واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در نشست نقد و بررسي مجموعه "بزنگاه" عنوان شد يك منتقدسينما:كنترل بيش از حد رسانه آن را از كاركرد خود منحرف ميكند
يك منتقد سينما گفت: كنترل بيش از حد رسانه، با توجه به تاثيرات بيش از حد، آن را از كاركرد خود منحرف ميكند و هر حركتي مي تواند باعث قطع ارتباط مخاطبان با رسانه شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا " امير قادري" روز سه شنبه در نشست نقد و بررسي مجموعه "بزنگاه" در فرهنگسراي "رسانه" در تهران، گفت: امكان دارد برخي مسايل باعث بوجود آمدن ريا كاري در حوزه طنز شود و آفت اصلي ايي كه رسانه را تهديد مي كند، اين است كه فاصله ميان آن چيزي كه هستيم با آن چيزي كه نشان داده مي شويم، زياد شود.
وي با اشاره به مهم بودن مساله خشونت در غرب، افزود: اغلب جامعه شناسان به اين نتيجه رسيده اند كه فيلمهاي خشن تاثيري بر روي بالا رفتن خشونت نداشته و در برخي ملل به هنرمندان اجازه ميدهند كه جلوتر از طبقه متوسط عمل كنند و حتي برخي شكافهاي پيش رو را نشان دهند.
قادري با اشاره به زمان پخش سريال "بزنگاه"، اظهار كرد: ما طبقهبندي سني در پخش سريالهاي خود نداريم، اين در حالي است كه برخي از قسمتهاي "بزنگاه" كه مربوط به استعمال مواد مخدر است، اگر قرار بود در سينماهاي كشورهايي چون آمريكا به نمايش درآيد، براي سنين زير 17 سال تنها به همراه خانواده مجاز بود.
وي اظهار داشت: پس از ديدن همهي دعواها و دغلكاريها در سريال بزنگاه، فكر ميكنم مردم مملكتم را بيشتر دوست دارم، اما كاش اين عيبها را نداشتند.
"مجيد امامي" كارشناس رسانه و ارتباطات نيز در ادامه اين نشست، گفت: يكي از مشكلات اساسي سازمان صدا و سيما، آنتن محوري است و براي اينكه مديران شبكه ها بتوانند برنامه هاي شبكه خود را پركنند برنامه ها از كيفيت پاييني برخوردار مي شوند.
امامي، خاطرنشان كرد: در صداوسيما نيز گرايش آسيب شناسي ماركسيستي رسوخ كرده است و تلاش ميشود با زشت به تصوير كشيدن آسيبهايي مانند اعتياد، به اين معضلات بپردازند، ولي اگر دقت كنيم، متوجه مي شويم كه در بيانات حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري تلاش شده است كه نيمه پر ليوان برجسته شود، البته اين مقامات از عمق و شدت آسيبها خبر دارند.
وي ادامه داد: آسيبها در محافل و اتاق فكرها بايد مطرح شوند و در رسانه نيز با زبان خاصي براي جامعه مطرح شود. در كشورهايي مانند انگليس نيز مهم ترين سريالهاي طنز به صورت هفتگي پخش ميشوند و با توجه به بازخورد مخاطب و اتفاقات روز، خود را اصلاح ميكنند.
امامي ادامه داد: براي بيان آسيبهاي اجتماعي در سريالهايي مانند بزنگاه حساسيت زيادي صورت نميگيرد و به تاثير آن روي مخاطبان توجه چنداني نميشود.
وي با بيان اينكه در اين مجموعهها سعي در نبودن و يا نابود كردن خانواده ميشود، گفت: در بزنگاه چند خانواده به تصوير كشيده شده است كه هر كدام با نقصاني روبرو هستند، در خانوادههاي صابر و نادر، زن وجود ندارد و در خانوادهي بهجت نيز بچه اي ديده نميشود.
اين كارشناس فرهنگ و ارتباطات اضافه كرد: درهر دوره اي طرح يك مساله در تلويزيون مد ميشود واكنون دوره تخريب مردان است كه اين مورد در سريالهاي "روز حسرت" و "مثل هيچ كس" هم ديده ميشود و اين در حالي است كه تخريب كردن نقش پدري، تاثيرات اجتماعي زيادي بر جاي ميگذارد.
اين كارشناس و منتقد، به تقليل كيفيت هنري سريالهاي ماه رمضان اشاره كرد و گفت: در سال جاري سريالهاي ماه رمضان بخصوص بزنگاه از نظر كيفي در سطح پايينتري بويژه از بعد كارگرداني قرار گرفته است.
وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود اظهار داشت: تا زماني كه نظام برنامهريزي در تلويزيون حاكم نشود و صاحب اول و آخر آنتن، تهيه كننده باشد، شاهد توليد چنين آثاري هستيم.
امامي ادامه داد: در طنز اصيل و واقعي، يك چيزي تخريب و چيز ديگري عزيز ميشود و اين سوال پيش مي آيد كه در اين مجموعه اعتياد تخريب مي شود و يا عزيز؟
وي گفت: در سال هاي قبل، افراد روستايي در برنامهها براي خنداندن مخاطب مورد استفاده قرار ميگرفتند، ولي اكنون همين روستانشينان به زاغه نشينان تبديل شده اند و همين افراد دستمايه خنده مخاطبان حاضر قرار ميگيرند، در صورتي كه حجم زيادي از آسيبها مربوط به طبقهي بالاي جامعه است.
اين كارشناس در پايان اظهار داشت: سريال "بزنگاه" نشان داده كه هنرمند ميتواند خط قرمزهاي جامعه را به چالش بكشد.
سه شنبه 2 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]