تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819361542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مؤلفه‌هاي قرآني زندگي ايده‌آل/ 10يك پژوهشگر قرآني:خوش‌خلقي يكي از توصيه‌هاي قرآن براي تحقق زندگي ايده‌‌آل است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مؤلفه‌هاي قرآني زندگي ايده‌آل/ 10يك پژوهشگر قرآني:خوش‌خلقي يكي از توصيه‌هاي قرآن براي تحقق زندگي ايده‌‌آل است
گروه اجتماعي: در كنار بسياري از مؤلفه‌ها و مصداق‌هايي كه احاديث و قرآن براي ما آورده‌اند مي‌توان گفت كه بهره‌مندي فرد از اخلاق و رفتار خوش مي‌توان طعم خوش زندگي ايده‌آل مبتني بر آموزه‌هاي قرآن را به فرد بچشاند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين «مهدي زارع» پژوهشگر قرآن و عضو گروه پرسمان قرآني در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، تحقق زندگي ايده‌آل را مستلزم قرآني شدن زندگي‌ها دانست و گفت: جوانان ما سئوالات بسياري را در زمينه‌هاي ديني و قرآني دارند كه بايد از رهگذر تعامل بيشتر رسانه‌هاي قرآني مانند خبرگزاري شما اين مشكلات مرتفع شود.

وي درباره اينكه چگونه مي‌توان فرهنگ قرآني را وارد خانواده‌ها كرد و از اين رهگذر آن‌ها را به سمت و سوي ايده‌ال شدن سوق داد، به خبرنگار ايكنا گفت: قرآن پس از پشت سر گذاشتن مراحل حفظ و قرائت در جامعه در حال حاضر وارد مرحله تدبر، تفكر و عمل شده است و اين امر مسئوليت ما را بيش از پيش مي‌كند.

زارع تمام هنر يك فرد مسلمان را عملي كردن مفاهيم قرآني در زندگي برشمرد و اظهار كرد: جوانان ما بايد بدانند كه قرآن براي عمل كردن نازل شده نه براي خواندن سر قبر و بركت در خانه، لذا نبايد تنها ذهن خود را با حفظ و تجويد مشغول كنند.

اين پژوهشگر قرآن در ادامه تصريح كرد: با توجه به اين‌كه خانواده نخستين و مهم‌ترين نهاد اجتماعي است بايد دقت و توجه بيشتري براي قرآني كردن آن‌ صرف شود، اما سئوالي كه اين‌جا مطرح مي‌شود اين است كه چگونه مي‌توان خانواده را با قرآن درگير كرد و از اين طريق اعضاي آن را به سمت بهره‌وري از يك زندگي ايده‌آل سوق داد؟

وي با تأكيد بر نقش مهم پدر و مادر در انتقال مفاهيم قرآني به فرزند به خبرنگار ايكنا گفت: مسلماً شخصي كه مي‌خواهد خانواده قرآني داشته باشد اول خودش بايد قرآني باشد و زن و مرد بر اين مدار حركت كنند زيرا در غير اين‌صورت مقصد مطلوبي پيش‌رو نخواهد بود.

در ادامه اين گفت‌وگو خبرنگار ايكنا به طرح اين مبحث پرداخت كه با توجه به اين‌كه همه خانواده‌ها در يك سطح نيستند و نمي‌توان از همه آن‌ها انتظار داشت كه الگوي زندگي خود را بر اساس نمونه‌ قرآني آن بسازند چگونه‌ مي‌توان اين امر لازم را براي آن‌ها دروني كرد و آيا بايد آن‌ها را به حال خود رها كرد؟

حجت‌الاسلام زارع در پاسخ گفت: من هرگز معتقد نيستم كه اين افراد بايد به حال خود رها شوند بلكه خوب است كه آن‌ها روند زندگي خود را بر طبق يك مؤلفه قرآني به حركت درآورند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به مؤلفه «خوش‌خلقي» اشاره كرد.

وي با تأكيد بر اين‌كه بهره‌مندي از خلق و خوي خوش مهم‌ترين راهكار براي تحقق زندگي ايده‌آل است اظهار كرد: چنانچه پدر و مادر به‌عنوان نخستين اعضاي خانواده منعطف بودن و خوش‌خلقي در برخورد با هم‌نوعان را به فرزند خود بياموزند شايد بتوان گفت بهترين نسخه را براي كسب يك زندگي مطلوب در اختيار او گذاشته‌اند.

زارع افزود: در كنار اين مؤلفه‌ها موضوعات ديگري هم هست كه بايد در دستور كاري خانواده لحاظ شود و آن رعايت حق و حقوق ديگران است، زيرا زماني كه فرزند مي‌بيند حق و حقوقش توسط پدر و مادر رعايت مي‌شود دست‌كم در آينده نسبت به دين حب و بغض پيدا نمي‌كند و از اين طريق خود را نسبت به رعايت فرامين آن ملزم مي‌داند.

موضوع ديگري كه در اين گفت‌وگو به آن اشاره شد مسئله استقبال از كتب روانشناسي مبتني بر آموزه‌هاي غرب بود كه با عناويني مانند «هفت گام تا موفقيت»، «زندگي مطلوب» و ... ذهن افراد به‌ويژه جوان را به خود معطوف مي‌كند كه اين پژوهشگر قرآن در اين‌باره گفت: با وجود همه اين تفاسير مشكل ما اين است كه تلاشي براي مشخص كردن مرز برخي از آموزه‌هاي دين نكرده‌ايم.

زارع در پايان با تأكيد بر اين‌كه در صورت مشخص نشدن اين مرزها آينده خوبي در انتظار مفاهيم ديني ما نخواهد بود، گفت: مسئوليت اين امر بيشتر از هر شخص ديگري متوجه علماي دين است كه تلاش‌هاي آن‌ها تا به اين‌جا نتيجه‌بخش نبوده است.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن