تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803636430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ستاره‌هاي فوتبال ايران كه حسرت به دل جام جهاني ماندند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: ستاره‌هاي فوتبال ايران كه حسرت به دل جام جهاني ماندند
ناصر محمدخاني مهاجم صاحب نام ايران طي سال‌هاي1982 تا1990 در 25بازي ملي موفق به زدن 18گل شد. سرعت حركات پا به توپ محمدخاني در آسيا زبانزد بود. دوران اوج محمدخاني در سال‌هايي سپري شد كه ايران به دليل مشكلات سياسي حضور فعالي در مسابقات ورزشي نداشت و مرحله مقدماتي جام‌هاي جهاني82 و86 را از دست داد.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، تجربه كردن جام جهاني فوتبال و پا به توپ شدن در فضاي اين رقابت‌ها آرزوي مشترك فوتباليست‌هاي حرفه‌اي سراسر دنيا است. آرزويي كه البته حسرت برآورده شدنش به دليل دشواري‌هاي صعود به اين رقابت‌ها به دل بسياري از ستاره‌هاي فوتبال در كشورهاي مختلف ماند و آن‌ها در نهايت بدون نفس كشيدن در فضاي جام جهاني كفش‌ها را آويختند.

فوتبال ايران هم به واسطه حضور انگشت‌شمار در جام هاي جهاني از اين قاعده مستثني نبوده و دست بسياري از ستاره‌هاي دوران خود را از رقابت با بهترين‌هاي دنياي فوتبال در معتبرترين تورنمنت بين‌المللي اين رشته ورزشي كوتاه ديده است.

تيم ملي ايران پس از راهيابي به جام جهاني1978 آرژانتين 20سال صبر كرد تا دوباره به جام جهاني راه پيدا كند. در آن دوران به دليل وقوع جنگ تحميلي و بروز مشكلات عديده ديگر در كشور، ايران در بازي‌هاي مقدماتي جام‌هاي82 و86 شركت نكرد.

در مقدماتي جام جهاني1990 هم تيم ايران كه مي‌توانست به راحتي به جام جهاني راه پيدا كند، به دليل پذيرفتن 2گل در دقايق پاياني از چين و تفاضل كمتر نسبت به اين تيم از راهيابي به جام جهاني بازماند. در مقدماتي1994 همه چيز خوب پيش مي‌رفت تا اين‌كه عابدزاده آسيب ديد و جاي خود را در درون دروازه به غلام‌پور داد. غلام‌پور با عملكردي بسيار ضعيف بدترين حضور ايران در مقدماتي‌هاي جام جهاني را تنها با 2پيروزي و متحمل شدن 3شكست رقم زد.

حضور در جام جهاني2002 هم با همكاري عربستان و بحرين عليه ايران و كم‌آوردن تيم ميروسلاو بلاژويچ در گام‌هاي پاياني از دست رفت و بازي خوب ايران در پلي‌آف مقابل ايرلند هم نتوانست آب رفته را به جوي برگرداند. تيم ملي ايران در مقدماتي جام جهاني2010 به دليل شكست خانگي مقابل عربستان و گلي كه در دقايق پاياني آخرين بازي مرحله گروهي در سئول دريافت كرد شانس حضور در آفريقاي جنوبي را از دست داد.

به اين ترتيب راهيابي به جام جهاني2014 برزيل چهارمين حضور فوتبال ايران در جام‌هاي جهاني محسوب مي‌شود و بسياري ازستاره‌هاي فوتبال ايران در حالي دوران درخشش خود را سپري كردند كه فوتبال ملي ايران پشت در بسته جام‌هاي جهاني روزگار مي‌گذراند.

غلام حسين مظلومي مهاجمي كه به قول مربيانش هميشه بوي گل مي‌داد با 37گل در 48بازي ملي سال‌ها ركورد بيشترين گل زده در تيم ملي ايران را در اختيار داشت. او دو دوره پياپي در بازي‌هاي جوانان آسيا عنوان آقاي گلي را كسب كرد و در سال1974 به دليل بازي‌هاي درخشانش در بازي‌هاي آسيايي تهران به عنوان بهترين مهاجم آسيا انتخاب شد. مظلومي در مسابقات مقدماتي جام‌هاي74 و78 حضور داشت اما به علت مصدوميت از ناحيه مينيسك جام جهاني78 را از دست داد.

مرحوم صفر ايرانپاك كه لقب بهترين گلزن دربي سرخابي را با 7گل يدك مي‌كشد، 10سال عضو باشگاه پرسپوليس بود. او در قهرماني تيم ايران در بازي‌هاي آسيايي1972 نقش به‌سزايي داشت. ايرانپاك در هنگام برگزاري جام جهاني78 سي و سه ساله بود و به همين دليل مربيان تيم ملي جواناني مثل حسن روشن و حسين فركي را به او ترجيح دادند. ايرانپاك به علت بيماري سرطان ريه سال1387 در استكهلم سوئد از دنيا رفت.

حسين كلاني كه يكي از مهاجمان بياد ماندني تاريخ تيم ملي ايران به شمار مي‌رود سابقه حضور در تيم‌هاي شاهين پرسپوليس و شهباز را دارد. در كارنامه بازي‌هاي ملي او 24بازي و 11گل زده به ثبت رسيده است. كلاني درست يك سال پس از بازي‌هاي آسيايي1972 كه آقاي گلي را براي او به ارمغان آورد از فوتبال ملي خداحافظي كرد.

لقب سلطان در اوايل دهه50 از طرف هواداران تاج به علي جباري داده شد. جباري از سال44 تا53 در تيم ملي موفق به زدن 13گل در 37بازي ملي شد اما هرگز رنگ جام جهاني را نديد. او يك سال پس از خداحافظي از بازي‌هاي ملي بازي باشگاهي را هم كنار گذاشت. جباري با هتريك خود طي 10دقيقه در بازي مقابل تايلند نقشي انكارنشدني در قهرماني ايران در بازي‌هاي آسيايي1974 ايفا كرد.

همايون بهزادي معروف به «سرطلايي» از فوتباليست‌هاي باسواد دهه چهل با مدرك كارشناسي ادبيات فارسي بود. او كه طي سال‌هاي1341 تا1351 عضو تيم ملي بود در كارنامه‌اش 13گل ملي در 35بازي ملي دارد. بهزادي به دليل هتريك در دربي معروف 16شهريور1352 به اوج شهرت رسيد اما در دوران او تيم ملي ايران رنگ جام جهاني را نديد.

شاهرخ بياني از جمله بازيكناني است كه در هر دو تيم پايتخت سابقه بازي دارد. او بين سال‌هاي1984 تا1990 عضو تيم ملي بود و به عنوان يك هافبك توانست به در 31بازي 8گل براي تيم ملي به ثمر برساند. شاهين بياني برادر كوچك‌تر شاهرخ هم كه مدافع راست تيم ملي ايران بود تمام عمر فوتبالي‌اش را به استثناء سه سال حضور در الاهلي امارات در استقلال گذراند. او فقط 13بازي ملي انجام داد و مثل برادرش در حسرت جام جهاني ماند.

حميد درخشان از ديگر هافبك‌هاي سرشناس تاريخ فوتبال ايران به حساب مي‌آيد كه با سابقه‌اي 13ساله در تيم ملي 41بازي و 9گل ملي در كارنامه دارد. درخشان يكي از اركان خط مياني ايران در مرحله مقدماتي جام جهاني94 بود اما درخشش گاه‌ و بي‌گاه او براي حضور ايران در جام جهاني آمريكا كفايت نكرد تا درخشان هم بدون سابقه حضور در جام جهاني كفش‌هايش را بياويزد.

ناصر محمدخاني مهاجم صاحب نام ايران طي سال‌هاي1982 تا1990 در 25بازي ملي موفق به زدن 18گل شد. سرعت حركات پا به توپ محمدخاني در آسيا زبانزد بود. دوران اوج محمدخاني در سال‌هايي سپري شد كه ايران به دليل مشكلات سياسي حضور فعالي در مسابقات ورزشي نداشت و مرحله مقدماتي جام‌هاي جهاني82 و86 را از دست داد.

مهدي فنوني‌زاده يكي از شوت‌زن‌ترين هافبك‌هاي تاريخ تيم ملي و باشگاه استقلال در دهه60 و اوايل دهه70 بود. او كه سابقه حضور در تيم‌هاي دارايي، پاس و استقلال را دارد بين سال‌هاي65 تا72 در 41بازي ملي 2گل به ثمر رساند. فنوني‌زاده در مرحله مقدماتي جام جهاني94 آخرين تلاش ناكامش را براي صعود به جام جهاني به همراه تيم ملي ايران تجربه كرد. دو گلي كه او در آن مسابقات از فاصله دور به عربستان زد در غبار عدم راهيابي ايران به جام جهاني گم شد.

شايد هر يك دهه يك بار مدافعي مثل محمد پنجعلي در فوتبال ايران متولد شود. كاپيتان اسبق تيم ملي ايران و پرسپوليس با16 و با پيراهن سرخ در فوتبال ايران جولان داد. پنجعلي طي حضور 13ساله‌اش در تيم ملي مابين سال‌هاي1978 تا1991، 45بازي ملي انجام داد و قهرماني در بازي‌هاي آسيايي پكن بزرگ‌ترين افتخاري بود كه در اين عرصه به دست آورد.

كريم باوي، مهاجم جنوبي و سرزن باشگاه‌هاي شاهين و پرسپوليس كه البته فقط 23بازي ملي انجام داد و 10گل ملي در كارنامه‌اش دارد. تا قبل از ظهور علي دايي، باوي در كنار همايون بهزادي از بهترين سرزنان تاريخ فوتبال ايران محسوب مي‌شدند. سرانجام اين علي دايي بود كه به حسرت حضور مهاجمان سرزن فوتبال ايران در جام جهاني پايان داد.

اسطوره باشگاه ملوان مرحوم سيروس قايقران در سال1363 به تيم ملي دعوت شد و در سال66 اولين فوتباليست شهرستاني بود كه بازوبند كاپيتاني تيم ملي ايران را تصاحب كرد. او در سال67 با تيم ملي به مقام سومي جام ملت‌هاي1988 قطر رسيد. در سال69 تيم ملي با گل‌هاي زيباي قايقران پس از 20سال به قهرماني در بازي‌هاي آسيايي پكن دست يافت. قايقران هم مثل خيلي از هم دوره‌هايش به دليل شرايط فوتبال آن زمان پشت در جام جهاني ماند. او در سال77 طي يك سانحه رانندگي دلخراش جانش را از دست داد.

مجيد نامجومطلق؛ يكي از باتكنيك‌ترين هافبك‌هاي فوتبال ايران كه سابقه حضور در هر دو تيم بزرگ پايتخت را دارد. او كه بين سال‌هاي1986 تا1997 عضو تيم ملي بود 45بازي ملي انجام داد و 4گل هم به ثمر رساند. مطلق در سال‌هاي پاياني فوتبالش موفق شد به همراه تيم ملي ايران به جام جهاني98 فرانسه صعود كند اما در تيمي كه براي مرحله نهايي مسابقات انتخاب شد حضور نداشت.

مجتبي محرمي يكي از چپ پاهاي به يادماندني تاريخ فوتبال ايران بود. محرمي به عنوان يك مدافع در 37بازي ملي 5گل به ثمر رساند كه آمار بسيار خوبي محسوب مي‌شود. محرمي بين سال‌هاي67 تا75 به مدت 8سال در اوج بود اما در مقاطعي به دليل حاشيه‌هاي زيادي كه داشت از تيم ملي كنار گذاشته شده بود. در دوران او تيم ملي ايران به جام جهاني نرسيد و در نهايت فوتبال ملي محرمي با كسب عنوان سومي جام ملت‌هاي آسيا در سال1996 به پايان رسيد.

امير قلعه‌نويي در دوران فوتبالش با مصدوميت‌هاي متعددي روبه‌رو شد. او در سال71 به شدت از ناحيه زانو آسيب ديد و با تكرار اين اتفاق در سال75 از فوتبال خداحافظي كرد. قلعه‌نويي 19بازي از 20بازي ملي‌اش را از 29سالگي به بعد انجام داد. او رقباي متعددي در خط مياني تيم ملي داشت و به همين دليل به طور مداوم به اردوهاي ملي دعوت نمي‌شد. قلعه‌نويي آخرين‌بار در مرحله مقدماتي جام جهاني1994 پيراهن تيم ملي را پوشيد كه منجر به صعود به جام جهاني آمريكا نشد.

در سال1365 و پس از استعفاي 14نفر از بازيكنان تيم ملي، پرويز دهداري بازيكنان جواني را به تيم ملي دعوت كرد كه صمد مرفاوي 21ساله هم يكي از آن‌ها بود. مرفاوي در قهرماني ايران در بازي‌هاي آسيايي1990 به عنوان مكمل فرشاد پيوس خودي نشان داد. او طي سال‌هاي66 تا72 بازي‌هاي خوبي براي تيم ملي انجام داد. به‌يادماندني‌ترين نمايش مرفاوي براي تيم ملي در بازي بين قاره‌اي مقابل الجزاير بود كه با دو گل او به سود ايران به پايان رسيد.

رضا حسن‌زاده از سال1989 به بعد به مدت 9سال عضو تيم ملي ايران بود و 22بازي ملي انجام داد. حسن‌زاده كه از سوي هواداران استقلال به سيم خاردار معروف شده بود يكي ديگر از اعضاي تيم ناكام ايران در راه صعود به جام جهاني94 بود.

مهدي هاشمي‌نسب با 30بازي و 3گل ملي يكي از پر سر و صداترين بازيكنان ايران در عرصه باشگاهي بود كه توسط بلاژويچ به تيم ملي دعوت شد و در بازي‌هاي مرحله مقدماتي جام جهاني2002 حضور پيدا كرد. هاشمي‌نسب اما در اواخر راه توسط پيرمرد كروات از اردو كنارگذاشته شد تا شايد كمي از حاشيه‌هايي كه اطراف تيم ملي وجود داشت كاسته شود.

حامد كاويان‌پور كه به همراه علي كريمي دوره باشكوهي را در خط مياني پرسپوليس تجربه كرد، در سال‌هاي طلايي نه چندان طولاني فوتبالش نتوانست با تيم ملي ايران مسافر جام جهاني شود. كاويان‌پور طي سال‌هاي79 تا84 كه عضو تيم ملي بود در 53بازي ملي فقط موفق به زدن يك گل شد. او يكي از مردان مياني بلاژويچ در تيمي بود كه موفق به صعود به جام جهاني2002 نشد.

فرهاد مجيدي به هيچ وجه نتوانست دستاوردهاي فوتبال باشگاهي‌اش را در تيم ملي تكرار كند. او از سال1997 و در زمان محمد مايلي‌كهن به عضويت تيم ملي درآمد و از آن به بعد در مقاطع مختلف تا سال2011 به تيم ملي دعوت شد. مجيدي كه 45بازي و 10گل ملي را در كارنامه دارد هيچ‌گاه براي اثبات خودش در تيم ملي به آب و آتش نزد. با اين‌كه در دوران فوتبال او تيم ملي دوبار به جام جهاني رسيد اما اثري از نام اين بازيكن در فهرست نهايي تيم ملي در جام‌هاي جهاني98 و2006 وجود نداشت.

عليرضا واحدي نيكبخت يكي از مردان مورد اعتماد بلاژويچ و برانكو در سال2002 بود اما حاشيه‌هاي پرتعداد زندگي ورزشي او باعث شد جايي در فهرست نهايي برانكو براي جام جهاني2006 نداشته باشد. نيكبخت در 77بازي ملي 14گل به ثمر رسانده. او در سال2008 آخرين بازي ملي‌اش را انجام داد و همچنان اميدوار است توسط كي‌روش به اردوي تيم ملي براي حضور در جام جهاني2014 دعوت شود.

هادي عقيلي يكي از گلزن‌ترين (پنالتي‌زن‌ترين) مدافعان تاريخ فوتبال ايران است كه در 69بازي ملي 10گل به ثمر رسانده است. او كه از سال2006 به عضويت تيم ملي درآمد سال گذشته به دليل ترك بدون اجازه اردو به مانند مهدي رحمتي مورد غضب كي‌روش قرارگرفت و اكنون احتمال حضور هر دوي آن‌ها در جام جهاني آينده نزديك به صفر به نظر مي‌رسد.

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن