تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814683138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سر ما و آستان حضرت دوست


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سر ما و آستان حضرت دوست
سر ما و آستان حضرت دوست
رسانه و سینما و تلویزیون ؛ موسیقی و تئاتر و نقاشی به راستی فصل مقوّم تعریف وسایل جدید ارتباط امروز و هنرهای پشتیبان آنان است ؟ بی شک مسئولین و دلسوختگان حوزوی آنان که سلطۀ ابزار امروزی را در هیپنوتیزم انسان معاصر درک کرده اند همچنان به این دریافت فاخر نیز دست یازیده اند که جذابیت رکن رکین و عامل اصلی هجوم مردمان به سمت و سوی ابزار ارتباط جمعی عصر حاضر است . آن جاذبۀ ماندگار که حوزه ها با قدمتی بیش از 1000 سال به عرضه آن مباحات می کردند امروزه در جنگی مردافکن با جذابیتهای سطحی هنرهای وارداتی است . وقتی درآمد تنها یک شرکت فیلم سازی در آمریکا برابر با درآمد سالانه کشوری در آن سوی آبها است چگونه می توان امید داشت که دندان طمع اندیشمندان وسرمایه داران دنیا به چنین تجارت موفقی تیز نگردد . متفکران غربی به خوبی دریافته اند که اگر بخواهند هنر را معرفی و در ظرف زمان با قابلیت تاریخ مصرف ارائه دهند لاجرم باید انسان را محور عالم و منشأ قدرت تفسیر نمایند .
سر ما و آستان حضرت دوست
انسان مبتنی بر وحی به هنری دست خواهد یازید که تنبیه گر عالم ملکوت و تداعی کننده گمگشته او باشد اما انسان پریشان اومانیست نشان بی شک به هنری اجازه تجلی می دهد که همه حالات و احوالات زمینی او را بی ارتباط با منشأ غیب روایت کند ، کوبیسم ، اکسپرسیونیسم ، دادائیسم و هزارن ایسم دیگر در نقاشی و سینما و موسیقی و تئاتر و ... زائیده و متولد چنین نگاهی بودند . اما عنصر مهم دیگر که با اندیشه وحیانی در تقابلی صددرصدی قرار گرفته بود مصرفی بودن تاریخ و عمر ایسم های حاصل چنین نگاهی است هنر مخدوم به  نگاه اومانیسم به تابعیت از ارباب خویش که هر روزه جلوه جدیدی از شهوت و خشونت و جنگ و ابتذال را به مکتبی جدید با نام شناختی جدید و مدرن از انسان نامگذاری می کرد . گریزی جز جلوه نمائی های متفاوت همگام با نگاه فلسفی اومانیستی نداشت پس بنابر این مهم هنر نیز مانند مکاتب متولد شده در فضای اومانیستی به برچسب تاریخ انقضاء بر پیشانی خویش مزین گردید و سودای جاوید بودن را به زمان ترجیح داد . و حال در چنین فضائی انسان مبتنی بر وحی به تولید چگونه هنری خواهد پرداخت ؟ بشریت امروز خسته ازپایان ها و ناگریز از شروع ها در تب و اندیشۀ هنر جاوید  دست تمنا به دامن هر چسبنده ای دراز نموده است
سر ما و آستان حضرت دوست
و چه کسانی می توانند خواستگاه این تولید مقدس گردند ؟ آیا جز در مکتب تشیع می تواند به مبنائی جاوید و بالطبع هنری پایدار دست یازید و چه مسئولیت سنگین و مسیر پر خطری است . و اینک دستان توانای حوزه های  تولید فکر و اندیشه که در صدر آنها حوزه مقدسه علمیه قم به عنوان پایگاه فقهی و فکری جهان تشیع قرار  دارد از جمله مهمترین بازوهای سامان بخشیدن به چنین فضائی می باشد و سر ما و آستان حضرت دوست  ... بخش حوزه علمیه تبیان نویسنده :امید واضحی آشتیانی                                                      





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 577]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن