تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819595056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فردا آغاز به كار مي‌كند قدرتمندترين شتابگر ذرات جهان


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: فردا آغاز به كار مي‌كند قدرتمندترين شتابگر ذرات جهان
جام جم آنلاين: قدرتمندترين شتاب دهنده ذرات جهان كه با هدف كشف اسرار كائنات طراحي شده، روز چهارشنبه (20 شهريورماه) راه‌اندازي مي‌شود. اين تجهيزات قدرتمند موسوم به (LHC (LARGE HADRON COLLIDER در يك تونل زيرزميني به طول 27 كيلومتري در محيط دايره اي مستقر است.


به گزارش ايسنا ، شتابگر اروپايي قرار است حالت‌ها و شرايط درست بعد از پديده بيگ بنگ يا انفجار بزرگ را دوباره خلق كند تا موقعيت براي مطالعه و تحقيقات دانشمندان فراهم شود.

بسياري از دانشمندان معتقدند كه جهان پس از پديده انفجار بزرگ شكل گرفته است. اين شتابگر در جست‌وجوي برخورد دو پرتو از ذرات در سرعتي نزديك به سرعت نور خواهد بود. نخستين تلاش براي چرخاندن يك پرتو در LHC در روز 10 سپتامبر (20 شهريور) صورت خواهد گرفت.

LHC با توليد پرتوهايي كه هفت برابر بيشتر از پرتوهاي توليد شده توسط هر نوع دستگاه شتابگر در گذشته، انرژي دارد، مرز جديدي را در دانش فيزيك مورد مطالعه قرار خواهد داد.

به كمك اين تجهيزات قرار است شعاع هاي حاوي ذرات پروتن (از مشتقات اتم) با سرعتي نزديك به سرعت نور به يكديگر تابيده و با هم برخورد كنند. در نتيجه بر خورد مستقيم آنها انتظار مي رود حرارتي ايجاد شود كه مقدار آن يك تريليون درجه سانتيگراد تخمين زده مي شود.

حرارت ناشي از برخورد مشتقات اتم به ايجاد نقطه سياهي مي انجامد كه داراي غلظت فوق العاده است. اين غلظت بالا، به نوبه خود جاذبه اي ايجاد مي كند كه در نتيجه آن محيط اطراف نقطه سياه، به درون آن بلعيده مي شوند.

قدرت كشش و مكندگي سياهچاله ها به حدي است كه حتي نورهاي اطراف آن نيز به درون نقطه سياه فرو مي روند، به اين دليل نقطه سياه قابل رويت نيست!

شتابگر عظيم سرن كه قرار است روز چهارشنبه، اين تجربه بزرگ را در اندازه اي كوچك تكرار كند در فاصله هشت تا 11 ماه آگوست (ماه ميلادي گذشته) مورد آزمايش قرار گرفته و تجربه بزرگتر و اصلي آن قرار است در 21 ماه اكتبر آينده صورت گيرد.

پژوهشگران يادآورشدند كه روشن كردن و راه‌اندازي اين شتابگر به سادگي زدن يك كليد نيست. هر يك از هشت بخش اين شتابگر بايد تا دماي عمليات آنها كه 271- درجه سيلسيوس و سردتر از فضاي خارجي است، خنك شود.

در حال حاضر اين مرحله به نتيجه موفقيت آميزي رسيده اما آزمايش‌هاي الكتريكي بايد دنبال شوند. دانشمندان اميدوارند كه اين آزمايش به آنها در زمينه كشف پاسخ سوالات اساسي مانند اين كه ذرات چطور چگالي سبك مي‌كنند، كمك كند.

آنها همچنين به بررسي و كاوش روي ماده مرموز كائنات(ماده تاريك) خواهند پرداخت.

نگران نباشيد، فردا جهان نابود نمي‌شود

در شرايطي كه جامعه علمي جهان پس از سال‌ها صرف وقت و با تلاش بيش از هشت هزار دانشمند فيزيك از هشتاد و پنج كشور جهان، روز چهار شنبه آزمايشي تاريخي را انتظار مي‌كشد، بسياري از مردم با ارسال اي ميل و تماس تلفني از اين مساله ابراز نگراني كرده‌اند!

آنها معتقدند كه با اين آزمايش، جهان روز چهارشنبه به پايان خود خواهد رسيد! اين تجربه علمي، لحظه كوتاهي پس از «انفجار بزرگ» را كه گفته مي شود نقطه آغاز شكل گرفتن كائنات است به نمايش مي‌گذارد.

تجهيزات عظيم LHC با هزينه نزديك به 10 ميليارد دلار با كمك مالي بيست كشور و همكاري فني ده‌ها كشور ديگر از جمله ايران ساخته‌ شده است.

برنامه ساخت اين تجهيزات پيچيده از 10 سال پيش با اين هدف آغاز شد كه راز خلقت و نحوه تكوين حيات با روش علمي گشوده شود. با اين هدف بيش از پنجاه سال پيش انسان به فضا رفت و بعد پا به كره ماه نهاد و اينك درزمين بدنبال گشودن راز آفرينش است.

به كمك اين وسيله شگفت انگيز قرار است آنچه به عنوان سياهچاله (فضايي) ناميده شده در اندازه‌اي فوق العاده كوچك توليد شود.

نگراني گروهي از مردم كه در ميان آنها دانشمندان برجسته جهان نيز ديده مي شوند اين است كه سياهچاله مصنوعي بعد از شكل گرفتن از راه بلعيدن محيط اطراف خود به نابودي و محو كره زمين بيانجامد.

اين نگراني ها حتي از سوي فرانك ويلسك، برنده نوبل فيزيك نيز ابراز شده و وي نسبت به مرگبار بودن اين آزمايش هشدار داده است اما پروفسور برايان كاكس از دانشگاه منچستر چنين تصوراتي را بي اساس مي‌داند.

جيمز گيليس، مسئول روابط عمومي اين پروژه نيز گفته است كه تماس‌هاي اشكبار زيادي صورت مي گيرد كه مردم مي‌خواهند تا فعاليت اين ماشين عظيم متوقف شود.

وي گفت: «هر روز اي ميل هاي زيادي مي رسد كه خواهش مي كنند تضمين داده شود كه جهان به پايان نخواهد رسيد!»

به گفته وي، برخي ديگر تهاجمي تر برخورد مي كنند و مثلا مي گويد: «شما خطرناك هستيد و قصد داريد تا جهان را از بين ببريد!»

به منظور پيشگيري از انجام اين آزمايش تاريخي، عده اي نيز به دادگاه حقوق بشر اروپا شكايت برده و از اين دادگاه خواسته اند كه نسبت به توقف اجراي اين آزمايش اقدام قانوني به عمل آورد.

در عين حال مجريان اين پروژه اعلام داشته اند كه ايجاد مدل سياهچاله (فضايي) خطري را متوجه كره زمين نخواهد كرد.

به هر رو، اهميت اين تجربه تاريخي در اندازه هاي ابداع قانون نسبيت انشتن و رابطه معروف او است.

اين آزمايش مي تواند فيزيك كوانتوم را كه در ارتباط با ماده و انرژي در اندازه هاي اتم است به زندگي روزمره در كره زمين نزديك تر كند.

كشفيات ناشي از كار با اين شتابگر عظيم مي تواند به گشودن راه هاي تازه در جهت دست يافتن به منابع بيكران انرژي منجر شود. به جز كنجكاوي بشر براي گشودن راز خلقت، دست يافتن به منابع تازه انرژي نيز از جمله انگيزه هاي مجريان اين پروژه شگفت انگيز است.

چندي پيش گروهي از دانشمندان آلماني با انتشار بيانيه اي تاكيد كردند كه ايجاد سياهچاله كوچك تنها براي بخش كوچكي از يك لحظه خواهد بود و تقريبا بلافاصله از ميان خواهد رفت.

استدلال آنها در قبال نگراني هاي منتقدان اين تجهيزات غول آساست كه مي گويند آغاز به كار آن ممكن است به شكافته شدن كره زمين و نابودي آن بيانجامد.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن