واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: گفتگو با مهري قلعريز گوينده و مجري راديو چه صدايي ماندگار خواهد بود؟ «هر صداي شاخصي ميبايست قابليتهاي گويندگي و توانمنديهاي اين حرفه را با تمام ظرايف و دقايق داشته باشد تا بتواند به دل مردم بنشيند. چون گاهي بعضي افراد صداي خوب و شاخصي دارند، اما فنون بيان و مهارتهاي گفتاري قابل و شايسته را ندارند و البته بعضي افراد هم با وجود كسب روشها و شيوههاي آموزشي و اجرا، صداي دلنشين، آهنگين و جذاب ندارند.» اين بخشي از صحبتهاي مهري قلعريز، گوينده ارشد راديو ايران است. او سابقه 15 سال گويندگي در برنامه خانواده راديو ايران را به عهده داشته و برنامههاي علم، پژوهش و توسعه و سخن آشنا را نيز در مركز اصفهان تهيه كرده است. «قلعريز» در حال حاضر گوينده برنامههاي «چراغستان» و «به افق آفتاب» در راديو ايران است. از «به افق آفتاب» و «چراغستان» بگوييد؟ «به افق آفتاب» برنامهاي است از گروه ايران و انديشه كه هر روز از ساعت 30/12 به مدت يك ساعت به طور زنده در راديو ايران پخش ميشود. «به افق آفتاب»، يك برنامه معارفي، اجتماعي و تربيتي است كه مسائل روز را در قالب آيتمها و انديشههاي معارفي ارائه ميكند. «چراغستان» هم برنامهاي راجع به كتاب و مطالعه است با موضوعاتي مثل كتاب و كتابخواني الكترونيك، معرفي چهرهها، خبرهاي كتاب، قفسه پدربزرگ كه به معرفي كتابهاي كهن ميپردازد و همينطور معرفي مجلات و كتب مختلف و هر چيزي كه مربوط به كتاب و كتابخواني و مطالعه است. در حال حاضر چه برنامههايي به جز «چراغستان» و «به افق آفتاب» را اجرا ميكنيد؟ برنامه «گردشگران» يكي از برنامههايي است كه جمعهها از ساعت 17 از گروه ايران و جامعه راديو با صداي من پخش ميشود. همينطور يك هفته در ميان اجراي برنامه «اين يك برنامه خانوادگي است» را در گروه ايران و خانواده راديو به صورت زنده اجرا ميكنم. اين برنامه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 18 به مدت يكساعت پخش ميشود. از كارهاي گذشتهتان بگوييد؟ جنگ جوان، شنيدنيها، صداي روستا، اقليم هنر و ادب، سرزمين من، صبح ايراني، نشاط و زندگي، موج كوتاه و اجراي راه شب چهارشنبهها به عهده من بوده است. اولين بار كه پشت ميكروفن نشستيد كجا بود و چه احساسي داشتيد؟ اولين بار در مركز اصفهان بود و حس خوب و قشنگي داشتم؛ حس آنچه از كودكي انتظارش را داشتم. به عنوان اولين انتخاب شغلي مثل قطرهاي بودم كه به دريا ميپيوندد.بعد از رضاي خداي بزرگ، تمام عشقم در كار گويندگي و اجرا رسالت و تعهدم نسبت به مردم فهيم ايران است. تفاوت گويندگي و مجريبودن در چيست؟ گوينده، نوشتهها و مطالب مرتبط با موضوع يا سوژه و ايده تعيين شده در برنامه را بيان ميكند و با درك عميق مفاهيم و مضامين سعي در القاي آن به مخاطبان دارد، البته بدون هيچ گونه حالت تصنعي يا لحن كاذب و اجتناب از تكلف. او حامل پيامهاي برنامه است، اما در عين حال با حس اعتماد به نفس و تسلط كامل و داشتن بصيرت و آگاهي. اما مجري با استفاده از شيوههاي مهارت گفتاري و با در نظر داشتن ريتم و حركت و هيجان مناسب و بجا، به اجرا ميپردازد و اگر مجري توانمند و قابلي باشد هم دقت در كاربرد واژهها و افعال آنها را دارد و هم موجز و مختصر صحبت ميكند. اداره و كنترل و هدايت برنامه، يعني پرهيز از بيهودهگويي، خودداري از اطاله كلام و رعايت تعاريف شخصي هم از كارهاي مجريگري است. يك گوينده خوب راديو چه ويژگيهايي دارد؟ همان طور كه گفته شد، گوينده يا مجري واقعي و موفق، علاوه بر قابليت و استعداد و فنون بيان گويندگي و اجرا، بايد داراي هويت و شخصيت باشد تا بتواند با انجام دادن اين رسالت هم به حسن وظيفهاش كه خدمت به ايران و ايراني است عمل كرده باشد و هم به ترويج و اشاعه آن بپردازد. گوينده واقعي و موفق داراي صدايي شفاف و مناسب است، صداسازي نميكند و هر لحظه به سبك اشخاص مختلف نحوه اجرايش را تغيير نميدهد و تقليد نميكند. بيان و كلامش به دور از تكلف و تصنع است، مطالب را درك ميكند و با حس مناسب و صدايي برخاسته از دل خود و نكتهسنجي در گفتار آن را به مخاطب يا مردم منتقل ميكند. چون ابزار كار گوينده دانش و معلومات اوست و ميزان احاطه و تسلط او به زباني است كه صحبت ميكند، بنابراين هر قدر لحن و آهنگ صداي گوينده خوشايند و دلنشين باشد، ولي اگر نتواند حق واژهها و كلمهها را درست و صحيح ادا كند چهبسا در نيمه راه شكست بخورد و امكان رشد نيابد. چه عواملي باعث ميشود تا صداي گوينده ماندگار شود؟ صداهايي ماندگارند كه داراي تشخص حقيقي باشند. يكي از عوامل ماندگاري گوينده هويت و شخصيت صداي گوينده است و در كنار آن اخلاق و ادب حرفهاي. به تعبير ديگر ميتوان گفت صدايي كه مردمپسند و مردمدوست باشد و از بطن و متن مردم ايرانزمين باشد، ماندگار است. ما بايد در گزينش لحنها و نوع گويندگي و اجرا، به اين جذابيتها توجه كنيم و با كمي تامل و تفكر ميتوان نتيجه گرفت كه صداها و اجراهاي ساختگي و تقليدي و تصنعي نهتنها ماندگار نيستند كه آسيبپذير و آسيبدهنده هستند و حمايت بدون چون و چرا از آنها نه به نفع فرد و نه بهمصلحت سازمان است. مشك آن است كه خود ببويد. مهري قلعريز چه پيشنهادي براي بهتر شدن برنامههاي راديو دارد؟ 1 ـ جوانان مستعد و داراي شرايط براي حرفه گويندگي و اجرا جايشان در اين عرصه خالي است و جوانان حائز اين شرايط را بايد كشف كرد و تعليم و آموزش داد. 2 ـ از هنر و مهارت صاحبنظران و افراد متبحر و كارآزموده، گويندگان با درايت، باسابقه و كاربلد براي آموزش جوانان در عرصه گويندگي و اجرا، بايد استفاده كرد و قدر و منزلت اين گنجينههاي رسانهاي كه هويت و سرمايه ارزشمند سازمان و حتي كشور محسوب ميشوند را دانست. 3 ـ بهكارگيري و استفاده از نويسندگان توانمند و زبردست در امور برنامهسازي. 4 ـ تغيير در ملاك و معيارهاي برنامههاي جشنوارهاي و نحوه برگزاري آن. 5 ـ حرمت گذاشتن به جايگاه و نقش رسانه راديو و عوامل تاثيرگذار آن در امر برنامهسازي چه از لحاظ معنوي و چه از لحاظ مادي كه در قياس با تلويزيون اين توجه بسيار كمرنگ و ضعيف است. محمدحسين قاسمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]