تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819597300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بانك مركزي با بانك هايي كه بيش از 19 درصد سود دهند، برخورد مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: بانك مركزي با بانك هايي كه بيش از 19 درصد سود دهند، برخورد مي كند
رييس كل بانك مركزي از برخورد با بانك هايي كه بيش از 19 درصد سود به سپرده گذاران پرداخت كنند، خبر داد.
"محمود بهمني"روز دوشنبه در حاشيه همايش طرح مسكن مهر در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران، افزود: بانك مركزي براي يكسان سازي رقابت بين بانك هاي دولتي و خصوصي تصميم
گرفت، نرخ سود سپرده هاي بانكي در تمام موسسات فعال اعم از بانك هاي دولتي، خصوصي و موسسات اعتباري به صورت علي الحساب 19 درصد شود.
به گفته وي، نرخ سود سپرده هاي يكساله 15 درصد، دو ساله 16 درصد، سه ساله 17 درصد، چهار ساله 18 درصد و پنج ساله 19 درصد است.
وي گفت: اين ميزان پرداخت سود تا چند ماه آينده ادامه دارد و در صورتي كه بانك ها سود قطعي بدست آورند مابه التفاوت سود به سپرده گذاران ارايه خواهد شد.
رييس كل بانك مركزي تصريح كرد: اين نرخ از هم اكنون اجرايي شده و عطف به ماسبق نمي شود.
بهمني با تاكيد بر اينكه هر بانك به تعهدات خود پايدار است، گفت: تعهدات قبلي سپرده ها و سود قراردادهاي گذشته نيز براساس قرارداد منعقده ارايه خواهد شد.

** مجمع عمومي بانك مركزي
وي با اشاره به برگزاري نشست ساليانه مجمع عمومي بانك مركزي در شب گذشته، اظهار داشت: اين مجمع از بهترين مجامع بانك مركزي بود به نحوي كه هيچكدام از صورت هاي مالي و گزارش هاي بانك مركزي با ابهامي مواجه نشد و مورد تصويب قرار گرفت.
وي تصريح كرد: سود سال گذشته بانك مركزي 7/19 هزار ميليارد ريال بوده كه 3/8 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
وي گفت: 6/4 درصد از اين رقم مربوط به درآمد و خالص معاملات ارز و طلا بوده است.
به گفته وي، رييس مجمع بانك مركزي رييس جمهور است و صورت هاي مالي با حضور وي در شب گذشته به تاييد رسيده است.
** 75 هزار ميليارد ريال تسهيلات تخصيصي به مسكن مهر
رييس كل بانك مركزي با بيان آنكه 75 هزار ميليارد ريال تسهيلات به مسكن مهر تخصيص يافته است، افزود: از اين رقم 15 هزار ميليارد ريال براي آماده سازي، 36 هزار و 600 ميليارد ريال براي مسكن مهر و 15 هزار ميليارد ريال به مسكن روستايي و بخشي نيز به مسكن ايثارگران تخصيص يافته است.
اين مقام مسئول تصريح كرد: علاوه بر 75 هزار ميليارد ريال، پنج هزار ميليارد ريال خط اعتباري براي آماده سازي زمين تخصيص يافته كه بخشي از آن تاكنون به بانك ها تزريق شده است.
بهمني، توليد مسكن را يكي از راه هاي مبارزه با افزايش قيمت مسكن دانست و افزود: بانك ها مجاز به اعطا تسهيلات براي خريد مسكن نيستند و تنها مي توانند براي احداث تسهيلات ارايه كنند. تسهيلات پرداختي احداث 25 ميليون تومان و در بانك مسكن با جذب منابع 30 ميليون تومان است.
به گفته وي، در صورتي كه تسهيلات به بخش احداث ارايه شود كنترل دقيق تري بر نحوه مصرف
انجام خواهد شد به طوري كه اين امر انحراف را به صفر كاهش خواهد داد.
رييس كل بانك مركزي گفت: مهمترين سياست گذاري، نظارت بر مصرف واقعي تسهيلات در بخش هاي مختلف است.

** شوراي پول و اعتبار
رييس كل بانك مركزي گفت: بحث اين شورا در مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسي و در زمان حاضر نيز در حال اقدام است.
وي گفت: براي به جريان انداختن اين شورا در حال رفع موانع حقوقي هستيم لذا مصوبات بانك مركزي بايد در كمسيون اقتصادي دولت به تاييد برسد.

** بحران آمريكا
بهمني گفت: در صورتي كه آمريكا سه ماه قبل تصميم مناسبي براي جلوگيري از اين بحران در بخش توليد اتخاذ كرده بود، بسياري از مشكلات موجود در اقتصاد اين كشور ايجاد نمي شد.
وي افزود: امريكا مي توانست با رفع قيمت هاي حبابي در كشور از بروز بحران جلوگيري كند.

** تورم
رييس كل بانك مركزي در خصوص نرخ تورم نيز گفت: تورم داراي شاخص ها و مولفه هاي مختلفي است ضمن آنكه ابزارهاي مقابله با آن نيز سياست هاي پولي و مالي مناسب است.
وي با بيان آنكه اجراي طرح تحول اقتصادي بر تورم تاثيرگذار است، گفت: نبايد اصلاح ساختار ها را به حساب بانك مركزي گذاشت.
وي با اشاره به طرح جلوگيري از ارايه تسهيلات به طرح ها نيز گفت: در صورتي كه به طرح هايي كه 90 تا 99 درصد پيشرفت فيزيكي داشته اند، تسهيلات ارايه نشود، توليد متوقف و در نتيجه ركود ايجاد خواهد شد.
بهمني بر لزوم توجه به سرمايه در گردش واحدهاي توليدي تاكيد كرد و افزود: در صورتي كه اين واحدها را رها كنيم مشكلات زيادي در بخش هاي مختلف ايجاد خواهد شد.
وي با بيان آنكه بايد پرداخت تسهيلات متناسب با رشد نرخ مواد اوليه افزايش يابد تا ظرفيت توليد حفظ شود، گفت: با افزايش توليد و سرمايه در گردش، ميزان اشتغال در كشور حفظ مي شود لذا اگر بانك مركزي به اين امر توجه نمي كرد در شهريور و مهر ماه سال جاري با كاهش اشتغال مواجه بوديم.
رييس كل بانك مركزي تصريح كرد: براي تزريق نقدينگي به بخش توليد 12 هزار ميليارد ريال به بانك ها ابلاغ شده كه هنوز اجرايي نشده و ظرف سه تا چهار ماه آينده شاهد آثار آن خواهيم بود.
وي بر كنترل و نظارت بر مصرف تسهيلات تاكيد كرد و افزود: هر نقدينگي اثر تورمي ندارد و بايد آن را تقسيم بندي كرد.
به گفته وي، 700 هزار ميليارد ريال طرح با پيشرفت فيزيكي 50 درصد در كشور وجود دارد كه اجرا نشدن آنها توجيه اقتصادي ندارد.

** ساماندهي موسسات غيربانكي
بهمني در ادامه در اين خصوص گفت: بانك مركزي براي رفع اين مشكل و ساماندهي آن گروهي را تشكيل داده است.
وي با بيان آنكه موسسات غيربانكي را به دليل در اختيار داشتن پول مردم نمي توان يك شبه تعطيل كرد؟ افزود: تنها راه براي رفع اين مشكل ساماندهي آنها است و تاكنون نيز 10 تا 12 مورد از آنها ساماندهي وشده اند ضمن آنكه بزودي دو تا سه موسسه ديگر مجوز فعاليت دريافت خواهند كرد.
بهمني گفت: بانك مركزي با خريد و فروش وام مقابله مي كند زيرا معتقد است اين امر باعث فساد مي شود.
وي ادامه داد: در اين راستا مجوز درج آگهي ها در روزنامه ها باطل و تعداد قابل توجهي از مراكز وام دهي تعطيل شده است.

** حجم مطالبات بانك ها و اضافه برداشت
رييس كل بانك مركزي گفت: اضافه برداشت بانك ها از بانك مركزي حدود 137 هزار ميليارد ريال است.
وي ادامه داد: با وجودي كه چاپ ايران چك كار بانك مركزي نيست اما براي كنترل نقدينگي اين امر توسط بانك مركزي انجام مي شود.
رييس كل بانك مركزي ادامه داد: حجم چك پول هاي بانك ها در زمان حاضر به 30 هزار ميليارد ريال رسيده است.

** بدهي بانك ها
وي با بيان آنكه بدهي چهار بانك به بانك مركزي صفر شده است، افزود: امكان كاهش بدهي بانك ها با ارايه خط اعتباري كاهش خواهد يافت.
بهمني تصريح كرد: بانك مركزي اوراق مشاركت بانك ها را جمع آوري و سپس به آنها خط اعتباري ارايه كرده و به آنها يك سال مهلت داده تا از محل وصول مطالبات آن را تسويه كنند.
رييس كل بانك مركزي تصريح كرد: بانك ها مي توانند از محل فروش دارايي ها و مطالبات معوق خط اعتباري را تسويه كنند.
وي ادامه داد: خط اعتباري با توجه به توان جذب تسهيلات به بانك ها ارايه مي شود به نحوي كه هر بانك بايد 100 طرح مواد اوليه و 100 طرح نيمه كاره را معرفي و با اولويت از بالا به پايين خط اعتباري ارايه دهد.

** تاسيس بانك هاي خصوصي
وي با اشاره به تصميم بانك مركزي مبني بر كاهش اعتبار مورد نياز براي تاسيس بانك هاي خصوصي نيز گفت: اين امر سبب شده تا حدود 9 درخواست براي تاسيس بانك دريافت كنيم كه پس از بررسي ها در صورت احراز شرايط، مجوز تاسيس ارايه مي شود.
به گفته وي، هيچ ذي نفعي نبايد بيش از 10 درصد سهام بانك را در اختيار داشته باشد.

** استقلال بانك مركزي
وي در ادامه در خصوص استقلال بانك مركزي، تصريح كرد: از آنجا كه مسايل پولي و مالي تابعي از مسايل كارشناسي است، بانك مركزي نمي تواند ار اصول كارشناسي خود عدول كند.
بهمني با اشاره به سياست هاي بلند، ميان و كوتاه مدت بانك مركزي، گفت: در زمان حاضر برنامه هاي كوتاه و ميان مدت را شروع كرده ايم و براي برنامه هاي بلندمدت نيز هدف گذاري كرده ايم.

** تسهيلات به بافت هاي فرسوده
رييس كل بانك مركزي گفت: ارايه تسهيلات به بافت هاي فرسوده ادامه دارد به نحوي كه 14 ميليون تومان براي اين بخش ها در نظر گرفته شده و ارايه مي شود.

** ميزان نقدينگي
وي در اين خصوص گفت: نقدينگي در سال 1384 ، 921 هزار ميليارد ريال بود كه اين ميزان نسبت به سال قبل آن رشد داشته است.
بهمني ميزان نقدينگي در سال هاي 85، 86 و شهريور 87 را به ترتيب هزار و 284 ، هزار و 640 و هزار و 671 هزار ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: اين ارقام به ترتيب داراي 4/39 و 7/27 درصد رشد داشته كه ميزان رشد نقدينگي از شهريور سال گذشته تا شهريور سال جاري 15 درصد بوده است.
رييس كل بانك مركزي ادامه داد: در تورم نقطه به نقطه يك صدم درصد كاهش داشته ايم و اميدواريم ميزان تورم تا پايان سال جاري به 20 تا 21 درصد كاهش يابد.

** تركيب دارايي ها
بهمني در خصوص وضعيت دارايي ها نيز گفت: تركيب دارايي ها مناسب با شرايط در حال تغيير است.
وي ادامه داد: از آنجا كه از مدت ها پيش دارايي ها تركيبي از دلار و يورو بوده است، بحران جهاني تاثير زيادي بر دارايي هاي كشور نداشته است.

** قطع پرداخت وام خريد مسكن توسط بانك هاي خصوصي
وي اظهار داشت: از آنجا كه اين بانك ها وام هاي سنگين به افراد براي خريد مسكن ارايه مي كردند اين امكان وجود داشت كه با كاهش قيمت مسكن شكاف ارزش بين وثيقه ها و بدهي ايجاد شود كه اين امر در نهايت باعث متضرر شدن بانك ها مي شد.
به گفته بهمني، بانك هاي دولتي و خصوصي حق پرداخت وام خريد مسكن را ندارند و بانك مسكن نيز تنها در صورت سپرده گذاري دوره اي و محدود تسهيلات پرداخت مي كند.

** تاسيس بانك هاي خارجي
بهمني گفت: بحران ها بهترين زمان براي انتخاب كشورهايي است كه مي توان با آنها تعامل داشت و در زمان حاضر نيز حدود 10 تقاضا براي تاسيس بانك هاي خارجي وجود دارد كه بزودي با سه تا چهار مورد آن موافقت مي شود.

** سپرده ارزي
وي در خصوص سپرده ارزي گفت: بانك مركزي علاوه بر پذيرش سپرده ارزي سود مناسبي را نيز به سپرده گذاران ارايه خواهد كرد.
رييس كل بانك مركزي ادامه داد: با توجه به روند روبه كاهش قيمت كالاها در جهان، اكنون بهترين زمان براي سرمايه گذاري است لذا بايد زمينه هاي جذب سرمايه هاي خارجي ها و ايرانيان مقيم خارج را فراهم كنيم.
وي در پايان گفت: در صورتي كه تعرفه واردات افزايش، خروج ارز كنترل و صادرات تشويق شود بسياري از مشكلات بخش توليد رفع خواهد شد.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن