تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804813782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افشاگري بي سابقه رئيس سابق سازمان امنيت فرانسه درباره پشت پرده‌هاي بحران سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: افشاگري بي سابقه رئيس سابق سازمان امنيت فرانسه درباره پشت پرده‌هاي بحران سوريه
برنار اسكاوارسيني، رئيس سابق اداره مركزي سازمان امنيت داخلي فرانسه در تازه ترين كتاب خود با عنوان "سازمان امنيت فرانسه و اتفاقات جديد" كه چند روز پيش منتشر شد، يك سال و نيم بعد از كناره گيري از اين سمت سكوت خود را شكسته و اظهارات تكان دهنده اي را درباره پشت پرده‌هاي بحران سوريه مطرح كرده است.وي گزارش‌هايي را افشا مي‌كند كه سبب شد تا اليزه از تصميم خود براي مسلح كردن مخالفان سوري دست بكشد.

اختلاف ميان وزارت خارجه و دستگاه امنيتي فرانسه بر سر تكفيري ها

اسكاوارسيني در بخشي از كتاب خود به اختلاف هاي شديد وزارت امور خارجه فرانسه با سازمان امنيت اين كشور اشاره مي كند و مي نويسد: «اكنون مي توان توضيح داد كه چرا ديپلماسي فرانسه در خلال بهار گذشته تغيير كرد. فرانسوا اولاند، رئيس جمهوري فرانسه تعهد به مسلح كردن مخالفان را داده بود، قوي ترين اين تعهدات به مارس گذشته باز مي گردد اما بعدا از اين تصميم خود منصرف شد، چرا كه سازمان امنيت فرانسه به او فشار مي آورد و نسبت به تركيب جريان مخالفان سوري به او هشدار مي داد و مي گفت كه گروه هاي تكفيري بر آن مستولي شده اند و عمليات نظامي را هدايت مي كنند، آنها شبكه تكفيري گسترده اي دارند كه بين قاره اي است كه مي تواند مصالح فرانسه را مورد تهديد قرار دهد.»

وي در ادامه به نقش لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در تحولات سوريه اشاره مي كند و قطع همكاري هاي سازمان امنيت فرانسه با سازمان امنيت سوريه عليه تروريسم را خطايي بزرگ قلمداد مي كند و مي نويسد: «از زماني كه لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه شد همه پل ها با دمشق را ويران كرد. براي اين كه پاريس بر روي سقوط سريع حكومت اسد حساب كرده بود. اين حساب و كتاب ها كاملا اشتباه از آب در آمدند و مخاطرات بسياري را به وجود آوردند. بشار اسد نه تنها سقوط نكرد بلكه قوي تر از گذشته هم شده است.

به ويژه بعد از بحران سلاح هاي شيميايي كه روسيه هم پيمان آن كمك شاياني به او كرد. اداره ديپلماسي فرانسه در بحران سوريه كاملا با منطق متناقض است، ما نمي توانيم هزينه هايي كه ديپلماسي ما در قبال اين سوء رفتار پرداخت مي كند را درك كنيم، واقعا از اين رفتار چه سودي ديديم؟ دستگاه ديپلماسي ما بيش از هر زماني آسيب پذير شده است چرا كه تحت تاثير انديشه هاي ايدئولوژيك قرار گرفته و استراتژي خود را گم كرده است»

ما در پرونده سوريه اشتباهات بسياري كرديم

وي درباره تصميم فرانسه و شخص اولاند براي مسلح كردن مخالفان اسد مي نويسد: «هيچ سازمان امنيتي فرانسوي يا خارجي وجود ندارد كه در اين منطقه موزائيكي و متزلزل بتواند بگويد چه كسي در ميان مخالفان سكولار يا دموكراتيك است تا بتواند آن را مسلح كند يا به آن پول دهد.» وي در ادامه مي افزايد: «ما بايد آن قدر شجاع باشيم كه به صراحت بگوييم ما در پرونده سوريه اشتباهات بسياري كرديم. جنگ داخلي منطقه اي كه اكنون شاهديم به القاعده و جريان هاي تروريستي و شاخه هاي وابسته به آنها اجازه گسترش و انتشار در خاورميانه مي دهد. براي رويارويي با بحران سوريه سازمان امنيت فرانسه بايد از همه دستاوردهايش استفاده كند. ما مي دانيم كساني كه در صف مخالفان بشار اسد سلاح برداشته اند، اسلام گراياني از مغرب، ليبي، عراق، مصر، افغانستان، پاكستان، چچن و داغستان و شايد صدها نفر فرانسوي باشند. اين جنايتكاران مي خواهند جنگ ديني راه بيندازند و از اين كه حكومت بشار اسد تسليم نمي شود، ناخرسندند. آيا به صلاح ما است كه از اين افراد كه هيچ اعتقادي به دموكراسي و سكولاريسم ندارند، حمايت كنيم؟»

نبايد همكاري اطلاعاتي سوريه و حزب ا... را فراموش كنيم

اسكاوارسيني همچنين توصيه مي كند كه همكاري هاي امنيتي فرانسه با حكومت فعلي سوريه همچنان ادامه داشته باشد و مي گويد: «سوريه به طور سنتي ركن مركزي در نظام امنيتي ما در منطقه نيست بلكه در دايره تهديدهاي داخلي ما گنجانده مي شود. فراموش نكنيم كه به مدد همكاري هاي امنيتي سوريه بود كه ما توانستيم بسياري از حملات تروريستي به فرانسه و پايگاه هاي فرانسوي در لبنان را خنثي كنيم. نبايد همكاري هاي مسئولان حزب ا... را كه بسياري از اطلاعات امنيتي را در اختيار سازمان اطلاعات سوريه گذاشتند و اجازه ندادند كه ما مورد حمله گروه هاي تروريستي قرار بگيريم، فراموش كنيم.» وي درباره مخاطرات تروريستي اي كه اكنون فرانسه با آن دست به گريبان است، مي گويد: «در حال حاضر بزرگترين تهديد از جانب سني هاي راديكال مي آيد، ما نبايد اهميت شيعه و حزب ا... را در اين جا ناديده بگيريم.

بزرگ ترين هشدارهايي كه متوجه ما مي شود از جانب ايدئولوژي حركت اخوان المسلمين است. آيا مي توانيم اين تهديدها را ناديده بگيريم؟ شايد نسبت به آنها شك داشته باشيم اما به كمك سازمان هاي ديگر از جمله سازمان امنيت سوريه دريافتيم كه واقعا چنين تهديدي وجود دارد، پس نبايد وجود آنها را دست كم بگيريم.»

سوريه جنگ همه عليه همه

اسكاورسيني مي گويد: «جنگي كه در گرفته جنگ همه عليه همه است. سازمان هاي امنيتي غربي براي دستيابي به بازارهاي جديد و قراردادهاي كلان با يكديگر رقابت مي كنند. اما آن چه اكنون آنها را نگران كرده پايان جنگ در سوريه و بازگشت صدها مبارز افراطي از سوريه به اروپا است كه مي تواند سايه رعب و وحشت را بر سراسر اروپا مستولي كند.» به گزارش روزنامه لبناني السفير، وي درباره نقش عربستان سعودي و قطر در سوريه مي نويسد: «بندر بن سلطان از جريان هاي تكفيري از افغانستان گرفته تا سوريه و لبنان و مصر و شمال آفريقا حمايت مي كند. قطر شريك تجاري و سياسي بزرگ فرانسه است كه متهم به حمايت و تامين نيازهاي مالي و تسليحاتي گروه هاي تروريستي شورشي در آفريقا عليه ارتش فرانسه است. قطر از گروه هاي غير دولتي استفاده مي كند تا كمك هايش مخفي باقي بماند و همچنين راحت تر بتواند حمايت هاي لجستيكي و آموزش گروه هاي تكفيري را پيش ببرد.»

ليبي عمق استراتژيك تروريست هاي تكفيري

وي در ادامه مي نويسد: «فراتر از اردوگاه هاي نظامي تركيه و اردن، جريان هاي وهابي و تكفيري در جهان استراتژي ديگري را نيز دنبال مي كنند كه انضباط و حماسه بيشتري براي جنگ به خصوص در سوريه برايشان به وجود مي آورد. امروز خوب مي دانيم كه جنوب ليبي، نزديك شهر سبها، تبديل به عمق استراتژيك گروه هاي تكفيري شده است كه در خود مبارزه جويان پاكستاني، مصري و يمني را جاي داده اند. اين مكان به جايي امن براي اين گروه ها براي جنگ در آفريقا، سوريه و عراق تبديل شده است. عربستاني ها آنها را هم آموزش مي دهند و هم منابع مالي مورد نيازشان را تامين مي كنند. آنها براي اين كار از همان شيوه قديمي خود كه در افغانستان و بوسني بهره مي بردند، استفاده مي كنند.»

اگر تروريست ها از سوريه به اروپا بازگردند

در 22 مارس 2013 روساي سازمان هاي امنيتي هلند، انگليس، بلژيك و فرانسه در دوبلين در ايرلند تشكيل جلسه دادند تا زنگ هشدار را به صدا در آورند. در اين نشست مشخص شد كه شمار مبارزان تكفيري در سوريه به صدها نفر مي رسد كه شامل تندروترين جريان هاي افراطي مي شوند. در لندن و در بروكسل همين گروه ها اقدام به استفاده از گروه هاي تكفيري افغاني، بوسنيايي و چچني كرده اند. نگراني سازمان هاي امنيتي از اين است كه اين گروه ها بخواهند روزي به اروپا بازگردند. در اين چارچوب رفتار قطر و عربستان را چگونه مي توان تفسير كرد؟ آيا آنها از تروريسم حمايت نمي كنند؟ آيا در حالي كه عليه منافع فرانسه كار مي كنند، مي توان آنها را كشورهاي دوست دانست؟»

20 سال است كه مي دانيم بانك هاي عربستاني، مصري و كويتي تروريست ها را تغذيه مي كنند

وي در ادامه مي افزايد: «ما 20 سال است كه مي دانيم بانك هاي عربستاني، مصري و كويتي جريان هاي تكفيري را در مصر و الجزاير كمك مالي مي كنند. كيف هاي حاوي پول هاي نقد از ژنو و لوگانو و ميلان و از طريق سازمان هاي غير دولتي فعال در امور بشردوستانه و شركت هاي تجاري قلابي به دست جريان هاي افراطي مي رسد. بعضي از آنها از عربستان مي آيند و برخي ديگر از قطر كه در اين كار تلاش بسياري مي كند. قطر به يك بنگاه مالي بزرگ جهاني تبديل شده كه كار انتقال صندوق هاي مالي و سرمايه گذاري را انجام مي دهد، همه اين پول ها در آخر به دست شبكه هاي وابسته به گروه هاي مسلح راديكال مي رسد.» وي تاكيد مي‌كند: «در لبنان همه مجموعه هاي تكفيري كه با القاعده بيعت كرده اند، در اردوگاه هاي فلسطينيان در نزديكي صيدا و طرابلس متمركز شده اند، همه آنها مورد حمايت مالي امير بندر بن سلطان (رئيس سازمان امنيت عربستان) قرار دارند كه سياست منطقه اي فردي و مستقل از برادران و پسر عموهايش را دنبال مي كند.»

پنجشنبه 21 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن