تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819258204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سر قبرش نمي روم، چون دنبال شلوغ بازي نيستم! عباس زندي: زمانه ما نظير تختي را نمي‌بيند


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: سر قبرش نمي روم، چون دنبال شلوغ بازي نيستم! عباس زندي: زمانه ما نظير تختي را نمي‌بيند
عباس زندي قهرمان سابق كشتي ايران از نزديكترين دوستان جهان پهلوان غلامرضا تختي بود البته در اين سال‌هاي اخير كه خيلي در رابطه با غلامرضا تختي حرف زده‌اند اما نزديكترين يار او سكوت كرده است. وقتي اين را به زندي مي‌گوييم كه چرا شما كم مصاحبه هستيد؟ مي‌گويد: «من هم اهل حرف زدن هستم و اصلا هم از مصاحبه كردن فرار نمي‌كنم اما واقعيت اين است كه امروز خيلي‌ها حرف‌هاي بي‌ربط را از من مي‌خواهند و من هم عادت ندارم كه بخواهم پشت سر كسي حرفي بزنم به خصوص كه بخواهم بدگويي كنم.» پهلوان زندي كشتي را از 14 سالگي در باشگاه پولاد زير نظر حاج عبدالحسين فيلي و حسن سعديان شروع كرد. دارنده اولين مدال طلاي جهان كه به همراه جهانبخت توفيق در سال 1954 و در جهاني توكيو به آن رسيد در 17 سالگي توانست دوبنده تيم ملي كشتي را در المپيك 1948 لندن به تن كند. هر چند كه او در اين بازي‌ها در وزن پنجم به عنوان پنجمي رسيد. غلامرضا تختي در شروع كشتي خود با عباس زندي روبرو شد. آن سال‌ها پهلوان زندي نفر اول وزن ششم تيم ملي بود كه تختي براي رسيدن به دوبنده تيم ملي چند سال پشت‌سر او ماند. غلامرضا تختي در قسمتي از خاطرات خود مي‌گويد: «عباس به قدري در سالن پولاد، پشت مرا به خاك چسباند كه كمرم بوي چرم تشك را گرفت.» اين گفته تختي نشان مي‌دهد كه پهلوان زندي در موفقيت ورزشي او نقش عمده‌اي داشته است. اين حرف را خيلي‌ها به زبان آورده‌اند اما پهلوان زندي مي‌گويد: «من هيچ ادعايي در اين باره ندارم، نمي‌توانم بگويم چيزي در كشتي به تختي آموختم. او سرور همه ما بود! تشويقش كردم، كمكش كردم اما من هرگز ادعا نمي‌كنم كه چيزي به او آموختم! مربي همه ما تختي بود!»
پهلوان كشتي ايران در رابطه با ورود تختي به كشتي ايران مي‌گويد: «سال 1327 من عضو تيم ملي بودم اما تختي براي سربازي و همچنين كار كردن راهي مسجد سليمان شد. فكر مي‌كنم اواخر سال 28 يا همان اوايل سال 29 برگشت تهران و روزهاي پرافتخار كشتي را شروع كرد.»
زندي در رابطه با اينكه گفته مي‌شود به خاطر تختي يك وزن بالاتر رفته مي‌گويد: «من به خاطر تختي دو وزن بالاتر رفتم! كاري كه هيچكس انجام نمي‌دهد اما من به خاطر تختي اين كار را كردم. من در وزن پنجم بودم و بايد به وزن ششم مي‌رفتم اما در وزن ششم تختي حضور داشت و براي اينكه سد راه او نباشم يك وزن هم بالاتر رفتم و در وزن هفتم كشتي گرفتم! فكر مي‌كنم كاري كه من در حق دوستم انجام دادم هيچكس حاضر نيست براي كسي انجام بدهد.»
زندي ادامه مي‌دهد: «من شاگرد دبيرستان رازي و نظام بودم البته در پيرنيا هم درس خواندم اما هر وقت از كلاس درس فارغ مي‌شدم به سراغ تختي در خاني‌آباد مي‌رفتم تا با او به باشگاه پولاد برويم. بعدها كه تختي به تيم ملي رسيد من دانشجوي دانشكده افسري بودم كه خيلي نمي‌توانستم از آنجا خارج شوم اما غلامرضا هميشه سراغم مي‌آمد و همديگر را مي‌ديديم.»
پهلوان كشتي ايران در رابطه با اينكه چرا حاضر شد به خاطر تختي دو وزن بالاتر برود مي‌گويد: «او شخصيت بزرگي داشت و هميشه فرد قابل احترامي برايم بود. بزرگي و منش او هميشه مرا تحت تاثير قرار مي‌داد. تاريخ شايد نظير او را نبيند. قطعا در زمانه ما هم نظير تختي پيدا نخواهد شد.»
زندي در پاسخ به اينكه چرا مي‌گوييد نظير تختي پيدا نمي‌شود ادامه مي‌دهد: «تختي آدمي بود كه هرگز پشت كسي حرف نمي‌زد. با ماديات كاري نداشت اما زمانه‌ ما خراب شده و همه به دنبال ماديات هستند و هر كسي به سراغ ماديات برود، نمي‌تواند تختي شود. تختي هم يك آدم عادي است فقط دروغ نمي‌گفت، بدگويي نمي‌كرد و به دنبال ماديات و پول هم نبود.»
دارنده بازوبند پهلواني ايران در سال هاي 33 ، 34 و 35 ادامه مي‌دهد: «تختي به من احترام مي‌گذاشت و من هم به او احترام مي‌گذاشتم اما واقعيت اين است كه شخصيت پهلواني و بزرگي او را الان نمي‌بينيم هر چند در گذشته هم كم ديده مي‌شد.»
او در پاسخ به اينكه چرا با وجود رابطه خوب شما با غلامرضا تختي هيچگاه در مراسم سالگرد تختي حاضر نمي‌شويد؟ مي‌گويد: «من در مراسم تشييع جنازه تختي هم حاضر نبودم. هميشه از تشريفات و شلوغ كاري بدم مي‌آيد! من دوست او بودم و الان هم مي‌روم سر قبر او، اما نه در 17 دي بلكه در روزهايي كه كسي مرا آنجا نبيند، مي‌روم و يك فاتحه براي او مي‌خوانم و يك فاتحه براي مرحوم پدرم اما علاقه‌اي ندارم كه دنبال شلوغ كردن باشم.»

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن