تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819541818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد و بررسي عملكرد هيئت نظارت بر مطبوعات ـ 9 اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات متقاضيان مجوز را سال‌ها در نوبت نگذارند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد و بررسي عملكرد هيئت نظارت بر مطبوعات ـ 9 اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات متقاضيان مجوز را سال‌ها در نوبت نگذارند
خبرگزاري فارس: مدير مسئول روزنامه كار و كارگر گفت:‌ اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات از همان ابتدا به متقاضيان مجوز اعلام كنند كه شرايط دريافت مجوز را دارند يا ندارند و سال‌ها آن‌ها را در نوبت انتظار نگذارند.


اسرافيل عبادتي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس درباره عملكرد 2 سال اخير هيئت نظارت بر مطبوعات گفت: هيئت نظارت بر مطبوعات بايد از حداقل مسائل و معضلات مطبوعات و نياز جامعه به اطلاع‌رساني و نوع مطبوعات تخصصي كه بايد وجود داشته باشد اشراف داشته باشد اما به نظر مي‌رسد دوستاني كه در حال حاضر اين مسئوليت را دارا هستند كم‌ترين اطلاعات را در اين موارد دارا هستند.
وي اظهار داشت: لذا مي‌بينيم در برخي مواقع نشرياتي مجوزي مي‌گيرند كه اصلاً به آن‌ها نياز نيست و 10 نشريه مشابه آن‌ها نيز وجود دارد.
عبادتي تأكيد كرد: هم‌اكنون شاهديم هيئت نظارت بر مطبوعات به نشرياتي كه در جامعه نياز نداريم مجوز مي‌دهد و به بسياري از نشرياتي كه سال‌ها در نوبت هستند علي‌رغم اين‌كه جامعه به وجود آن‌ها نياز دارد مجوز نمي‌دهد و بيشتر با ديد سياسي و نه صنفي به مطبوعات نگاه مي‌شود.
وي اضافه كرد: لذا ضروري است كه در هيئت نظارت بر مطبوعات بيش از يك نماينده از رسانه‌ها عضويت داشته باشند.
عبادتي ادامه داد: اگر اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات لازم نمي‌دانند به نشريه‌اي مجوز دهند اعلام كنند كه نيازي براي انتشار آن نشريه وجود ندارد، دليلي ندارد كه 4 سال تقاضاي مجوز يك نشريه را در نوبت بگذارند و بعد از آن اعلام كنند كه به آن نشريه مجوز مي‌دهند يا نمي‌دهند.
وي ادامه داد: بايد مشخص شود علت اين‌كه درخواست صدور مجوز 4 سال در نوبت مي‌ماند چيست آيا در اين مدت تحقيق و كار كارشناسي انجام مي‌دهند و واقعا نياز است كه فردي براي دريافت مجوز اين همه سال در انتظار بماند.
عبادتي تأكيد كرد: اين فرايند نشان مي‌دهد كه اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات به نيازهاي جامعه آشنا نيستند و ضروري است كه تجديد ‌نظر اساسي در تركيب اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات صورت گيرد و تعداد نفرات بيش‌تري از نمايندگان رسانه‌ها در اين هيئت حضور داشته باشند و خصوصاً از ارگان‌هايي مثل ارشاد در آن عضو شوند.
وي گفت: كار هيئت نظارت بر مطبوعات فقط نبايد صدور مجوز باشد و حداقل در قوانيني كه هم‌اكنون براي مطبوعات وجود دارد و معضلاتي كه آن‌ها بعد از انتشار دچار آن مي‌شوند نيز بايد توسط هيئت نظارت بر مطبوعات آسيب‌شناسي شود تا مطبوعات و مردم دچار مشكل نشوند.
عبادتي اضافه كرد: هيئت نظارت بر مطبوعات مي‌تواند به روند كاري مطبوعات نيز كمك كند و تنها به تذكر به نشريات اكتفا نكند.
وي تصريح كرد: قانون مطبوعات داراي اشكال است و خيلي از شكاياتي كه از مطبوعات صورت مي‌گيرد قانوني نيست و به علت مشكلي است كه در قانون مطبوعات وجود دارد. الآن به هر دليلي مي‌توان از يك نشريه شكايت كرد لذا هيئت نظارت بر مطبوعات بايد در زمينه بازنگري قانون مطبوعات نيز اقدام كند.
عبادتي اظهار داشت: بسياري از معضلات مطبوعات ناشي از اين است كه ضوابط و قوانين خوب تعريف نشده و مربوط به سال‌ها پيش است؛ جوي كه در آن زمان براي اعطاي مجوز وجود داشت به نحوي بود كه اين قوانين را مي‌طلبيد؛ زماني منافقان در كشور فعاليت مي‌كردند و شدت كنترل شديد بوده است و مطبوعات طاغوتي كنار كشيده بودند و يكسري افراد انقلابي و افرادي جديد مجوز مي‌خواستند و براساس آن جو آئين‌نامه‌ها و قوانين اعطاي مجوز تنظيم شده بود كه الآن جوابگو نيست.
وي در پايان گفت: اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات بايد موارد قانوني مربوط به اعطاي مجوز را به روز كنند، اين‌كه فقط براساس همان قوانين به نشريات تذكر دهند يا مجوز صادر كنند كافي نيست بلكه بايد آن‌ها نيز در رابطه با بازنگري قوانين مربوطه طرح بدهند؛ در كل در ساختار، آئين‌نامه و تركيب اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات بايد تجديد‌نظر شود.
انتهاي پيام/‌
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن