزي شديد بوده است. به طوري كه هيچ سخني غير مطالب "طاهري" را نمي پذيرند و هر منتقدي را متعلق به شبكه منفي مي‌دانند. بنابراين تجربه ما تاكنون نشان مي‌دهد كه تصور اوليه ما غلط بوده و غير از تعدادي انگشت شمار تا كنون به كسي در عرفان حلقه بر نخورديم كه اين تعصبات را نداشته باشد و حاضر به آزادانديشي و تحقيق و گفتگو باشد.

تاكنون اقداماتي در خصوص آگاهي‌رساني و روشن‌سازي هواداران عرفان حلقه صورت گرفته است؟

واقعيت اين است كه در سه سال گذشته بنده و دوستان در موسسه بهداشت معنوي خيلي براي اين كار تلاش كرديم. حتي بخش زيادي از تحقيقات شخصي و برنامه هاي خودم را تعطيل كردم تا به اين موضوع ساماني داده شود. دوستان زيادي از دانش پژوهان و محققان موسسه بهداشت معنوي هم به ما كمك كردند. اما نتيجه اش افزايش اهانت ها و تهديدات بود. ما از ظرفيت هاي زيادي استفاده كرديم. نوشتن مقاله، برگزاري جلسات آگاهي بخشي، پرسش و پاسخ، بحث آزاد، مناظره، نوشتن كتاب، برگزاري نمايشگاه هاي آزاد كه كارشناسان در آنجا بودند و گفتگو مي‌كردند. حتي گفتگو با خود آقاي طاهري و ساير سركردگان اين گروه، اما متأسفانه خستگي اين سه سال برتن ما ماند و "از قضا سركنگبين صفرا فزود."

آيا در برگزاري مناظرات و نشست‌ها با مشكلاتي نيز مواجه بوده‌ايد؟

مشكلات كه زياد بود. شما ملاحظه بفرماييد، يك گروهي آمده اند، كه به طور گروهي قانون شكني كرده و جرايمي را مرتكب شده اند. از جمله مجوز موسسات مردم نهاد در ابتدا براي يك سال صادر مي‌شود و بعد بر اساس عملكرد تمديد مي‌شود. موسسه عرفان حلقه تمديد نشده و فعاليت هايش پس از سال اول 1384بدون مجوز و نظارت سازمان هاي قانوني بوده است. حالا اين ها آمده اند آموزش داده اند در حالي كه يك موسسه براي اينكه فعاليت آموزشي داشته باشد بايد از وزارت آموزش و پرورش يا وزارت علوم مجوز بگيرد. اگر مجوز اوليه موسسه عرفان حلقه هم تمديد شده بود به عنوان يك موسسه ثبت شده در سازمان ملي جوانان وقت، باز فعاليت هاي آنها غير قانوني بود. موضوع دخالت در امور پزشكي مشكل ديگري است كه به طور گروهي تحت عنوان فرادرماني انجام شده است.

از همه بدتر پس از اعلام رسمي غيرقانوني بودن فعاليت هاي موسسه عرفان حلقه از طريق رسانه ها اعضاي اين مجموعه به صورت مخفي و زيرزميني به ادامه فعاليت ها پرداخته اند. در كنار اين موارد جرايم ديگري مثل جعل اسناد دانشگاه علوم پزشكي، كسب مال نامشروع از كلاس هاي مخفي و غيره هم در شمار جرايم اعضاي اين گروه هست. اهانت به مقدسات را هم فراموش نكنيم خود "طاهري" و بسياري از "مستر"ها اين مشكل را هم دارند. البته در كشور ما كمتر به اين مسائل توجه مي‌شود و بيشتر به جرايمي كه زيان مادي براي مردم دارد، توجه دارند.

حالا ما آمديم و گفتيم كه مي‌خواهيم با آنها مذاكره و مناظره كنيم. به آنها فرصت بدهيم تا حرف هايشان را بزنند. طبيعي است كه اين كار خيلي زحمت دارد. ما آمديم و از يك گروه مجرم كه رئيس شان هم در زندان بود، حمايت كرديم تا علني نظراتشان را بگويند. چون معتقد بوديم در ميان آنها افراد بي غرضي هم هستند كه به خاطر جوسازي هاي طاهري و ساير افراد اصلي عرفان حلقه عليه قوانين كشور و نهادهاي علمي حاضر شده اند كار غيرقانوني انجام دهند و اگر حقايق را ببينند، از قانون شكني دست خواهند برداشت. اين كار ما رسماً حمايت از يك گروه غيرقانوني و قانون شكن بود و تنها اميد و توجيه ما براي اين كار احتمال وجود افرادي بود كه تحت تأثير جوسازي هاي درون گروهي هستند و كارهاي نادرست خودشان را درست مي‌پندارند. واقعاً خيلي سخت بود و ما آبرو و اعتبار زيادي را خرج كرديم، تا اين مناظره ها راه بيافتد و ادامه پيدا كند.

ولي متأسفانه استقبال خوبي نشد. تعداد كمي مي‌آمدند وآنها هم به جاي ورود به مناظره و پاسخ به مسائل، به تكرار طوطي وار مطالب عرفان حلقه مي‌پرداختند و جسارت به حدي شده بود كه مي‌گفتند شما بايد بنشنيد ما يك دوره عرفان حلقه به شما تدريس كنيم.

عرفان حلقه يك نوع غرور و خودبزرگ بيني عجيبي را در افراد ايجاد مي‌كند. با اينكه در آموزه هاي شان توصيه مي‌كنند كه خودشيفته نباشيد، اما دقيقا برعكس نتيجه مي‌دهد. در جلساتي كه با آنها داشته ايم اساتيد حوزه و دانشگاه كه تحقيقات ارزشمندي درباب عرفان و فلسفه داشته اند و خودشان اهل تهذيب نفس هستند، حضور پيدا مي‌كردند ولي شما مي‌ديديد، كه يك شخصي مي‌آمد و ادعا مي‌كرد كه بايد به آنها تدريس كند، در حاليكه مفاهيم اوليه عرفان مثل وحدت وجود و شهود و غيره به معناي درستي در اين مكتب به كار گرفته نمي شود و بلكه خودشان در جاهاي مختلف معاني متفاوتي را براي آن استفاده مي‌كنند، كه به نظر مي‌رسد اين كاربردهاي مختلف آگاهانه نيست و از روي ناآگاهي است.

خلاصه اينكه جلسات مناظره تبديل مي‌شد به ميتينگ هاي عرفان حلقه، معمولاً پاسخي به اشكالات نمي دادند و مي‌رفتند سراغ دفاع از طاهري كه چرا آزاد انديشي نيست. يا شروع مي‌كردند به تكرار مطالب دوره ها بدون توجه به اشكالات مطرح شده و يا اينكه تجربه هاي شخصي را مي‌گفتند.

متأسفانه در بعضي از جلسات افرادي مي‌آمدند تجربه شخصي مي‌گفتند كه ما چقدر خوب شده ايم در همان جلسه يا جلسه بعد همسر او يا دوست او مي‌آمد و مي‌گفت اين گزارش ها مطابق واقع نيست و برعكس آن درست است. به هر حال خيلي وقت ها مناظره، مناظره نبود و به مقاله خواني يا ميتينگ هايي براي عرفان حلقه تبديل مي‌شود.

اينها براي ما مشكل بود چون عملاً فضاي مناظره به يك اقدام غير قانوني تبديل مي‌شد. ما مجوز برگزاري جلسات آزادانديشي و مناظره داريم نه ميتينگ براي گروه هاي غيرقانوني. ما با بردباري همه اين وضعيت هايي كه حلقه اي ها در جلسات به وجود مي‌آوردند، تحمل مي‌كرديم، اما مي‌ديديم همين كساني كه مي‌آيند در جلسات ما گاهي هم صحبت مي‌كنند، مي‌روند بيرون و بازهم جلسات غيرقانوني و مخفي برگزار مي‌كنند. وقتي مأموران قانون از آنها جلو گيري مي‌كردند، هجمه اهانت ها به سوي ما جاري مي‌شد. انتظار داشتند وقتي در جلسات مناظره مي‌آيند مصونيت قضايي داشته باشند و هر خلاف و قانون شكني انجام دادند، كسي به آنها تذكر ندهد. معمولاً هم اين طور بود يكي دو هفته بازداشت مي‌شدند بعد با يك تعهد كتبي مي‌آمدند بيرون و كارهاي قلبي را از سرمي گرفتند. اين شرايطي كه حلقه اي ها به وجود مي‌آوردند روز به روز كار ما را مشكل تر مي‌كرد، به اين علت كه مي‌ديديم از هدف دور مي‌شويم، هيچ چشم انداز مثبتي به عملكرد آنها نمي ديديم، هر اميد و خوش بيني كه در ابتدا داشتيم با كار هاي غيرقانوني و عدم توجه به ماهيت جلسات مناظره از بين مي‌رفت.

استقبال هواداران عرفان حلقه از فضاي بوجود آمده چگونه بوده است؟

استقبال آنها از جلسات مناظره خيلي كم بود، آنها ترجيح مي‌دهند در جلسات تك صدايي كه فقط خودشان گوينده هستند، حاضر شوند. حتي در جلسات مناظره هم مي‌خواستند، استاد باشند و بقيه شاگرد و شنونده. بسياري موارد افرادي در يك جلسه مي‌آمدند و ديگر نمي آمدند، چون حاضر به اين نبودند كه كسي غير از خودشان سخن بگويد؛ در حالي كه فضاي جلسات تضارب آرا و چند صدايي بود. آنها ناگزير بودند كه نيمي از جلسه به نقدهاي عرفان حلقه گوش كنند و آمادگي اين كار را نداشتند.

واقعيت اين بود كساني هم كه جلسات را مي‌آمدند و انگشت شمار بودند گويا به نقدها گوش نمي دادند، زيرا پاسخي به نقدها داده نمي شد و در زماني كه به آنها اختصاص مي‌يافت، سخنانشان شبيه بيانيه و نطقهاي تبليغاتي بود. يعني آن تعداد كم هم كه مي‌آمدند، حضورشان استقبال از مناظره و آزاد انديشي و نقد و بررسي نبود، براي تبليغات خودشان در جلسات حاضر مي‌شدند و در حاشيه جلسات شركت كنندگان را دعوت مي‌كردند تا تسليم شوند و آنها حلقه تفويض كنند. ما بعد از جلسات شاهد اين بساطي هاي حلقه اي بوديم كه دنبال كسي مي‌گشتند تا به او حلقه تفويض كنند.

چه عواملي باعث مي‌شود طرفداران عرفان حلقه از هرگونه مناظره و مشاركت در بحث‌هاي آزاد گريزان بوده و حتي افراد شركت ‌كننده در اين مناظرات را مورد فشار قرار دهند؟

در عرفان حلقه ذهن افراد كاملاً بسته مي‌شود. مطالبي از دانش‌هاي گوناگون در ذهن فرد سرازير مي‌شود، بدون تعريف مباني و روش شناسي. اصطلاحاتي كه با كاربرد غيردقيق و هر بار به يك معنا استفاده مي‌شود، موجب بسته شدن جريان ادراك ذهني مي‌گردد. آنها ديگر نمي توانند فكر كنند، فقط مي‌شنوند. اين طور القا مي‌شود كه "طاهري" اينها را با الهام دريافت كرده و بايد روي پله عشق بفهميد، نه روي پله عقل. اين هم سدي ديگر بر تفكر است.

هر كس سوال يا نقدي داشته باشد معمولاً در دوره ها پاسخش را نمي دهند و مي‌گويند: دوره بعد روشن مي‌شود و در دوره بعد مي‌گويند دوره بعد و همين طور دور ادامه پيدا مي‌كند. افراد عادت مي‌كنند، كه تسليم و شنونده باشند، نه پرسشگر و محقق و انديشمند.

عرفان حلقه با تسليم شروع مي‌شود، اصل آن حلقه‌هايي است كه تفويض مي‌گردد. تفويض يعني تو پذيرا باش و ديگري در تو اثر مي‌گذارد اين اثرپذيري و خنثي شدن و خالي شدن ذهن و درون افراد ماهيت اصلي عرفان حلقه است. تسليم يكي از مفاهيم اصلي عرفان حلقه است. تسليم يعني تماشاچي منفعلي كه مي‌بيند چه اتفاقي مي‌افتد و با او چه مي‌كنند و در برابر آن تسليم و پذيراست. شرط تسليم اين است كه ذهن و فكر و انديشه را كنار بگذاري و فقط ببيني و بپذيري.

هركس بخواهد فكر كند، بپرسد، اشكالي مطرح كند، برچسب هاي آماده اي وجود دارد كه به او مي‌زنند، مثل سوپردانا، عضو شبكه منفي، روي پله عقل و ناتوان از درك عشق و عرفان، معاند، بدخواه، داراي قفل ذهني و....

اين عوامل شرايطي را به وجود مي‌آورد كه افراد نتوانند در يك فضاي آزاد فكري و علمي حاضر شوند، چيزي براي گفتن در اين فضاها ندارند. دگرانديشي يك ذهن باز و پرسشگر مي‌خواهد. آنها از اول جلوي اين پرسش گري را مي‌گيرند و مي‌گويند بشر به بحران سوال رسيده است و سوالاتش تمامي ندارد، بايد راه ديگري رفت، بجاي سوالات بي پايان، اتصال دريافت كنيد. براي همين حلقه اي ها پاسخ گوي افكار و رفتارهاي خود نيستند، زيرا با پرسش و پاسخ سروكاري نداشته اند و كارشان با تسليم و اتصال ادعايي است. خودشان تسليم شده اند و انتظار دارند كه ديگران هم در برخورد با آنها تسليم باشند، نه محقق و انديشمند.

رفتار با اين فرقه بايد به چه صورتي باشد و آينده اين فرقه را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

به نظرم اگر مسأله طاهري و افراد اصلي اين جريان حل شود، پيروان هم مشكل شان برطرف خواهد شد. طاهري يك بيمار معنوي است. حق مي‌دهم به آسيب ديدگان عرفان حلقه كه بخواهند ايشان مجازات شود و تخلفات طاهري هم بايد رسيدگي شود. اما بيمار معنوي بودن او مقدم بر همه اينها است. او بايد در يك مركز درمان معنوي باشد و مورد مراقبت و حمايت قرار بگيرد. خلاءهاي دروني و اضطراب هايش درمان شود و به يك آرامش و استقرار فكري برسد. آنگاه به جرايمش رسيدگي شود.

همچنين نبايد همه مسئوليت عرفان حلقه را به دوش طاهري انداخت. چرا كه افراد ديگري نيز هستند كه نقش مهمي در انتشار اساسنامه اين گروهك داشته‌اند و كسي كاري به آنها ندارد و همه مسئوليت‌ها متوجه طاهري است.

پيش از محكوميت طاهري با ايشان ملاقات داشتم و به لحاظ سلامت معنوي وضعيتش را وخيم ارزيابي مي‌كنم، بيمار معنوي‌ست و نياز به درمان دارد. آنچه مسلم است كسي كه اساس‌نامه عرفان حلقه را تدوين كرده يا يك شياد است و يا يك بيمار معنوي وخيم در هر دو صورت بهتر است كه به وضع ايشان رسيدگي شود. ما به عنوان روحاني در برابر سلامت معنوي جامعه احساس مسئوليت مي‌كنيم. الان مسترهايي را مي‌بينيد كه مشغول برگزاري كلاس‌هاي غير قانوني هستند.

يكي از راه‌هاي درماني بيماري‌هاي معنوي بحث آزاد و گفتگو است. شخص در مواجهه با بيان افكارش و شنيده‌شدن آن از سوي كارشناسان معنوي و فنوني كه در اين روش وجود دارد، با واقعيت‌هاي معنوي روبرو مي‌شود، خودش را پيدا مي‌كند و افكارش را عميق‌تر به انديشه مي‌گيرد. اين به درمان شخص كمك مي‌كند. بايد به آنها فرصت فكر كردن داد و فضاي دروني ذهن شان را باز كرد تا از تخيلات و اوهام كاذب كمي فاصله بگيرند و حقايق برايشان روشن شود وگرنه ديگران را هم مبتلا مي‌كنند.

كد خبر: 2194558

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۰۸:۴۴

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن