تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819598409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نفس راحت وزراي دولت


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: نفس راحت وزراي دولت


سرمايه : پشت پرده عدم اعلام وصول استيضاح وزراي دولت مشخص شد.در جلسه غيرعلني دوشنبه صبح شوراي مركزي فراكسيون اكثريت (اصولگراها) كه با حضور 45 نفر تشكيل شد هيات رئيسه صراحتاً اعلام كرد در باقي مانده عمر هشت ماهه دولت استيضاحي نخواهد بود. بنابراين وزرا در پايان عمر هشت ماهه دولت نهم دغدغه اي بابت استيضاح نخواهند داشت.

محمود احمدي بيغش نماينده شازند و از اعضاي فراكسيون اكثريت مجلس در گفت وگو با «سرمايه» گفت: «جمع
هفت نفره هيات رئيسه فراكسيون اكثريت روز يكشنبه با يكديگر جلسه اي را درخصوص استيضاح وزراي دولت نهم برگزار كردند. سپس در روز دوشنبه ساعت شش صبح شوراي مركزي فراكسيون اكثريت (اصولگراها) كه 45 عضو دارد به رياست علي لاريجاني تشكيل جلسه دادند. نظر جمع درخصوص طرح استيضاح وزراي دولت نهم اين بود كه چون عمر دولت احمدي نژاد روبه پايان است به مصلحت نظام نيست كه با استيضاح وزراي آن وارد اينگونه چالش ها شويم.»
اين نماينده اصولگرا در ادامه افزود: «نظر نمايندگان حاضر در اين جلسه بر اين بود كه با وزرا صحبت شده و تعامل بين مجلس و دولت بيشتر شود. در واقع با صحبت نمايندگان با اين وزرا شبهاتي وجود دارد كه رفع شود.» احمدي بيغش با تاكيد بر اينكه «جمع حاضر در اين جلسه به تعامل بيشتر با دولت مايل است» درخصوص صحبت هاي روز دوشنبه علي لاريجاني رئيس شوراي مركزي فراكسيون اكثريت مجلس گفت: «زماني كه علي لاريجاني صحبت مي كرد از حاضران در جلسه پرسيد كه در اين برهه زماني استيضاح وزرا به مصلحت نيست و آيا شما فكر مي كنيد به مصلحت است؟ نمايندگان حاضر در اين جلسه نيز گفتند كه به مصلحت نيست.»
وي افزود: «ولي هيچگونه راي گيري كه مكتوب شود در اين خصوص صورت نگرفت.» احمدي بيغش سپس درخصوص موارد مطرح شده ديگر در اين جلسه تبيين كرد: «علي لاريجاني حتي در مورد سوال ها و تذكرهاي نمايندگان به وزرا كه به طور بي رويه زياد شده است، گفت: «بايد به نحوه سوال ها و تذكرها سروسامان داد تا خاصيت شان را از دست ندهند.»
نماينده شازند با اشاره به اينكه اين تصميمات به صورت جمعي گرفته شد در پاسخ به اين سوال كه آيا اعلام وصول طرح استيضاح وزراي آموزش و پرورش و كشاورزي در صحن علني مجلس از دستور كار خارج خواهد شد، گفت: «استيضاح حق قانوني نماينده است و كسي هم نمي تواند اين حق را از نماينده سلب كند. بنابراين مقرر شد با نمايندگاني كه خواهان استيضاح اين وزرا هستند، مذاكره شود و از آنان خواسته شود كه دو يا سه ماه اعلام وصول استيضاح اين وزرا به تعويق افتد.»
وي با اشاره به اينكه با «بسياري از نمايندگان اصولگرا صحبت شده و تقريباً همه آنان اين درخواست را پذيرفته اند» در ادامه تاكيد كرد: «قرار شد دو ماه بحث استيضاح ها به تاخير افتد تا در اين دو ماه نمايندگان و وزرا بيشتر صحبت و مشكلات مطرح شده را با يكديگر رفع كنند.»

اعتراض نمايندگان در صحن علني

محمدحسن ابوترابي فرد نائب رئيس اول مجلس، روز دوشنبه صبح در حالي در غياب دو روزه علي لاريجاني دوباره بر صندلي رياست مجلس نشست كه از همان آغاز جلسه علني مجبور شد روز پرتنشي را با نمايندگاني كه خواهان اعلام وصول شدن استيضاح وزراي كشاورزي و آموزش و پرورش هستند، شروع كند.
اين در حالي بود كه چهره هاي شاخص اصولگرا براي عدم استيضاح وزرا در جلسه صبح زود همان روز توجيه شده بودند. در حالي كه در دقايق اوليه كار مجلس، تعداد نمايندگان براي به رسميت يافتن جلسه كافي نبود و طبق آيين نامه مجلس، ابوترابي فرد نمي توانست براي بررسي طرح ها و لوايح وارد دستور شود از تذكر نمايندگان ممانعت به عمل آورد كه همين امر سبب تنش در نخستين دقايق شروع به كار صحن علني مجلس شد.
سيروس سازدار نماينده مرند و از طراحان اصلي استيضاح وزير كشاورزي كه در وقت اضافه روز يكشنبه مجلس نيز به اعلام وصول نشدن استيضاح وزير مربوطه اعتراض كرده بود، روز دوشنبه نيز در پي اعتراض خود قصد ترك جلسه علني مجلس را داشت كه با وساطت برخي نمايندگان مجدداً در جايگاه خود قرار گرفت.
اين اعتراض نماينده مرند در حالي صورت گرفت كه قدرت الله عليخاني، نماينده قزوين نيز در نطق پيش از دستور خود گفت: «امروز صبح (دوشنبه) با حضور ابوترابي فرد به عنوان رئيس جلسه، من به عنوان مزاح به همكارم گفتم لاالله الاالله، باز حاج آقا ابوترابي آمد، كاش دكتر لاريجاني مي آمد، ايشان علي القاعده مي خواهد استيضاح وزير جهاد كشاورزي را نخواند اما از ايشان تقاضا مي كنم كه ان شاءالله بخواند.»
محمدحسن ابوترابي فرد نماينده قزوين كه روز دوشنبه رئيس مجلس بود در آخر دستور كار مجلس و در پي تذكر آيين نامه اي سيروس سازدار نماينده مرند، سيدسلمان ذاكر نماينده اروميه و سيدكاظم موسوي نماينده اردبيل در خصوص اعلام وصول نشدن طرح استيضاح وزراي كشاورزي و آموزش و پرورش گفت : «علت اعلام وصول نشدن طرح استيضاح وزراي مربوطه، ادامه مذاكره برخي از امضاكنندگان با وزراست.»
ابوترابي فرد افزود: «پس از اينكه در پايان جلسه مورخ هشتم آبان ماه كه طرح استيضاح به هيات رئيسه تقديم شد، دوستاني از امضاكنندگان اصلي به من مراجعه و طرح را دريافت كردند. اين افراد اظهار داشتند در زمان مناسب طرح استيضاح را تقديم مي كنند. البته اكنون هم بر نظر خود باقي هستند و جلساتي با وزير جهاد كشاورزي داشتند.»
وي در ادامه تاكيد كرد: «با توجه به محدوديت زمان تا پايان عمر دولت نهم، نظر استيضاح كنندگان اين است كه اگر در گفت وگو و مذاكرات بتوانند به نتايج مثبت برسند، فعلاً بحث استيضاح متوقف شود وگرنه طرح را تقديم مي كنند.»
ابوترابي فرد از اعضاي كميسيون اصل 90 قانون اساسي در ادامه گفت: «در رابطه با طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش هم وضع به همين منوال است. استيضاح كنندگان طرح را تنظيم كردند. اما از آنجا كه استيضاح پشتوانه مجلس را مي خواهد، تعدادي از همكاران ما با امضاكنندگان طرح صحبت هايي داشته اند كه برخي از آنها با مراجعه به بنده خواستند كه فعلاً در اعلام وصول عجله نكنيم تا مذاكرات ادامه يابد.» وي افزود: «همان طور كه برخي از تذكر دهندگان اشاره كردند، برخي تصميمات وزير آموزش وپرورش در تغيير ديدگاه استيضاح كنندگان بي تاثير نبوده است. بنابراين ما هيچگونه عكس العمل منفي نسبت به تصميم همكارانمان در مجلس نداريم و اگر در گفت وگو و تعامل دروني با همكاران تصميمي گرفته شود براساس آن عمل مي كنيم.»

هم قسم شدن 55 امضاكننده طرح استيضاح اسكندري

در حالي كه محمدحسن ابوترابي فرد رياست دو روز پرتنش در صحن علني مجلس را به عهده داشت تا از اعلام وصول شدن طرح استيضاح وزراي كشاورزي و آموزش وپرورش جلوگيري كند، علي لاريجاني نيز در غيبت دو روزه خود از صحن علني مجلس به پشت پرده رفته بود تا با رايزني با 45 نماينده فراكسيون اكثريت اصولگراها كه خواهان جلوگيري از طرح استيضاح وزراي دولت نهم در روزهاي پاياني عمر اين دولت هستند، بار ديگر از طريق ديپلماسي پارلماني خود به كمك دولت اصولگرا آمده و در هشت ماه باقي مانده از پايان عمر آن، سياست تعامل و همراهي با دولتي را دنبال كند كه با استيضاح يك وزير ديگر، كابينه نياز به راي اعتماد مجدد از مجلس را خواهد داشت.
اين سياست پشت پرده هيات رئيسه كه با اعتراض نمايندگان استيضاح كننده در روز يكشنبه آغاز شده بود، حكايت از آن دارد كه اعتراض آنان به هم قسم شدن با يكديگر گرايش يافته است. چنانچه داريوش قنبري، نماينده ايلام و از فراكسيون اقليت مجلس به «ايلنا» گفت: «با هم قسم شدن 55 امضاكننده طرح استيضاح وزير جهاد كشاورزي، هيچ امري مانع از عزم استيضاح كنندگان نمي شود و ما اعلام مي كنيم كه از استيضاح اسكندري، وزير جهاد كشاورزي به هيچ وجه كوتاه نمي آييم.»
قنبري كه از طراحان اصلي اين استيضاح هاست با اشاره به تعويق هيات رئيسه در اعلام وصول طرح استيضاح وزراي مربوطه اظهار داشت: «هيات رئيسه با استناد به اينكه با عدم راي اعتماد مجدد به وزراي مذكور در صورت استيضاح كابينه دولت احمدي نژاد در معرض راي اعتماد مجدد قرار مي گيرد از نمايندگان مي خواهد كه موضوع را با مذاكره حل كنند و از استيضاح منصرف شوند.»
وي افزود: «اما نارضايتي از عملكرد دو وزير كشاورزي و آموزش وپرورش به حدي است كه ما به جز استيضاح آنان پاسخي براي موكلانمان نخواهيم داشت.»
كاظم موسوي، نماينده اردبيل و از اعضاي فراكسيون اصولگرايان نيز كه به دنبال استيضاح وزير آموزش وپرورش است در اين خصوص گفت: «استيضاح وزراي مذكور را پيگيري مي كنيم و انصراف نمي دهيم و اگر لازم باشد آن را هزاربار به هيات رئيسه تقديم مي كنيم.»
وي افزود: «هيات رئيسه در اين ماجرا خالي از اشكال عمل نكرده است به همين دليل بنده نسبت به عملكرد هيات رئيسه درخصوص عدم اعلام وصول اين طرح ها انتقاد دارم.»
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن