تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819347761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مسوول بر ضرورت اصلاح مديريت بهره برداري از آب تاكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يك مسوول بر ضرورت اصلاح مديريت بهره برداري از آب تاكيد كرد
مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي بر ضرورت اصلاح مديريت بهره برداري از آب جهت بهينه سازي مصرف، ارتقا بازده آب و كارآيي مصرف تاكيد كرد.


حبيب الله كريميان روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا از جمله علل ناكارآمدي پوشش انهار را نبود مديريت واحد بر منابع آبي دانست و گفت: بهترين و مناسبترين راه صيانت و حراست از منابع آبي سپردن مديريت آن به خود كشاورزان است.
وي ابراز اميدواري كرد با ايجاد مديريت واحد و تشكلهاي آب بران در هر منبع آبي از تلفات آن در طول مسير انتقال به اراضي خرده مالكي جلوگيري شود.
او گفت: اگر خود بهره بردارن درگير مستقيم مباحث مديريتي اين بخش نباشند بحث بهينه سازي مصرف خيلي اجرايي نخواهد شد.
وي بيان كرد: تشكلهاي آب بران در ابتداي سير تكاملي، كار خود را در نمونه هاي كوچكي با عنوان انجمنهاي صنفي آب بران در دشت قزوين آغاز كرد و سال 85 تشكلهايي در سرخس در قالب شش شركت تعاوني آب بران و اراضي پاياب سد دوستي ساماندهي شدند سپس مديريت واحد منابع آبهاي زيرزميني در شهرستان نيشابور در برخي از منابع آبي در دستور كار قرار گرفته است.
او گفت: از جمله اقداماتي كه در شهرستانهاي مشهد، قوچان و چناران دنبال مي شود ايجاد تشكلهاي آب بران در پاياب اراضي سدهاي كارده و طرق، مشهد، تبارك قوچان و گلمكان چناران اسـت.
وي پاياب سد كارده را شامل 16 روستا عضو شركت تعاوني ذكر و بيان كرد: به دليل ويژگي بارزي كه اين تشكها دارند كشاورزان اين مناطق از پساب توليدي شهر مشهد استفاده مي كنند و اين پساب جايگزين حقابه اي شده كه بهره برداران از سد كارده داشتند.
مدير آب و خاك جهاد كشاورزي خراسان رضوي ادامه داد: با ايجاد تشكلهايي از اين دست، نقش جايگاه بخش كشاورزي در مديريت جامع منابع آب به شكل مناسبت تري تعريف مي شود و اگر بطور اصولي اجرايي شود فاصله موجود بين كانالهاي درجه دو تا درجه چهار كه موجب هدررفت مقدار زيادي از آب مي شد مرتفع مي شود.
وي گفت: اين امر امكان مشاركت بهره برداران در مديريت آب كشور و به تبع آن سرمايه گذاري مناسبتر در اين حوزه را فراهم مي كند.
او با اشاره به اينكه جهاد كشاورزي در برنامه چهارم توسعه در پي جايگزيني مديريت تقاضا به جاي مديريت تامين و عرضه است افزود: تلاش آن است كعپه با ايجاد فعاليتهاي سازه اي و غيرسازه اي مشاركت دست اندركاران و ذي نفعان را در مديريت بخش آب با هدف توسعه پايدار فراهم كنيم.
وي گفت: با ايجاد تشكلهاي آب بران و اعمال مديريت بهره برداران بر منابع آبي طبق اصل 44 و ماده 11 قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزي، بهره برداران به عنوان بخش خصوصي قسمتي از وظايف تصديگري را كه دولت در امر انتقال و توزيع آب داشت واگذار كند.
او افزود: بايد با تقويت و ايجاد شركتهاي تعاوني توليدي در زمينه توليد تعاوني، زمينه توليد مشترك را در اين عرصه فراهم كنيم و با ايجاد تشكلهايي از اين دست بستر و زمينه اوليه براي اعمال مديريت واحد بر منابع آب و خاك در ابعاد وسيع چون شركتهاي سهامي زراعي و زيرساختهايي مانند يكپارچه سازي اراضي، يك جا كشت محصولات فراهم شود.
وي از جمله اثرات ايجاد اين شركتهاي آب بران را كاهش فاصله ميان بخش دولتي و كشاورز به عنوان بهره بردار دانست و گفت: با توجه به اينكه طي سالهاي قبل به شدت با تخريب منابع آبي، افت سفره هاي زيرزميني و استفاده نامناسب از آبهاي سطحي رو به رو بوده ايم براي جلوگيري از اين شتاب با برنامه ريزي دقيق و اجراي سياستهاي حساب شده جهت تقويت و اصلاح مديريت بهره برداري آب گام برخواهيم داشت.ك/3
2713/663/589/660/
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن