تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819282417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايت‌هاي متحجرانه و سكولاريستي از حكومت نبوي بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: روايت‌هاي متحجرانه و سكولاريستي از حكومت نبوي بررسي شد
گروه انديشه: مقاله «بررسي روايت‌هاي متحجرانه و سكولاريستي از حكومت نبوي» نوشته سيدمجيد ظهيري در شماره جديد دو ماهنامه انديشه حوزه منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نويسنده در اين مقاله، روايت‌ها و قرائت‌هاي سكولاريستي و متحجرانه از دولت و حكومت نبوي را معرفي سپس به نقد آن نشسته است. وي در راستاي هدف بررسي و تحليل روايت‌هاي فوق، ابتدا مفهوم‌شناسي دقيقي از سكولاريسم و تحجر را بيان كرده است.

وي در اين بخش از انواع سكولاريسم فلسفي و سياسي سخن مي‌گويد و هر كدام را در جايگاه خود معنا مي‌كند. تحجر نيز به همين ترتيب در اين مقاله كالبد شكافي مي‌شود. سپس نويسنده سكولاريسم و تحجر را هم‌چون گرايش‌هايي فرامكتبي معرفي كرده كه مي‌تواند در تفسير هر مكتبي داخل شوند و آن را مورد تأييد قرار دهند.

به اعتقاد نويسنده، حكومت پيامبر اعظم(ص) در مدينةالنبي، مبنا و اساس نظريه دولت در تفكر اصيل اسلامي است. به همين دليل، صيانت و پاسداري عقيدتي از آن و مبارزه با هرگونه برداشت ناروا از اين مبنا و اساس مهم وظيفه‌اي بنيادي بر دوش متفكران مسلمان است. نگارنده بر آن است كه مبارزه علمي در راستاي احيا و تجديد و بازسازي حكومت‌ها و دولت‌هاي اسلامي بر مبناي حكومت پيامبر اعظم(ص) كه گام بعدي و مبتني بر صحت و درستي برداشت از نظام سياسي ايشان است.

برداشت‌هايي كه در اين تحقيق مطرح شدند يا كلا منكر تشكيل حكومت توسط نبي مكرم(ص) شدند كه بررسي و نقد شد و يا با مباني سكولاريستي تفسيري غير ديني از حكومت ايشان ارائه دادند كه مورد بررسي نقادانه قرار گرفت و يا بر مبناي تحجرگرايي بر تفكيك دين از سياست در عصر غيبت راه را براي مبارزه براي تجديد حكومت‌ها و بر مبناي حكومت پيامبر اعظم(ص) بستند، كه مورد نقد و ارزيابي قرار گرفت.

تذكر اين نكته بسيار مهم است كه اگر چه تحجر و سكولاريسم مفهوما جداي از هم تصور مي‌شوند، و يكي به گذشته متعلق دانسته مي‌شود و يكي به دوران مدرن، اما كاركرد هر دو در بحث مورد نظر يكسان است و به نتيجه واحدي ختم مي‌شوند و آن انحراف از اسلام راستين است، اسلامي كه امام خميني(ره) در دوران معاصر منادي و احياگر آن بود.

هفتاد و يكمين شماره از دو ماهنامه «انديشه حوزه» با موضوع دولت نبوي به صاحب امتيازي دانشگاه علوم اسلامي رضوي، مدير مسئولي و سردبيري سيد مصباح عالمي وارد بازار نشر شد.
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن