تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814683524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آستان مقدس امام خميني (ره ) مقصد ديدار دوست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آستان مقدس امام خميني (ره ) مقصد ديدار دوست
مجيد زندي
اين ايام به مناسبت تعطيلات تابستاني و فصل سفرهاي سياحتي و زيارتي آستان مقدس بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (ره ) شاهد حضور گسترده زائران عزيز از اقصي نقاط كشور است به گونه اي كه در كمتر نقطه اي از شهرها و مراكز ساحتي و زيارتي كشور مي توان همچون حرم مطهر حضرت امام مجموعه كاملي از پلاك خودروها با اعداد و ارقام مخصوص استانها را يكجا به تماشا نشست .
اگر در شهر مقدسي همچون مشهد و جوار بارگاه حضرت امام رضا(ع ) شاهد حضور ميليوني زائران هستيم وسيله حمل و نقل آن زائران عمدتا قطار اتوبوس و هواپيماست اما در پاركينگ بسيار بزرگ حرم امام (ره ) در تهران با نگاهي به پلاك خودروها مي توان مبدا مسافراني كه در محوطه باز پاركينگ مانده اند را شناسايي كرد مسافراني كه علاوه بر تهران با خودروهاي پلاك با شماره 11 23 22 از شماره هاي 17 16 68 47 46 13 63 32 و 12 84 79 71 31 72 54 و ... مي توان فهميد استانهاي آذربايجان شرقي و غربي قم كرج استان مركزي گيلان اصفهان فارس مشهد و خراسان رضوي هرمزگان قزوين چهارمحال و بختياري لرستان مازندران يزد و .... به تهران آمده اند و حتي با ديدن پلاك خودروهايي كه شماره 84 و 34 و 85 را بر خود دارند درمي يابيد كه مسافران خسته آن از استانهاي دور هرمزگان خوزستان و سيستان و بلوچستان خود را به جوار آستان مقدس حضرت امام خميني (ره ) در تهران رسانده اند.
مسافراني خسته و از گرد راه رسيده كه ساعت هايي در خنكاي فضاي سبز اطراف حرم اتراق مي كنند و يا حتي براي ماندن شبانه چادرهاي خود را بپا مي سازند و به همراه خانواده چند شب را ميهمان حرم مطهر امام (ره ) مي شوند.
اينكه من شماره پلاك خودروها را مطرح ساخته ام به اين دليل بود كه چون مي دانستم هر شماره اي از كدام استان است و پس از آن براي خود انتخاب مي كردم كه مسافري از استان گلستان را براي مصاحبه انتخاب كنم يا از اردبيل و خوزستان و قم و نشاني هاي ديگر هم به شهر خاصي محدود بود كه همه آمده بودند به همين دليل از دور مشخص بود كه هر چادر بپا شده مربوط به كدام استان است ! و مسافران آن خوزستاني هستند يا گيلاني و سمناني و.... كه از نكات بسيار جالب حضور در پاركينگ حرم مطهر حضرت امام (ره ) محسوب مي شود.
يك عصر جمعه كه براي تهيه گزارش به آستان مقدس حضرت امام (ره ) رفته بودم به محض ورود به پاركينگ رد ميني بوس را مي گيرم كه بارهاي مسافران خود را روي باربند قرار داده و پلاك خودروهاي هرمزگاني را دارد و با توقف ميني بوس در پاركينگ مشخص مي شود كه حدود 18 ـ17 جوان سرنشين آن هستند . مهرداد حاجي زاده اولين كسي است كه از ميني بوس پياده مي شود و مي گويد : از بندر گناوه آمده ايم و چهار پنج روز است كه شهرهاي مختلف مسير راه را طي كرده ايم و امشب در جوار حرم حضرت امام خميني (ره ) مي مانيم و قصد داريم پس از آن راهي مشهد مقدس شويم .
آن سوتر يكي ديگر از مسافران حرم امام خميني (ره ) خود را احمد قهرماني و بازنشسته شركت نفت از شهرستان گچساران معرفي مي كند كه با خودروي شخصي و خانواده دو شب را در پاركينگ حرم امام (ره ) گذرانده است . او مي گويد : هر سال به همراه خانواده پنج نفره خود سفري يكماه را آغاز مي كنيم كه هر دو روز در شهري مي مانيم و به شهرهاي مختلف مي رويم و معمولا زيارت بقاع متبركه قم و مشهد و حرم امام (ره ) در تهران حتما جزو برنامه هاي ما محسوب مي شود.
وي مي افزايد : اين كار ما طي شش سال اخير ادامه داشته است و با نصب چادر كاملا مستقل زندگي چادر نشيني را طي يكماه تجربه مي كنيم و از اين بابت دغدغه هتل و مهمانسرا و ويلا را به دل راه نمي دهيم !
وي مي افزايد : يكي از اصلي ترين علتي كه اين مكان را براي استراحت انتخاب مي كنم امنيت آن است زيرا علاوه بر خود خانواده ام نيز از اين امنيت محيط احساس آرامش دارند ضمن آنكه نيازهاي اوليه و ضروري را نيز مي توان برآورده كرد كه علاوه بر اقامه نماز در حرم در صورت نياز از درمانگاه نانوايي و مغازه هاي موجود نيز نيازهاي خود را برطرف مي كنيم .
آقاي قهرماني مي گويد : براي مسافران در شهرهاي غريب امنيت بزرگترين نياز محسوب مي شود زيرا حضور برادران انتظامي و حتي حراست حرم امام سبب شده تا افرادي ساعت ها راه اضافه بيايند تا به اين مكان برسند و يكي ـ دو شب بمانند.
وي مي گويد : حتي برخي از افراد كه قصد دارند براي كارهاي اداري و بيمارستاني به تهران بيايند و نمي توانند در هتل ها و مهمانسراهاي شهر بمانند شب ها در اين مكان مي مانند و پس از انجام كارها به شهرها و روستاهاي خود بازمي گردند.
سيد عبدالرضا موسوي با لباس سفيد عربي چهره اي خاصي از مسافران حرم امام (ره ) را به نمايش مي گذارد كه خود را اهل اهواز و خادم مسجد صاحب الزمان (عج ) معرفي مي كند و مي افزايد : دو روز است كه مسير اهواز تا تهران را با استراحت در شهرهاي مختلف سپري كرده ايم و يك شب را هم ميهمان حرم امام (ره ) هستيم كه بعدازظهر فردا اينجا را به قصد مشهد مقدس ترك خواهيم كرد.
وي مي افزايد : از اينكه حرم امام (ره ) در مسير حرم امام رضا(ع ) قرار دارد و مسافران جنوب كشور اين مكان را براي زيارت و تفريح و استراحت انتخاب مي كنند خوشحالم زيرا هم ديدار يار مي شود و هم زيارت كه از خواسته هاي مردم مسلمان ايران است اما مشكلي كه هست اينكه جايي مناسب براي اسكان مسافران وجود ندارد و بهداشت هم شرايط مطلوبي ندارد زيرا در هواي گرم علاوه بر اينكه زائران مجبورند در فضاي باز شب را به صبح برسانند پشه و مگس هم كه به خاطر تجميع زباله فراوان است امان را از زائران بريده اند.
خانم مولايي كه همراه كاروان زيارتي مشهد مقدس از هرمزگان آمده بود نيز حضور در آستان مقدس حضرت امام خميني (ره ) را براي خود غنيمت مي داند و مي افزايد : عليرغم عشق و علاقه اي كه زائران حرم مطهر دارند اما شرايط اسكان مناسبي در اين مكان فراهم نيست و زائران كه خانمها هم جزيي از آنها هستند مجبورند در فضاي باز شب را به صبح برسانند كه مناسب خانمها نيست زيرا محل اقامت در نزديكي هم قرار دارد كه مسئولان حرم مي توانند يا چادر در اختيار زائران قرار دهند و يا زائرسرا را به مسافران اجاره دهند اما جايي براي حفظ حرمت خانواده ها وجود داشته باشد شان اين حرم بيشتر از آن است كه انبوهي از مسافران به همراه خانواده در فضاي باز آن و در هواي گرم بمانند.
وي امنيت را در محوطه مناسب مي داند و مي افزايد : اتفاقا يكي از اصلي ترين دلايل ما همين امنيت حاكم در اين محيط است اما امكانات پاركينگ براي زائران كم است و اين كمبودها سبب مشقت و سختي براي خانواده ها به ويژه كودكان مي شود.
وي مي افزايد : چند شير آب براي شستن ظرف ها قرار داده اند كه متاسفانه خانمها مجبورند براي شستن ظروف در صف بمانند و همانند چشمه اي در روستاهاي دور دست ايران شده كه همه خانمهاي آبادي مجبورند در كنار يك چشمه يا بركه به شستن ظروف و لباس بپردازند در حاليكه اينجا مركز حكومت جمهوري اسلامي و زائران آن هم زائران بنيانگذار انقلاب اسلامي هستند كه متوليان حرم بايد به اين مسايل بيشتر توجه كنند.
آقاي محمدعلي رحماني از بيرم فارس هم كه يكي از زائران حرم امام خميني (ره ) است مي گويد : هر سال به عشق زيارت امام خميني (ره ) به اينجا مي آيم و با چادر مستقلي كه دارم به همراه خانواده يكي ـ دو شب در اينجا مستقر مي شويم و روزها براي بازديد اماكن ديدني شهر تهران مي مانيم و سفري هم به شمال مي كنيم و به شهر خود بازمي گرديم .
وي ادامه مي دهد : هر قدر درون حرم محيط خنكي فراهم است در بيرون زائران در هواي گرم به همراه خانواده به سر مي برند و امكانات رفاهي براي مسافران بسيار كم است اما چون زائران به نيت ثواب مي آيند و از اقشار محروم و دوستدار نظام هستند خواسته زيادي از مسئولان شهرداري يا حرم امام (ره ) ندارند يعني چاره اي ندارند كه در فضاي باز حرم يك شب يا دو شبانه روز بمانند.
آقاي رحماني ادامه مي دهد : مسافر زياد و امكانات كم است و در طول مدت شبانه روز هيچ امكانات تفريحي براي زائران خصوصا كودكان و نوجوانان وجود ندارد در حاليكه مسئولان حرم مي توانند با كارهاي فرهنگي خود نوجوانان و جوانان به برگزاري نشست هاي فرهنگي و هنري با محوريت آرمانها و اهداف الهي و انقلابي امام (ره ) آشنا كنند اما دريغ از چنين برنامه هايي اين كودكان مجبورند ساعت ها خود را با توپ پلاستيكي مشغول سازند و يا در محدوده حرم بمانند تا بزرگترها بتوانند زيارت كنند.
وي مي افزايد : براي زنده نگه داشتن تاريخ انقلاب اسلامي و تلاش و مبارزات امام خميني (ره ) مي توان به بهترين شكلي كودكان و نوجوانان حاضر در محيط راحتي براي يك روز سرگرم و حتي آگاه كرد كه متاسفانه جاي آن در برنامه هاي مسئولان حرم مشاهده نمي شود.
آقاي اسماعيل جهاني كه كودكي خردسال خود را در هواي گرم در بغل دارد مي گويد : از بابلسر به قصد زيارت حرم حضرت معصومه (س ) و حرم حضرت امام (ره ) آمده ايم گرماي هوا كلافه كننده است و هر چند مدت كودك را به درون حرم مي برم اما بيرون از آن جاي مناسبي براي استراحت خانواده ها وجود ندارد.

در تمام مدت حضور در جمع زائران آستانه مقدسه حضرت امام خميني (ره ) عشق به امام خميني (ره ) به عنوان عصاره خوبي ها موج مي زد و مهمتر از آن اينكه عمده مسافران حرم هم از افراد متوسط جامعه محسوب مي شدند كه شوق ديدار يار آنها را در اين هواي گرم به تهران و حاشيه كوير كشانده است و اگر دقت كرده باشيم آنها خواسته هاي جدي از مسئولان حرم نداشته اما سفارش آنها براي بهبود شرايط امنيتي و بهداشتي و نظافت اطراف حرم و پاركينگ پيشنهادي بود كه از سر دلسوزي مطرح مي شد و ما نيز به قصد مطرح كردن اين اندك خواسته ها تلاش كردم كه با مسئولان حرم به گفت و گو بنشينم و اين پيشنهادها را مطرح سازيم كه متاسفانه طي يكماه تلاش براي انجام گفت و گو به در بسته برخورد كرديم كه به هيچ وجه اين رفتار در شان متوليان حرم امام (ره ) نبود. امامي كه خود متواضع بود و هميشه از سر تواضع به خواسته ديگران پاسخ مي گفتند اما اكنون يك خبرنگار براي تبليغ آستان مقدس حضرت امام و ابلاغ خواسته هاي زائران با آنچنان مشكلاتي مواجه مي شود كه شرح جزئيات آن را براي رضاي خدا و حفظ جايگاه آستان مقدس امام خميني (ره ) فقط در حافظه و دل خود نگه مي داريم اين حرم شريف فقط نمي تواند آهن و سنگ و معماري و هنر و.... باشد اين حرم بايد محفل انس عاشقان روح الله هم باشد و نكند خداي ناكرده خواسته هاي شخصي متوليان حرم دل مشتاقان زيارت اين سلاله ائمه صالحين (ع ) را جريحه دار نمايد.
اگر در شهر مقدسي چون مشهد جوار بارگاه حضرت امام رضا(ع ) شاهد حضور ميليوني زائران هستيم وسيله نقليه آن زائران عمدتا قطار اتوبوس و هواپيماست و خودروهاي شخصي هم در يك نقطه مستقر نمي شوند اما در پاركينگ بسيار بزرگ حرم امام خميني (ره ) شماره پلاك خودروها مبدا انبوهي از مسافران و زائران را مشخص مي سازد كه از اقصي نقاط كشور آمده اند.
آقاي احمد قهرماني بازنشسته شركت نفت از شهرستان گچساران : براي مسافران و زائران در شهرهاي غريب امنيت بزرگترين نياز محسوب مي شود همين ويژگي بسيار مهم سبب مي شود زائران يكي ـ دو شب در فضاي باز اطراف حرم امام (ره ) بمانند.
خانم مولايي زائر هرمزگاني : نبود زائر سراي مناسب سبب شده تا مردم در فضاي باز اطراف حرم و در فاصله هاي بسيار كم براي خود اقامتگاه ايجاد كنند كه شرايط فوق به هيچ وجه براي خانمها مناسب نيست
سيد عبدالرضا موسوي زائر امام (ره ) از اهواز : علاوه بر مشكلات اسكان شرايط نامطلوب بهداشتي در پاركينگ حرم حضرت امام (ره ) زائران را اذيت مي كند كه بايد از سوي مسئولان حرم مورد توجه جدي قرار گيرد.
متاسفانه متوليان حرم امام (ره ) علاقه اي به شنيدن مشكلات زائران از خود نشان نمي دهند در حاليكه شان زائر بنيانگذار جمهوري اسلامي كه مشكلات سفر را هم تحمل كرده است كمتر از شان آستان مقدس نيست و نبايد از اين مساله بسيار مهم غافل شد.
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن