تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819458794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملكرد اقتصادي دولت دهم به‌روايت رئيس مركز آمار در سالهاي 89 تا 91


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: عملكرد اقتصادي دولت دهم به‌روايت رئيس مركز آمار در سالهاي 89 تا 91
نوبخت سخنگوي دولت ديروز احمدي‌نژاد را به مركز آمار و اظهارات رئيس 4ساله اين مركز ارجاع داد. به همين منظور خبرگزاري تسنيم شماري از اظهار نظرهاي عادل آذر از سال 89 تا 91 درباره عملكرد اقتصادي دولت دهم را گردآوري كرده است.
به گزارش تسنيم، محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت ديروز در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آقاي احمدي‌نژاد ديروز طي نامه‌اي آقاي روحاني را دعوت به مناظره كرده است و واكنش رئيس‌جمهور به اين نامه چيست، گفت: به‌نظر من اينكه رسانه‌ها اين نامه را منعكس كرده‌اند كار درستي بود و همگان از اين نگاه و نظر جناب آقاي احمدي‌نژاد مطلع شدند، چرا كه وي به آمار و ارقام و نادرست بودن آنها اشاره كرد و من تأكيد مي‌كنم رئيس‌جمهور در گزارش 100روزه به مردم به آمار دقيقي اسناد كرده‌ كه آن را مراجع رسمي از جمله مركز آمار ايران بيان كرده بود.
نوبخت خاطرنشان كرد: البته ما روز گذشته باخبر شديم كه رئيس مركز آمار ايران در جهت دفاع از ارقام اعلام شده توسط رئيس‌جمهور مصاحبه‌اي داشته‌اند و اين در حالي است كه رئيس مركز آمار ايران همان مديري است كه در دولت قبلي فعال بوده است. ما هيچ‌كدام از معاونان اين مركز را تغيير نداده‌ايم و اين آمار از طريق مديران فعلي مركز آمار ايران كه از گذشته بودند اعلام مي‌شود.
سخنگوي دولت افزود: هيچ اشكالي ندارد كه آقاي احمدي‌نژاد نسبت به اين آمارها ترديد دارد و مي‌تواند به همان مركز كه اين آمار را توليد كرده و از همكاران سابق خودشان نيز هست مراجعه كند و آمار و مستندات مورد نياز خود را دريافت كند، البته آقاي احمدي‌نژاد در هشت سال گذشته فرصت داشته كه آمار و ارقام مختلف خود را بيان كند و شايد آن زمان هم براي محققين شبهه داشت و حتي در روز آخر كه آخرين سخنراني‌‌اش بود به آمار و ارقامي اشاره شد كه قابل تأمل بود.
به گزارش تسنيم، حسن روحاني رئيس‌جمهور در گزارش 100روزه خود انتقادهايي را در خصوص عملكرد اقتصادي دولت احمدي نژاد به‌ويژه در بخش هدفمندي يارانه‌ها، افزايش فقر و فاصله طبقاتي، عدم اشتغال‌زايي، ايجاد تعهدات متعدد و غيره مطرح كرده بود.
در پي اظهارات اخير نوبخت معاون برنامه ريزي و سخنگوي دولت كه احمدي نژاد را به آمارهاي مركز آمار و عادل آذر رئيس 4ساله اين مركز ارجاع داد، نگاهي اجمالي به گذشته مي‌اندازيم تا ببينيم رئيس مركز آمار ايران طي اين سالها چه اظهار نظرهايي نسبت به عملكرد اقتصادي دولت دهم داشته است.
عادل آذر از فروردين ماه سال 89 به رياست مركز آمار ايران منصوب شد و تاكنون در اين سمت باقي مانده است. بخشي از اظهارات وي به‌همراه مستنداتش طي اين سالها به‌شرح زير است:
30 مهر 89 ــ سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه تهران:
كارگاه عظيم ساخت‌وساز و پويايي در جامعه ايجاد شد
آمار پيشرفت در حوزه‌هاي مختلف نويدبخش تحول اقتصادي و آينده روشن براي ايران است
* آمار پيشرفت در حوزه‌هاي مختلف نويدبخش تحول اقتصادي و آينده روشن براي ايران است. بر اساس آخرين آمارهاي دريافتي، ميزان ساخت و ساز در تهران 69 درصد و در كشور حدود 43 درصد در مقايسه با سال 87 افزايش يافته است. اين به‌مفهوم شكل‌گيري كارگاه عظيم ساخت و ساز و پويايي در جامعه و ايجاد اشتغال است. درآمد سرانه هر ايراني، قبل از انقلاب اسلامي به‌قيمت جاري 31 هزار تومان بوده درحالي كه اكنون حدود پنج ميليون تومان است كه اين توسعه، آباداني و رفاه در كشور را نشان مي‌دهد. بهره‌مندي صد در صد روستاها از آب و برق نشانه افزايش استاندارد زندگي در مردم و خدمات ارزنده نظام جمهوري اسلامي است.
برخي نرخ بيكاري در ايران را بيش از 40 درصد اعلام مي‌كنند در حالي كه همان‌طور كه امكان ندارد درجه حرارت بدن يك فرد 60 درجه باشد نرخ بيكاري در جامعه نيز نمي‌تواند بيش از 30 درصد باشد و مردم بايد از اطلاعات آگاه باشند تا بتوانند آمار را به‌درستي تفسير كنند.
اول آبان 89 ــ مصاحبه با رسانه‌ها
هركس يك ساعت در هفته كار كند شاغل است
روش محاسبه نرخ بيكاري و تعاريف ما از جمعيت فعال، غيرفعال و افراد شاغل بر اساس استانداردهاي ILO (سازمان جهاني كار) است و اين‌كه ما در محاسبه نرخ بيكاري، سربازان و دانشجويان را جزو شاغلان محسوب مي‌كنيم بر اساس همين تعاريف است و هيچ اشكالي بر محاسبات اين مركز وارد نيست. در نظر گرفتن يك ساعت كار در هفته نيز براي محاسبه نرخ بيكاري مربوط به امسال يا يكي دو سال اخير نيست، بلكه از سال 83 تاكنون مركز آمار ايران نرخ بيكاري را طبق اين تعريف ILO محاسبه مي‌كند.
29 خرداد 90 ــ صحن مجلس
كاهش 2درصدي نرخ بيكاري در سال 90 مستند و قابل دفاع است
رئيس مركز آمار با حضور در مجلس براي دفاع از آمار كاهش نرخ بيكاري درباره آماري كه در مورد نرخ بيكاري در كشور ارائه مي‌شود، گفت: اين آمار رسمي صرف‌نظر از عقايد و ديدگاه‌هاي شخصي محاسبه مي‌شود، به‌عبارت ديگر آماري كه از نرخ بيكاري در كشور وجود دارد، تعريف بين‌المللي است كه 130 كشور جهان طبق آن عمل مي‌كنند. كارشناسان نظام حرفه‌اي آمار كشور تلاششان اين است كه اطلاعات و داده‌هاي ناب به جامعه ارائه و از حيثيت حرفه‌اي جامعه آمار كشور دفاع كنند.
عادل آذر افزود: اين طرح و آماري كه ارائه مي‌شود به دولت نهم و دهم هيچ ربطي ندارد و اين روش نمونه‌گيري در سال 81 و 82 مطالعه و در سال 83 اجرايي شد.
وي درباره جمعيت فعال كشور در سال 89 افزود: جمعيت فعال در اين سال، نزديك به 25 ميليون نفر و نرخ بيكاري در اين سال 13و نيم درصد بوده كه در بهار سال 90 به 11 و نيم درصد رسيده و چيزي حدود دو درصد كاهش داشته است و اين آمار وجود دارد و مستند است و جزئيات آن را مي‌توان در بخش‌هاي كشاورزي، صنعت و غيره مشاهده كرد.
28 مهر 90 ــ مصاحبه مطبوعاتي
تأييد ايجاد يك ميليون و 750 هزار شغل از سوي رئيس مركز آمار
عادل آذر رئيس مركز آمار ايران سرانجام تأييد كرد كه از تابستان سال 89 تا 90 بيش از يك ميليون و 750 هزار شغل در كشور ايجاد شده است كه نرخ بيكاري را با كاهش 2.5 درصدي به 11.1 درصد رساند.
عادل آذر ظهر در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران اظهار كرد: طرح سرشماري عمومي نفوس و مسكن از دوم آبان ماه در سراسر كشور آغاز مي‌شود و تا 22 آبان ادامه خواهد داشت. آخرين ميزان جمعيت كشور برمبناي سرشماري سال 85 است كه جمعيت كشور 70 ميليون نفر اعلام شده و در سال 90، جمعيت ايران به 75 ميليون و 500 هزار نفر رسيده است. 27 درصد از اين ميزان جمعيت روستايي و مابقي شهري هستند.
عادل آذر از كاهش نرخ بيكاري در كشور خبر داد و گفت: از تابستان 89 تا 90 يك ميليون و 750 هزار شغل در سطح كشور ايجاد شده و نرخ بيكاري با 2.5 درصد كاهش به 11.1 رسيده است.
25 ارديبهشت 91 ــ گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا
عادل آذر: 2.5 ميليون شغل در سالهاي 89 و 90 ايجاد شد كه موفقيت قابل توجهي است
رئيس مركز آمار ايران با بيان اين‌كه آمار اين مركز متأثر از گرايشات سياسي نيست، از ايجاد يك ميليون و 375 هزار شغل در سال گذشته خبر داد و گفت: نرخ بيكاري در سال 90 با كاهش 1.2 درصدي نسبت به سال 89 به 12.3 درصد رسيده است.
عادل آذر در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه عمده آمار و ارقامي كه درباره اشتغال اعلام مي‌شود، مبتني بر طرح نيروي كار مركز آمار ايران است، اظهار كرد: ما به‌عنوان يك مرجع حرفه‌اي و رسمي با استدلال‌هايي كه مراجع و افراد مختلف اعلام مي‌كنند، كاري نداريم و مبناي اطلاع‌رساني آمار دقيقي است كه از طرح نيروي كار مركز آمار ايران كه به‌صورت فصلي انجام مي‌گيرد، به دست مي‌آيد.
آذر با اشاره به اين‌كه در پايان سال 1390، تعداد بيكاران به دو ميليون و 800 هزار نفر رسيده است، افزود: اين آمار نشان از كاهش 400 هزار نفري تعداد بيكاران در پايان سال 90 نسبت به پايان سال 89 دارد. البته از ابتدا تا پايان سال 90، تعداد يك ميليون و 200 هزار نفر نيروي جديد وارد بازار كار شده‌اند كه از اين تعداد يك ميليون نفر به كار مشغول شده‌اند، بنابراين مي‌توان گفت دولت در سال 90 حدود يك ميليون و 400 هزار شغل ايجاد كرده است.
آذر ادامه داد: ناگفته نماند اعتقاد داريم كه با همين محاسبه و استدلال، اعتقاد داريم دولت در سال 1389 موفق به ايجاد يك ميليون و 100 هزار شغل شد كه موفقيت قابل توجهي است و بايد روي آن تمركز صورت بگيرد.
در سال 89 حدود 1.1 ميليون و در سال 90 حدود 1.4 ميليون شغل در كشور ايجاد شده است
رئيس مركز آمار در همايش رونمايي برنامه ملي آمار ايران با بيان اينكه در سال 89 حدود 1.1 ميليون و در سال 90 حدود 1.4 ميليون شغل در كشور ايجاد شده است، بر لزوم اطمينان به آمارهاي رسمي كشور تأكيد كرد.
عادل آذر، رئيس مركز آمار ايران نرخ بيكاري را همواره تابعي از نرخ "رشد اقتصادي" دانست و افزود: زماني كه رشد اقتصادي افزايش مي‌يابد، نرخ بيكاري به‌تدريج روند نزولي را طي مي‌كند.
اميد به زندگي در كشور رو به افزايش است
عادل آذر رئيس مركز آمار ايران با حضور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به گزارش نتايج سرشماري نفوس و مسكن سال 1390 پرداخت و گفت: در كشور ما اميد به زندگي به‌شدت در حال افزايش است كه بين آقايان 72 سال و بين خانم‌ها 74.6 سال است كه نشانگر اميد به زندگي بيشتر خانم‌ها هست. خدمات عمومي ارائه شده به مردم در سطح كشور رو به رشد است. آمار خانواده‌هاي داراي خودروي سوم از 33 درصد به 42 درصد رسيده كه در برابر آن آمار خانواده‌هاي داراي موتورسيكلت از 24.7 درصد كاهش چشمگيري يافته است. در طول 5 سال 4 ميليون واحد مسكوني ايجاد شده است كه در حال حاضر در آن زندگي جاري است و يك ميليون و 600 هزار واحد مسكوني در كشور خالي هستند. در واقع در طول 5 سال هر سال يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني ساخته شده است يعني به‌ازاي هر 1.1 واحد مسكوني يك خانوار داريم كه از شاخص‌هاي ارزشمند است.
فاصله طبقاتي با اجراي هدفمندي يارانه‌ها كم شده است
در حالي كه به‌گفته كارشناسان با اجراي هدفمندي بر جمعيت بيكار كشور اضافه شده ولي رئيس مركز آمار ايران از كاهش فاصله طبقاتي با اجراي اين طرح خبر مي‌دهد. رئيس مركز آمار ايران در همايش روز ملي آمار و برنامه ريزي از رشد اقتصادي 4،67 درصدي كشور در سال 90 خبر داد و گفت: ضريب جيني با اجراي هدفمندي يارانه‌ها به‌سمت بهبود و كاهش حركت كرده است.
عادل آذر در همايش روز ملي آمار و برنامه ريزي افزود: با اجراي هدفمندي يارانه‌ها و پرداخت يارانه نقدي به مردم ضريب جيني كه شاخص اندازه گيري اختلاف طبقاتي و درآمدي است بهبود يافته و اين ضريب در كل كشور به 37 صدم واحد، در مناطق شهري به 356 هزارم واحد و در مناطق روستايي به 339 هزارم از واحد رسيده است. همچنين با اجراي هدفمندي يارانه‌ها متوسط درآمد سالانه يك خانوار شهري از سال 89 تا 90 با شيب تندتري افزايش يافته و اين ميانگين براي خانوار شهري در سال به 130 ميليون ريال و در مناطق روستايي 79 ميليون ريال رسيده است. مركز آمار ايران قصد دارد جدول داده ستانده اقتصاد كشور را به دست آورد تا به مردم اعلام كند كه دولت با اجراي طرحهاي مختلف چه خدماتي در اقتصاد انجام داده است.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن