تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826371356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يادداشت گرمي بازار مدرن و سردي بازار سنت


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: يادداشت گرمي بازار مدرن و سردي بازار سنت
صبا عابدي

قرآن بزرگترين و كاملترين كتاب آسماني است بدون تحريف. در صدر اسلام و پس از رحلت پيامبر اكرم(ص)، تصميم بر آن رفت كه كتابت شود براي حفظ و ماندگاري براي آيندگان و اين‌گونه شد. آرام آرام هنري به نام خوش نوشتن كه امروزه به آن خوشنويسي مي‌گوييم براي كتابت و كتاب‌آرايي اين كتاب آسماني شكل گرفت.
تولد خوشنويسي و ابداع خطوط مختلف براي هرچه زيباتر نگارش كلام الهي شكل گرفت و ايرانيان در اين راه باز همانند ديگر هنرهاي تمدن سرزمين اسلامي پيشرو بودند و خوشنويسي اين‌گونه در ميان ديگر هنرها، تصويري از معنويت نقش زد. هنرهايي چون كاشيكاري كه زيباترين آن‌ها گنبد سيد صفي در اردبيل است. جاي خود را آرام آرام در دل گچبري‌ها، كتابت‌ها، نماها، آجركاري‌ها، كاشيكاري‌ها و... باز كرد و فضاي روحاني را در نگاه نگارنده از خود به جاي گذاشت.قرن‌ها خط فارسي و خوشنويسي تكامل يافته و به اوج زيبايي رسيده است اما اتفاقي كه در اين بين افتاد، همان قصه‌ تكراري است.
شكل‌گيري انقلاب صنعتي در جهان و تغيير رويكرد هنرها و به وجود آمدن ايسم‌هاي هنري آن هم به سرعت در قرن 20م. بود. در اين بين هنر مشرق زمين نيز از جريان‌هاي مدرن تأثير پذيرفت و براي همگام شدن با آن به سرعت پيش رفت و باز در جاهايي غفلت بسياري از هنرمندان پيشرو مشرق زمين را شاهد بوديم كه ديگر هنر خود را نمي‌پذيرفتند و آنچه از دوردست‌ها رسيده بود برايشان تلألؤيي بيشتر داشت.
در ايران نيز تأثير هنر مدرن را مي‌توان در اوايل قرن 14 هجري شمسي به خوبي مشاهده كرد و از اين بين خط و خوشنويسي ايراني نيز بي‌تأثير نماند اما اتفاق خوب يا بدي كه هنوز براي قضاوت آن زود است اين بود كه مكتبي شكل گرفت با نام سقاخانه كه شاخه‌اي از آن با نام نقاشيخط زاده شد كه آثار آن تركيبي نو بود از رنگ و فرم و خط.
اين هنر كه بعدها شد معرف هنر ايران در غرب و شرق و امروزه پيروان و علاقه‌مندان بسياري را به خود جذب كرده است. چه هنرجو، چه هنرمند و چه خريدار آثار هنري را.
شيوه‌اي مدرن از خط فارسي كه خود را هماهنگ كرده است با بوم و رنگ و آنگاه خوشنويسي دو شاخه شد؛ سنتي و مدرن. بازار مدرن گرم شد و بازار سنتي صدها ساله اين هنر سرد اما اين بازار مدرن و هنرمند مدرن نبايد از ياد ببرد ريشه شكل‌گيري اين شاخه پر درآمد هنري را كه آن خوشنويسي سنتي است.
با فراموش كردن و پشت كردن به هنرهاي سنتي و صنايع دستي ما كه هويت و ريشه‌هاي هنري ما را شكل مي‌دهند شايد در روزگاري نه چندان دور براي هنرمنداني كه در اين ميان دست به خلق يا تقليد و يا حتي گاهي دزدي ايده‌ها مي‌زنند، شيرين باشد اما با به تاريخ سپردن اين ريشه‌ها، هويت هنري ايران در صد سال آينده را شايد از دست بدهيم و شايد هم اين‌گونه نشود.
به هرحال هنوز زود است نقاشيخط‌ها را قضاوت كرد زيرا به اعتقاد استادان اين حوزه هنوز ايده فراوان است و جاي كار براي جوان‌تر‌ها بسيار و بر اساس تجربه تاريخي در بحث‌هاي نقد هنري و تئوري (قصه نقدهاي صورت گرفته از هنر امپرسيونيسم در اروپاي قرن 19م. و تخريب جايگاه نقد پس از گذر از اولين ايسم مدرن) نقاشيخط و سرنوشت خوشنويسي بايد كمي شكيبا بود تا آينده‌اي نه چندان دور به ما نشان دهد كه آيا در مسير درست گام نهاده‌ايم يا نه.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن