تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819338191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سجادپور: «گشت ارشاد» و «خصوصي» فيلم‌هاي سياسي نيستند / فشارها هيچ نقشي در تصميم‌گيري‌ ما نداشته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: سجادپور: «گشت ارشاد» و «خصوصي» فيلم‌هاي سياسي نيستند / فشارها هيچ نقشي در تصميم‌گيري‌ ما نداشته است
سينما - مدير اداره نظارت و ارزشيابي با اشاره به اينكه دو فيلم جنجالي اكران نوروزي را سياسي نمي‌داند تاكيد كرد كم شدن تعداد سينماهاي اين فيلم‌ها به تشخيص وزارت ارشاد بوده است.


الهام نداف: اكران نوروز 91 يكي از جنجالي‌ترين اكران‌هاي اين سال‌ها بود. پنج فيلم از ميان فيلم‌هاي جشنواره سي‌ام انتخاب شدند و طبق گفته مسئولان سينمايي، سه فيلم روي پرده نوروز فيلم‌هاي سياسي بودند.

در اين بين، دو فيلم «گشت ارشاد» سعيد سهيلي و «خصوصي» حسين فرحبخش با اعتراض‌هايي روبرو و در نتيجه با محدوديت اكران مواجه شدند كه به فروش‌شان لطمه زيادي وارد كرد.

حالا عليرضا سجادپور، مدير نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي در گفت‌وگو با خبرآنلاين قضيه را طور ديگري تحليل مي‌كند. به گفته او اين دو فيلم به هيچ وجه سياسي نيستند و تعداد سالن‌هايشان به تشخيص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كم شده است.

شما در انتخاب فيلم‌ها اكران نوروز دخالت داشتيد؟
انتخاب فيلم‌هاي با شوراي صنفي نمايش است، اما ما هم نظر مي‌دهيم. امسال شوراي صنفي نمايش بيشتر از هميشه با ما مشورت كرد و اتفاقا نظر شخصي من هم خلاف انتخاب‌ها بود، اما خوب اين مسئله نظر شخصي من بود و دوستان ديگر نظرات ديگري داشتند. به همين دليل ما در انتخاب فيلم‌هاي نوروز اعمال نظر نكرديم و اگر اين كار را مي‌كرديم خلاف قانون بود.

پس چرا دو فيلم «خصوصي» و «گشت ارشاد» از پرده سينماها برداشته شد؟ مگر انتخاب اين فيلم‌ها خلاف قانون بود؟
اين دو فيلم از پرده سينماها برداشته نشد. هنوز هم اكران هستند و فروششان را مي‌كنند. اصلا اگر قرار بود اين فيلم‌ها برداشته شوند از همان قبل عيد روي پرده نمي‌رفتند.

تعداد سالن‌هاي اين دو فيلم نصف شد و در هيچ شهرستاني هم روي پرده نيستند.
اين تصميمي بود كه سازمان سينمايي گرفت. نظر آن‌ها بوده كه تعداد سالن‌ها نصف شود و دليل اين كار را از خودشان بپرسيد. من مسئول اين كار نيستم.

اگر سازمان سينمايي مسئول است چرا بعد از دادن بيانيه اين سازمان حوزه هنري و شهرداري، سالن‌هاي خودشان را از اين دو فيلم گرفتند؟ قرار بود سازمان سينمايي تحت فشار قرار بگيرد؟
من مسئول سالن‌هاي حوزه هنري و شهرداري نيستم و اين‌ها را بايد از خودشان بپرسيد. مسئله بيانيه را هم بايد از سازمان سينمايي سئوال كنيد نه از من.

«خصوصي» و «گشت ارشاد» دو فيلم سياسي جشنواره سي‌ام بودند. شما گفته بوديد كه از فيلم‌هاي سياسي حمايت مي‌كنيد و فيلمسازان را يا ساخت فيلم‌هاي سياسي تشويق كرديد. نبايد زمان اكران از اين فيلم‌ها حمايت كنيد؟
اين دو فيلم در دسته‌بندي فيلم‌هاي سياسي قرار نمي‌گيرند و اصلا سياسي نيستند. تنها فيلم سياسي اكران نوروز «قلاده‌هاي طلا» است. ممكن است اين دو فيلم هم تم‌هاي مختلف داشته باشند و رگه‌هايي از مسائل سياسي را نشان دهند، اما فيلم سياسي نيستند. «گشت ارشاد» كه فيلم كمدي است و اصلا ربطي به فيلم‌هاي سياسي ندارد.

پس هشت فيلمي كه در جشنواره سي‌ام به عنوان فيلم‌هاي سياسي معرفي شدند، كدام فيلم‌ها هستند؟
پنج، شش فيلم سياسي در جشنواره امسال بيشتر نداشتيم. من هم حضور ذهن ندارم كه نام همه‌شان را بگويم.

شما به چه فيلمي سياسي مي‌گوييد؟
سينما مخلوطي از فيلم‌هاي مختلف با تم‌هاي مختلف است و نمي‌شود اينطور ارزيابي‌اش كرد. من اواخر سال 89 تعريف دقيقي در خصوص فيلم‌هاي سياسي دادم و فكر نمي‌كنم ديگر ضرورت داشته باشد در‌اين‌باره صحبت كنم.

اگر قرار باشد اين مشكل براي فيلم‌هاي ديگر به خصوص فيلم‌هاي سياسي به وجود بيايد، باز هم شما اكران فيلم ها را متوقف مي‌كنيد؟
اكران «گشت ارشاد» و «خصوصي» متوقف نشده است. البته فكر نمي‌كنم اين مشكل براي فيلم‌هاي ديگر به وجود بيايد. در اين مورد هم ما خودمان مشكل را برطرف كرديم.

سالن‌هايي كه از دو فيلم «گشت ارشاد» و «خصوصي» گرفته شد، بين سه فيلم باقي مانده اكران نوروز تقسيم شد؟
با توجه به اينكه روزهاي عيد لابراتوارها تعطيل بودند طبيعي بود امكاني براي كپي جديد فيلم‌ها وجود نداشته باشد، اما باز هم سالن‌هايي كه امكان نمايش فيلم‌ داشتند خالي نگذاشتيم.

اكران دوم نوروز مشخص شده است؟
اين را بايد از شوراي صنفي نمايش بپرسيد. ضمن اينكه فعلا فرصت داريم و تا ارديبهشت‌ماه وقت هست. هيچ مشكلي هم در اكران دوم پيش نخواهد آمد.

فكر نمي‌كنيد اگر فيلم‌هاي ديگر با قابليت فروش بيشتر براي اكران نوروز 91 انتخاب مي‌كرديد، اين حرف و حديث‌ها پيش نمي‌آمد؟
هر نوع چينشي مي‌توانست جاي اين بحث را داشته باشد. نظرات متفاوت است و بالاخره اين اختلاف‌ها پيش مي‌آيد. شوراي صنفي نمايش هم بهترين گزينه براي انتخاب فيلم‌هاست و بالاخره يكي بايد فصل الخطاب باشد. همه اكران‌ها هم زير نظر شوراي صنفي نمايش است.

اما اين انتخاب‌ها آنقدر بد بود كه صداي همفكران شما هم درآمد.
با اين مسئله مخالفم و فشارها هيچ نقشي در تصميم‌گيري‌هاي ما نداشته است. كاهش تعداد سالن‌هاي دو فيلم نظر شوراي صنفي نمايش و وزارت فرهنگ و ارشاد است و هيچ نهاد ديگري هم در اين تصميم‌گيري دخالت نكرده است.

اما به نظر مي‌آيد دولت در اقتصاد سينما به صورت مستقيم دخالت مي‌كند.
اين سئوال شما ربطي به اكران ندارد، اما با تحليل‌تان اصلا موافق نيستم.

جواب نمي‌دهيد؟
نه اينكه نخواهم جواب بدهم، اين مسئله ربطي به اكران ندارد و بحثش هم طولاني و مفصل است.

58246

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن