تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819520080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جزئيات ربوده شدن ديپلمات ايراني در پيشاور پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جزئيات ربوده شدن ديپلمات ايراني در پيشاور پاكستان
سياست‌خارجي- گروه سياسي:
وابسته بازرگاني سركنسولگري ايران در پيشاور پاكستان به وسيله افراد ناشناس ربوده شد.

يك منبع آگاه در گفت‌وگو با همشهري گفت: حشمت‌الله عطارزاده ساعت 7 و 45 دقيقه صبح پنجشنبه به همراه راننده و محافظ مسلح خود پس از آنكه چند صد متر از منزلش در منطقه حيات‌آباد دور شد، مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت كه محافظ وي در جريان درگيري با اين افراد، با شليك 4 گلوله كشته شد و ديپلمات ايراني نيز به مكان نامعلومي انتقال يافت.

اين مقام مطلع با بيان اينكه روز قبل از حادثه، يك تبعه آمريكايي نيز در نزديكي سركنسولگري ايران به وسيله افراد مسلح كشته شد، افزود: قبايل ساكن در ايالت سرحد پاكستان با ارتش اين كشور درگير هستند و در نتيجه تحمل شكست‌هاي سنگين، پيش از اين تهديد به برهم‌زدن امنيت اين ايالت و حمله به اماكن ديپلماتيك كرده بودند.

در پيشاور، مركز ايالت سرحد، فقط 2 كشور ايران و آمريكا سركنسولگري دارند. تا زمان تنظيم اين گزارش، 5 نفر كه مظنون به دست داشتن در ربودن كفيل سركنسولگري ايران بودند، دستگير شده‌اند، اما هيچ گروهي مسئوليت اين حمله تروريستي را بر عهده نگرفته است.

به گفته رحمان مالك، مشاور نخست‌وزير پاكستان در امور داخلي كه روز گذشته در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت و ايسنا خبر آن‌را منتشر كرد، نيروهاي محلي طالبان مسئول ربودن ديپلمات ايراني در ايالت پيشاور هستند.

احضار كاردار پاكستان

پس از وقوع اين حادثه، كاردار سفارت پاكستان در غياب سفير اين كشور در تهران، به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

حمدعلي قانع‌زاده، مديركل آسياي غربي اين وزارتخانه در جريان احضار نصرالله خان، مراتب اعتراض شديد ايران نسبت به فراهم نبودن اقدامات و ترتيبات امنيتي در اين كشور براي حفظ جان ديپلمات‌ها براساس كنوانسيون وين را اعلام كرد.

وي افزود: مقام‌هاي ايراني انتظار دارند دولت پاكستان با تمام توان و با استفاده از ابزارهاي لازم، هرچه سريع‌تر ديپلمات ايراني را آزاد كند و با سلامتي به آغوش خانواده وي باز‌گرداند.

كاردار سفارت پاكستان هم تأكيد كرد كه دولت متبوعش تمام توان خود را به كار خواهد بست تا عطارزاده را آزاد كند.

حسن قشقاوي، سخنگوي وزارت امور خارجه هم با محكوم‌كردن اين واقعه، مسئوليت جدي دولت پاكستان در ضرورت تلاش براي صيانت از ديپلمات‌ها و اماكن ديپلماتيك اين كشور را گوشزد كرد و گفت: سفارت و سركنسولگري ايران با مقامات دولت پاكستان و همچنين مقامات محلي در حال پيگيري موضوع هستند.

واكنش اسلام‌آباد

در همين حال، سفارت پاكستان در تهران با انتشار بيانيه‌اي، اقدام تروريست‌هاي جنايتكار در ربودن يك ديپلمات ايراني در پيشاور را محكوم و تصريح كرد: اسلام‌آباد تمام تلاش خود را براي آزادي عطارزاده به كار خواهد گرفت.

در اين بيانيه آمده است: يوسف‌رضا گيلاني، نخست‌وزير پاكستان به مقامات اين كشور دستور داده هر‌چه سريع‌تر اقدام‌هاي لازم را براي آزادي ديپلمات ايراني به كار گيرند.

محمود قريشي، وزير امور خارجه پاكستان نيز روز پنجشنبه در بيانيه‌اي به دولت ايران اطمينان داد كه اسلام‌آباد تمامي اقدامات لازم براي آزادي فوري عطارزاده را اتخاذ مي‌كند.

مهر نيز به نقل از محمد سلمان‌خان، رئيس پليس شهر پيشاور كه در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، گزارش داد: وابسته بازرگاني سركنسولگري ايران در اين شهر به‌زودي آزاد خواهد شد.

ضابط حيدر، وابسته مطبوعاتي سفارت ايران در پاكستان هم به ايسنا گفت: پس از وقوع حادثه، آصف‌علي زرداري، رئيس‌جمهوري پاكستان اين حمله تروريستي را محكوم كرد و ماشاء‌الله شاكري، سفير ايران در پاكستان نيز با وزير كشور، مقامات ارشد وزارت امور خارجه پاكستان و استاندار سرحد هم ديدار و اعتراض خود نسبت به شرايط پيش‌آمده را اعلام كرده است.

سابقه ترور اتباع ايران در پاكستان

- 28 آذر 69: صادق گنجي، مدير خانه فرهنگ ايران در لاهور ترور شد.

- شنبه 5 مهر 76: ترور 2 ايراني مقيم كراچي كه در اين شهر به شغل نانوايي مشغول بودند.

در همين سال 5 دانشجوي ايراني هم در پاكستان ترور شده بودند.

- جمعه 21 تيرماه 87: منصور جوكار، مالك يك رستوران ايراني در مركز شهر كراچي به ضرب گلوله چند ناشناس كشته شد.
 جمعه 24 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن