تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819230480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنبيه بدنيشاگردگريزپاي مدرسه يك كارشناس:تنبيه بدني بدترين روش آگاه كردن دانش‌آموزاست معاون آموزش وپرورش:گزارشي ازتنبيه‌بدني درمدارس شهربه سازمان نرسيده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: "تنبيه بدني"شاگردگريزپاي مدرسه يك كارشناس:تنبيه بدني بدترين روش آگاه كردن دانش‌آموزاست معاون آموزش وپرورش:گزارشي ازتنبيه‌بدني درمدارس شهربه سازمان نرسيده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: شهرستان‌ها

در گذشته تنبيه‌بدني يكي از اصول تربيتي تلقي مي‌شد و از آن به عنوان"چوب معلم ياد"مي‌كردند، فلك كردن در مكتب خانه‌ها مرسوم بود كه بتدريج جاي خود را با برخوردهاي فيزيكي ديگري عوض كرد.

اغلب خانواده‌ها در آن زمان بر اين باور بودند كه "بچه عزيز است، اما تربيتش از خود او عزيزتر است" و معمولا نه تنها خود از تنبيه بدني براي تربيت فرزندان استفاده مي‌كردند، بلكه از معلم فرزندشان نيز مي‌خواستند كه او را تنبيه كند و معلم را در اين زمينه مختار مي‌دانستند.

اما امروزه اثرات مخرب تنبيه بدني بر روح و روان و جسم دانش‌آموز مشخص شده و اغلب روانشناسان نيز در اين باره هشدارهاي جدي داده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با وجود ممنوع بودن تنبيه بدني هنوز برخي افراد چوب معلم را گل مي‌دانند! و از لطمات جبران ناپذير آن غافلند و متاسفانه در برخي مدارس اين رويه رايج است.

چه بسا دانش‌آموزاني كه بعلت تنبيه بدني از مدرسه فراري شده و يا ترك تحصيل كرده‌اند و خانواده‌ها نيز از اين بابت نگرانند و همين عمل باعث چالش ميان اوليا و مدارس شده است.

يك دانشجو در گفت وگو با خبرنگار ايسنا مي‌گويد: زماني كه دانش‌آموز مقطع ابتدايي بودم، كوچكترين اشتباه دانش‌آموزان با خط كش پاسخ داده مي‌شد؛ به طوري كه معلم بچه‌ها را رديف مي‌كرد و خط كش چوبي را محكم به دستهايشان فرود مي‌آورد.

ناصر كبيري ادامه مي‌دهد: ما همواره از شدت درد دستهايمان را جمع مي‌كرديم، اما معلم دوباره مجبورمان مي‌كرد كف دستمان را باز كنيم، هر چه نوبتمان نزديك‌تر مي‌شد، اضطراب و دلهره‌مان بيشتر مي‌شد، آنقدر كه مي‌خواستيم زودتر تنبيه شويم تا از اين لحظات پراسترس و دردناك رهايي يابيم.

وي مي‌افزايد: اكنون سالها از آن زمان مي‌گذرد اما من هنوز هم با استرس و دلهره درس مي‌خوانم، از دوران تحصيلم خاطره خوشي ندارم و به همين علت از درس چندان خوشم نمي‌آيد!

راضيه گريواني نيز بيان مي‌كند: تنبيه شدن علاوه بر آسيب‌هاي جسمي براي دانش‌آموز موجب تحقير و شكسته شدن شخصيت او نزد همكلاسي‌هايش مي‌شود و اگر اين عمل چندين بار تكرار شود، نتيجه عكس مي‌دهد؛ يعني معلم عملا با دانش‌آموزي گستاخ و جسور روبرو خواهد بود.

عزيزه ساجدي، مادر يك دانش‌آموز نيز در اين باره مي‌گويد: پسرم در كلاس پنجم ابتدايي درس مي‌خواند كه متاسفانه مدام توسط معلم تنبيه مي‌شد، اما هر روز بر رفتارهاي ناشايست او افزوده مي‌شد و تنبيه نه تنها هيچ تاثيري بر بهبود رفتارهاي او نداشت بلكه او را روز به روز از مدرسه بيزارتر مي‌كرد.

وي ادامه مي‌دهد: متاسفانه بداخلاقي‌هاي معلم آن قدر تكرار شد كه ما مجبور به تعويض مدرسه فرزندمان شديم كه اكنون در مدرسه جديد با راهنمايي‌ها و ارشادهاي مشاور مدرسه اوضاع درس و اخلاق پسرم روز به روز بهتر مي‌شود.

امير كريمي نيز مي‌گويد: متاسفانه نظام آموزشي ما توام با استرس و اضطراب و ترس از نمره و شب امتحان است؛ اما با اين همه هيچ نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود و دانش‌آموز آنگونه كه شايسته است باسواد فارغ‌التحصيل نمي‌شود.

وي ادامه مي‌دهد: اصولا بايد در ساختار نظام آموزشي تجديدنظر شود تا دانش‌آموز با اشتياق درس بخواند؛ در اين صورت است كه جامعه هم از وجود چنين دانش‌آموزاني بهره‌مند خواهد شد.

وي بيان مي‌كند: معلم بايد به شان و جايگاه واقعي خود برسد، دغدغه نداشته باشد تا وقتي وارد كلاس مي‌شود آرامش او شاگردان را نيز آرام كند، اما متاسفانه اكنون زماني كه معلم وارد كلاس مي‌شود تمام مشكلات و گرفتاري‌هاي خود را نيز با خود به كلاس مي‌آورد و گاه دانش‌آموزان قرباني گرفتاري‌هاي معلم مي‌شوند.

كريمي مي‌افزايد: آموزش و پرورش بايد به سمت كيفي‌سازي پيش برود، معلمان، اوليا و دانش‌آموزان آموزش ببينند و در اين صورت است كه اهداف محقق خواهد شد.

كارشناس آموزش وپرورش:

تنبيه بدني بدترين شيوه براي آگاه كرن دانش‌آموز است

امسال تمامي معلمان مقطع ابتدائي تحت آموزش"احياي نقش راهنمايي و مشاوره‌اي معلمان" قرار مي‌گيرند

كارشناس ارشد مشاوره سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي در اين خصوص به ايسنا مي‌گويد: تنبيه بدني بدترين شيوه براي آگاه كرن دانش‌آموز است.

نورگلدي يزداني علت استفاده از تنبيه بدني در مدارس را زودجواب دادن ذكر كرد و افزود: متاسفانه برخي معلمان از اين عمل غلط استفاده مي‌كنند اما نتيجه آن موقتي و گاه عكس است.

وي ادامه داد: عواقب و عوارض زيادي دانش‌آموزاني كه مورد تنبيه بدني قرار مي‌گيرند را تهديد مي‌كند كه خدشه‌دار شدن شخصيت، ضعف اعتماد به نفس و پرخاشگري را مي‌توان از جمله پيامدهاي آن برشمرد.

وي با اشاره به علل استفاده برخي معلمان از تنبيه‌بدني گفت: برخي معلمان نتيجه تنبيه بدني را مفيد مي‌دانند و برخي نيز معلماني هستند كه در گذشته خود تنبيه‌بدني شده‌اند.

وي تصريح كرد: براي كنترل رفتارهاي ناشايست راههاي بهتري هم هست كه نتيجه آن دائمي و مفيد است كه در اين زمينه اصول علمي وجود دارد.

اين روانشناس بيان كرد: بايد با ارايه مشاوره، آموزش و برنامه‌هاي كيفي اين رفتارهاي غلط از آموزشگاه‌ها ريشه‌كن شود تا نظام آموزشي تحت تاثير آن قرار نگيرد.

يزداني خاطرنشان كرد: سال گذشته 100 درصد معلمان راهنمايي و 25 درصد معلمان ابتدايي استان تحت پوشش طرح "احياي نقش راهنمايي و مشاوره‌اي معلمان" قرار گرفتند و امسال نيز تمامي معلمان مقطع ابتدائي در اين زمينه آموزش خواهند ديد.

معاون سازمان آموزش وپرورش:

تنبيه بدني توانايي دانش‌آموز براي ادامه فعاليت‌هاي آموزشي را كاهش مي‌دهد

تاكنون گزارشي از تنبيه‌بدني در مدارس شهر به سازمان نرسيده است

تنبيه بدني كاملا ممنوع است

وحيدي معاون آموزش عمومي سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي نيز در اين باره گفت: در گذشته تنبيه بدني از ديدگاه اوليا منفي نبود و برخي اوليا از معلمان درخواست مي‌كردند كه فرزندشان را تنبيه بدني كنند.

وي ادامه داد: اما امروزه با ارتقاي فرهنگ و القاي رويكردهاي جديد مشخص شد كه نه تنها تنبيه بدني كارساز نيست بلكه مخرب نيز هست.

وي بر اثرات مخرب تنبيه بدني بر روح و روان و جسم اشاره كرد و افزود: تنبيه بدني توانايي دانش‌آموز براي ادامه فعاليت‌هاي آموزشي را كاهش داده و شخصيت او را خدشه‌دار مي‌كند.

وحيدي اظهاركرد: گاه تنبيه و تشويق لازم است، اما نه در قالب برخوردهاي فيزيكي؛ بنابراين بايد ميزان فشارهايي كه منجر به برخورد ناشايست مي‌شود را كاهش داد.

وي خاطرنشان كرد: طي سال‌هاي اخير با ارايه برنامه‌هاي مشاوره‌اي به معلمان و اجراي طرح‌هاي مرتبط تلاش شده تنبيه بدني از مدارس ريشه‌كن شود.

اين مسوول در ادامه گفت: در برنامه‌هاي افزايش سطح مهارت‌هاي اجتماعي براي كاهش اضطراب و كارگاه‌هاي مهارت‌هاي زندگي به اين عامل هم پرداخته مي‌شود كه تاكنون پوشش خوبي داشته و موثر بوده است.

وي افزود: مهمترين توصيه تربيتي همان است كه در منابع ديني وارد شده كه در هفت سال اول كودك امير است و نه گفتن به او نبايد با برخورد فيزيكي همراه باشد، در هفت سال دوم بچه بايد مطيع باشد و در بخش سوم كه نوجواني است فرد مي‌تواند خود مشاور باشد.

وحيدي تاكيد كرد: بايد با بسترسازي و فرهنگ سازي، نگرش‌هاي سنتي گذشته را عوض كرد و برخوردهاي منطقي را رواج داد.

وي ادامه داد: گاه مهمترين و كاراترين تنبيه تشويق است كه آموزگاران بايد به اين نكته توجه داشته باشند.

اين مسوول اذعان كرد: تاكنون از تنبيه بدني به صورت جدي در مدارس شهر گزارشي به سازمان نرسيده است.

وي تاكيد كرد: تنبيه بدني كاملا ممنوع است و با كساني كه دست به اين اقدام مي زنند به شدت برخورد مي‌شود.

انتهاي پيام
 شنبه 11 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن