تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819347455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سالمندان را دريابيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سالمندان را دريابيم
داخلي. اجتماعي. بهزيستي. روز سالمندان.

سالمندي دوره كامل، پربار و بلنداي زندگي هر انساني است تا جايي كه با انبوهي از تجربه مي‌توان در بلنداي آن ، گذشته ، حال و آينده را به نظاره نشست.

سالمند را مي‌توان انساني صبور ، آرام با گام‌هايي ملايم تصور كرد و در همين صبر و ملايمت نقش او و تفاوت‌هاي عمده‌اش با ديگران را ديد.

با نگاهي عميق بر چين و چروك‌هاي نشسته بر چهره‌هاي موقر و آرام سالمندان، غبار خستگي‌هاي زمان را به خوبي مي‌توان در لابه لاي هر شيار نشسته بر گونه‌هايشان ديد و بر دستان پر از احساس و لرزان آنها كه امروز قادر به گرفتن حتي يك شاخه گل نمي‌باشد، بوسه زد.

سالمندي يعني طراوت و شادابي، كوله‌باري از تجربه و خاطره، اميد، پرواز در آسماني بيكران، بياييد سالمندي را با مدادهاي خاكستري ننويسيم آن را سبز و پربار بدانيم و باور كنيم كه سالمندان سرمايه‌هاي پرارزشي هستند كه بدون آنها هويت ما گم مي‌شود.

اگر چه امروز تنهايي، بي‌كسي، بيماري ، فقر، تنگدستي برخي از سالمندان را آزار مي‌دهد اما بياييد با دعوت آنها به يك نگاه مهربان و لبخند پراميد شادي و نشاط را به آنها هديه كنيم.

زيباترين سلام‌ها را نثار بزرگترين قلبهاي پرطراوت سالمندان كنيم تا درد خستگي، پيري و سالمندي را از ياد برند و آرام و بي‌دغدغه زندگي كنند.

مراكز درماني و حمايتي تلاش كنند تا با ارايه برنامه‌هاي صحيح از مقدار نياز و دردهاي بازنشستگان و سالمندان بكاهند و آنها را به زندگي اميدوار كنند.

به خود آييم و با حمايت از سالمندان باور كنيم كه سالمند شدن جمعيت، فرآيندي كاملا طبيعي است و نمي‌توان آن را متوقف يا معكوس كرد بلكه مي‌توان با برنامه ريزي و سياست‌گذاري صحيح آثار اين فرآيند را كنترل نمود.

برخي منابع آماري نشان مي‌دهد، در ايران از سال ‪ ۷۰‬با ظاهر شدن آثار كنترل جمعيت به تدريج از جمعيت افراد كمتر از ‪ ۱۵‬سال كاسته و بر نسبت افراد بين ‪ ۱۵‬تا ‪ ۶۴‬سال افزوده شد.

رييس اداره بهزيستي بروجرد گفت: امروز آسيب‌هاي اجتماعي فراوان سالمندان را تهديد مي‌كند و وجود پنج ميليون سالمند در ايران اسلامي نيازمند برنامه ريزي صحيح و اصولي است.

"علي‌محمد پارساپور" چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:
مشكلات روحي، جسمي، فقر، تنگاهاي معيشتي، معضلات عاطفي، اختلالات حركتي، پوكي استخوان و درهاي مفاصل و آلزايمر(فراموشي) از مهمترين مسايلي است كه سالمندان از آن رنج مي‌برند.

وي توجه به مشكلات سالمندان و رفع آن‌ها را نيازمند عزم ملي و همگاني دانست و گفت: بررسي‌هاي آماري حاكي از آن است در طول يك سال ‪ ۲۰‬تا ‪۲۵‬ درصد سالمندان نياز به خدمات درماني دارند كه اين درصد در زنان بيشتر از مردان است.

وي يادآور شد: هم اكنون در اين شهرستان بيش از ‪ ۵۰‬هزار سالمند وجود دارد كه درصد كمي از آنها به دليل ترد از سوي خانواده در مركز سالمندان بروجرد و ساير شهرهاي ديگر استان لرستان باقيمانده عمر خود را سپري مي- كنند.

وي اظهار داشت: از جمله آسيب‌هاي اجتماعي كه سالمندان را تهديد مي‌كند مسموميت‌هاي دارويي، غذايي، حوادث ترافيكي و سوختگي است و ضمن اينكه بيماري‌هاي قلبي، عروقي در سالمندان شهري و بيماري‌هاي چشمي در سالمندان روستايي عمده‌ترين علت بستري شدن آن‌ها است.

پارساپور گفت: شان و منزلت سالمندان به عنوان سرمايه‌هاي با ارزش جامعه بايد همواره مورد توجه مردم و جامعه قرار گيرد و نبايد به آنها به عنوان افرادي غير مفيد نگاه شود.

وي افزود: در شهرستان بروجرد هم اكنون تنها يك مركز نگهداري سالمندان با ظرفيت ‪ ۳۰‬نفر وجود دارد كه بانوان سالمند در آن نگهداري مي‌شوند.

وي بر ضرورت احداث مركز سالمندان مرد در اين شهرستان تاكيد كرد و گفت:
هم‌اكنون حدود ‪ ۳۰‬نفر از سالمندان مرد اين شهرستان در مركز سالمندان خرم‌آباد و ساير شهرهاي ديگر نگهداري مي‌شوند.

وي يارانه نگهداري هر سالمند را ماهانه يك ميليون و ‪ ۵۰‬هزار ريال عنوان كرد و گفت: در هر ماه حدود دو ميليون و ‪ ۴۰۰‬هزار ريال صرف نگهداري سالمندان مي‌شود كه توسط خانواده و خيرين حمايت مي‌شوند.

مسوول كميته امدادامام خميني (ره) شاخه دو بروجرد گفت: هم‌اكنون دو هزار و ‪ ۷۰۶‬سالمند بالاي ‪ ۶۰‬سال در قالب طرح شهيد رجايي تحت حمايت اين كميته مي‌باشد.

"علي معظمي" افزود: اغلب اين افراد به دليل ناتواني جسمي نيازمند حمايت عاطفي و روحي از سوي خانواده مي‌باشند.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 10 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن