تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803271174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اطمينان دولت به تأمين منابع لايحه بودجه و انتقاد كارشناسان در مناظره تلويزيوني مطرح شد؛


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اطمينان دولت به تأمين منابع لايحه بودجه و انتقاد كارشناسان در مناظره تلويزيوني مطرح شد؛
برنامه مناظره اين هفته با چهار چهره شاخص دولتي، مجلسي و دانشگاهي پيرامون لايحه بودجه ۹۳ در حالي در شبكه اول سيما برگزار شد كه در مقابل انتقادات و تشكيك‌هاي تأمل‌برانگيز ساير مدعوين، نماينده دولت نسبت به تأمين اعتبارات پيش‌بيني شده در اين لايحه اطمينان كامل داشت.


همه ساله، لايحه بودجه از نظر درآمدها و مصارف محل بحث هاي جدي بين كارشناسان و اقتصاددانان بوده و ميزان تطابق آن با سياست هاي كلان و برنامه به دقت از سوي نمايندگان مجلس و كارشناسان اقتصادي بررسي مي شود.

اما اين بار لايحه بودجه گرچه بر اساس قانون در زمان مقرر ارائه شده و اين خود بيانگر رويكرد قانوني دولت در تدوين و اجراي اين سند است، انتقادات جديدي را از سوي نمايندگان مجلس برانگيخته است؛ از جمله نكات مورد بحث در اين لايحه، نحوه توزيع اعتبارات عمراني است كه از يك سو دولتي ها توجيهات منطقي براي آن داشته و از سوي ديگر نمايندگان مجلس نيز انتقاداتي قابل تأمل درباره آن مطرح مي كنند.

در اين برنامه مناظره چهره هايي از مجلس، دولت و دانشگاه به بحث درباره جزئيات لايحه بودجه خواهند پرداخت تا زواياي پنهان اين لايحه درباره موضوعات مهم اقتصادي بيشتر براي مردم آشكار شود.

ميهمانان مناظره امروز فرهاد دژپسند معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي، فرشاد مومني اقتصاددان، الياس نادران و غلامرضا تاجگردون دو عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس هستند.

برنامه مناظره سؤال نظرسنجي خود را اينگونه انتخاب كرده است: آيا موافقيد دولت سال آينده به جاي گسترش طرح هاي عمراني، تورم را مهار كند؟

تصويب دخل و خرج دولت با تدوين لايحه بودجه توسط دولت و بررسي و تصويب آن توسط نمايندگان مجلس انجام مي شود.

از سوي ديگر ديوان محاسبات كشور به عنوان نماينده مردم دخل و خرج را بررسي كرد و سپس به نمايندگان مجلس گزارش مي دهد.

لايحه بودجه 93 برخلاف سال هاي قبل امسال به موقع تقديم مجلس شد تا نمايندگان آن را نهايي كنند و دستگاه هاي اجرايي قبل از سال 93 براي برنامه ريزي سال آينده خود حساب و كتاب ها را بدانند.

مهم ترين ويژگي لايحه بودجه 93 اين بود كه دولت خلاف لوايح بودجه سال هاي قبل تصميم گرفت براي اتمام فعاليت هاي عمراني در پروژه صفر تا 20 درصد پيشرفت فيزيكي تنها اعتباري براي نگهداشت پروژه اختصاص دهد در پروژه هايي با 20 تا 80 درصد پيشرفت فيزيكي كمك كرده است و به پروژه هاي 80 درصد پيشرفت فيزيكي به بالا هرچه بودجه عمراني بوده است (37.8 هزار ميليارد تومان) اختصاص داده است.

برخلاف سال هاي قبل به جاي توزيع قطره چكاني بودجه، امسال بودجه مناسبي به طرح ها اختصاص مي يابد تا زودتر اجرا شود.

نمايندگان استان هاي كمتر برخوردار پس از تقديم لايحه بودجه بود كه اعتراض كردند و مدعي بودند بايد ارقام بيشتري به پروژه هاي آنها اختصاص مي يافت.

ويژگي ديگر لايحه بودجه 93 اين است كه دولت در آن نرخ ارز را در حد 2650 تومان تا 2850 تومان ديده است تا ارزش پول ملي افزايش يابد.

همچنين افزايش 18 درصد حقوق كارمندان دولت از ديگر ويژگي هاي لايحه بودجه سال 93 است.

هدفمندي يارانه ها نيز موكول به ارائه لايحه ديگري در سال 93 شده است.

در آستانه بررسي لايحه بودجه بايد ديد اجراي پيشنهاد دولت در لايحه بودجه 93 چه تأثيري در توليد، اشتغال و رفاه مردم دارد.

همچنين بايد منتظر بود و ديد كه تكليف هدفمندي يارانه ها در سال آينده چه خواهد شد ضمن آنكه بايد مشخص شود بودجه پيشنهادي دولت انقباضي يا انبساطي است و اينكه آيا اجراي اين لايحه تورم را واقعاً مهار مي كند.

تاجگردون: سكوت بودجه درباره بيكاري

غلامرضا تاجگردون در برنامه مناظره بودجه لايحه 93 كل كشور اظهار داشت: بعد از سالها شاهد اين بوديم كه بودجه در موعد مقرر ارائه شد و اگر چه سال 92 سال خاصي بود و دولت فرصت بررسي و اجرا بر روي بودجه 92 را نداشت، اما اين بودجه به خوبي ارائه شد.

وي افزود: لايحه بودجه نمي تواند به يكباره مورد تأييد يا رد قرار گيرد بلكه بايد بودجه را از منظرهاي مختلف بررسي كرد.

نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه گفت: بودجه اصولي دارد كه بايد به آن اصول پايبند بود. يك سري اصول سنتي داريم كه من به آنها نمي پردازم اما يك سري اصول مدرن هم وجود دارد كه جهت گيري بودجه 93 نسبت به آن مثبت بوده است كه اصول مدرن شامل پاسخگويي، شفافيت، ثبات و همچنين عملكرد مثبت است.

وي افزود: لايحه بودجه 93 از شفافيت لازم برخوردار است و اهرم هاي پاسخگويي آن براي مجلس باز است.

وي افزود: بر اساس متغيرهاي كلان اقتصادي يعني تورم، بيكاري، سرمايه گذاري، رشد اقتصادي و رشد نقدينگي، جهت گيري هاي بودجه مثبت و خوب است.

تاج گردون گفت: در شش ماهه تورم از سوي بانك مركزي 40 درصد اعلام شده است اين در حالي است كه ميزان تورم براي سال آينده در بودجه 25 درصد پيش بيني شده در شرايط عادي تورم 25 درصد وحشتناك است اما در مقايسه با تورم 40 درصدي مطلوب به نظر مي رسد.

وي افزود: در خصوص شاخص اشتغال با توجه به آنكه همواره نيروي كار به بازار وارد مي شود نمي توان از كاهش شاخص بيكاري صحبت كرد و لذا در اين بودجه روند ثابت در نظر گرفته شده است.

نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه گفت: رشد نقدينگي در سال 92 حدود 30.8 درصد بوده است در حالي كه در لايحه بودجه 18 تا 20 درصد ديده شده است.

وي افزود: تراز عملياتي بودجه روند فرسايشي است با توجه به اينكه بودجه 92 وضع را خراب كرد اما در بودجه 93 سعي شده است تا اين روند كنترل شود و كسري بودجه در حداقل ممكن باشد اما به طور كلي فاصله زيادي با چشم انداز داريم.

تاج گردون گفت: در مزاياي لايحه بودجه 93 مي توان به ارائه به موقع آن، شفافيت، نزديك بودن به واقعيت، محافظه كارانه بودن و اينكه طرح جديد در بودجه وجود ندارد، خريد خدمت باز است و اينكه رابطه دولت و مجلس شفاف تر شده است، اشاره كرد.

دژپسند: برآورد مطمئني از درآمدها داريم

فرهاد دژپسند در برنامه مناظره امروز با بيان اينكه دولت در ارائه بودجه در واقع برنامه خود را براي سال آينده تدوين مي كند، گفت: آنچه مردم انتظار آن را دارند اين است كه ببينند اين بودجه چه تأثيري بر زندگي آنها دارد.

وي افزود: بودجه بخش اعتبارات هزينه اي، اعتبارات سرمايه اي به گونه اي تدوين شده است تا اعتبارات هزينه اي براي عرضه بهتر خدمات اجتماعي اختصاص يابد.

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ادامه داد: به عنوان مثال حركت به سمت توسعه بيمه هاي تأمين اجتماعي، بهبود سطح بهداشت و درمان و افزايش خدمات آموزشي از جمله وظايف حاكميتي دولت نيست اما در بودجه براي بهبود آن اعتبارات قابل توجهي در نظر گرفته شده است.

وي تصريح كرد: در زمينه هايي كه عرضه كالا و خدمت صورت مي گيرد منابع مناسبي در نظر گرفته شده تا بخش خصوصي بتواند عرضه كالا را افزايش دهد.

دژپسند با بيان اينكه در صورت فراهم بودن بسترها بخش خصوصي مي تواند به خوبي فعاليت كند، افزود: تسهيل منابع و بهبود محيط كسب و كار و همچنين مابه التفاوت سود تسهيلات در لايحه ديده شده است.

وي در خصوص اعتبارات هزينه اي گفت: اتمام طرح هايي كه مي تواند بسترسازي مناسبي براي بخش خصوصي باشند و همچنين عرضه كالا و خدمات را افزايش مي دهند در اولويت قرار گرفته و سعي شده تا طرح هايي كه در سال آينده به اتمام مي رسند، در اولويت پرداخت قرار گيرند تا عرضه كالا و خدمات در سال اول افزايش يابد.

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور افزود: به عنوان مثال هد فگذاري بهره برداري از 4 هزار و 600 تخت بيمارستاني در سال آينده شده كه به موازات آن براي تأمين تجهيزات آن هم منابعي در نظر گرفته شده تا امكان بهره برداري از آنها وجود داشته باشد.

وي تأكيد كرد: سعي كرده ام برآورد مطمئني از درآمدهاي بودجه داشته باشيم.

مومني: بودجه با كسري فزاينده مواجه مي شود

فرشاد مؤمني در مناظره امروز بررسي لايحه بودجه سال 93 كل كشور با بيان اينكه به عنوان موافق مشروط و هم مخالف مشروط در اين برنامه حاضر شد ه ام اظهار داشت: نسبت به آنچه كه در 8 سال گذشته شاهد بوديم، گام هاي خوبي برداشته شده است.

مؤمني با بيان اينكه در توجه به مسائل بودجه و روند غيرمتعارف آن، مضمون ضد توسعه اي وجود دارد گفت: در اين سند نگاه خردورزانه اي به طرح هاي عمراني، شايسته تقدير است.

وي با بيان اينكه سلطه غيرعادي كوتاه نگري و ترجيح آن به فرايندهاي بلندمدت يكي از نقدهاي اصلي بند است تأكيد كرد: از اين زاويه نسبت به مسائل بودجه ريزي همچنان داراي ضعف است.

اين اقتصاددان با بيان اينكه تصويري كه از درون اين سند به دست مي آيد، نگران كننده است گفت: به طرز غيرمتعارفي اين سند در گروگان سياست هاي ضد توسعه اي دولت گذشته است.

مؤمني يكي ديگر از نقدهاي موجود در اين سند را، تهديدي براي امنيت ملي عنوان كرد و گفت: در اين مجموعه سند مرزبندي هاي مشخصي با توجه به شرايطي كه موجب حال فعلي كشور شده، ندارد.

اين اقتصاددان با تأكيد بر اينكه نشان دادن تصويري بزرگ و غيرعادي از سياست هاي خارجي يكي از نقض هاي بزرگ در اين دولت است گفت: مسائل سياست خارجي با توجه به طرز انعكاس آن در جامعه يكي از پاشنه آشيل هاي اين دولت به شمار مي رود.

وي ادامه داد: اين دولت همانند دولت گذشته اتكا به درآمدهاي نفتي را در دستور كار خود قرار داده كه يكي از مهمترين ضعف هاي اين سند به شمار مي رود و همچنان بسياري از مسائل كليدي و سرنوشت ساز در اين سند مغفول و مبهم مانده است.

مؤمني خاطرنشان كرد: تصورم اين است كه اين سند به هيچ يك از ساختارهاي بودجه ريزي توجه نكرده و همچنان شاهد كسري بودجه فزاينده خواهيم بود.

نادران: بودجه تورمي است

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، الياس نادران امروز در برنامه مناظره به عنوان منتقد لايحه بودجه 93 به ارائه مطالبي درباره محاسن و معايب اين لايحه بودجه پرداخت.

وي اظهار داشت: خلاصه تر شدن احكام نسبت به قوانين بودجه قبلي و كم شدن تبصره ها جزو محاسن لايحه بودجه 93 است.

وي با بيان اينكه لايحه بودجه 93 ايرادات ساختاري دارد، افزود: متأسفانه از گذشته بودجه متأثر از وضعيت اقتصاد ملي دولت ها، مشكلاتي داشته است.

وي اضافه كرد: به دليل عمر كوتاه دولت ها امكان اصلاح ساختاري وجود ندارد و متكي بودن به نفت و رانتي بودن اقتصاد از مشكلات پيش رو در اين باره است.

نادران اظهار داشت: دولت هاي قبلي نيز نتوانستند خود را از رانـت هاي نفتي خلاص كنند.

وي با اشاره به غيرشفاف بودن همه لوايح بودجه در همه دولت ها اضافه كرد: از زمان بودجه نويسي اين عارضه وجود داشته است و بودجه عملياتي نيست.

اين نماينده مجلس اظهار داشت: ايرادات اين بودجه دولت يازدهم خوش بيني بيش از حد به مذاكرات هسته اي و درآمدهاي حاصل از آن است.

نادران يادآور شد: كشور ما قبلاً نيز چوب لبخند و اخم هاي غرب و آثار مخرب آن را بر اقتصاد ملي خورده است.

وي با تأكيد براينكه رعايت احتياط در بودجه نويسي ضروري است، گفت: بودجه امسال نيز انبساطي است.

اين نماينده مجلس توضيح داد: طبق پيش بيني دولت نرخ تورم به 25 درصد مي رسد اما بودجه در پيش بيني كارشناسان در خوشبيانه ترين شرايط 40 درصد و نسبت به عملكرد بين 60 تا 70 درصد انبساطي است.

وي اضافه كرد: بودجه حتماً آثار تورمي به جا مي گذارد؛ برداشت از نسل هاي آتي در قالب اوراق مشاركت جزو كسري بودجه تلقي مي شود.

نادران تأكيد كرد: نمي توان به راحتي ادعا كرد كه بودجه كسري ندارد.

نبايد سهم رباخوارانه نرخ دلار مشروعيت پيدا كند

فرشاد مؤمني در برنامه مناظره امروز اظهار داشت: نكته اي را كه آقاي نادران درباره صحبت من كه گفتند من مبدأ زمين را 8 سال پيش مي دانم درست نيست و اين طرز برخورد آقاي نادران يك برخورد سياست زده است، چرا كه 8 سال گذشته مبدأ بي سابقه ترين سطوح تجربه شده فساد و ناكارآيي بوده است.

وي افزود: پيش از آنكه ذهن من درگير اشخاص و افراد باشد درگير رويه ها و سياست ها است.

عضو هيئت علمي دانشگاه گفت: نقد من بر متوليان بودجه اين است كه تحليل مشخصي از شرايط كنوني ارائه نداده اند و اين در واقع نقدي است كه در دل آن نگراني وجود دارد. نكته در فقدان اين تحليل به سياست ها برمي گردد كه اين اوضاع را فراهم كرده است.

وي افزود: مركز پژوهش هاي مجلسي كه آقاي نادران عضو آن است گزارشي منتشر كرده است كه در 8 سال گذشته براي دستيابي به يك واحد رشد توليد ناخالص داخلي 500 درصد دلار نفتي بيشتري از زمان دوران آقاي خاتمي، صرف كرده ايم اين يعني ناكارآمدي غيرعادي به نظام ملي تحميل شده است.

مؤمني گفت: سقوط بالغ بر 80 رتبه اي در فساد مالي كشورها داشته ايم.

وي افزود: مقامات وزارت جهاد كشاورزي اعلام مي كنند با ابعاد بي سابقه تخريب محيط زيست در اين 8 سال روبه رو شده ايم.

اين عضو هيئت علمي گفت: وزارت بهداشت اعلام مي كند در فاصله سالهاي 1389 تا 1392 سهم جمعيتي كه هزينه هاي كمرشكن درمان به آنها تحميل شده و زير خط فقر قرار دارند 700 درصد رشد داشته است.

وي افزود: آنچه سرنوشت ساز است سياست ها و رويه ها است كه تحليل مشخصي نداشته است من نگران اين هستم كه در معرض تكرار گذشته قرار نگيريم، واكنش رئيس كل بانك مركزي در خصوص نرخ دلار اين واقعيت و اين علامت جدي را به ما نشان مي دهد كه يا در دولت تحليل مشخصي در خصوص نرخ دلار وجود ندارد و يا اين تحليل ها همگون و هماهنگ نيست.

وي افزود: وقتي سخنگوي دولت حرفي مي زند كه مخالف مصالح مردم است و از رئيس كل بانك مركزي اين گونه دفاع مي كند كه اين اظهارنظر در راستاي ثبات قيمت نرخ ارز بوده،اين نادرست است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علامه گفت: رئيس كل بانك مركزي مي داند 50 درصد از سهم قيمت فعلي دلار مربوط به سهم آينده هراسي در تنش هاي بين المللي است اگر امروز سهم اين تهديدها كاهش پيدا كرده است لذا نبايد به اسم ثبات نرخ ارز سهم رباخوارانه و واسطه گرانه قيمت دلار مشروعيت پيدا كند.

وي افزود: من صحبت هايي شنيدم كه در بعضي از بخش هاي دولت گفته مي شود و نگرانم كه در خصوص قيمت حامل هاي انرژي دوباره تجربه خسارت بار وارد كردن شوك هاي قيمتي تكرار شود.

مؤمني گفت: بر روي 7 محور متغيرهاي اقتصادي و اجتماعي مطالعه و بررسي لازم را انجام دادند و بر اساس صحبت ها و اسناد رسمي مقامات رسمي كشور اين متغيرها مشخص شده است.

نيمي از بودجه عمراني جذب مي شود

در ادامه مناظره امروز فرهاد دژپسند با اشاره به صحبت هاي فرشاد مؤمني در خصوص عدم توجه به وضعيت فعلي اقتصادي كشور و پيش بيني آينده اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف است هر سال عملكرد سال گذشته را تدوين و ارائه كند و ما در سال جاري سال هاي 90 و 91 را ارزيابي كرده و پيش بيني عملكرد سال 92 را ارائه داده ايم.

وي افزود: بر اساس اين قانون قرار بود كه رشد اقتصادي به 8 درصد برسد كه در سال گذشته منفي بوده و براي امسال هم پيش بيني 0.6 - درصد داريم.

وي با اشاره به تورم بالاي فعلي گفت: با توجه به اين شرايط يكي از محورهاي اصلي برنامه هاي دولت هدف گذاري بودجه سال آينده كنترل نرخ تورم است.

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ادامه داد: گفته شد كه قانون بودجه كوتاه مدت است كه اين صحبت درست است، زيرا بايد بودجه سالانه در قالب اهداف برنامه هاي توسعه تدوين شود.

وي ادامه داد: ما بر اساس برآوردها و طراحي هاي صورت گرفته چرخه كاري طراحي كرده ايم كه بتوان با اجراي بودجه 93 برشي از اهداف برنامه در آن محقق شود.

دژپسند با تأكيد بر اينكه اهداف برنامه 5 ساله را نمي توان در مدت يك سال محقق كرد، گفت: بودجه 93 گامهاي اصلاحي براي رفع مشكلات و حركت به سمت اهداف است.

بودجه انبساطي است

در ادامه برنامه الياس نادران عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در خصوص صحبتهاي مطرح شده پيرامون عملكرد دولت گذشته گفت: در اين برنامه بايد در خصوص بودجه سال 93 صحبت كرد و درست نيست كه بدون حضور نماينده دولت قبل به بهانه بودجه راجع به عملكرد دولت صحبت كرد.

وي افزود: بر اساس ارقام ارائه شده 219 هزار ميليارد تومان است كه از دو بخش بودجه عمومي و اختصاصي ناشي مي شود.

وي ادامه داد: اين عدد در شرايطي لحاظ شده كه بودجه فروش شركت ها و هدفمندي يارانه ها در لايحه پيشنهادي به درستي ديده نشده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه در بودجه سال 92 حدود 10 هزار ميليارد تومان بابت يارانه به مردم منابع در نظر گرفته شده بود گفت: دولت در لايحه پيشنهادي 93 دخل و خرج هدفمندي يارانه ها را در نظر نگرفته و تنها بخشي از منابع در قالب بودجه شركت ها لحاظ شده است.

نادران اضافه كرد: با توجه به اين مسائل به نظر مي رسد كه بودجه 93 انبساطي است و متناسب با پيش بيني تورم سال آينده تدوين نشده است.

وي تأكيد كرد: با بررسي جزئيات بودجه و ارقام آن و همچنين عملكرد سال جاري و اصلاحيه بودجه در مي يابيم كه بخشي از منابع بودجه قطعاً محقق نمي شود و دولت مجبور مي شود در اواخر ماه هاي سال 93 اصلاحيه بودجه صورت گيرد.

نادران با بيان اينكه برخي تحليل ها عملكرد بودجه سال جاري را 135 هزار ميليارد تومان برآورد مي كند گفت: بنابراين پيش بيني 219 هزار ميليارد تومان بودجه براي سال آينده به نظر مي رسد كه قابل تحقق نيست؛ همچنين در بخش عمراني ضمن موافقت بنده با رقم پيشنهادي به نظر مي رسد تنها 18 هزار ميليارد تومان محقق شود.

غلامرضا تاجگردون در ادامه مناظره بررسي لايحه بودجه سال 93 كل كشور با اشاره به اينكه همچنان از موضع عملكرد، ساختار و عملياتي بودن بودجه منتقد هستيم، اظهار داشت: در مورد بودجه 93 قائل به اين هستيم كه اين سند داراي ضعف است.

وي ادامه داد: در بودجه سال 93 اينكه آيا جهت يا اتفاق خاصي رخ داده يا خير بايد مورد بررسي قرار داد.

اين عضو كميسيون برنامه بودجه مجلس شوراي اسلامي با تأكيد براينكه انبساطي بودن بودجه، نگاه خوش بينانه به اجلاس ژنو و آينده خوري بايد مورد بررسي قرار گيرد، گفت: مصارف و هزينه هاي اين سند 11.6 درصد رشد داشته است كه اين رقم با توجه به شرايط نمي توان انبساطي دانست.

تاجگردون گفت: بخش زيادي از اين هزينه ها مربوط به حقوق، يارانه و حقوق اجتماعي است كه نمي توان درباره آن بحث كرد.

وي با بيان اينكه اعتبارات عمراني مبلغ 37 هزار ميليارد تومان به عملياتي شدن آن كمك مي كند، گفت: به نظرم آنچه در بودجه اتفاق افتاده انبساطي نيست؛ معمولاً دولت ها در سال اول علاقه به هزينه زياد و خرج پول هاي بسيار دارد.

تاجگردون ادامه داد: سال گذشته يك ميليون بشكه صادرات نفت داشتيم كه امسال به يك ميليون و 400 هزار بشكه افزايش پيدا كرده كه از نظر ميزان و مقدار فروش همان عدد سال جاري است.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه پيش بيني فروش يك ميليون و 400 هزار بشكه نفت محقق خواهد شد، گفت: اين ميزان با در نظر گرفتن صادرات در سال گذشته عملياتي خواهد شد.

وي با تأكيد بر اينكه بودجه از نظر ارقامي محافظه كارانه است، گفت: بايد با نقد مسائل، ارقام بودجه به شكلي عملياتي در نظر گرفته شود.

تاجگردون افزود: روند ضد تورمي بودجه 93 قابل رؤيت است اما در بحث هدفمندي ابهاماتي وجود دارد كه بايد به آنان پاسخگو شد.

وي ادامه داد: يكي ديگر از نكات عدم توجه به فاز دوم هدفمندي يارانه ها و تحولات آن در سال آينده است؛ بسياري از مردم هنوز درباره يارانه ها گيج شده اند.

در ادامه اين مناظره تلويزيوني فرشاد مؤمني استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با تأكيد براينكه بودجه برنامه اي يكساله براي كشور است، اظهار داشت: مسئله انقباظي و انبساطي بودجه يك بحث است و اينكه چه ساختار و نهادي در اين سند به كار گرفته شده بحث ديگري است.

وي خطاب به دژپسند (نماينده دولت حاضر در برنامه) گفت: ايشان كه منسوب به رئيس جمهور است از طرف دولت اعلام مي كند كه تحليل ما از تورم در سه سال گذشته مربوط به ماجراي نقدينگي، مسكن مهر و كسري بودجه است؛ اگر اين تحليل منبا باشد اقتصاد ايران هيچ وقت از ركود تورمي خارج نخواهد شد.

مؤمني با بيان اينكه حتي در استفاده از منابع خارجي قادر نبوده ايم به طور خردورزانه اي از اين منابع استفاده كنيم، گفت: حتي اگر جهان همه امكانات را در اختيار ما قرار دهد قادر نخواهيم بود از آن به طور صحيحي استفاده كنيم چرا كه از منابع داخلي آن طور كه شايسته است استفاده برتر را نكرده ايم.

اين اقتصاددان تأكيد كرد: طبق بررسي هاي بنده از سال 1352 تا 1356 كه با عمد اين چهار سال را انتخاب كرده ام كشور به لحاظ درآمدي و چانه زني هاي بين المللي در سطح بالايي قرار داشته است.

وي ادامه داد: در اين مدت 992 شركت خارجي در ايران به ثبت رسيد كه از اين ميزان 371 شركت در زمينه واسطه گري هاي مالي و بيمه، 251 شركت در زمينه بازرگاني و 201 شركت در زمينه هتل داري در ايران فعال شدند؛ كاملاً واضح است كه 824 شركت در مسير غير مولد به فعاليت پرداختند.

مؤمني با انتقاد از تحليل دولت مبني براينكه ما كار خودمان را انجام داده ايم و اكنون نوبت فعالان اقتصادي است، تصريح كرد: از نظر تحليلي و كارشناسي سخنان رئيس جمهور بسيار نگران كننده است؛ زماني كه تمام ساختارها عليه توليد شكل گرفته اند، امكان ندارد اقتصاد پيشرفت چشمگيري داشته باشد.

وي همچنين با انتقاد از عدم طراحي و تدوين برنامه اي با موضوع مبازه با فساد مالي گفت: بسياري از بانك هاي خصوصي از محل تحميل هزينه به مردم به قدرت رسيدند.

مؤمني تصريح كرد: اينكه بگوييم چه رقمي به چه محلي تخصيص مي يابد از دور باطل ركود تورمي خارج نخواهيم شد؛ در دور باطل مسئله نظام ملي مطرح است.

برخي دستگاه هاي اجرايي متوقع هستند

فرهاد دژپسند در برنامه امروز مناظره اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامي در دو بودجه سال 85 و بودجه سال 93، برنامه سال آينده همراه با لايحه بودجه ارائه شد.

وي اضافه كرد: بايد طبق برنامه پنجم درباره بهداشت، درمان، آموزش و بيمه بهتر عمل مي كرديم به همين دليل اعتبارات بيمه 66 درصد رشد، اعتبارات بهداشت 33 درصد رشد و اعتبارات آموزش و پرورش 22 درصد رشد داشت.

وي يادآور شد: با وجود جمع شدن بودجه جاري، اهميت آموزش و سرمايه انساني براي ما مشخص بود و تمام اين مباحث بايد در قالب اين ارقام نشان داده مي شد.

وي درباره توجه به توليد و بخش خصوصي، توضيح داد: نيازها و خدمات در حال گسترش است اما توانمندي هاي دولت محدود است، در اين عرصه بايد از توان بخش خصوصي كمك گرفت و اين سياست هاي كلي قانون اصل 44 است.

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور يادآور شد: دولت براي تسهيل تأمين مالي صنعت و كشاورزي، بندهاي 51 و 52 را در قالب تبصره امسال ابقاء كرد.

وي اضافه كرد: همچنين افزايش توان بخش خصوصي در آموزش و خدمات در موضوع واگذاري ها مطرح شد ضمن آنكه بخش صنعت را به خدمات اضافه كرديم و در منابع مالي صندوق توسعه ملي به آ ن سمت هدايت شد.

دژپسند اضافه كرد: ارزهاي اين دو بند در اتاق مبادلات ارزي ارائه مي شود و بانك مركزي حق ارائه ندارد.

وي با تأكيد بر اينكه گسترش بخش خصوصي در حوزه هاي صنعت و خدمات از برنامه ها است، گفت: بانك ها را نيز فعال كرديم؛ بانك بايد قدرت اعطاي تسهيلات داشته باشد در همين راستا قدرت ارائه تسهيلات بانك ها را به بخش خصوصي تقويت كرديم.

وي اضافه كرد: براي فاينانس در مجموع 15 درصد از بودجه عمومي دولت مي گذاريم و منابع مالي حاصل از صدور نفت خام را در نظر گرفتيم؛ 85 درصد منابع خود را به صورت فاينانس در خارج استفاده مي كنيم.

دژپسند بيان كرد: فاينانس جزو بودجه نيست، مال خودمان است ولي به عنوان درآمد دولت منظور نمي شود.

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور اضافه كرد: سال گذشته 53 هزار ميليارد تومان در تبصره ها بود كه در ارقام بودجه نيامده بود.

وي با تأكيد بر اينكه بودجه انقباضي است، گفت: در بودجه عمومي 210 هزار ميليارد تومان، در اصلاحيه 171 هزار ميليارد تومان و در عملكرد 141 هزار ميليارد تومان آمد.

وي يادآور شد: وقتي بودجه جاري به تصويب مجلس مي رسد همه دستگاه ها آن را حق خود مي دانند مثلاً دستگاه اجرايي كه رقم خاصي در بودجه دارد امسال هم با احتساب تورم انتظار افزايش بودجه خود داشت، اما ما با آنها در سالن برنامه جلسه گذاشتيم و تبادل نظر كرديم؛ اين جزو توقع دستگاه اجرايي شده است و اگر مي خواهيم كاهش دهيم بايد دليل را اعلام كنيم.

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تصريح كرد: 4 دستگاه بودجه ريزي عملياتي محور قرار داديم و 30 دستگاه بودجه لازم خود را فرستادند.

دژپسند اضافه كرد: همچنين موضوع بودجه مصوب 210 هزار ميليارد توماني و كاهش آن را بررسي كرديم.

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: در بودجه جاري از 128 هزار ميليارد تومان 15 هزار ميليارد تومان افزايش بود و 10 هزار ميليارد تومان مربوط به رشد حقوق بود.

دستمان در افزايش حقوق بسته بود

در ادامه مناظره امروز مجري برنامه سؤالات مخاطبان را از مهمانان حاضر در برنامه پرسيد.

سؤال اول از غلامرضا تاجگردون بود، مبني براينكه با توجه به تعيين قيمت 100 دلاري براي هر بشكه نفت به نظر شما بودجه سال آينده جسورانه تدوين شده يا محافظه كارانه، وي پاسخ داد: با توجه به اينكه ميانگين فروش نفت در سال جاري 103 دلار بوده و همچنين برآورد مسئولان دولت و گزارش هاي ايراد شده نشان مي دهد كه ميانگين فروش 100 دلاري در هر بشكه نفت محقق مي شود.

سؤال ديگر در خصوص ميزان افزايش حقوق متناسب با تورم بود كه دژپسند پاسخ داد: در قانون مديريت خدمات كشوري تعيين درصد رشد حقوق كاركنان دولت به اندازه تورم ذكر شده كه در قانون برنامه پنجم توسعه اين عبارت اصلاح شده و افزايش حقوق ها متناسب با تورم لحاظ شده است.

وي افزود: دولت به دنبال حفظ قدرت خريد كاركنان دولت است اما علت عدم افزايش به اندازه تورم محدوديت هاي مالي دولت بوده و در واقع دست ما در اين بخش بسته شده است.

دژپسند تصريح كرد: براي سال 93، 15 هزار ميليارد تومان بودجه جاري افزايش يافته كه همين عدد به اعتقاد برخي نمايندگان انبساطي است؛ در صورتي كه بدون توجه به درآمدها حقوق كاركنان دولت به اندازه تورم افزايش مي يافت به احتمال زياد درآمدهاي پيش بيني شده محقق نشده و دولت مجبور به استقراض از بانك مركزي مي شد كه نتيجه آن افزايش نرخ تورم است.

در ادامه برنامه حيدري از مؤمني سؤال مخاطبان را پرسيد كه سؤال شده بود شما مخالف نرخ اعلام شده ارز توسط رئيس بانك مركزي هستيد، بنابراين پيشنهاد شما براي نرخ ارز چيست، مؤمني پاسخ داد: بيش از آنكه به دنبال قيمت گذاري در بازار ارز باشيم بايد بررسي شود كه منطق هاي تعيين نرخ ارز چيست.

وي افزود: از نيمه دوم سال 90 اتفاقاتي رخ داد كه ارتباطي با بنيان هاي اقتصادي كشور نداشت.

مومني تصريح كرد: همين مسئله موجب بروز دلالي و رباخواري در بازار ارز شد كه اثرات منفي آن متوجه توليدكننده و مردم شد.

وي افزود: اينكه بخواهيم نرخي براي ارز تعيين كنيم در چنين شرايطي نادرست است زيرا تا زماني كه اصلاحات ساختاري در بخش نهادي صورت نگيرد همچنين موانع توليد از ميان برداشته نشود تعيين نرخ ارز غيرمنطقي است.

اين اقتصاددان تصريح كرد: نمي توان به صورت موضعي و موردي مسئله اقتصادي را نگاه كرد زيرا ما هم اكنون با شرايط ركود تورمي روبه رو هستيم و البته صحبت هاي آقاي دژپسند من را نگران تر كرد.

در ادامه در خصوص تعداد زياد پروژه هاي عمراني و بلاتكليف ماندن آن از نادران پرسيده شد كه وي گفت: عارضه اي كه اقتصاد به آن دچار شده طبيعتاً دستگاه تقنيني را هم درگير مي كند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه گفت: برخي طرح هاي عمراني اساساً نيازي به اجراي آنها نيست كه شرايط چانه زني براي برخي ها وجود مي آيد و البته همواره عده اي در مجلس با دغدغه هاي كارشناسي خود مانع از اجراي آنها مي شوند.

وي افزود: در سال 91 دولت شيوه غربالگري طرح هاي عمراني را پيشنهاد كرد كه مجلس هم با آن موافقت كرد تا طرح هاي اولويت دار اجرا شود.

نادران تصريح كرد: متأسفانه برخي مسائل موجب شده است كه 400 هزار ميليارد تومان اعتبار براي اتمام همه طرح هاي عمراني نياز باشد كه اساساً ضرورت و نياز آنها مشخص نيست.

وي ادامه داد: در مجلس پيشنهادي مطرح كرديم مبني براينكه اعتبارات عمراني به صورت منطقه اي و استاني توزيع شود زيرا نهادهاي محلي نيازهاي منطقه را بهتر مي شناسد.

مجري برنامه در ادامه علت نگران تر شدن مؤمني را از صحبت هاي دژپسند پرسيد كه وي پاسخ داد: از نظر مطالعات تجربي در ايران و ساير كشورها به اين نتيجه مي رسيم كه عملكرد اقتصادي بيش از آنكه تحت تأثير ارز و پول قرار گيرد تحت تأثير عملكرد نهادي است.

به گفته وي طبق اين بررسي ها در كشورهايي كه سيستم ها نهادي عملكرد مناسبي دارند 28 تا 35 برابر اقتصاد بهتر عمل مي كند.

وي افزود: براساس بررسي هايي كه شخصاً انجام داده ام ميزان تسهيلات پرداختي به كشاورزي و صنعت يك سوم منابع بانكي بوده و در اين شرايط هرچقدر منابع بانك ها افزايش يابد به دليل ساختار نامناسب نهادي اهداف محقق نمي شود؛ بنابراين افزايش سرمايه بانك ها كه در لايحه بودجه به آنها توجه شده به خودي خود راهگشا نيست.

مومني با اشاره به ابلاغيه اصل 44 گفت: در ابتداي اين ابلاغيه به مسائل مختلفي از جمله ايجاد ثبات بخشي به اقتصاد و توجه به علل شكست بازار اشاره شده اما در اجراي سياست هاي كلي اصل 44 اين مسائل مورد توجه قرار نگرفته است.

وي گفت: از سال 68 تا 83 كل دارايي هاي واگذار شده كمتر از 3 هزار ميليارد تومان است اما از سال 85 تا 91 بيش از 130 هزار ميليارد تومان از دارايي هاي دولت واگذار شده، اين در حالي است كه بنگاه ها با روند ورشكستگي روبه رو شده و از طرف ديگر مداخله دولت در اقتصاد افزايش يافته است.

دژپسند در پاسخ به صحبت هاي مؤمني گفت: وقتي مي گوييم 10درصد از ورودي هاي صندوق توسعه ملي در سال 93 بايد به بخش كشاورزي پرداخت شود نشان مي دهد به اين مسئله اهميت ويژه اي داده شده است.

وي افزود: اگر مي گوييم كاركردهاي نهادي مي تواند به بهبود امور منجر شود بنده به عنوان مسئول برنامه ريزي بايد در قالب بودجه اين فرايند را تسهيل كنم و به همين دليل سرمايه بانك ها افزايش مي يابد تا عملكرد آنها بهبود يابد.

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ادامه داد: درسال هاي اخير سهم بخش كشاورزي 25 درصد از منابع در نظر گرفته شده و براي بخش صنعت و معدن هم سهم مناسبي در نظر گرفته شده كه در چند سال اخير بخش كشاورزي نتوانسته از سهم خود استفاده كند اما صنعت به خوبي از سهم خود استفاده كرده است.

به گفته وي در لايحه بودجه امسال به بند الف سياست هاي كلي اصل 44 توجه شده است.

دژپسند در خصوص اجراي طرح هاي عمراني گفت: يكي از ملاك هاي اصلي ما در اجراي طرح هاي عمراني و تخصيص اعتبار به آن پيشرفت فيزيكي است اما اين تنها ملاك نيست؛ به عنوان مثال طرح هاي بخش آب شرب و يا مهار آب هاي مرزي را نمي توان متوقف كرد. برخي طرح ها هم ممكن است امسال 30 درصد پيشرفت فيزكي داشهت باشد اما با تزريق اعتبار به آن تا پايان سال به بهره برداري برسد بنابراين ما در تدوين بودجه به اين مسائل هم توجه كرده ايم.

وي افزود: اگر فرصت بود ابعاد بيشتري از لايحه بودجه تشريح مي شد.

ارقام بودجه پيشنهادي اطمينان بخش است

در بخش پاياني مناظره امروز تلويزيوني كه با حضور 4 چهره شاخص از مجلس، دولت و دانشگاه برگزار شد، فرهاد دژپسند در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادي فارس، مبني بر اينكه آيا تحقق اعتبار 37 هزار ميليارد توماني با نفت 100 دلاري با توجه به شرايط منطقه اي، امكان پذير است يا خير، اظهار داشت: دولت راجع به برداشت از نفت در متغيرها، تغيير آنچناني ايجاد نكرده است، به طوري كه امسال هم يك ميليون بشكه نفت و در سال بعد هم به همين ميزان پيش بيني شده است.

وي ادامه داد: ما در لايحه بودجه ملاحظاتي داشتيم كه ارقام پيش بيني شده اطمينان بخش باشد. چرا كه درآمدهاي نفتي از محل صادرات به همين شكل در نظر گرفته شده است.

دژپسند در ادامه به سؤال خبرگزاري فارس، درباره سهم ماليات در تأمين بودجه، گفت: ماليات نسبت به سال جاري رشد بيشتري دارد؛ مطمئنا در شرايط ركودي افزايش نرخ منطقي نيست، بنابراين با توجه به اينكه نسبت ماليات به GDP بايد به 10 درصد برسد از طريق مكانيزه كردن نظام مالياتي، اين درآمدها محقق خواهد شد.

دژپسند در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر دلايل دولت براي حذف توليد از محل درآمدهاي هدفمندي، گفت: در بودجه امسال طبق شرايط فعلي عمل خواهد شد و راجع به هدفمندسازي يارانه ها، يك بسته جديد و متحولي را طراحي و به مجلس ارائه خواهيم كرد.

به گزارش فارس، الياس نادران درباره انبساطي بودن لايحه پيشنهادي دولت براي سال آينده، گفت: انبساطي بودن با عادلانه بودن متفاوت است؛ مجلس در اصلاحيه بودجه بنابر درخواست دولت، درآمدهايش را به 171 هزار ميليارد تومان كاهش داد و در سال آينده اين ميزان با افزايش 71 هزار ميليارد توماني به مجلس پيشنهاد شده است، بنابراين بودجه انبساطي است.

وي با بيان اينكه كمتر از 25 درصد كل بودجه كشور، مربوط به اعتبارات عمراني است، گفت: در بودجه سال جاري آنچه كه اتفاق افتاد، نگران كننده است.

بنابراين گزارش غلامرضا تاج گردون، عضو كميسيون برنامه و بودجه و معاون اقتصادي سازمان مديريت سابق در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره استعفاي برخي نمايندگان در خصوص لايحه پيشنهادي دولت، تاكيد كرد: اين بودجه پيش از استعفاي نمايندگان بايد بررسي شود، چرا كه بنده از كساني هستم كه با اعداد و ارقام بودجه كاملا آشنايي دارم.

فرهاد دژپسند، نماينده دولت در پاسخ به سؤالي در خصوص ميزان تخصيص اعتبارات براي رونق كسب و كار توضيح داد: تأمين مالي و تسهيل دريافت منابع، افزايش صندوق هاي حمايتي و اتمام طرح هاي نيمه تمام و از همه مهمتر تقويت بخش خصوصي از طريق واگذاري طرح هاي نيمه تمام از جمله مواردي است كه دولت در حوزه كسب و كار پيش بيني هاي لازم را انجام داده است.

فرشاد مؤمني، اقتصاددان در پاسخ به سؤالي درباره اينكه آيا طبق ادعاي دولتمردان، انسجامي در تيم اقتصادي دولت وجود دارد يا خير، صراحتاً تاكيد كرد: من دعا مي كنم كه چنين باشد، اما اينطور نيست.

بر اساس اين گزارش، الياس نادران درباره اينكه معتقد است، نبايد منافع مذاكرات تيم هسته اي در لايحه بودجه كشور گنجانده شود، به سؤال مطرح شده در اين باره تأكيد كرد: اگر مذاكرات به نتيجه نرسد، در تحقق درآمدهاي نفتي كه در بودجه قرار است لحاظ كنيم، دچار محدوديت هايي خواهيم بود.(فارس)

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن