تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819556226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مراسم توديع و معارفه‌ي رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد رييس جديد پژوهشگاه: استدعا دارم از نظر مالي به وضعيت پژوهشگاه رسيدگي كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مراسم توديع و معارفه‌ي رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد رييس جديد پژوهشگاه: استدعا دارم از نظر مالي به وضعيت پژوهشگاه رسيدگي كنيد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث فرهنگي

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: پژوهشگاه اين سازمان ثمره‌ي تلاش بسياري از همكاران از گذشته‌هاي دور تا امروز است و هيچ‌كسي كار در اين پژوهشگاه را از سر خط آغاز نكرده است و اين بايد در تاريخ ثبت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي كه در جلسه‌ي توديع و معارفه‌ي رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سخن مي‌گفت، ادامه داد: چند سال پيش در مراسم توديع بهشتي ـ رييس پيشين پژوهشگاه سازمان ـ به ياد مي‌آورم كه گفتند، او سال‌هاي سال در اين عرصه تلاش كرده، آنجا گفتم كه بهشتي خود يك مكتب است و تحولاتي كه براساس نگاه جديد بايد مطرح شوند، يك نوع تغييرند و معمولا اگر بنا باشد، مرحله‌ي جديدي در هر زمينه‌اي آغاز شود، لازمه‌ي آن تغيير مديريت است.

او تأكيد كرد: امروز پس از سه سال با توجه به كمبود امكانات و مواردي كه وجود داشتند، پژوهشگاه دستاوردهاي خوبي را به‌دست آورده است. بايد اذعان كنم، پژوهشگاه در طول اين سه سال از نظر كمي و كيفي پيشرفت‌هاي خوبي را داشته است. در حوزه‌ي بحث‌هاي كارشناسي و دانش تخصصي، از نظر ارتباط گيري با حوزه‌هاي مختلف و انتخاب پروژه‌هاي بزرگ و آينده‌گرا و از نظر ايجاد فرهنگ مناسب مي‌توانم بگويم كه پژوهشگاه دستاوردهاي مهمي را به‌دست آورده است.

وي بيان كرد: پژوهش در حوزه‌ي ميراث فرهنگي به‌دليل قدمت تاريخي آن بار بيشتري بر دوش پژوهشگاه گذاشت، از نظر ارتباطات جهاني و منطقه‌يي نيز شاهد تحولاتي بوديم. از اين پس نيز بايد تغييرات به‌وجود آمده را دنبال كنيم.

رحيم‌مشايي اظهار داشت: وضعيت پرسنلي ما از لحاظ علمي و دادن مقاله‌هاي علمي شايسته‌ي ايران بزرگ با همه‌ي ظرفيت‌هاي تاريخي و پژوهشي‌اش نبوده است؛ ولي در اين زمينه، حركتي آغاز شده كه براي ريختن يك پايه‌اي اساسي، اين موضوع درون سازمان و پژوهشگاه شرايط بسيار قابل تقديري را به‌وجود آورده است.

وي گفت: اسناد و مدارك فراواني در دست‌اند كه به‌عنوان محصول تاريخ پژوهش باستان‌شناسي كشور به هيچ‌وجه فرصت دوام و بقا پيدا نكرده و دست‌مايه‌هاي تاريخ به هيچ وجه به‌عنوان ذخيره قرار نگرفته‌اند. به همين دليل، ما نتوانستيم محصول تلاش‌هاي گذشته را داشته باشيم. اسناد باقي‌مانده از دوره‌هاي پيش در حد كافي مورد بهره‌برداري قرار نگرفته‌اند. اين يك ظلم تاريخي است كه بر حقايق باستان‌شناسي و يافته‌هاي ما وارد شده است.

او ادامه داد: كارهاي بزرگ و پروژه‌هاي مهمي در پژوهشگاه آغاز شده و پژوهشكده‌ها توان بهتري پيدا كرده‌اند كه دامنه‌ي آن، آثار ارزشمندي براي آينده دارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به سخنان طه‌ هاشمي كه پيش از او سخنراني كرد و گفت كه به‌خاطر او، فشارهايي بر مشايي بوده است، بيان كرد: ما اساسا تحت تأثير هيچ چيزي نيستيم، من اين قضيه را گناه مي‌دانم، اگر بخواهم تحت تأثير يك حزب، گروه و جريان سياسي منافع كشور را تباه كنيم. هيچ‌يك از گرايش‌هاي سياسي و جناحي براي هميشه باقي نمي‌مانند؛ ولي ما مي‌مانيم و ميراثي كه وجود دارد، اين يك گفتار نيست بلكه گرايش دروني است.

وي ادامه داد: رييس‌جمهور از من چيزي نمي‌خواست، چون مي‌دانست كه تلاش من براي اين تصميم‌ها براساس مصالح است. رييس‌جمهور براي برداشتن يا آمدن هيچ نيرويي در سازمان به من توصيه نكرد. او به هيچ‌وجه من را براي تغييرات و تحولات انجام‌شده تحت فشار قرار نداد. من مشي و نگاه او را مي‌دانستم. اگر كسي قلب پاكي داشته باشد، به مردم عشق بورزد، به حقوق آن‌ها پايدار باشد، ارزش كار و تلاش آن‌ها را بداند، مهم نيست كه به كدام خط و مشي متعلق باشد. خدا روزي را بياورد كه گرايش‌هاي سياسي و جناحي به كلي از بين بروند و زنان و مردان ما براساس توانمندي‌ها، ظرفيت‌ها و شايسته‌سالاري‌ها زندگي كنند؛ تا آمدن آن روز، هنوز مدت زيادي وقت لازم است.

او بيان كرد: تلاش كرديم كه سياسي كار نكنيم و فكر مي‌كنم كه اين كار را انجام داده و هزينه‌هاي آن‌را نيز پرداخته‌ايم. طه هاشمي از زمان ورودش به سازمان در سه حوزه به فعاليت پرداخت. پس از بررسي‌هايي كه انجام دادم، ديدم او در حوزه‌ي پژوهشي هم به‌خوبي مي‌تواند كار كند. او در طول مدت فعاليتش در اين حوزه، دستاوردهايي را به‌دست آورد كه اميدوارم آن‌ها را بتوانيم ادامه دهيم و با ظرفيت‌هاي كنوني يك رفتار ارزشمندي را ايجاد كنيم.

وي اضافه كرد: هاشمي بيش از يك سال است كه گاهي درخواست خود را در اين زمينه (استعفا) مطرح مي‌كرد، تا اين‌كه در اين مقطع با توجه به كار خوبي كه در حوزه‌ي جهاني شدن توسط دولت نهم انجام شد، با خواهش او موافقت شد.

رييس مركز مطالعات جهاني شدن توضيح داد: براي بسترسازي، هموارسازي و درك مناسب فضاي جديد، پروژه‌اي در مركز جهاني شدن آغاز و در پژوهشگاه سازمان و پژوهشكده‌ي فرهنگ و تمدن ادامه مي‌يابد كه با درخواست هاشمي، من قبول كردم كه اين كار بزرگ را با كمك هم به انجام برسانيم و او فارغ از دغدغه‌هاي اداري در بخش‌هاي تحقيق و پژوهش در اين زمينه بتواند كار كند.

رييس پيشين پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در سخناني از همه كساني كه در حدود سه سال فعاليت او در اين حوزه براي تلألو و درخشندگي پژوهشگاه به او ياري رساندند، تشكر كرد و گفت: وظيفه‌ي خود مي‌دانم كه در رأس همه، از اعتماد رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيم‌مشايي ـ و حمايت‌هاي بي‌دريغ او تشكر كنم. من در اين روزها تا حدي وظيفه‌ي خود را نسبت به رحيم‌مشايي ادا كردم و به بهانه‌هاي مختلف در هر جايي چه در رسانه‌ها و چه در بخش‌هاي ديگر از مراتب منش، نگاه، توانمندي و تحولي كه او در سازمان ايجاد كرده، سخن گفته‌ام و اين وظيفه‌ي اخلاقي من است.

سيدطه هاشمي ادامه داد: از زمان تشكيل سازمان تا امروز به‌دليل منش، رفتار و شخصيت اوست كه من هنوز اينجا هستم. اين سال‌ها گاهي به‌دليل حضور من، فشارهايي به مشايي وارد مي‌شدند، از افتخارات من اين است كه در اين دوره، همكار او بودم. در دوره‌ي پس از انقلاب كه در سمت‌هاي مختلف مديريتي مشغول به فعاليت بودم، بهترين دوره‌اي كه شور و شعف مديريت را در آن تجربه كردم، اين دوره بود. در واقع، 50 سال ديگر مشخص مي‌شود كه سازمان، در اين مقطع چه فعاليت‌هاي درخشان و مطلوبي را با همه‌ي گستردگي‌اش انجام داده است.

او اظهار كرد: از همراهي قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ نيز كه با سرانگشت تدبير مشكلات را حل مي‌كرد، تشكر مي‌كنم. از همه‌ي معاونان، مديران كل و همكاران خود تقدير مي‌كنم و بسيار خوشحالم كه سكان مديريت پژوهشگاه به كسي سپرده مي‌شود كه اين حوزه را به‌خوبي مي‌شناسد و از جنس عالمان و فرهيختگان اين عرصه است. پژوهشگاه گزارش عملكرد اين مدت را به‌زودي منتشر مي‌كند تا كارهاي درخشان آينده به حساب دوره‌ي گذشته‌ي آن گذاشته نشوند و تلاش‌هاي همكارانم نيز بي‌پاسخ نمانند.

عضو هيأت علمي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: من در جلسه‌ي معارفه‌ام با تفألي به ديوان حافظ، كارم را آغاز كردم و در پايان اين مقطع نيز با تفألي به مثنوي معنوي كار خود را در پژوهشگاه به پايان مي‌برم.

حاصل تفأل هاشمي كه گفت پيش از اين به مثنوي معنوي زده‌ام، اين شعر بود:

بشنو از ني چون حكايت مي‌كند / از جدايي‌ها شكايت مي‌كند

كز نيستان تا مرا ببريده‌اند / در نفيرم مرد و زن ناليده‌اند

هاشمي پس از خواندن اين شعر به‌صورت كامل، آن‌را به رحيم‌مشايي تقديم كرد.

به گزارش ايسنا، رييس جديد پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز اظهار كرد: نگاه‌ها به‌تازگي نسبت به پژوهشگاه تغيير كرده‌اند، يكي از رويكردهاي جديد پژوهشگاه، بحث قطب شدن آن است.

سيدمهدي موسوي كوهپر گفت: پژوهشگاه چشم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است. هرقدر كه بازوها و پاهاي اين سازمان قوي باشند، ولي چشم آن به‌درستي كار نكند، سازمان عملكرد خوبي نخواهد داشت. پژوهشگاه بايد يك مجموعه‌ي مديريتي جداگانه از لحاظ كاري و عملكردي براي خود داشته باشد.

وي ادامه داد: پژوهشگاه يك فرزند نابغه در سازمان است كه هرقدر پرورش يابد، بهتر در خدمت سازمان درمي‌آيد. به همين دليل، از رييس و قائم‌مقام سازمان استدعا دارم كه از لحاظ مالي به وضعيت آن رسيدگي كنند. هرچند پژوهشگاه بايد براي توليد و توسعه‌ي درآمد و فعاليت‌هاي خود، تلاش فراواني داشته باشد.

او بيان كرد: از سازمان خواهش مي‌كنم، پژوهشگاه را فرزندي بداند كه درحال رشد و شكوفايي است و به همت نياز دارد تا به اهداف خود برسد. يك شخص، كاري بزرگ را به‌تنهايي نمي‌تواند انجام دهد، بلكه بايد همه با هم دست در دست هم دهيم تا آن كار را بتوانيم به پايان برسانيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين مراسم كه در سالن اجتماعات پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت آثار و بناهاي تاريخي برگزار شده بود، توسط قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ لوح يادبودي به طه هاشمي داده شد. هم‌چنين هدايايي ازسوي پژوهشكده‌ها، بخش‌ها و همكاران او در سازمان به هاشمي داده شدند.

در اين مراسم كساني چون عبدالرسول وطن‌دوست، حسن فاضلي نشلي، مسعود آذرنوش، احمد خوشنويس، محمدرضا مهرانديش، فريبرز دولت‌آبادي، ناصر پازوكي و برخي كارمندان سازمان حضور داشتند.

انتهاي پيام
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن