تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820842138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روح و عالم هستی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، اصالت وجود انسان را به روح دانست و تاکید کرد: ادارک اصلی بشر به وسیله روح او انجام می شود و نقش جسم و بدن ظاهری به عنوان ابزاری برای این امر مهم است. به گزارش خبرآنلاین به نقل از رسا،ادامه اظهارات شب گذشته آیت الله محمد تقی مصباح یزدی درباره روح و رابطه آن با عالم هستی چنین است : • ادراک اصلی به وسیله روح انجام می شود نه بدن و جسم، نقش این دو تنها به عنوان ابزار وسیله ای برای ادارک است نه بیشتر، متاسفانه با وجود این مساله مهم عده ای منکر روح شده و آن را نفی می‌کنند. • ادراک انسان از روح همان علم حضوری است که هیچ واسطه‌ای در آن دخالت ندارد . افرادی که پالایش و تصفیه نفس می‌کنند، روحشان تقویت می‌شود. • کسانی که خود را از نفس زدوده اند، متوجه هستند که روحی نیز در کار است، اینها بدن ظاهری را حاشیه می بینند و اصالت را به طور کامل به روح می دهند. • همه انسان ها با فطرت توحیدی متولد می شوند و خدا پرستی امری فطری است، حال در این بین عده ای نیز هستند که بنا به دلایلی خدا را پرستش نمی کنند. • علم انسان به امور یا بی‌واسطه و یا با واسطه است، به اولی علم حضوری و به دومی که انسان از طریق حواس و تعقل به آن پی می‌برد، علم حصولی گفته می شود. • دانسته‌ها و معلومات ما نیز اینچنین است، بخشی که از آنها اطلاع داریم آگاهانه نامیده می شوند، اما دسته‌ای که از آن اطلاعی نداریم و به کمک محرکی همچون برخی از حوادث یا مطالعه کتاب و جزوات و امثال اینها متوجه آن می‌شویم و پی به آن می بریم ، نیمه آگاهانه اطلاق می شود. • اگر از برخی منکرین خدا سؤال شود، دنیا را چه کسی خلق کرده است؟ کمی به فکر و تامل فرو می‌روند و اذعان می کنند که قطعا تصادفی نبوده و نمی‌تواند باشد و این امر مصداق علم حضوری نسبت به دانسته‌های نیمه آگاهانه است. • البته برخی از منکرین خداوند تبارک و تعالی نیز وجود دارند که به علت نشستن غبار غفلت و ضعیف شدن فطرت شان، به هر میزان با آنها از خدا سخن گفته شود، هیچ تاثیری ندارد و باید گفت درک این قبیل افراد کاملا ناآگاهانه است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 461]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن