تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819429774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هر خانواده ايراني به نوعي داغدار حوادث جاده اي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هر خانواده ايراني به نوعي داغدار حوادث جاده اي است
مشهد _ بار ديگر اين واقعيت تلخ كه هر خانواده ايراني به نوعي داغدار تصادفات جاده اي است در جريان "نخستين كنگره بين المللي تصادفات جاده اي" در مشهد بازگو شد.


در اين كنگره افزون بر 40 نفر از متخصصان امر تصادفات جاده اي در حوزه پزشكي و غيرپزشكي از سراسر جهان به ويژه كشورهاي اروپايي در كنار 400 پزشك و متخصص داخلي حضور داشتند.

در چارچوب گنگره بين المللي تصادفات جاده اي واقعيتها و آمارهاي زير مطرح شد:

"هر ساعت در ايران سه نفر بر اثر تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهد.

بر اساس آمارهاي جهاني ايران جزو پنج كشور داراي بالاترين تلفات تصادفات جاده اي در جهان شناخته شده است. به گفته نماينده سازمان بهداشت جهاني در آسيا و خاورميانه هم اكنون كشورهاي مصر، هند، ايران و دو كشور آفريقايي به ترتيب بالاترين آمار تلفات جاده اي را در جهان به خود اختصاص داده اند. طي 20 سال گذشته افزون بر نيم ميليون نفر در كشور به دليل تصادفات جاده اي جان باخته اند و سالانه 700 هزار نفر به دليل ضربه هاي ناشي از اين حوادث در ايران مجروح و يا معلول مي شوند. بر اساس آمارهاي سازمان بهداشت جهاني روزانه سه هزار نفر در جهان به دليل تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند و دست آخر اينكه هم اكنون كشور مصر با 42 كشته و سوييس با 5/4 كشته به ازاي 100هزار نفر جمعيت به ترتيب بالاترين و پايين ترين ميزان تصادفات جاده اي را در جهان دارند."

نخستين كنگره بين المللي تصادفات جاده اي با حضور پزشكان متخصص و كارشناسان اين حوزه از پنج قاره جهان به همت آستان قدس رضوي و در بيمارستان رضوي مشهد طي روزهاي 18 و 19 اسفند ماه جاري بر پا بود.

مسوولان ارشد ساير نهادهاي غيرپزشكي مرتبط با حوادث جاده اي از جمله وزارت راه و ترابري، راهنمايي و رانندگي، نيروي انتظامي، جمعيت هلال احمر، شركتهاي خودروساز و شركتهاي بيمه نيز در اين كنگره دعوت شده بودند.

نماينده سازمان بهداشت جهاني در آسيا و خاورميانه كه يكي از ميهمانان ويژه اين كنگره بود گفت: سالانه يك ميليون و 300 هزار نفر در جهان به علت تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند.

خانم "هالو ساكر" افزود: اين در حالي است كه 22 ميليون نفر نيز سالانه به علت ضربات شديد ناشي از همين حوادث در سطح جهان مصدوم و يا معلول مي شوند.

وي گفت: مصر بالاترين تعداد مرگ و مير تصادفات جاده اي را در سطح جهان دارد و در آن كشور 41 نفر به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت به دليل تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند.

نماينده سازمان بهداشت جهاني در آسيا و خاورميانه افزود: ايران نيز با تعداد 35 نفر جانباخته حوادث رانندگي به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت جزو كشورهاي داراي تعداد زياد كشته شدگان تصادفات جاده اي است.

به گفته كارشناسان سه عامل "انسان، جاده و خودرو" حلقه هاي اصلي در تصادفات جاده اي به شمار مي روند لذا كاهش و كنترل اين حوادث، با برنامه ريزي منسجم و اساسي بر روي اين سه عامل ميسر است.

بر اين اساس اصلاح فرهنگ و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي در بين مردم، داشتن جاده ها و خودروهاي ايمن و استاندارد و از سوي ديگر ارتقا كيفيت خدمات امدادرساني و اورژانس جاده اي از راهكارهاي عمده كاهش تصادفات جاده اي و تلفات آنها در كشور به شمار مي روند.

نخستين كنگره بين المللي تصادفات جاده اي در حالي برگزار شد كه هيچيك از مسوولان راه و ترابري در اين كنگره حضور نداشتند و از سوي ديگر حضور مسوولان ارشد پليس راهنمايي و رانندگي نيز چندان چشمگير نبود.

دبير كنگره بين المللي تصادفات جاده اي در مراسم پاياني آن گفت: به رغم پيگيريها و دعوت از مسوولان راه و ترابري با كمال تاسف هيچيك از آنان در كنگره شركت نكردند.

پروفسور "علي گرجي" افزود: اين در حالي است كه در تمامي كشورهاي پيشرفته متولي اصلي ايمني جاده ها وزارت راه و ترابري است و به دليل اهميت اين موضوع آنها "معاون ايمني جاده" دارند.

وي اظهار داشت: تصادفات جاده اي تاكنون تبعات و خسارات مالي و جاني فراواني را در كشور به دنبال داشته لذا پيشگيري از اين حوادث امروز يكي از اولويتهاي مهم به شمار مي رود.

دبير كنگره بين المللي تصادفات جاده اي افزود: در 20 سال گذشته بيش از نيم ميليون نفر از هموطنان ما در تصادفات جاده اي جان خود را از دست داده اند.

وي اظهار داشت: در هر ساعت سه نفر به علت تصادفات جاده اي در ايران جان خود را از دست مي دهند لذا ايران يكي از پنج كشور داراي آمار بالاي مرگ ومير ناشي از تصادفات جاده اي در جهان محسوب مي شود.

او گفت: كشورهاي مصر، هند، ايران و كشورهاي شمال آفريقا بالاترين ميزان تصادفات جاده اي را به خود اختصاص داده اند.

وي با بيان اينكه سالانه 700 هزار نفر نيز به علت تصادفات جاده اي در كشور مصدوم و يا معلول مي شوند افزود: هزينه درمان مجروحان ناشي از حوادث جاده اي بيش از 70 هزار ميليارد تومان در سال برآورد شده است.

دبير كنگره بين المللي تصادفات جاده اي افزود: حدود 45 درصد از مجروحان ناشي از تصادفات در كشور به درجاتي دچار ضربات ستون فقرات و يا ضربات مغزي مي شوند.

وي در ادامه، عدم انتقال و حمل صحيح مجروحان را يكي از علل مهم در ايجاد قطع نخاع آنان در تصادفات جاده اي عنوان و بيان كرد: برآوردها حاكي از آن است كه بين 20 تا 30درصد از بيماران قطع نخاعي به دنبال حمل غيرصحيح از محل حادثه تا بيمارستان دچار اين مشكل مي شوند.

پروفسور گرجي با بيان اينكه گاهي اوقات مرگ شانس بزرگ براي قربانيان حوادث جاده اي محسوب مي شود افزود: با كمال تاسف بايد اذعان داشت كه بسياري از ضربات و عوارض ناشي از تصادفات جاده اي مانند قطع نخاع، سردردهاي مقاوم به درمان، اختلالات يادگيري و حافظه و صرع مقاوم به درمان هيچ درماني ندارند و تنها راهكار پيش روي "پيشگيري از اين حوادث" است.

رييس كنگره بين المللي تصادفات جاده اي نيز گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني روزانه سه هزار نفر در جهان بر اثر تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند.

دكتر "سعيد عبدالحسيني" افزود: سالانه افزون بر 20 هزار نفر بر اثر تصادف جاده اي در ايران جان مي دهند و عده زيادي هم بدين علت مجروح و يا معلول مي شوند.

وي گفت: هم اكنون تلفات تصادفات جاده اي جزو سه عامل عمده مرگ و مير در جهان قرار دارد لذا اين مشكل جهاني چاره انديشي اصولي را مي طلبد.

او اظهار داشت: با توجه به مرگ و مير بالاي حوادث جاده اي در جهان، بين سالهاي 2010 تا 2020 ميلادي را دهه ايمني جاده ها در دنيا" نامگذاري شده است.

رييس كنگره بين المللي تصادفات جاده اي با بيان اينكه كشورهاي پيشرفته در راستاي كاهش حوادث جاده اي موفق عمل كرده اند افزود: اميد است دستاوردهاي حاصل از نخستين كنگره بين المللي تصادفات جاده اي در كشور بتواند راهكارهاي اساسي در زمينه اين معضل مهم جامعه ارائه كند.

دكتر عبدالحسيني در ادامه تاكيد كرد: در اين كنگره ارتباط مستقيم و همكاري خوب سازمان بهداشت جهاني در امر تصادفات جاده اي را شاهد بوديم كه اميدواريم اين تعامل ادامه يابد.

وي همچنين با اشاره به اينكه بيمارستان رضوي تاكنون كنگره ها و همايشهاي متعددي در زمينه تشخيص و درمان بيماريهاي مغز و اعصاب برگزار كرده افزود: ضربه هاي مغزي ناشي از تصادفات جاده اي يكي از موضوعات مهم پيشگيري و درمان اين بيماريها است كه در اين كنگره دنبال شد.

رييس مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي نيز در اين گنگره از كاهش 15 درصدي تعداد جانباختگان امسال تصادفات جاده اي در سطح كشور در مقايسه با پارسال خبر داد.

دكتر "غلامرضا معصومي" افزود: اقدامات راهنمايي و رانندگي، ارتقا فرهنگ رانندگي و استفاده از كمربند ايمني، توجه به كيفيت خودروها و گسترش امدادرساني جاده اي از علل كاهش تلفات تصادفات در سطح كشور است.

وي با بيان اينكه طي سالهاي اخير با وجود افزايش تعداد تصادفات جاده اي در كشور از شدت اين تصادفات كاسته شده گفت: تعداد ماموريتهاي اورژانس در سطح كشور هر سال 25 درصد افزايش مي يابد.

او گفت: از سوي ديگر سالانه افزون بر يك ميليون اتومبيل به تعداد خودروها در كشور افزوده مي شود.

رييس مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي اظهار داشت: طي نيمه نخست امسال بيش از يك ميليون ماموريت اورژانس در سطح كشور انجام شد كه بخش زيادي از آن مربوط به تصادفات جاده اي بوده است.

معصومي زمان رسيدن آمبولانس بر بالين بيمار را در جاده هاي كشور 14 دقيقه و در شهرها كمتر از 10 دقيقه ذكر و بيان كرد: در كلانشهر بزرگ تهران به دليل ترافيك و جمعيت بسيار، زمان رسيدن آمبولانس بر بالين بيمار 12 دقيقه برآورد شده است.

وي تعداد بالگردهاي امداد هوايي در كشور را نيز هفت فروند عنوان كرد و گفت: كشوري مانند آمريكا داراي هزار فروند بالگرد در سامانه خدمات پيش بيمارستاني خود است.

يك متخصص مغز و اعصاب از كشور آلمان نيز گفت: لمان با اقداماتي كه انجام داده توانسته آمار كشته هاي جاده اي خود را به سه هزار نفر در سال كاهش دهد.

دكتر "يولي اشماخر" افزود: كشور آلمان از 40 سال پيش برنامه هاي وسيعي را به اجرا گذاشته است تا بتواند آمار مصدومان جاده اي را كاهش دهد.

وي گفت: ايمن سازي جاده ها، ساخت آزادراههاي استاندارد، تجهيز امداد زميني و هوايي و تدوين قوانين سختگيرانه از جمله اين اقدامات در طول سالهاي گذشته بوده اند.

او يكي از راهكارهاي مهم كاهش مرگ و مير جاده اي را بستن كمربند ايمني عنوان كرد كه مي تواند تا 70 درصد از ضربه هاي سخت به ويژه در ناحيه سر و قفسه سينه جلوگيري كند.

يك مهندس عمران و توسعه جاده از كشور پاكستان نيز در اين كنگره بين المللي گفت: هم اينك در پاكستان آمار كشته هاي جاده اي در سال به 26 هزار نفر مي رسد كه مانند ايران آمار نگران كننده اي است.

"كامران مظفرخان" افزود: استاندارد نبودن جاده ها، كمبود علائم ترافيكي، كمبود تيم پزشكي در جاده ها، كيفيت پايين وسايل نقليه و از همه مهمتر عدم رعايت قوانين توسط رانندگان از مهم ترين عوامل تلفات بالاي جاده اي هستند.

وي گفت: كشورهاي پاكستان و ايران كه در همسايگي هم قرار دارند مي توانند تجربيات خود را در زمينه ايمني جاده ها در اختيار يكديگر قرار دهند.

فرمانده پليس راه كشور نيز در نخستين كنگره بين المللي تصادفات جاده اي گفت: طبق آمارهاي ارائه شده توسط پزشكي قانوني هم اينك بيشترين تلفات ترافيكي در كشور با توجه به وسعت و ميزان رفت و آمد، در استان خراسان رضوي اتفاق مي‌افتد.

سرهنگ "محمدرضا مهماندار" از كاهش قابل ملاحظه تعداد تلفات تصادفات جاده اي در سال جاري نسبت به پارسال خبر داد و افزود: كاهش حوادث و تلفات جاده‌اي در ايران با همكاري تمامي نهادهاي ذيربط ميسر است.

وي گفت: در اين راستا دستگاههاي مختلف از قبيل نيروي انتظامي، وزارت راه، شهرداريها، اورژانس‌، امداد و نجات، آتشنشاني و سازمانها‌ي مختلف نقش بسزايي دارند.

او اظهار داشت: امروزه معضلات حاصل از تصادفات، هيچ نهادي را در امان نگذاشته و تبعات مختلف آن ابعاد اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي را در برمي گيرد.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي خراسان خراسان رضوي نيز گفت: دستيابي به سطح بالاي ايمني در جاده‌ها براي پيشگيري از حوادث، همكاري جمعي بين نهادهاي مختلف را مي‌طلبد تا سازمانهاي گوناگون در كنار يكديگر حركت كرده و از موازي ‌كاري پرهيز كنند.

سرهنگ "حميدرضا جعفري" افزود: كشور ما با استفاده از تجربيات مفيد ساير كشورها در زمينه‌ حوادث جاده‌اي و راهكارهاي پيشگيري از آنها به نتايج خوبي در سالهاي اخير دست يافته است.

سرمربي اسبق تيم پرسپوليس نيز كه بردارش را در حوادث جاده اي از دست داده است يكي ديگر از شركت كنندگان در نخستين كنگره بين المللي تصادفات جاده اي بود.

"حميد رضا استيلي" گفت: برادرم بر اثر كوتاهي در رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي جان خود را از دست داد.

وي با بيان اينكه با فرهنگ‌ سازي مي‌توان از حوادث ناشي از تصادفات جاده‌اي پيشگيري كرد افزود: اين امر نيازمند مقررات ايمني سختگيرانه ‌تر و افزايش هزينه جرايم رانندگي است.

كاپيتان اسبق تيم ملي ايران ادامه داد: دولت بايستي براي كاهش تصادفات جاده‌اي برنامه ‌هاي مدوني را طراحي كند و مردم نيز با اجرا و رعايت كردن آن برنامه ‌ها، از دولت پشتيباني كنند.

برپايي نمايشگاهي پيرامون قربانيان تصادفات جاده اي در كشور از واقعيتهاي تلخ ديدني بود كه در نخستين كنگره بين المللي تصادفات جاده اي ارائه شد. در اين نمايشگاه تصاوير شخصيتهاي برجسته كشور كه از زمان قاجار تاكنون بر اثر تصادفات جاده اي كشته شده اند در قالب پوستر به نمايش گذاشته شده بود.

7487/659

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80032937

شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن