تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797594156




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مفاهيم روانشناسي- آشنايي با مفهوم هوش هيجاني/‌٣ آموزش مهارت‌هاي اجتماعي - هيجاني افسردگي و هوش هيجاني بهزيستي از نتايج هوش هيجاني


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مفاهيم روانشناسي- آشنايي با مفهوم هوش هيجاني/‌٣ آموزش مهارت‌هاي اجتماعي - هيجاني افسردگي و هوش هيجاني بهزيستي از نتايج هوش هيجاني


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مسائل راهبردي ايران

اشاره:
آن چه كه در پي مي‌آيد، سومين و آخرين بخش از ويرايش نخست مقاله‌ي «آشنايي با هوش هيجاني» از مجموعه‌ي متون آموزشي آشنايي با «مفاهيم روانشناسي»، ويژه‌ي خبرنگاران سياستي و سياست‌پژوهان بخش سلامت روان است كه در سرويس مسائل راهبردي دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران، تدوين شده است.

مقالات «مفاهيم روانشناسي» با ادبياتي ساده مفاهيمي تخصصي را براي خواننده توضيح مي‌دهند كه با استفاده از آن‌ها تا حدودي مي‌توان به ارزيابي سياست‌گذاري سلامت روان پرداخت. سرويس مسائل راهبردي ايران، آشنايي با مفاهيم تخصصي و فني در هر حوزه را مقدمه‌ي ايجاد يك عرصه‌ عمومي براي گفت وگوي دانشگاهيان و حرفه‌مندان با مديران وسياست‌گذاران درباره‌ي سياست‌ها و استراتژي‌ها و برنامه‌ها در آن حوزه مي‌داندو اظهار اميدواري مي‌كند تحقق اين هدف، ضمن مستند سازي تاريخ فرآيند سياست‌گذاري عمومي و افزايش نظارت عمومي بر اين فرآيند، موجب طرح ديد‌گاه‌هاي جديد و ارتقاي كيفيت آن در حوزه‌هاي مختلف شود.
سرويس مسائل راهبردي ايران ضمن اعلام آمادگي براي بررسي دقيق‌تر نياز‌هاي خبرنگاران و سياست‌پژوهان محترم، علاقه‌مندي خود را براي دريافت
([email protected]) مقالات دانشجويان، پژوهشگران، حرفه‌مندان، مديران و سياست‌گذاران محترم در ارائه‌ي عناوين جديد مقالات و يا تكميل يا ويرايش آن‌ها اعلام مي‌كند.

در بخش‌هاي پيشين اين مقاله مفهوم هوش هيجاني، نظريه‌ها و مدل‌هاي هوش هيجاني توضيح داده شد. در اين بخش به تاثير آموزش مهارت‌هاي اجتماعي - هيجاني در افزايش هوش هيجاني و متعاقبا پيشرفت تحصيلي و موفقيت در زندگي افراد و هم‌چنين ارتباط ميان افسردگي و هوش هيجاني پرداخته مي‌شود، در انتها نيز "بهزيستي" به عنوان يكي از دستاوردهاي مهم هوش هيجاني معرفي ‌شده است.

آموزش و افزايش هوش هيجاني

مي‌دانيم كه "هيجان" در جريان تعليم و تربيت بسيار مهم است. زيرا توجه را بر مي‌انگيزد، كه باعث انگيزه يادگيري و حافظه مي‌گردد. شكي نيست كه طريق انسجام يافتن رفتارها، هيجان‌ها و شناخت‌ها در دهه اول رشد، كاربرد مهمي در كنش هيجاني و رواني فرد در تمام پهنه زندگي دارد. در الگوي رشد عقيده بر اين است كه در جريان رسش و پختگي بعضي از اجزاي تركيبي هيجان، زودتر از اشكال شناختي آن رشد مي‌كند.
"فيشر" و "پياژه" از معروف‌ترين نظريه‌پردازان رشد، رشد را نتيجه تعامل محيط - ارگانيزم مي‌دانند. اما "فيشر" تاكيد بيشتري بر نقش محيط در شكل دادن به رفتار دارد (پوركلند، 1989، به نقل از طوسي). "فيشر" با تاكيد بر نقش محيط عقيده دارد كه مهارت‌هاي گوناگون با سرعت و در زمان‌هاي مختلف رشد مي‌يابند، مانند مهارت‌هاي خواندن كه احتمالا با سرعتي متفاوت از مهارت‌هاي رياضي رشد مي‌يابد. درحالي‌كه "پياژه" اعتقاد دارد هماهنگي يا همزماني زيادي بين زمينه‌هاي مختلف شناختي مانند رياضي و زبان و مهارت‌هاي اجتماعي وجود دارد (اكبرزاده، 1384). "فيشر" (1980) اشاره مي‌نمايد كه تفكر و زبان نيز رفتار محسوب مي‌شوند.
آموزش مهارت‌هاي اجتماعي- هيجاني (SEL )، زمينه ساز و باعث جريان رشد كفايت‌ها و قابليت‌هاي اجتماعي و هيجاني در افراد است (كسل، 2003). يادگيري اجتماعي - هيجاني به توانايي براي درك، اداره و بيان موفقيت آميز جنبه‌هاي اجتماعي و هيجاني زندگي، مانند يادگيري نحوه برقراري رابطه، حل مسائل و مشكلات روزمره و سازگاري با تقاضاهاي پيچيده رشد و نمو، اشاره دارد (الياس،1997 ). اين ظرفيت‌ها افراد را براي شناسايي و مديريت هيجانات، ايجاد روابط سالم، انتخاب هدف‌هاي مثبت، نيازهاي اجتماعي و گرفتن تصميم مسئولانه و اخلاقي توانا مي‌سازد ( الياس 1997 ، به نقل از طوسي، 1385).
يادگيري اجتماعي– هيجاني به افراد كمك مي‌كند كه احساس شايستگي و كارآمدي بيشتري در مسئوليت‌هاي روزانه و چالش‌هاي زندگي داشته باشند (كسل، 2003 ) و موجب پيشرفت افراد در مهارت‌هاي مديريت فشار رواني، حل مساله و تصميم‌گيري، حل تعارض‌ها، خودگرداني، رهبري، وظيفه شناسي و رشد رفتارهاي پسنديده شود (زينس و همكاران، 2001).
پيامد به كاربستن برنامه آموزشي مهارت‌هاي اجتماعي- هيجاني، دستيابي به مهارت‌هايي است كه به طور بنيادي بر كاركردهاي آموزشي، شغلي و اجتماعي افراد اثر مي‌گذارد و نقش اساسي در پيشرفت تحصيلي و موفقيت در زندگي دارد. زيرا به افراد كمك مي‌كند كه توانمندي‌هايشان را بشناسند و اهداف واقع‌بينانه برگزينند (اسكول، 2002).
بسياري از درمانگران، ادعاي توانايي افزايش هوش هيجاني را دارند. حتي اگر مدل‌هاي هوش هيجاني را كه بر مبناي شخصيت مي‌باشد، بپذيريم؛ اين مفهوم كه بتوانيم به‌ سادگي خصوصيات اصلي و اساسي شخصيت را تغيير دهيم، صحيح نمي‌باشد. آيا افراد بدبين با شركت در يك كارگاه آموزشي مي‌توانند خوش‌بين شوند؟ البته كه خير. اما حتي اگر نتوان هوش هيجاني افراد را تغيير داد، شايد بتوان به افراد مهارت‌هاي هيجاني را آموزش داد و به معلومات آن‌ها در اين زمينه افزود. مثلا مي‌توان به‌ افراد لغات بيان‌كننده هيجان‌ها را ياد داد و يا علت به ‌وجود آورنده هيجان‌ها را شناساند.
شايد بهترين جواب براي اين سوال به ‌وسيله پايه گذاران تئوري هوش هيجاني، "جان ماير" و "پيترسالوي" داده شود.
"ماير" عقيده دارد هوش هيجاني (EI) يك نوع ظرفيت رواني براي معني بخشي و كاربرد اطلاعات هيجاني مي‌باشد. افراد، در اين مورد ظرفيت‌هاي مختلف دارند، بعضي درحد متوسط و بعضي ديگر ماهر يا خبره‌اند (اكبرزاده، 1383).
به عقيده "ماير" قسمتي از اين ظرفيت غريزي است و قسمت ديگر حاصل تجارب زندگي است. قسمت اخير مي‌تواند به وسيله كوشش، تمرين و تجربه پيشرفت يابد.
"سالوي" نظر "ماير" را توسعه مي‌دهد. يعني عقيده دارد بسياري از مهارت‌هايي كه قسمتي از هوش هيجاني هستند، مي‌توانند ياد گرفته شوند. "سالوي" اعتقاد دارد هوش هيجاني عبارت از يك سري مهارت‌ها و قابليت‌هايي است كه مي‌تواند هم آموزش داده و هم ياد گرفته شود، به طوري‌كه يك شخص بتواند از نظر هيجاني بهتر تربيت يابد و اين از ويژگي‌هاي مثبت هوش هيجاني است.
"گلمن" نيز بر آن است كه رشد هوش هيجاني از آغاز زندگي شروع مي‌شود و تا بزرگسالي ادامه مي‌يابد و مي‌توان آن را با آموزش افزايش داد (كلور، 1998، به نقل از طوسي، 1385). به اعتقاد "گلمن"، زيربناي اصلي توانايي افراد، سيستم عصبي آن‌هاست. مدار مغزي مربوط، انعطاف‌پذير بوده و همواره درحال تغيير است. اين توانايي‌ها تا حد زيادي نشانگر مجموعه عادات و واكنش‌هاي افراد است كه نقصان آن‌ها را مي‌توان با آموزش و تلاش جبران نمود (گلمن، 1995- به نقل از طوسي، 1385).
"بار-آن" نيز همسو با "گلمن" و "سالوي" و "ماير" معتقد است كه هوش هيجاني در طول زمان قابل تغيير است و مي‌توان با برنامه‌اي ويژه آن را افزايش داد.
بنابراين با انگيزه و كوشش كافي، كارهاي بسيار مي‌توان انجام داد تا مهارت‌ها را بياموزيم و قابليت‌هايي را كه قسمتي از هوش هيجاني مي‌باشند، افزايش دهيم.
"كهن" (2001) بيان مي‌كند كه هوش هيجاني ممكن است از هوش شناختي مهم‌تر باشد. زيرا، بسياري از يادگيري‌ها نيازمند داشتن مهارت‌هاي اجتماعي و هيجاني مي‌باشند. بنابراين اين مهارت‌ها مي‌توانند و بايد آموزش داده شوند (طوسي، 1385).
علوم عصب شناختي نيز جريان رو به افزايش معلومات در مورد رشد هيجاني و قابليت‌هاي اجتماعي را از سوي ديگر تقويت مي‌نمايد. مغز انسان، آخرين عضوي است كه از نظر آناتوميكي كاملا به رشد و پختگي مي‌رسد. درحالي‌كه به رشد و شكل‌گيري خود در گذر از كودكي به نوجواني ادامه مي‌دهد، در اين رشد مداوم جسماني به نظر مي‌رسد، ارتباطات كه قابليت‌هاي هيجاني را تنظيم مي‌كنند، در ميان آخرين قسمت‌هاي مغزي ‌باشند كه به رسيدگي و رشد كامل مي‌رسند. مغز به طور قابل ملاحظه‌اي حالت پلاستيكي دارد كه ازطريق تجارب مكرري كه دسته‌اي از ارتباطات عصبي را بيش از دسته ديگر تقويت مي‌نمايد، شكل مي‌گيرد. ممكن است كودكي درس‌هاي نادرست درمورد هيجان‌ها بياموزد، والدين ممكن است از احساسات خود اجتناب كنند، يا والدي ممكنست حتي هنگامي‌كه با خشونت رفتار مي‌نمايد، خشم خود را انكار كند. درنتيجه بعضي اوقات كودكان دچار اختلالاتي مي‌گردند كه در آن از احساسات خود خيلي دور مي‌شوند يا در درك آن‌ها دچار سوء تفاهم مي‌گردند. گاهي اوقات براي حل مشكل وجود روان درمانگر لازم مي‌شود.
نكته قابل توجه درآموزش اين است كه بايد به تفاوت‌هاي فرهنگي و حتي خرده فرهنگ‌ها توجه داشت و تفاوت‌هاي ميان آن‌ها را درنظر داشت.
"كارول دوفالكو" در بحث راجع به برنامه‌هاي قابليت‌هاي هيجاني مي‌گويد:
بعضي ادعا دارند كه برنامه قابليت‌هاي هيجاني "بهترين راه احساس و صحيح‌ترين راه عمل" را مي‌آموزند. من طرفدار اين برنامه‌هاي مبتني بر ارزش در مدارس دولتي نيستم. من (كارل دوفالكو) از برنامه‌اي حمايت مي‌كنم كه مهارت‌هاي اجتماعي را به عنوان قسمتي از برنامه جامع و مداوم آموزش مي‌دهد. درست همان طور كه مهارت‌هاي رياضي متعددي وجود دارد، مهارت‌هاي اجتماعي زيادي نيز وجود دارد كه شامل موارد ذيل نيز مي‌گردد:
كنترل تكانشي، كنترل خشم و عصبانيت، همدلي، تشخيص و به رسميت شناختن تشابهات و تفاوت‌ها ميان مردم، اظهار ادب و صميميت و تعارف، اداره خود، برقراري ارتباط، ارزيابي خطرها، خود- گفتاري مثبت، حل مساله و مشكل، تصميم‌گيري، ايجاد هدف، مقاومت در مقابل فشار گروه هم‌سن.
همچنين "كارل دوفالكو" عقيده دارد كه آموزش برنامه قابليت‌ هيجاني بهتر است از ديدگاه پيشگيري اجراء شود (اكبرزاده، 1383).
توانايي‌هاي اساسي كه در برنامه‌هاي يادگيري اجتماعي- هيجاني جاي داده مي‌شود، عبارتند از:
خودآگاهي: آگاهي از هر آن‌چه در هر لحظه احساس مي‌كنيم، همراه با ارزيابي واقع‌بينانه از توانايي‌ها و اعتماد به نفس.
همدلي يا آگاهي‌هاي اجتماعي: درك احساسات ديگران و توانايي در نظر گرفتن ديدگاه‌هاي ديگران با وجود تفاوت‌هايي كه با ديدگاه فرد دارند.
مديريت خود: اداره هيجانات و احساسات و مسئول بودن و خويشتن‌داري براي دستيابي به هدف‌ها و پافشاري در جبران شكست‌ها و ناكامي‌ها.
مهارت‌هاي ارتباطي: اداره‌ي موثر هيجانات در روابط با ديگران، ايجاد و حفظ روابط سالم مبتني بر همكاري و مساعدت و درخواست كمك از ديگران هنگام نياز

ارتباط افسردگي و هوش هيجاني

شايد در اين‌جا نكته‌اي كه جاي تامل و بررسي دارد – سوالاتي كه در بخش نخست مقاله مطرح شد- اين باشد كه چرا يك موضوع و يا يك رويداد، در فردي چنان پريشاني به‌ وجود مي‌آورد كه او را به افسردگي مي‌كشاند، درحالي‌كه همان موضوع در نظر فرد ديگر چنان بي‌اهميت است كه حتي لحظه‌اي فكر او را به خود مشغول نمي‌كند.
هريك از نظريات روان‌شناختي كمابيش پاسخي به اين سوال داده‌اند؛ شناخت گرايان، كه نظريه آنان در اين مقاله مبناي عمل قرار گرفته است، اظهار كرده‌اند نحوه ارزيابي موضوع و تفكر راجع به آن سبب بروز حالات منفي يا مثبت در فرد مي‌شود و خلق را بازتابي از شيوه تفكر مي‌دانستند و ...
اما شايد اين سوال بي‌تناسب نباشد كه، چرا عده‌اي مثبت مي‌انديشند و گروهي منفي؟ آيا نحوه ارزيابي مسائل بستگي به صفات شخصيتي هر فرد دارد؟ آيا ارزيابي‌ها نتيجه تجربه و يادگيري‌هاي گذشته است؟ يا نوع ارزيابي به واسطه وجود يا عدم وجود يك توانايي و قابليت خاص در افراد است؟
هوش هيجاني چنان‌چه بيان شد، توانايي‌اي همچون هوش كلي (IQ) است؛ با اين تفاوت كه با احتمال بيشتري امكان افزايش آن از طريق آموزش وجود دارد. هوش هيجاني به شناخت و تشخيص بهتر هيجانات، توانايي كنارآمدن موثر با استرسورها و ارتباط كارآمد با ديگران اشاره دارد.
برخي از مولفه‌هاي هوش هيجاني همپوشي زيادي با تكنيك‌هاي درمان شناختي-‌ رفتاري (موثرترين شيوه درمان در بسياري از اختلالات رواني) دارند. از اين‌رو مي‌توانند بدون ايجاد ناهمخواني، به عنوان يك مهارت در اين نوع درمان‌ها وارد شوند. "بك" پيش‌بيني مي‌كند كه اسنادهاي افراد افسرده شخصي هستند؛ به اين معني كه هر چيز خوب را به شانس و هر چيز بد را به خود نسبت مي‌دهند. به نظر مي‌رسد افراد افسرده علاوه بر احساس ناتواني، داراي عزت نفس ضعيفي هستند. آنان به نسبت ساير بيماران رواني به احتمال بيشتري پيامدهاي منفي را به علل دروني، پايدار و كلي نسبت مي‌دهند. بنابراين عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها كمتر مي‌شود (بك، 1979). به همين دليل آموزش مهارت‌هاي درون فردي به افراد افسرده ازجمله عزت نفس، مي‌تواند از شيوه‌هاي موثر براي كاهش افسردگي باشد.
"بك" از نظر عوامل استرس‌زا و نوع فشار رواني دو نوع افسردگي را شرح داده است:
1. افسردگي اجتماع مدار
2. افسردگي خودبه‌خود
وي علت افسردگي اجتماعي مدار را رويدادهاي منفي بين فردي و عدم دريافت حمايت اجتماعي مي‌داند. بنابراين اين افراد نياز به آموختن مهارت‌هاي بين فردي، حيطه دوم هوش هيجاني، نظير همدلي و احساس مسئوليت كه خود عاملي در جهت تامين نظر اطرافيان و در نتيجه جلب حمايت اجتماعي از جانب آنان است، دارند.
"بك" علت افسردگي خودبه‌خودي را شكست و ناكامي و حتي عدم پيشرفت ذكر مي‌كند كه فرد را به ورطه افسردگي مي‌كشاند. بنابراين لازم است كه افراد افسرده تحمل فشار وتكنيك‌هاي حل مساله را، حيطه سوم و چهارم هوش هيجاني، فرا گيرند تا بتوانند به نحو موثري با مشكلات كنار آيند و شكست و ناكامي را به راحتي بپذيرند.
بنابراين با عنايت به نظر "بك" درخصوص افسردگي و علت ابتلا به آن و ارتباطي كه مي‌توان ميان آن با مولفه‌هاي هوش هيجاني يافت و با توجه به نظريه "لوينسون و همكارانش" كه افسردگي را ناشي از فقدان مهارت‌هاي اجتماعي در افراد مي‌داند، اين فرض مطرح مي‌شود كه آيا افزايش هوش هيجاني از طريق آموزش مولفه‌هاي آن مي‌تواند افسردگي و يا احتمال ابتلا به آن را در افراد كاهش دهد.

بهزيستي از نتايج هوش هيجاني

روانشناسي امروز برخلاف دوره‌هاي قبل صرفا به دنبال توصيف و تبيين انواع بيماري‌ها و اختلالات رواني و راه‌هاي درمان و چاره نيست. امروزه علم در هر زمينه اي در پي اين است كه علاوه بر درمان موثر بيماري‌ها و ناراحتي‌ها ، اعم از روحي و جسمي، شيوه‌ها و برنامه‌هايي جهت بالا بردن احساس بهزيستي و جلوگيري و يا لااقل كاهش ناراحتي‌ها ارائه كند. درتاييد اين مدعا همين بس كه" سليگمن"، از نظريه‌پردازاني كه معروف‌ترين و مشهورترين نظريه او "درماندگي آموخته شده" است، در دو دهه اخير " روان‌شناسي مثبت" را طرح‌ريزي نمود و به تدوين اثري به نام "شادي‌هاي معتبر" پرداخته و در آن بر شادي و شاد زيستن تاكيد مي‌كند و حال نظريه‌هاي قابل قبولي در روانشناسي مثبت بيان مي‌دارد.
يكي از مسائل مطرح در روانشناسي مثبت، هوش هيجاني است. چنان‌چه گفته شد از نتايج مهم قابليت‌هاي هيجاني و هوش هيجاني يك احساس ذهني خوب و حال خوب داشتن و بهبود سازگارانه در مقابل شرايط پراسترس و شاد بودن و شادزيستن مي‌باشد. بهزيستي هيجاني در عمل، از تحول توانش هيجاني و اجتماعي جدايي‌ناپذير است و بنابراين بخش توحيد يافته "سواد هيجاني" به شمار مي رود. "سواد هيجاني" در برنامه درماني، به منزله برداشتن گام‌هاي مثبتي براي پيشبرد بهزيستي هيجاني و اجتماعي افراد تحت درمان است (وير،2000). "وير" معتقد است بهزيستي به موازات آن‌كه اصطلاحي عمومي است و در دامنه وسيعي از محيط هاي آموزشي، مراقبت‌هاي اجتماعي و سلامت اجتماعي به كار مي‌رود، اغلب براي عملياتي شدن نيازمند تعريف روشن‌تري است.
امروزه كم كم آموزش مولفه‌هاي هوش هيجاني در برنامه‌هاي مختلف فرهنگي وتربيتي جاي خود را باز مي‌كند. "سليگمن" نيز در مطالعات اخير خود در زمينه "روانشناسي مثبت" بيان داشته استرس از ويژگي‌هاي قرن كنوني ماست و بايد مقاومت انسان‌ها را با آموزش‌هاي هيجاني و اجتماعي بالا برد.

تدوين: آرزو دانشكده
كارشناس ارشد روانشناسي دانشگاه الزهرا
خبرنگار روانشناسي سرويس مسائل راهبردي خبرگزاري دانشجويان ايران

انتهاي پيام

منابع‌ و مواخذ:
- اكبر زاده، نسرين (1383). هوش هيجاني. تهران: انتشارات فارابي، چاپ اول.
- پورشريفي، حميد (1382). روانشناسي باليني. تهران: انتشارات سنجش. چاپ اول.
- پورشهرياري، سيما و اكبرزاده، نسرين (1385). بررسي تاثير آموزش روش‌هاي مقابله با بحران و مهارت‌هاي زندگي در سازگاري اجتماعي نوجوانان. گزارش تحقيق ملي شماره 919003 سازمان مديريت و برنامه‌ريزي.
- جعفري طوسي، سيده زهرا (1385). بررسي تاثير آموزش مهارت‌هاي اجتماعي- هيجاني بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان مقطع ابتدايي. تهران: پايان‌نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه الزهرا.
- حاجي زاده، نسرين (1383). فصلنامه علمي پژوهشي صداي مشاور. دوره اول.
- دهشيري، غلامرضا (1382). هنجاريابي پرسش‌نامه بهره هيجاني بار-آن در بين دانشجويان دانشگاه‌هاي تهران و بررسي ساختار عاملي آن. پايان‌نامه كارشناسي ارشد . دانشكده روانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي.
- سپهريان آذر، فيروزه (1385). ساخت و هنجاريابي آزمون هوش هيجاني بر اساس نظريه‌هاي موجود و فرهنگ بومي و ارزشيابي تاثير آموزش بر شيوه‌هاي مقابله بر استرس بين دانش‌آموزان دبيرستان‌هاي اروميه در سال تحصيلي 85-84. رساله دكتري. دانشگاه علامه طباطبايي.

- گلمن، دانيل(1382).هوش هيجاني.ترجمه نسرين پارسا. (تهران: انتشارات رشد)

- Car, Alan (2004 ). Positive psychology. NewYork: Brunner- Routledge.
Goleman, D (1995). Emotional Inteligence: why it can matter more than IQ. New York: Bantam books
- cohen, J. (Ed). (2001). Caring classrooms/ intelligent schools. The social e, otional eduction of young children. NY: Teachers College Press
- Crick, A.T. (2002). Emotional intelligence, social competence and auccessin/ high school student. Unpublished master the sis, western Kentucky university, Bowling Green http://www. Mns. Com/ Roe/ research by Type. Aspex-f
- Elias, M.J. (2003) Academic and Social Emotional Learning. The International Bureau of Education IBE. http:// www.ibe. Unssco. Org
- Hunt, N. & Evans, L. (2004). Predicting traumatic stress emotional intelligence. Behavioral Research and therapy, 42, 7, 791-798.
- Levinson, P & Arkonad, (1990). Depresion and treatment http://www. Mns. Com/ Roe/ research by Type. Aspex-f.
- Mayer, J.D. (2001). A field Guide to Emotional Hntelligen. http:// eqi. Org/ ei-abc1. htm.
- Mayer, J.D. , Caruso, D. and Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meet traditional Standards for an intelligence, intelligence, 27, 267- 298. http://www. Unh . edu/ emotional- intelligenc/.
- Petrides, K.V., Furnham, Adrian, Martin G. Neil. (2004). Estimates of Emotional and Psychometric Intelligence, Evidence for Gender- Based Steretypes. Journal of social Psyschology 144.
- Pfeiffer, S (2001). Emotional intelligence: popular but elusive, (133-143). www.nova. Edu/ ssss/ QR/QR 9-4/ fer. Pdf.
- Salovey, Peter & Brackett, Mare & Mayer, John (2004). Emotional Intelligence.
- Salovey, Peter & Mayer, J.D. (2000). Current directions in emotional intelligence research. In lewiss & J. Haviland- Jones (Eds.), Hand book of Emotion (2 ed). New York: Guilford press.
- Salovey, P. & Mare J. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, cognition and personality, 9, 185-211
- Salovey, Peter & Mayer, J. and Caruso, D. (2004). The positive psychology of Emotional intelligence. INC.R. suynder & S.J. Lopez (Eds) the Hand book of positive psychology (pp.159-171). Newyork: Oxford university press.
- Salovey, Peter & Mayer, J.D. (1997). What is emotional intelligence? Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
- Schutte N.S. (2001). Emotional intelligence and Interpersonal relations. The Journal of social and psychology, vol 141 (4), 523-536.
- Spery, Len (2003) Cognitive Behavior Therapy of DSM-IV
- Strenberg, R.j. (2000). Handbook of intelligence.- New York: Cambridge university press.
- Schutte, N.S. , Malouff, J., Haii, L.E, Cooper, J.T., Golman, C.J. and Dornbein, L (1998). Development and validation of a mesure of emotional intelligence. Personality and individual differences, 25, 167-177.
- Stern, R (2000). Social and Emotinal Learning: what is it? How can we use it to help our children? http:// WWW. About our kids. Org on boutour/ articles social emotional. Html.
- Zins. A.E. Bloodworth. M.R, Wissberg. R.P, Walberg. H.J (2004). The Scientific Base Linking Social and Emotional Learning to School Success. Chapter 1. copyright 2004 by teachers college, Columbia University.
- Zins.J.E., Elias, M.T., & Wessberg, R.P (2000). Promoting social and emotional competence in children. (pp.71-100).Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3880]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن