تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818005129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دروغ مصلحت آمیز و توریه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دروغ مصلحت آمیز و توریه
دروغ و توریه
دروغ ذاتاً كار فوق‎العاده ناپسندی است و بسیارى از مشكلات و بدبختى‎ها و نابسامانى‎هاى اجتماع كنونى ما بر اثر همین دروغ است. و در بعضى از فرمایشات ائمه اطهار(علیهم‎السلام)، دروغ، كلید سایر گناهان شمرده شده است!متاسفانه در عرف امروز ما اینگونه جا افتاده که هر کی می‎خواهد دروغی بگوید آن را مصلحتی، نام‎گذاری می‎کند. غافل از این که در دین اسلام روی دروغ گفتن حساسیت خاصی دیده می‎شود تا جایی که حتی توصیه شده‎ایم که در مزاح و شوخی‎هایمان نیز دقت داشته باشیم که دروغ نگوییم . ولى در عین حال در پاره‎اى از موارد استثنایى، پیش آمدهایى رخ مى‎دهد كه اگر انسان در آن جا راست بگوید فتنه و فساد بزرگى برپا مى‎شود. در حالى كه اگر راست نگوید آتش فتنه خاموش مى‎گردد. به عنوان مثال اگر بین دو نفر اختلاف شدیدى باشد و یكى از آنها پشت سر دیگرى بدگویى كند و ما هم بشنویم. اگر در برابر سؤالاتى كه از ما پرسیده مى‎شود؛ راست بگوییم و بدگویى‎هاى او را فاش كنیم، آتش فتنه‎اى برپا مى‎شود كه ممكن است تلفات و خسارات مهمى به بار آورد؛ بدیهى است در چنین موردى، راست گفتن كار غلطى است و هیچ عاقلى نمى‎تواند بگوید در چنین موردى هم باید راست گفت. این یك قانون مسلّم عقلى است كه هرگاه فساد چیزى از اصلاح آن بیشتر باشد، ما باید از آن دوری کنیم.«توریه»، اصطلاحی در متون دینی است به این معنی که گوینده سخن، معنایی از کلام خود را که منظورش نیست، به مخاطب منتقل کند. توریه، در لغت به معنای پنهان کردن، پوشانیدن و افشا نکردن راز است. به این کار در فقه «توریه» گویند که در مواقع لزوم و حساس، از آن قانون استفاده کنیم تا از دروغ گفتن پرهیز شود و در عین حال از فسادهای احتمالی هم پیشگیری شود. ولی متاسفانه برخی معنای واقعی آن را نیافته و دائم از آن استفاده می‎کنند. «توریه»، اصطلاحی در متون دینی است به این معنی که گوینده سخن، معنایی از کلام خود را که منظورش نیست، به مخاطب منتقل کند. توریه، در لغت به معنای پنهان کردن، پوشانیدن و افشا نکردن راز است. (1)      در اصطلاح متون دینی و فقها، «توریه» یعنی متکلم از سخن خود معنایی را جز آنچه مخاطب می‎فهمد (یعنی معنایی خلاف ظاهر) اراده کند.(2) به تعبیر منابع ادبی و علوم قرآنی، توریه نوعی ایهام گویی است که گوینده، لفظی را که دو معنای نزدیک و دور دارد، به کار می برد و با اتکا به قرینه‎ای پنهان، معنای دور را در نظر می گیرد، حال آن که مخاطب به معنای نزدیک توجه کند. در این منابع، «توریه» با واژه‎هایی چون ایهام، تخییل، مغالطه و توجیه هم، معرفی و هم اقسامی برای آن بیان شده است.(3)  این یك قانون مسلّم عقلى است كه هرگاه فساد چیزى از اصلاح آن بیشتر باشد، ما باید از آن دوری کنیم.بنابراین هدف از این راه، بدین جهت است که روح، به دروغ گفتن عادت نکند، و اگر در جایی اجبار به دروغ گفتن پیدا شد، چیزی به ذهن خطور دهیم و به زبان، چیز دیگری بگوییم و تا اجبار نباشد نمی‎توان از این قانون استفاده کرد.مسئله‎ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که دروغ منفعت‎خیز را با دروغ مصلحت‎آمیز اشتباه نکنیم. چرا که برخی در جهت منافع خود، دروغ می‎گویند حال آن که فقه اسلامی می‎گوید: جایی که مصلحت است و از راست گفتن مفاسد و فتنه هایی ایجاد می‎شود، آنجا به خاطر یک مصلحت و نه به خاطر منفعت، دروغ بگوییم، که در اینجا برای این که ذهن، به انحراف و دروغگویی عادت نکند، و روح به جهت دروغگویی، سیاه و تیره نشود، یک چیزی به ذهن خطور دهیم و به زبان چیز دیگری بیاوریم. مثلا وقتی می‎پرسند، فلانی را ندیدی؟ بگوییم نه. ولی مقصود از نه گفتن، در ذهن، چیز دیگری را خطور دهیم و ذهن را با دروغ مواجه نکنیم، اسم این کار «توریه» است. حضرت علی(علیه‎السلام) از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل می‎کند که فرمود: «لا یستقیم ایمان عبد حتی یستقیم قلبه و لا یستقیم قلبه حتی یستقیم لسانه؛ ایمان بنده استوار نمی‎شود مگر این که قلبش استوار گردد، و قلبش استوار نمی‎گردد مگر این که زبانش استوار گردد.(4) حال نمی‎دانم چگونه است که بعضی دائم دروغ می‎گویند و اسمش را «توریه» می‎گذارند؟! ایشات چگونه خود را توجیه می کنند.مسئله‎ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که دروغ منفعت‎خیز را با دروغ مصلحت‎آمیز اشتباه نکنیم. چرا که برخی برای منفعت خود دروغ می‎گویند حال آن که فقه اسلامی می‎گوید: جایی که مصلحت است و از راست گفتن مفاسدی ایجاد می‎شود، آنجا مجبور هستیم به خاطر یک مصلحت و نه به خاطر منفعت، دروغ بگوییم، که در اینجا برای این که ذهن، به انحراف عادت نکند، یک چیزی به ذهن خطور دهیم و به زبان چیز دیگری بیاوریم. در احادیث، موضوع «توریه» از جهات گوناگون مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. با استنباط از احادیث درمی یابیم که، گاهی مصلحت‎های مهمی وجود داشته که به اقتضای آنها پیامبران و ائمه اطهار(علیهم‎السلام) درباره برخی از امور با توریه سخن می‎گفتند.(5) علاوه بر پیامبران، کاربرد توریه از سوی برخی صالحان نیز گزارش شده، از جمله درباره حِزقیل، مؤمن آل فرعون، که با توریه کردن در برابر پرستش فرعون، خود را به خاطر عدم پرستش فرعون، نجات داد.(6)  نمونه‎ای از توریه در سیره پیامبر اکرم     مواردی از تجویز توریه، در سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است، از جمله گفته‎اند که آن حضرت هنگامی که قصد سفر یا جهاد داشت، با توریه قصد خود را پنهان می‎کردند تا دشمنان از آن آگاه نشوند.(7) یا آن حضرت سوگند سُوَیْد بن حنظله را مبنی بر آن که وائل بن حجر برادر اوست، با حمل کردن سخن او بر توریه تأیید فرمود.(8) برای نمونه‎های دیگر توریه در سیره آن حضرت به منابع دیگر رجوع کنید.(9)  توریه در سیره ائمه در سیره ائمه اطهار(علیهم‎السلام) و پیروان آنها نیز، توریه کردن به عنوان یکی از راه‎های تقیه در موارد اضطرار، مورد قبول بوده است.(10) روایتی نقل شده که بر اساس آن امام صادق(علیه‎السلام) توریه یکی از یاران خود را در برابر فردی از مخالفان که در حضور ایشان بود، تأیید فرمود.(11)  با عنایت در فرمایشات ائمه اطهار(علیهم السلام)، تقیه و توریه، باعث رحمت الهی بر شیعیان و موجب حفظ جان و آبروی مؤمنان از شرّ کافران و بدخواهان بوده است.(12) که البته در فرمایشات ایشان درمی یابیم که توریه و تقیه هر دو با شناسایی ضرورت و در موقع لزوم باید انجام شود. همانطور که ملاحظه کردید پیامبر اکرم و ائمه اطهار(علیهم‎السلام) از «توریه» در امور مهم استفاده می‎کردند و آن را کنار تقیه، جهت حفظ جان و آبرو قرار داده‎اند، و در موارد بی اهمیت استفاده‎ای نداشته است . در مقاله بعدی به بحث تقیه و لزوم استفاده از آن می پردازیم.                                                                                                                       گروه دین و اندیشه سایت تبیان                                                                                                                               نوشته مهری هدهدیپی‎نوشت‎ها:1- فراهیدی؛ ابن منظور، فیروزآبادی، ذیل «وری» .2- فَیُّومی؛ طُرَیحی، ذیل «وری ».3- زرکشی، ج 3، ص 493 .4- سفینةالبحار، ج2، ص510/ نهج‎البلاغه فیض الاسلام، خ 174، ص 567 .5- مجلسی، بحارالانوار، ج 2، ص 209، ج 26، ص 226 .6- التفسیر المنسوب الی الامام ابی محمد الحسن بن علی العسکری، ص 356 ـ 357 .7- ابن اثیر، ج 4، ص 160 .8- ابو داوود، ج 3، ص 224 .9- مجلسی،بحارالانوار، ج20، ص 239 .10- مجلسی، بحارالانوار، ج 31، ص 503 ـ  505، ج 97، ص 131؛ احمدبن علی طبرسی، مجمع البیان، ج 2، ص 370. 11- التفسیر المنسوب الی الامام ابی محمد الحسن بن علی العسکری، ص 355 ـ 356 .12- احمدبن علی طبرسی، مجمع البیان، ج 2، ص 440؛ مجلسی، بحارالانوار، ج 17، ص 328، ج 65، ص 33 .                                                                                                                       





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن