تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805583321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حروف قرآني


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: حروف قرآني


اشاره: آنچه در پي مي‌آيد، يكي از مقالات دانشنامه قرآن كريم است به قلم فتاني (Afnan H. Fatani) كه به همت اوليور ليمن تهيه شده و استاد وقار ترجمه كرده‌اند و انتشارات اطلاعات به چاپ رسانده است.

***

‏«حرف» كلمه‌اي عربي است، به معني نشانه‌هاي موجود در الفبا، كه جمع آن «حروف» است. عجيب آنكه كلمه «حرف» حتي يك بار هم در قرآن به ‌كار نرفته است. در نگاه اول، اين از قلم‌افتادگي شگفت مي‌نمايد؛ زيرا بنابر حديث، قرائت تنها يك حرف از قرآن خود نوعي عبادت است. از اين از قلم‌افتادگي به ‌ظاهر عمدي چه بايد برداشت كرد؟

كساني كه با قرآن آشنا هستند، بي‌درنگ وجود تعداد زيادي از حروف الفبا يا نويسه‌ها را به ياد مي‌آورند كه با تأكيد در آغاز بعض سوره‌ها قرار گرفته و به مثابه حروف الفبا خوانده مي‌شوند. پس به يك معني، اين از قلم‌افتادگي كاركردي است و منظور از آن، تقدم يا برجسته كردن ارزش اين حروف است كه در عربي «مقطعات»، «فواتيح‌السور» يا «اوائل‌السور» خوانده مي‌شود، و علماي غربي معمولا با اصطلاح «حروف اختصاري» يا «حروف رمزي» به آنها اشاره مي‌كنند.

درنهايت، اين از قلم‌افتادگي، نظام ابجدي حروف زبان عربي را در معرض ديد قرار مي‌دهد كه داراي بيست و نه حرف است، و از خط باستاني فنيقي (1599قبل از ميلاد) با بيست و دو نويسه، مشتق شده و عربي در آنها با همه زبانهايي سامي، از جمله آرامي و عبري، اشتراك دارد. نبايد فراموش كرد كه در اين سامانه، هر حرف يك ارزش عددي، بين يك تا 100، نيز دارد. توجه به اين نكته نيز مهم است كه اول بار، وقتي اين حروف اختصاري فروفرستاده شد، موجد اختلاف‌نظر بسياري گرديد و حتي امروز همچنان موجب سردرگمي و محرك كنجكاوي است. علماي مسلمان در طبقه‌بندي خود، اغلب آنها را بخشي از «متشابهات» (آيات داراي شباهت)، آيات مورد اختلاف كه در آيه 3:7 ذكر شده، به ‌حساب مي‌آورند.‏

مقطّعات:حروف اختصاري

حدسهاي چندي در مورد معناي حروف مقطعه موجود در آيات آغازين بيست و نه سوره قرآن، مطرح گشته است. در قرون وسطي، علماي مسلمان آنها را حروف اختصاري به ‌حساب مي‌آوردند؛ مثلا «الف لام راء» را مخفف «الرّحمن» مي‌دانستند، «الف لام ميم» را مخفف «الرحيم»، «ص» را مخفف «صادق يا محمد»، «ياسين» را مخفف «يا سيد المرسلين» و مانند آن؛ اما اين تفسيرهاي نمادين ديگر كافي تلقي نمي‌شود. علماي قرون وسطي انواع ديگري از تفسير نيز مطرح كرده‌اند، كه معروفترين آنها بدين قرار است:

ـ آنها حروف الفبا هستند و معني‌شان مبتني بر ارزش عددي‌شان در نظام ابجدي است؛

ـ آنها سجع سـوره‌هاي مربوط را معـرفي مي‌كنند كـه هـدف آنها ارائه

الفبـاي عـربي است؛

ـ آنها دليل اين امرند كه قـرآن كريم به زبـان آشناي مردم عرب‌ نوشته شده است.

علماي عرب در قبال معناي دقيق هر حرف يا تركيب حروف يكپارچه نيستند؛ اما در اين امر كه تنها خداست كه معناي دقيق آنها را مي‌داند، متفق‌القولند.‏

علماي غربي نيز انواع تفسيرهاي اختلاف‌انگيز را مطرح ساخته‌اند. معروفترين آنها، نظريه بسيار مغرضانه و افراطي نولدكه است كه حروف مقطعه را حرف اول نام يا امضاي مالكان دستنوشته‌هايي مي‌داند كه هنگام اولين گردآوري قرآن مورد استفاده زيد قرار گرفت! 1بعدها، نولدكه در واكنش به رديه لوث2 و نيز بدان دليل كه اين حروف تنها در سوره‌هاي مكي متأخر و سوره‌هاي مدني اوليه به ‌كار رفته، موضع خود را تغيير داد. به همين ترتيب، نظريـه‌هـاي خودسرانه و دور از ذهن اشخاصي مانند شاولي3و وات4 نيز

مردود است. در مجموع، اينك علماي غربي اين نظر را پذيرفته‌اند كه حروف مقطعه بخشي از وحي است كه معناي خاصي جز اشاره‌اي به قرآن يا كتاب آسماني ندارد.‏

مجموعاً چهارده حرف به ‌صورت تركيبات مختلف در قرآن كريم به ‌كار رفته است كه به ترتيب الفبايي عبارتند از: «الف، ح، ر، س، ص، ط، ع، ق، ك، ل، م، ن، هـ ، ي».

حقيقتي شگفت كه نمي‌توان آن را تصادفي دانست، اين است كه حروف در مجموع تمام صوامت يا واجهاي غيرمصوت عربي را، برمبناي طبقه‌بندي مخارج آنها، شامل است. موضوعي در همين حد شگفت‌انگيز، ارتباط عددي ميان 29 حرف الفباي عربي (با احتساب همزه) و 29 سوره‌اي است كه مشتمل بر بعض حروف مقطعه است. به ‌علاوه، لازم است به اين نكته نيز توجه نماييم كه همواره به دنبال حروف مقطعه، عباراتي فرمول‌وار در اشاره به قرآن يا كتاب آمده است؛ اين عبارات تصريح مي‌كنند كه قرآن مجيد يك كتاب روشن (كتاب مبين) و به زبان عربي (لسان عربياً مبين) است.5

سيوطي در الاتقان، سوره‌هاي 29، 30 و 68 را استثنا مي‌داند؛ اما بررسي دقيق نشان مي‌دهد كه اين سوره‌ها استثنا نيستند؛ مثلاً در سوره 68 (قلم)، آيه اول با «قلم» و اشاره به ثبت سوابق «و ما يسطرون» آغاز مي‌گردد، و با اين عبارت كه قرآن پيامي است براي همه جهان، پايان مي‌پذيرد: «و ما هو الا ذكرٌ للعالمين». يكي از اين سوره‌ها، يعني سوره 42، دو مجموعه حروف مقطعه دارد: «حم» و «عسق»، شايد دال بر تغييري از كلمات تك‌هجايي به ساختهاي نحوي پيچيده‌تر باشد؛ مانند عبارات اسمي (مثلاً يك وابسته اسمي به اضافه اسم) يا الگوهايي مانند عبارات اسمي. سه سوره تنها

يك حرف دارند، نه سوره داراي تركيبات دو حرفي،

سيزده سوره داراي تركيبات سه حرفي، دو سوره داراي تركيبات چهار حرفي، و دو سوره داراي تركيبات پنج حرفي هستند.

در سالهاي اخير، علماي مسلمان كوشيده‌اند معاني عدديي براي تركيبات فوق بيابند. بدون ترديد به نظر مي‌رسد

كه تقارن و تكرار تركيبات يكسان در سوره‌هاي متوالي قابل توجه باشد؛ اما تاكنون نظريه‌اي رضايت‌بخش ارائه نگشته است. يك نظر جالب كه ارزش ذكر دارد، آنكه هر سوره‌اي كه حرف مقطعة «طا» دارد كه در الفباي ابجدي

نشانة مار است، حاوي داستاني از موسي و مار است. شايد قابل قبول‌ترين توضيحي كه مي‌توان مبناي كار قرار داد، توضيحي زبان‌شناختي است كه اين حروف را به برمبناي

انواع صوتي‌شان طبقه‌بندي مي‌كند: انسدادي، اصطكاكي، خيشومي و واجهاي كناري (يعني غلتان و روان).

انسدادي‌ها به ‌وسيله چهار صوت «الف» چاكنايي، «ق» ملازي مصوت، ملازي غيرمصوت «ك»، و لثوي مؤكد «ط» مشخص مي‌گردند. اصطكاكي‌ها با پنج حرف مشخص مي‌شوند: حلقي غيرمصوت «ح» و حلقي مصوت «ع»، و صوت «س» و همتاي مؤكد آن «ص» كه هر دو لثوي ‌دنداني هستند، و صوت «ح» چاكنايي. حروف خيشومي به ‌وسيله «م» دولبي، «ن» لثوي ارائه شده‌اند. غلتانها به ‌وسيله «ي» ارائه شده‌اند. اصوات روان با «ل» لثوي و «ر» برگشتي ارائه شده‌اند. بنابراين متوجه مي‌شويم كه در مجموع اين حروف شامل همه مخارجي است كه در زبان عربي به ‌كار مي‌رود.

در سطحي جامعتر، اين حروف را مي‌توان با نوعي الفباي فونتيك بين‌المللي شناسايي كرد كه معرف مجموعه‌اي از نمادهاي ممكني است كه از آنها همه زبانها استخراج مي‌شوند.‏

پي‌نوشتها:

1- N?ldeke، 1860: 215

2- Loth، 1881: 603

3- Schawlly، 1919: 68-78

4- Watt، 1870: 206-12

5ـ بايد توجه داشت كه واژه «عربي» تنها به معناي زبان عربي نيست، و به معناي روشن و فصيح نيز هست.



جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن