تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819510092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از سوي وزير كار ابلاغ شدآيين‌نامه صدور پروانه آموزش روابط كار


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از سوي وزير كار ابلاغ شدآيين‌نامه صدور پروانه آموزش روابط كار
وزير كار،تعاون و رفاه اجتماعي در راستاي اجراي مواد 196و 201 قانون كار، آئين‌نامه صدور پروانه آموزش روابط كار را ابلاغ كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران، علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مصوبه وزارت كار و امور اجتماعي در مورد آيين‌نامه صدور پروانه آموزش روابط كار را براي اجرا ابلاغ كرد.

در نامه وزر كار،تعاون و رفاه اجتماعي به سينجلي جاسبي مديرعامل روزنامه رسمي كشور آمده است:

دو نسخه «آئين‌نامه صدور پروانه آموزش روابط كار» و «آئين‌نامه صدور پروانه مشاوره روابط كار» ارسال مي‌شود. مستدعي است دستور فرماييد نسبت به درج آئين‌نامه‌هاي مذكور در روزنامه رسمي كشور اقدام نمايند.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ـ علي ربيعي

آيين نامه صدور پروانه آموزش روابط كار

مقدمه:

در اجراي مواد (196) و (201) قانون كار جمهوري اسلامي ايران و به منظور تعميم و توسعه دانش و فرهنگ روابط كار، ايجاد ساز و كار نظام‌مند و اعمال نظارت بر آموزش روابط كار، صدور پروانه آموزش روابط كار به شرح موارد مندرج در اين آيين‌نامه ‌خواهد بود.

ماده1ـ در اين آيين‌نامه ‌اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي‌رود:

الف ـ روابط كار: آن بخش از قانون كار و مقررات تبعي و آيين‌نامه‌‌ها و قوانين مرتبط در زمينه‌هاي قرارداد كار، شرايط كار، مقررات انضباطي كارگاه، مذاكرات و پيمان‌هاي جمعي، مراجع حل اختلاف و آيين دادرسي كار، حقوق كيفري كار و مقررات بين‌المللي مرتبط با روابط كار و نظاير آن.

ب ـ مدرس روابط كار: شخصي حقيقي كه صلاحيت وي براي آموزش روابط كار برابر مفاد اين آيين‌نامه تأييد شده باشد.

ج ـ مركز آموزش روابط كار: مكاني كه به منظور ارائه خدمات آموزشي و برگزاري دوره هاي آموزشي مرتبط با روابط كار با استفاده از مدرسان روابط كار توسط اشخاص حقيقي يا حقوقي تأسيس مي‌شود.

د ـ آموزش گيرنده: فردي كه براي اخذ اطلاعات و معلومات كاربردي روابط كار تحت آموزش قرار مي‌گيرد.

هـ ـ اداره كل ستاد: اداره كل روابط كار و جبران خدمت

و ـ اداره كل استان: اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان

ز ـ هيأت: هيأت موضوع ماده (17) اين آيين‌نامه

ح ـ پروانه آموزش روابط كار: اجازه نامه صادره بر اساس اين آيين‌نامه ‌براي تأسيس مركز آموزش روابط كار

ط ـ پروانه مدرسان روابط كار: اجازه‌نامه صادره بر اساس اين آيين‌نامه ‌براي مدرسان روابط كار جهت تدريس مباحث مربوط به روابط كار

ماده2ـ مدرسان روابط كار بايد داراي شرايط زير باشند:

الف ـ داشتن تابعيت ايران

ب ـ اعتقاد به دين مـبين اسلام يا يكـي از اديان شناخته شده در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.

ج ـ التزام به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.

د ـ دارا بودن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي ترجيحاً در يكي از رشته‌هاي علوم انساني

هـ ـ انجام خدمت دوره ضرورت يا معافيت قانوني براي مردان.

و ـ عدم اعتياد به مواد مخدر و عدم اشتهار به فساد اخلاقي.

ز ـ نداشتن سابقه محكوميت جزايي مؤثر.

ح ـ عدم وابستگي به احزاب و گروه‌هاي سياسي غيرقانوني

ط ـ پذيرفته شدن در آزمون مربوط بر اساس ضوابط اين آيين‌نامه ‌و در صورت لزوم طي دوره آموزشي بنا به تشخيص اداره كل ستاد.

تبصره1ـ كاركنان بازنشسته و مستعفي و بازخريد شده وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به غير از محكومان مراجع قضايي و يا هيأت‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري كه به بازنشستگي يا بازخريدي و يا اخراج از خدمت محكوم شده‌اند (جز كساني كه دليل محكوميت آنان غيبت بوده است)، به شرط داشتن حداقل ده سال اشتغال (اعم از متناوب يا متوالي) در يكي از پست‌هاي كارشناسي و بالاتر قابل تخصيص به رشته شغلي كارشناسي روابط كار و يا مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ادارات اجرايي يا ستادي وزارتخانه، با تأييد اداره كل امور اداري با رعايت ساير شروط مندرج در اين ماده، از محدوديت حداقل مدرك تحصيلي معاف مي‌باشند.

تبصره2ـ مدير كل، معاونين و رؤساي اداره كل روابط كار و جبران خدمت با حداقل ده سال سابقه خدمت در يكي از پست‌هاي كارشناسي و بالاتر قابل تخصيص به رشته شغلي كارشناسي روابط كار از شركت در آزمون و انجام مصاحبه تخصصي معافند.

ماده3ـ آزمون كتبي متقاضيان دريافت پروانه مدرسان روابط كار، در محدوده قانون كار جمهوري اسلامي ايران و آيين‌نامه‌‌ها و مقررات تبعي آنها و ساير مقررات مرتبط توسط اداره كل استان برگزار مي‌شود.

ماده4ـ سرفصل‌هاي تفصيلي و منابع آزمون كتبي بايد قبل از آزمون تعيين و در فاصله زماني مناسب به اطلاع داوطلبان برسد.

ماده5 ـ اداره كل ستاد سئوالات آزمون را تهيه و در موعد مقرر و به روش مقتضي در اختيار اداره كل استان قرار مي‌دهد. حد نصاب امتيازات براي قبولي نيز توسط هيأت تعيين مي‌شود.

ماده6 ـ بررسي شرايط متقاضيان از حيث دارا بودن شرايط مقرر در ماده 2 اين آيين‌نامه و برگزاري آزمون كتبي در محدوده موارد مربوط به ماده 3 توسط اداره كل استان صورت مي‌گيرد و نتايج آزمون همراه با خلاصه‌اي از مشخصات داوطلبان براي انجام مصاحبه و اتخاذ تصميم به هيأت ارسال مي‌شود.

ماده7ـ آزمون كتبي براي صدور پروانه مدرسان روابط كار در صورت ضرورت به تشخيص هيأت، هر سه سال يك بار برگزار خواهد شد. چنانچه تعداد داوطلبان و ساير شرايط ايجاب نمايد با پيشنهاد اداره كل ستاد و تأييد هيأت، آزمون و صدور پروانه در فواصل زماني كوتاه‌تر نيز قابل انجام خواهد بود .

ماده8 ـ اهم وظايف و تكاليف مدرسان به شرح زير است:

الف ـ ارايه مطالب آموزشي با محتواي صحيح و روزآمد و با تأكيد بر كاربردي بودن آن ها در محدوده موضوعات مندرج در بند (الف) ماده (1).

ب ـ تهيه جزوات و مطالب آموزشي مستند و گويا با داشتن ارزش كاربردي با تأكيد و استفاده و ذكر منابع و مأخذ معتبر در سرفصل‌هاي تعيين شده.

ج ـ پايبندي به اصول حرفه‌اي و حفظ شأن و منزلت حرفه‌اي در مقام يك مدرس متعهد.

د ـ رعايت ضوابط و مقررات مراكز آموزش مربوط.

هـ ـ شركت در سمينارها و دوره‌هاي بازآموزي كه توسط اداره كل ستاد برنامه‌ريزي و اعلام مي‌گردد.

ماده9ـ كاركنان دستگاه‌هاي دولتي با احراز شرايط مقرر در اين آيين‌نامه ‌مي‌توانند پروانه مدرسان و آموزش روابط كار دريافت نمايند.

ماده10ـ مدرسان و مراكز آموزشي بايد مشخصات محل سكونت يا فعاليت خود را كه اقامتگاه قانوني آنان محسوب مي‌شود در اختيار اداره كل ستاد قرار دهند و هرگونه تغيير در آن را بلافاصله به اطلاع برسانند.

ماده11ـ اشخاص حقوقي ذيل با اخذ پروانه مي‌توانند در زمينه آموزش روابط كار فعاليت نمايند:

1ـ اشخاص حقوقي كه در اساسنامه آنان اجراي دوره‌ها يا ارائه خدمات آموزشي پيش‌بيني شده باشد يا داراي مجوز فعاليت آموزشي از مراجع ذي‌صلاح باشند.

2ـ انجمن‌هاي صنفي كارگري و كارفرمايي و شوراهاي اسلامي كار و كانون‌هاي مربوط و مجامع نمايندگان كارگران و همچنين مؤسسات كاريابي غير دولتي.

ماده12ـ شخص حقيقي متقاضي صدور پروانه آموزش روابط كار و نيز مدير شخص حقوقي بايد داراي شرايط عمومي موضوع ماده (2) اين آيين‌نامه ‌به استثناء بند (ط) آن بوده و امكانات فيزيكي و آموزشي لازم را با تأييد اداره كل استان، در اختيار داشته باشند.

ماده13ـ مسؤوليت اداره مركز آموزشي و امور مربوط به آموزش‌گيرندگان از نظر رعايت رفتار و شؤون مربوط، بر عهده مسؤول مركز (شخص حقيقي مؤسس و يا مدير شخص حقوقي) است. در ساير موارد كه مربوط به دروس ارائه شده باشند، مدرس و مسؤول مركز هر دو مسؤولند.

ماده14ـ اشخاص حقوقي دولتي، عمومي، خصوصي و تعاوني و تشكل‌هاي صنفي يا صنعتي (غير از تشكل‌هاي موضوع بند (2) اين ماده) مي‌توانند براي آموزش روابط كار به كاركنان و يا اعضاي خود اقدام نمايند و صرفاً در اين صورت از دريافت پروانه مربوط معاف مي‌باشند.

ماده15ـ آن دسته از نهادهاي علمي، آموزشي و فرهنگي كه در چارچوب شرح وظايف خود مجاز به فعاليت آموزشي مي‌باشند نيازي به دريافت پروانه آموزش روابط كار ندارند ليكن بايستي ساير ضوابط اين آيين‌نامه ‌را رعايت نمايند.

ماده16ـ تمامي مراكز آموزشي موضوع مواد قبل براي آموزش روابط كار بايد صرفاً از مدرسان روابط كار استفاده نمايند.

ماده17ـ به منظور سياستگذاري، هماهنگي و‌ تشخيص صلاحيت مدرسان و مراكز آموزش روابط كار و نيز اتخاذ تصميم و رسيدگي به تخلفات آنان و نظارت بر حسن اجراي اين آيين‌نامه هيأتي با تركيب ذيل در وزارتخانه تشكيل مي‌شود:

الف ـ معاون روابط كار وزارتخانه به عنوان رئيس هيأت

ب ـ مدير كل روابط كار و جبران خدمت

ج ـ مدير كل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات

د ـ مدير كل توسعه منابع انساني

ه ـ رئيس مؤسسه كار و تأمين اجتماعي يا معاون وي

و ـ رئيس مركز حراست

ز ـ يك نفر كارشناس روابط كار با پيشنهاد مدير كل روابط كار و جبران خدمت و تأييد معاون روابط كار

تبصره ـ دبيرخانه هيأت در اداره كل ستاد مستقر مي‌شود و دبير هيأت مدير كل روابط كار و جبران خدمت خواهد بود.

ماده18ـ جلسات هيأت با دعوت كتبي دبير تشكيل و با حضور اكثريت اعضا رسميت مي‌يابد و تصميمات آن با اكثريت آراي اعضاي حاضر معتبر است.

ماده19ـ وظايف هيأت به شرح ذيل مي‌باشد :

الف ـ سياستگذاري و برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي برگزاري آزمون از قبيل تعيين تاريخ آزمون، حد نصاب امتيازات براي قبولي در آزمون، تعداد مدرسان هر استان

ب ـ دعوت از متقاضيان واجد شرايط براي انجام آزمون از طريق آگهي در يكي از روزنامه‌هاي كثيرالانتشار و ساير روش‌هاي اطلاع رساني.

ج ـ نظارت كلي بر روند برگزاري آزمون.

د ـ انجام مصاحبه تخصصي با قبول‌شدگان آزمون كتبي، تأييد صلاحيت نهايي مدرسان و صدور پروانه مربوط با رعايت ضوابط مقرر در ماده (20) اين آيين‌نامه.

هـ ـ رسيدگي به اعتراضات متقاضيان اخذ پروانه مدرسان روابط كار در خصوص مراحل مختلف آزمون.

و ـ رسيدگي به تخلفات مدرسان و مراكز آموزش روابط كار .

ز ـ بررسي پيشنهاد اصلاح اين آيين‌نامه.

ماده20ـ پروانه آموزش مدرسان روابط كار و همچنين پروانه آموزش روابط كار پس از تأييد هيأت با امضاي مدير كل روابط كار و جبران خدمت و معاون روابط كار صادر مي‌شود.

ماده21ـ اعـتبار پروانه آمـوزش روابط كار سه سـال و تمديد آن با تأييد هيأت بلامانع است.

ماده22ـ تعيين حق التدريس مدرسان با مراكز يا واحدهايي است كه مدرس بنا به دعوت آن‌ها به آموزش مي‌پردازد و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نقشي در تعيين ميزان حق‌التدريس آن‌ها ندارد.

ماده23ـ اعمال نظارت بر عملكرد مراكز آموزش و مدرسان روابط كار و رسيدگي‌هاي اوليه به تخلفات احتمالي آنها با همكاري ادارات كل استان‌ها توسط اداره كل ستاد صورت مي‌گيرد و مراتب براي اتخاذ تصميم به هيأت اعلام مي‌شود.

ماده24ـ احراز تخلف منجر به يكي از تصميمات زير درباره مدرس روابط كار و يا مركز آموزشي مي­شود:

الف ـ تذكر كتبي

ب ـ تعليق پروانه حداكثر تا يكسال

ج ـ لغو يا عدم تمديد پروانه

ماده25ـ به منظور روزآمد كردن اطلاعات و دانش مدرسان، اداره كل ستاد موظف است دوره‌ها يا سمينارهاي آموزشي و بازآموزي براي مدرسان را در مقاطع زماني لازم برنامه‌ريزي و با همكاري مؤسسه كار و تأمين اجتماعي اجرا نمايد.

ماده26ـ اداره كل ستاد موظف است ضمن نگهداري سوابق، بانك اطلاعاتي مدرسان و مراكز آموزشي را ايجاد و مستمراً به روزرساني نموده و به طرق مقتضي در دسترس همگان قرار دهد.

اين آيين‌نامه ‌در 26 ماده و3 تبصره در تاريخ 8/8/1392 به تصويب وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي رسيد.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ـ علي ربيعي

انتهاي پيام/ب

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن