تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804639843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قشقاوي در دانشگاه شاهد:سوال از وزير خارجه در چارچوب مصلحت ملي مطرح شود/ما بازنده مذاكرات هسته‌اي نخواهيم بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قشقاوي در دانشگاه شاهد:سوال از وزير خارجه در چارچوب مصلحت ملي مطرح شود/ما بازنده مذاكرات هسته‌اي نخواهيم بود
معاون كنسولي و پارلماني وزارت خارجه ضمن تاكيد بر حق نمايندگان در سؤال از وزير خارجه گفت: ما مي‌خواهيم سؤالات از وزير خارجه در چارچوب مصلحت ملي مطرح شود و اجازه فعاليت به وزير خارجه داده شود.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، حسن قشقاوي معاون كنسولي و پارلماني وزارت خارجه به دعوت بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد در اين دانشگاه حضور يافت و پيرامون مسائل مختلف سياست خارجي به سخنراني پرداخت.

اين كارشناس مسائل سياسي در ابتداي سخنان خود ضمن بيان پذيرفته شدن اصل مذاكره از طرف نظام اظهار داشت: حقوق هسته‌اي و خطوط قرمز نظام البته بايد در اين مذاكرات رعايت شود، در كنار آن بايد پيشرفت و گشايش در كارها نيز مشاهده شود.

وي افزود: تعبير ما از برد اين است كه نتيجه حاصل جمع مضاعف باشد و طرفين قضيه ابراز رضايت كنند.

قشقاوي پيرامون مذاكرات ايران و 5+1 گفت: آنچه مهم است در مذاكرات دور اول در ژنو ايران يك چارچوب كلي‌ را ارائه داد و اهدافي كه بايد تعقيب شود را بيان داشت كه بر سر اين چارچوب توافق حاصل شد كه اين خود يك موفقيت است. حال در مذاكرات كنوني نيز قرار است در چارچوب كليات مورد توافق مذاكرات محتوايي نيز شكل بگيرد كه نياز به ورود جزئيات دارد.

وي پيرامون انتقال پروژه مذاكرات هسته‌اي به وزارت امور خارجه گفت: در ابتداي اين مذاكرات شوراي عالي امنيت ملي در اين قضيه حضور داشت و رئيس‌جمهور نيز به عنوان رئيس اين شورا اين مبحث را به وزارت خارجه محول كرد و البته تعيين تيم مذاكره‌كننده مانند ادوار قبل است.

اين كارشناس مسائل سياست خارجي با بيان اينكه در حال حاضر ما بحث رابطه با آمريكا را نداريم، گفت: در حال حاضر ما بحث خاص هسته‌اي را با آمريكا به عنوان يكي از اعضاي 5+1 در پيش گرفته‌ايم. البته در بعضي موضوعات خاص منطقه‌اي و نه روابط دوجانبه صحبت‌هايي با طرف آمريكايي داشته‌ايم كه مثال اين قضيه نيز عراق و افغانستان است.

وي در ادامه افزود: البته اين اجازه به تيم مذاكره كننده قبلي نيز داده شده بود كه در قالب 5+1 با طرف آمريكايي گفت‌وگو كنند الان نيز هيچ تغييري در ماهيت اين گفت‌وگوها صورت نگرفته است.

حسن قشقاوي در ادامه سخن خود پيرامون از سرگيري رابطه با انگليس و فعاليت مجدد سفارتخانه‌ها در اين دو كشور گفت: براي طرف ايراني يكي از بخش‌هاي مهم در كنار ساير بخش‌هاي سياست خارجي موضوعات كنسولي و ايرانيان مقيم انگليس است. ما شهروندان مقيم زيادي در انگليس داريم كه بايد به آنان رسيدگي كنيم. بر همين اساس اولويت كار ما كنسولي خواهد بود.

وي تصريح كرد: بحث ديگر حوزه ديپلماسي عمومي است. لندن شهر رسانه‌هاست و حضور يك سفارت فعال در اين شهر در فعاليت ديپلماسي عمومي ما تاثير بسزا خواهد داشت. فعلا بحث كاردار غيرمقيم مطرح است و ممكن است در ادامه اين كار باعث گشايش سفارتخانه‌هاي دو كشور شود.

قشقاوي با قانوني دانستن اصل گشايش سفارتخانه‌هاي دو كشور ايران و انگليس گفت: گشايش سفارتخانه‌هاي دو كشور تا سطح كارداري را مجلس تصويب كرده است و كماكان اين قانون وجود دارد و بخش ديگر در روابط ايران و انگليس به مذاكرات طرفين بستگي دارد.

معاون كنسولي و پارلماني وزارت خارجه ادامه داد: در حال حاضر نيز بخش زيادي از كار كنسولي ما انجام مي‌گيرد منتها تحت پرچم يك كشور صالح و آن هم كشور عمان اين كارها صورت مي‌گيرد. كارهاي سفارت انگليس در ايران نيز زير پرچم كشور سوئد دنبال مي‌شود البته اينجا ما بايد از خدمات كشور عمان قدرداني كنيم و ممنون اين كشور باشيم البته مطلوب آن است كه پرچم خودمان روي سفارتخانه‌مان باشد.

حسن قشقاوي پيرامون نتايج مذاكرات نيز گفت: به مقام معظم رهبري نتيجه مذاكرات را بيان كردم بدين صورت كه اگر به نتيجه برسيم چه بهتر و اگر نرسيم تجربه‌اي براي ما خواهد بود تا به درون اتكا كنيم و همچنين حجت بر همگان نيز تمام مي‌شود و اغناء داخلي صورت مي‌گيرد و در حقيقت ما بازنده اين مذاكرات نخواهيم شد. ما چه نتيجه بگيريم و چه نگيريم بازنده اين مذاكرات نخواهيم بود.

وي ادامه داد: البته در گذشته اينگونه نبوده است كه ما در مذاكرات به هيچ نتيجه‌اي نرسيم. براي مثال در قضيه افغانستان و عراق مجموعه اقدامات ما باعث شد كشور دوست و همسايه را در كنارمان داشته باشيم.

قشقاوي در ادامه با بيان اينكه اذن به دموكراسي اذن به اختلاف‌نظر است، گفت: بر اين اساس ما نمي‌توانيم هر اختلاف‌نظري را افراطي بناميم. ما معتقديم همه مخالفت‌هايي كه صورت مي‌گيرد به معناي افراطي‌گري و چوب لاي چرخ دولت گذاشتن نيست البته كه ما بايد به دنبال هم‌افزايي بين قوا و نيروهاي داخلي باشيم.

اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: البته بنده معتقدم اگر انتقادي مطرح مي‌شود پيشنهادي هم بايد در كنارش باشد. اگر فقط انتقاد كنيم جز خمودي ذهن سود ديگري نخواهد داشت. مخصوصا در حال حاضر كه مقام معظم رهبري بسياري از دعواهاي داخلي را حل كرده‌اند. همه ما مقيد باشيم كه در برابر نص رهبري اجتهاد نكنيم چرا كه اجتهاد در برابر نص ابتداي انحراف خواهد بود البته وزارت خارجه معصوم نيست و نيازمند نظرات نخبگان جامعه و دانشگاهيان است.

معاون كنسولي و پارلماني وزارت خارجه پيرامون سوال نمايندگان مجلس از وزير امور خارجه نيز گفت: سوال حق نمايندگان است البته بايد بدانيم سوالاتي كه از وزير خارجه شده حتي در فراكسيون مربوطه مطرح نشده است و يا قبل از سوال نيم ساعت با وزير گفت‌وگو نمي‌شود البته بنده معتقدم سوال حق نمايندگان است و در اين شكي نيست اما آيا اعمال اين حق ممدوح است؟

وي افزود: البته اين سخنان من بدين معني نيست كه ديگر سوال و انتقادي از وزارت خارجه صورت نگيرد. ما مي‌خواهيم سوالات در چارچوب مصلحت ملي مطرح شود و اجازه فعاليت به وزير خارجه داده شود. ما بايد اين مطلب را بدانيم كه هيچگاه وزير خارجه ديپلماسي پنهان را در صحن علني مجلس كه از راديو پخش مي‌شود بيان نمي‌كند. در حقيقت مصلحت كنوني كشور اين نيست كه وزير خارجه را به مجلس فرا بخوانيم.

حسن قشقاوي در ادامه سخنان خود با تاكيد بر بي‌تاثير بودن تحريم‌ها در روند فعاليت هسته‌اي جمهوري اسلامي گفت: جمهوري اسلامي ثابت كرد كه علي‌رغم تحريم‌ها مي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد و همچنين به غرب ثابت كرد كه با تحريم نمي‌تواند به اهدافش برسد چرا كه اگر قرار بود فشار اقتصادي و اين تحريم‌ها تاثير‌گذار باشد ما شاهد مشاركت فعال مردم در انتخابات نبوديم.

وي افزود: تحريم اقتصادي تاكتيك غرب براي جلوگيري از فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان بود در حالي كه ما شاهديم اين تاكتيك موفق نشد و توقفي در فعاليت هسته‌اي ما حاصل نشد.

قشقاوي در پايان با بيان اينكه برطرف شدن مشكلات اقتصادي تنها به مذاكرات بستگي ندارد، گفت: البته اين را هم بايد بدانيد كه بخشي از فعاليت‌هاي اقتصادي به سياست خارجه برمي‌گردد اما چنين چيزي كه تكيه اقتصادي تنها به خارج باشد درست نيست البته تعامل خارجي مي‌تواند فضاي بيشتري را براي برطرف كردن مشكلات اقتصادي به وجود بياورد.

انتهاي پيام/

شنبه 18 آبان 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن