تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819397277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

براي نخستين‌بار در جهان اسلام «دايرة‌المعارف قرآن كريم» به‌زبان عربي تدوين مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: براي نخستين‌بار در جهان اسلام «دايرة‌المعارف قرآن كريم» به‌زبان عربي تدوين مي‌شود
گروه ادب: «دايرة‌المعارف قرآن كريم» به‌زبان عربي براي نخستين‌بار در جهان اسلام به‌كوشش مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم تدوين مي‌شود.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «علي خراساني» مدير اين طرح در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) از آغاز كار تدوين دايرة‌المعارف قرآن كريم به زبان عربي براي نخستين‌بار در جهان اسلام خبر داد و گفت: در اين طرح مجموعه مدخل‌هاي فارسي به زبان عربي برگردانده شده و در قالب 3000 مدخل و 2000مقاله ارائه و عرضه مي‌شود.

او ادامه داد: در ترجمه اين اثر گروهي از استادان حوزه و دانشگاه كه آشنا به زبان، ادبيات و معارف قرآن‌اند همكاري مي‌كنند.

به گفته حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين خراساني از امتيازات اين دايرةالمعارف، تنظيم الفبايي آن است، برخي از دايرةالمعارف‌ها به‌ترتيب موضوعي تتنظيم و ترجمه مي‌شوند، در اين قبيل دايرةالمعارف‌ها جايگاه الفبايي مدخل‌ها رعايت نمي‌شود؛ براي مثال در دايرةالمعارف بزرگ اسلامي واژه «آب» نخستين مدخل است، ولي ترجمه آن «ماء» مي‌شود، بنابراين يافتن واژه‌ها براي خواننده دشوار است، تنظيم دايرة‌المعارف قرآن كريم به ترتيب الفبايي يافتن واژه‌ها را سهل و آسان مي‌كند.

خراساني تصريح كرد: تلاش ما در اين است كه اين دايرة‌المعارف از نثر علمي و معاصر امروزي برخوردار شود و در بين دانشجويان، دانشگاهيان و در جهان اسلام جايگاه ويژه و خاصي داشته باشد.

او افزود: اين‌كار براي نخستين‌بار در جهان اسلام صورت مي‌گيرد و ما در جهان اسلام و به زبان عربي درباره قرآن كريم دايرة‌المعارفي كه ويژگي‌هاي امروزين يك دايرة‌المعارف را دارا باشد، نداريم.

رئيس سابق مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم، ديگر ويژگي‌ اين دايرة‌المعارف را چنين بيان كرد: اين دايرة‌المعارف هم‌چنين مجموعه معارف قرآن و اهل بيت(ع) را در قالب مقالات به مخاطب عرضه مي‌كند و با ترجمه اين دايرةالمعارف و برخي از آثار ديگري كه در مجموعه حوزه انجام مي‌شود، جايگاه علمي كشور نيز در اين جهت بالاتر خواهد رفت.

تدوين اين دايرة‌المعارف به‌عربي به‌همت مركز فرهنگ و معارف قرآن صورت مي‌گيرد و نخستين جلد آن تا پايان سال جاري روانه بازار نشر خواهد شد.

دايرةالمعارف تخصصي قرآن كريم به زبان فارسي با هدف ارائه سريع و آسان معارف قرآن براي اهل تحقيق و عموم قرآن‌پژوهان تدوين شده است. در اين مجموعه 25 جلدي همه آرا و ديدگاه‌هاي مهم و مبنايي در هر موضوع به صورت مستند و فشرده با رعايت اصل بي‌طرفي و عالمانه از منابع دست اول و اصيل و معتبر، نقل و نقد و ارزيابي و ارائه شده، اين اثر تاكنون از سوي چندين مركز و نمايشگاه تخصصي به عنوان كتاب برتر و برگزيده انتخاب و معرفي شده است.
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن