واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: حلقه ارتباطي كه در كانون پرورش فكري قطع شده است
احمد اكبرپور گفت: حلقه ارتباطي كه شايد قبل از انقلاب بين نويسندگان و هنرمندان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان وجود داشت، قطع شده است.
او همچنين اظهار كرد: مديرعامل كانون بايد احياگر حلقه هنرمندان در تمامي رشتهها به منظور بازگشت دوباره به روزهاي پرافتخار اين مركز باشد و شايد بتوان يكي از مهمترين قدمها را پيوند بخش سينمايي و ادبي دانست.
اين نويسنده ادبيات كودك و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار ادبيات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: ارتباط نويسندگان و خالقان ادبي با سينماگران هم ميتواند به اقتصاد ادبيات كمك كند و هم رونقبخش سينماي كودك و نوجوان مغموم ما باشد.
او افزود: در حال حاضر اگرچه جشنواره سينماي كودك به صورت سالانه برگزار ميشود، اما اين واقعيتي است كه ارتباط نويسندگان و فعالان سينمايي حتا در اين جشنواره نيز به شكل مملوس ديده نميشود. شايد لازم باشد براي ايجاد ارتباط جايزهاي ويژه براي بهترين آثار اقتباسي قائل شد.
نويسنده كتاب «شب بهخير فرمانده» تأكيد كرد: طرح رمان نوجوان امروز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بدون شك يكي از بهترين پروژههاي كانون در ساليان اخير بوده و باعث شده است تا بحث نشر كتاب از حالت انحصاري خارج شود و در اختيار مجموعه وسيعتري از نويسندگان قرار گيرد.
او همچنين گفت: البته اين شكستن فضاي انحصاري خاص طرح رمان نوجوان امروز است و در حوزههاي ديگر مثل رمان كودك و ديگر شاخهها كمتر ديده ميشود، چرا كه بخش كارشناسان كانون گويي مجزا از ديگر بخشهاي اين مركز، سختگيريهاي خاص خود را دارد و در محدوده ويژهاي رفتار ميكند.
اكبرپور اظهار كرد: انتظار ميرود با حضور شخص توانمندي همچون حميدرضا شاهآبادي، ساير بخشهاي كانون هم درهاي بستهشان را به روي عموم هنرمندان باز كنند و اينگونه نباشد كه كانون فقط منتشركننده آثار نويسندگان خاص قرار گيرد.
او همچنين گفت: در حالت معمول هيچ كتابي در هيچ زماني از آثار من از سوي كارشناسان كانون مورد پذيرش و تأييد قرار نگرفت، در حاليكه دو كتاب من با عنوانهاي «من نوكر بابام نيستم» و «ردپاي نويسنده عقدهاي» در جشنواره كانون كانديداي بهترين رمان شدند و اين در حالي است كه كارشناسان اين مركز اين كتابها را رد كرده بودند.
اين نويسنده افزود: وقتي من علت اين مسأله را جويا شدم، به من گفته شد كارشناسان نظر خود را دارند و نظر داوران مجزا از نظر آنهاست. در واقع به نظر ميرسد سختگيريهاي غيراصولي كارشناسان ادبي در بخشهايي از كانون باعث عقب رانده شدن برخي از آثار موفق شده و ميشود كه اين درست نيست.
اكبرپور گفت: البته طرح رمان نوجوان كانون پرورش كودكان و نوجوانان از اين قاعده مجزا بود و شرايطي را فراهم كرد تا همه نويسندگان با تمامي طيفهاي فكري بتوانند در دايرهاي به كار خود مشغول شوند. اگر بشود اين تعامل را گسترش داد و به ديگر بخشهاي كانون كشاند، اتفاق بزرگي رخ خواهد داد.
او همچنين گفت: حلقه ارتباطي كه شايد قبل از انقلاب بين نويسندگان و هنرمندان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان وجود داشت، قطع شده است، بنابراين فيلمسازان ما كمتر در جريان رمانهاي موفق هستند، كما اينكه نويسندگان ادبي ما اطلاعات زيادي درباره سينماي كودك و نوجوان ندارند، در حاليكه ارتباط تنگاتنگ اين دو ميتواند آينده درخشاني را هم براي سينماگران و هم نويسندگان رقم زند.
انتهاي پيام
شنبه 30 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]