تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803021251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يخ 40 ساله قطب سواركاري كشور آب نشده است/ بي تفاوتي مسئولان، اميد را در دل تماشاگران سواركاري خاموش كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: يخ 40 ساله قطب سواركاري كشور آب نشده است/ بي تفاوتي مسئولان، اميد را در دل تماشاگران سواركاري خاموش كرده است
گنبدكاووس – خبرگزاري مهر: منطقه تركمن صحرا بخصوص شهرستان هاي گنبدكاووس، آق قلا و بندرتركمن از سالهاي دور مهد پرورش اسب و همچنين مسابقات اسبدواني بوده است، اما متاسفانه به دليل بي توجهي مسئولان، با گذشت نزديك به 40 سال از عمر پيست هاي سواركاري منطقه هيچ خدمت درخور توجهي به اين پيست ها نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه سواركاري گنبدكاووس براي اولين در سال 1340 تاسيس شد و چند سال بعد با هدف پرورش اسب و همچنين برگزاري مسابقات به بهره برداري رسيد. اين پيست بعنوان تنها پيست مجهز در حالي مشغول برگزاري مسابقات كورس پاييزه است كه بسياري از چابكسواران و مربيان آن ها و همچنين تماشاگراني كه هر هفته براي تماشاي اين مسابقات مراجعه مي كنند از نبود حداقل امكانات لازم گله مي كنند.

امكانات سواري كاري در حد صفر است

يكي از تماشاچيان اين مسابقات به خبرنگار مهر گفت: مجموعه سواركاري گنبد از نظر امكانات در فقر كامل به سر مي برد و از نظر خدماتي نيز در حد صفر است.

اميد آتاباي قدمت اين پيست را بيش از 40 سال عنوان كرد و اظهار كرد كه طي اين چند سال نه تنها هيچ گونه خدماتي به اين مجموعه اضافه نشده بلكه به همان تجهيزات 40 سال پيش هم رسيدگي نمي شود و اين تجهيزات فرسوده و ناكارآمد شده است.

وي وضعيت بهداشت اين مجموعه را ضعيف دانست و ادامه داد: پيست سواركاري از نظر سرويس بهداشتي بسيار ضعيف است، اتاق استراحت مربيان و چابكسواران در كنار استبل ها است و دستفروشان در فضاي باز مجموعه اقدام به فروش ساندويچ و ساير محصولات غذايي مي كنند.

يكي ديگر از هواداران گنبدي اين رشته ورزشي گفت: مجموعه حال حاضر يك طرح نزديك به 700 هكتاري بوده كه با گذشت سالها و به دليل بي تفاوتي مسئولان و مديريت ضعيف آن ها بخش هاي مختلف اين زمين به ارگانهايي مانند دانشگاه و ورزشگاه هاي ديگر واگذار شده است.

نورمحمد نجاري افزود: حاشيه اين پيست پر از درخت بود كه مدتي قبل تعدادي از اين درختها نابود شد، تابستان امسال هم به بهانه اين كه برق قطع شده و نمي توان از چاه آب كشيد آبياري نشدند و زيبايي آنجا آسيب ديده است.

وي ادامه داد: مشكل ديگر اين پيست درب خروجي آن است كه خروجي فعلي ظرفيت جمعيت حاضر را ندارد و براي ورود و خروج بايد ساعت ها منتظر ماند.

نجاري با بيان اين كه در هنگام ساخت اين مجموعه درب بزرگ ديگري براي خروج تعبيه شده است اضافه كرد: بارها پيشنهاد داديم كه اين درب هم باز شود ولي اعلام كردند كه نياز است تا كمربندي باز شود و براي خروج هم نياز به كمك راهنمايي رانندگي و نيروي انتظامي است در صورتي كه هم راهنمايي رانندگي و هم نيروي انتظامي همكاري خوبي به اين مجموعه دارند.

اين شهروند گنبدي تصريح كرد: نبود سرويس بهداشتي، برگزاري برخي دورهاي كورس در تاريكي و مشكلات بهداشتي اتفاقات ناگواري ايجاد كرده است.

وي اظهار كرد: زندگي مربيان و چابكسواران، نگهبانان و ساير خدمه اين مجموعه دچار مشكل است زيرا رسيدگي زيادي به آن هاي نمي شود و حتي بسياري بيمه هم نيستند و امنيت شغلي ندارند.

نجاري بيان كرد: مدير مجموعه همه كاري هاي كورس را خودش انجام مي دهد و اين صحيح نيست، چرا بايد از داوري كورس ها تا فروش محصولات و برگزاري مسابقه و مديريت مجموعه به عهده يك نفر باشد؟

نورمحمد نجاري با بيان اين كه چند هزار تماشاگر براي ديدن يك رقابت يك دقيقه اي به استاديوم مي آيند گفت: بايد به تماشاگران احترام گذاشت و حداقل امكانات را در اختيار آن ها گذاشت.

وي ادامه داد: حتي درب ورودي پيست كه اسب ها بعد از باز شدن آن رقابت را آغاز مي كنند دچار مشكل است و همين مشكل در سرنوشت رقابتي يك اسب و چابكسوارش تاثير گذار است زيرا بايد در كسري از ثانيه باز شود ولي گاهي با تاخير باز مي شود و اسب از سايرين عقب مي ماند.

اين هوادار سواركاري گنبد خاطرنشان كرد: يك اسب از زمان ثبت نام تا شروع مسابقه نزديك به 700 هزار تومان هزينه دارد در صورتي كه جوايزه اين مسابقه با هزينه هاي اسب همخواني ندارد مخصوصا اين كه در صورت برنده شدن اين هزينه بين مربي و صاحب اسب و چابكسوار تقسيم مي شود.

وي با انتقاد از عمكرد هيات سواركاري اعلام كرد: هيات نتوانسته هيچ كمكي از دولت در طول سال ها دريافت كند و اين نشان دهنده ضعف است.

نجاري با اشاره به مسابقات پيامكي و پيش بيني بازي هايي رشته هايي ورزشي مانند فوتبال افزود: حتي رسانه ملي هم در برگزاري اين پيش بيني ها سهيم است و كمك مي كند ولي اينجا اعلام مي كنند اين كار حرام است و نمي توان نتيجه بازي ها پيش بيني كرد، در صورتي كه مي توان از اين طريق براي اين مجموعه كمك نقدي هم جمع آوري كرد.

وي تصريح كرد: سواركاري رشته مورد علاقه همه مردم اين منطقه است و ريشه در اجداد ما دارد، در گنبد كسي براي اسب سواري بين دكتر و مهندس و كارگر فرق نمي گذارد.

40 سال است توجهي به پيست گنبد نشده است

به نظر مي رسد با گذشت نزديك به 40 سال از تاسيس اين مجموعه نه تنها اقدامي براي توسعه اين سواركاري گنبد نشده بلكه حتي نتوانسته اند زيرساخت هاي فرسوده آن را مرمت كنند. فرسودگي تجهيزات و نبود حتي نيمكت مناسب براي تماشاگران اين رقابت ها باعث نا اميدي علاقه مندان اين رشته شده است.

مدير مجموعه سواركاري گنبد كاووس نيز به خبرنگار مهر گفت: از 40 سال پيش تا كنون هيچ بازسازي در اين مجموعه انجام نشده است، تاسيسات آن مربوط به همان 40 سال است و لوله كشي آب نيز كاملا فرسوده شده است.

حكيم ايگدري ادامه داد: اين مجموعه بايد حداقل هر 10 سال مرمت شود ولي علي رغم مكاتبات انجام شده با مديران استاني و شهرستان تا به حال تحولي ايجاد نشده است.

وي شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي را بعنوان بخش خصوصي متولي اين مجموعه اعلام كرد و افزود: اين شركت تنها پيست مسابقه را ار حالت خاكي كه خسارات زيادي را به اسب ها و صاحبان آن ها وارد مي كرد به ماسه اي تبديل كرده كه اين اقدام بعد از 40 سال بي تفاوتي قابل توجه و اميدوار كننده است.

ايگدري ادامه داد: در گذشته با كوچكترين بارندگي پيست تعطيل مي شد و گرد و خاك آن نيز اسب ها و چابكسواران را اذيت مي كرد كه بعد از تغيير وضعيت اين مشكلات بر طرف شده است.

وي با اعلام رضايت از اين اقدام تاكيد كرد كه اين تغييرات كافي نيست و نبايد كار را رها كرد.

ايگدري تصريح كرد: استبل هاي موجود در دنيا منسوخ شده و سيستم ها جديد آمده كه بايد هرچه سريعتر نسبت به تويض اين استبل ها اقدام كرد.

وي ادامه داد: اولويت بعدي ما سرويس بهداشت و آب شرب مجموعه است، به همين دليل مجوز دوچاه عميق گرفته شده ولي به دليل نبود بودجه موفق به احداث نشده ايم.

دبير هيات سواركاري استان گلستان خاطرنشان كرد: مجموعه گنبد مشكلات زياد دارد و بايد فاز بندي شود و فاز به فاز براي بهبود وضعيت آن اقدام كرد.

وي ادامه داد: سال هاي پيش درخواست بودجه كه مي كرديم پاسخ مي دادند هيچ بودجه اي نداريم ولي الان اعلام مي كنند قرار است بودجه بگيريم.

ايگدري بيان كرد: در استان پيست هاي ديگري هم مانند بندرتركمن و آق قلا وجود دارد كه آن ها نيز به رسيدگي نياز دارند.

مديركل ورزش و جوانان استان گلستان نيز با بيان اين كه نگهداري و مسئوليت پيست ها و استاديوم ها توسط وزارت خانه به شركت بخش خصوصي واگذار شده است اعلام كرد: نزديك به 10 سال است كه اين شركت مسئوليت محموعه ها را به عهده گرفته و خدمات رساني و تامين بودجه نيز توسط همين شركت انجام مي شود.

قربانعلي پاشا گفت: ما رايزني هاي مختلفي توسط وزارت خانه و نمايندگان انجام داده ايم كه دليل مشكلات كشور هنوز تامين اعتبار محقق نشده است.

وي اضافه كرد: البته بودجه اي براي مجموعه سواركاري استان در سال 93 در نظر گرفته شده كه توسط شركت مذكور تامين خواهد شد.

با تغييرات وزارت ورزش و جوانان مقدمات تامين اعتبار فراهم شده است

در همين زمينه سرپرست مجموعه هاي سواركاري شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي به خبرنگار مهر گفت: پيست مجموعه گنبد بعد از بازسازي تحويل مديريت آن داده شده است ولي همچنان مشكلات زيادي دارد كه بايد در آينده با برنامه ريزي آن ها را برطرف كرد.

فامه محرابي افزود: متاسفانه به دليل مشكلات اقصادي كشور از نظر تامين اعتبار مشكلات فراواني داريم و همين مقدار جذب شده هم از منابع مختلف تامين شده است.

وي افزود: با تغيير مديريت كشور و روي كار آمدن وزير ورزش جديد مقدمات تامين اعتبار فراهم شده و حتي براي مجموعه هاي بندرتركمن و آق قلا به ترتيب 150 ميليون و 50 ميليون تومان اعتبار جذب شده است كه تا پايان سال تخصيص خواهد شد.

سواركاري ورزش اول منطقه تركمن صحرا است و به نوعي استان گلستان هم با توجه به وجود اسب اصيل تركمن و سابقه تاريخي اين ورزش در منطقه، پايتخت سواركاري كشور به شمار مي رود. اما توجه مسئولان به اين ورزش متانسب با استقبال تماشاگران، علاقه مندان، صاحبان اسب ها و چابكسواران نبوده است.

40 سال بي توجهي به اين موجوعه باعث تبديل آن به يك مخروبه شده اما با همه مشكلات هر هفته هزاران نفر براي تماشاي اين ورزش به استاديوم مي روند. ورزشي كه در بسياري از كشور ها يك منبع درآمد و حتي زيرساخت توسعه گردشگري به شمار مي رود و درآمدهاي بسياري را براي صاحبان مجموعه ها به دنبال دارد اما در كشور ما اين عدم توجه باعث شده تا چراغ اميد دوستداران سواركاري خاموش شود.

كد خبر: 2192505

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۹ - ۱۱:۰۵

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن