تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804829637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اما و اگرهاي جهاني شدن موسيقي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اما و اگرهاي جهاني شدن موسيقي ايران
حضور گروه‌هاي موسيقي ايراني در جشنواره‌هاي جهاني و هفته‌هاي فرهنگي از جمله اتفاقاتي است كه در سال‌هاي گذشته كمتر رخ داده است، اين روزها اما با سخناني كه مديران ارشد وزارت ارشاد مطرح مي‌كنند به نظر مي‌رسد قرار است اين روند تغيير كند و دوباره صداي موسيقي ايراني در رويدادهايي چون هفته‌هاي فرهنگي و جشنواره‌هاي جهاني شنيده شود.


به گزارش جام جم، يكي از موضوعاتي كه روزهاي گذشته بارها از سوي وزير ارشاد و معاون هنري او مطرح شده است، حضور جهاني هنر ايران بويژه موسيقي در عرصه هاي مختلف است اما برخي هنرمندان موانعي را در اين زمينه برمي شمرند و حتي يكي از مديران فرهنگي حوزه موسيقي معتقد است در شرايطي كه اركسترهاي داخلي تعطيل هستند و فعاليت هاي ابتدايي هنري با مشكلاتي روبه روست، حضور جهاني هنر ما ضروري است، هرچند در اولويت بعدي قرار مي گيرد.

مهيار عليزاده آهنگساز، اساسي ترين راهكار براي بين المللي شدن موسيقي را حضور در جشنواره هاي جهاني مي داند و مي گويد: اگر موزيسين هاي ايراني فرصت حضور در عرصه هاي بين المللي داشته باشند، مي توانند با ارائه اثر خود فضا را براي جهاني شدن موسيقي ايراني فراهم كنند. نمي توان از اين نكته گذشت كه موسيقي حمايت مي خواهد و اين دولت است كه مي تواند با برنامه ريزي درست حمايت هاي خوبي از موسيقي داشته باشد. حال اين سوال پيش مي آيد كه دولت بايد چه حمايتي در اين عرصه داشته باشد و براي اجراي موسيقي ايراني در جشنواره هاي جهاني چه كند؟

برديا كيارس، رهبر سابق اركستر ملي و نوازنده مي گويد: براي ساماندهي اين موضوع بايد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تدابيري انديشيده شود. چون ما نمي توانيم منكر اهميت حضور موسيقي ايران در عرصه هاي جهاني باشيم. اما بايد از طرف ديگر دقت شود تا كساني انتخاب اين گروه ها را به عهده بگيرند كه صلاحيت لازم و كافي را داشته باشند.

دولت حمايت كند

گروه موسيقي «ايرا» از گروه هايي است كه در جشنواره هاي متفاوتي شركت كرده است. ياشار اطاعتي، نوازنده كمانچه و سرپرست اين گروه مي گويد: طبيعي است كه دولت بايد گروه هايي را كه اجراي خوبي دارند و كيفيت كارشان در حدي است كه در جشنواره ها اجراي خوب دارند شناسايي و حمايت كند.

او اظهار مي كند: به نظرم وقتي دولت گروه هاي مستعد را شناسايي كند ديگر نيازي به نظارت بر كار آنها نيست و مي تواند آنها را حمايت كند. البته انتخاب گروه ها براي شركت در جشنواره هاي خارجي نبايد بر عهده دولت باشد.

اين نوازنده جوان ادامه مي دهد: طبيعي است كه گروه هاي موسيقي متال را نمي توان به عنوان نماينده موسيقي ايران به جشنواره فرستاد.

نقش مهم هفته هاي فرهنگي

چند سالي مي شود كه جاي موسيقي در اغلب هفته هاي فرهنگي و هنري ايران در ديگر كشورها خالي است، در حالي كه هفته هاي فرهنگي ايران در ديگر كشورها مي تواند مجال خوبي براي معرفي موسيقي كشورمان باشد.

عليزاده با اشاره به اين موضوع اظهار مي كند: هفته هاي فرهنگي موقعيت بسيار خوبي براي ارائه موسيقي ايراني هستند. در اين رويدادها مي توان موسيقي جدي و با كيفيت ايراني را ارائه كرد اما متاسفانه چند سال است كه ما اين فرصت را از دست مي دهيم و كمتر حضور داريم.

او درباره حضور موزيسين ها بصورت مستقل در جشنواره هاي جهاني مي گويد: اهالي موسيقي اگر بخواهند بصورت مستقل در اين هفته ها و يا جشنواره ها حضور پيدا كنند هزينه زيادي برايشان خواهد داشت، اما اگر دولت بخواهد هزينه اين حضور را بپردازد برايش سنگين نخواهد بود.

آهنگساز «حريق خزان» ادامه مي دهد: دولت مي تواند بهترين خواننده هاي ايران را با اركسترهاي كشورهاي مختلف روي صحنه ببرد. در اين صورت مخاطب غربي هم پاي اين اجرا مي نشيند و لذت مي برد و دفعه بعد هم كه نام موسيقي ايران را شنيد در آن حضور پيدا مي كند.

فعاليت هاي خودجوش

در سال هاي گذشته به مراتب شاهد حضور خودجوش گروه هاي موسيقي ايراني در جشنواره هاي جهاني بوديم، اما چگونه و يا چه هزينه اي.

كيارس درباره اين موضوع مي گويد: برخي گروه هاي موسيقي به طور خودجوش در جشنواره ها شركت مي كنند و موفق هم هستند، اما شكل حضورشان به اين گونه است كه در خارج از كشور يك حامي پيدا مي كنند تا برايشان برنامه ريزي و فرصت حضور در جشنواره را فراهم كند. اگر اين اتفاق از داخل كشور با برنامه ريزي انجام شود، قطعا نتايج بهتري خواهد داشت.

اطاعتي درباره هزينه شركت در اين جشنواره ها مي گويد: جشنواره ها چند دسته است؛ برخي از آنها دستمزد و هزينه سفر گروه ها را مي پردازند و برخي هزينه سفر را به عهده گروه مي گذارند و به گروه مي گويند پس از ورود به محل جشنواره هزينه هاي اقامت و... را به عهده خود آنهاست.

اين نوازنده اظهار مي كند: ما در سفرهايي كه داشتيم، مي ديديم كه يك اركستر با 50 نوازنده مي آيد و اجرا مي كند. دولت حامي اين گروه مي شود و به آن يارانه هنري پرداخت مي كند تا فرهنگ كشورشان را معرفي كند.

اين موضوع را با علي ترابي، مدير انجمن موسيقي ايران هم مطرح كرديم. او معتقد است؛ در اين سال ها گروه ها به صورت خودجوش در جشنواره ها شركت كردند و هرازگاهي خبر موفقيت هاي آنها را مي شنيديم. مثلا آقاي محمد معتمدي كه جايزه راديو فرانسه را گرفت، بدون هيچ حمايت خاصي در دنيا اجراهايي داشت و به موفقيت هم دست پيدا كرد.

ترابي اين موضوع را داراي اهميتي خاص مي داند و مي گويد: حضور گروه هاي موسيقي ايراني در جهان موضوع مهمي است، اما ما در شرايطي هستيم كه گروه هاي موسيقي شهرستاني هنوز محل تمرين ندارند. سازهاي اركسترها سال هاست نوسازي نشده و اركستر ملي هم به دليل نبود بودجه تعطيل شده است.

ترابي ادامه مي دهد: ما در انجمن موسيقي در سال هاي گذشته در حد توانمان در اين عرصه فعاليت كرده ايم و در نمايشگاه هاي جهاني چون ميدن و ومكس شركت كرده ايم و از ناشران خواسته ايم آثارشان را براي عرضه در اين نمايشگاه ها بفرستند؛ البته امسال به دليل كمبود بودجه نمي توانيم در برخي از اين رويدادها حاضر باشيم.

مدير انجمن موسيقي در پايان اظهار اميدواري مي كند كه مشكلات عرصه موسيقي كشور حل شود. او بيان مي كند: با همه اين موارد باز هم نمي توان از اهميت حضور ايران در جشنواره هاي جهاني گذشت. اميدوارم مشكلات يكي پس از ديگري حل شوند و دولت بتواند گروه هاي موسيقي را براي شركت در جشنواره هاي مهم موسيقي حمايت كند و نواي موسيقي ايراني در جهان شنيده شود.

زينب مرتضايي فرد - گروه فرهنگ و هنر

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن