تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819307996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - پارك ملي گلستان همچنان در آتش مي‌سوزد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جامعه - پارك ملي گلستان همچنان در آتش مي‌سوزد


جامعه - پارك ملي گلستان همچنان در آتش مي‌سوزد

مژگان جمشيدي:با گذشت كمتر از يك هفته از وقوع حريق در پارك ملي گلستان و بروز خسارات سنگين به اراضي جنگلي، از نخستين ساعات صبح روز شنبه آتش‌سوزي ديگري در ابعاد گسترده در پارك ملي گلستان شروع شد. شدت اين آتش سوزي به قدري است كه به‌رغم تلاش پرسنل منابع طبيعي و محيط زيست استان گلستان، نيروهاي هلال‌احمر و مردمي و نيز ستاد حوادث غيرمترقبه آتش نه تنها مهار نشده بلكه تا آخرين ساعات مخابره اين خبر گلستان ايران همچنان در آتش مي‌سوخت. در عين حال گزارش‌هاي رسيده از گلستان حاكي است مسوولان استاني همچنان از ارگان‌هاي نظامي استمداد كمك مي‌كنند اما تاكنون نتيجه چنداني به دنبال نداشته است به طوري‌كه آتش همچنان در حال پيشروي است و اگر هم موقتا مهار مي‌شود بار ديگر آتش در نقطه ديگري شعله‌ور مي‌شود در اين ميان ماموران منابع طبيعي و محيط زيست نيز با بيل و دبه آب در حال خاموش كردن آتش‌سوزي گسترده در جنگل‌هاي گلستان هستند ! به گزارش خبرنگار كارگزاران اين چهارمين بار است كه ذخيره‌گاه بيوسفري و جنگل‌هاي زيباي پارك ملي گلستان در سال‌جاري دچار حريق مي‌شود كه دو بار آن به دليل بي‌احتياطي مسافران عبوري از جاده گلستان و دو بار اخير به دليل آتش‌افروزي شكارچيان متخلف و عده‌اي سودجو بوده است و در حالي كه عمليات عمراني و چهاربانده كردن جاده گلستان توسط وزارت راه و ترابري خسارات زيادي به اين منطقه وارد ساخته، وقوع آتش‌سوزي‌هاي عمدي و گسترده نيز مزيد بر علت شده تا گلستان ايران به سمت قهقرا پيش رود. در اين ميان اين پرسش همچنان مطرح است كه چرا با وجود وعده‌هاي متعدد مسوولان سازمان جنگل‌ها و مراتع براي خريد هواپيماهاي آب‌پاش جنگل‌هاي ايران همچنان در آتش مي‌سوزد اما هرگز بودجه‌اي صرف خريد اين هواپيماها نمي‌شود؟ نكته ديگر اينكه سازمان محيط زيست درست در شرايطي اقدام به خريد هواپيماهاي فوق سبك براي گشت‌زني بر فراز مناطق خود كرده كه از آن مهم‌تر مي‌توانست اين بودجه‌هاي ميلياردي را حداقل صرف خريد يك هواپيماي اطفاي حريق براي سه استان شمالي ايران كند تا هر روز شاهد سوختن و نابودي پارك بين‌المللي و ذخيره‌گاه بيوسفري گلستان نباشيم!

رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع درگفت‌وگو با خبرنگار كارگزاران درباره آخرين وضعيت در پارك ملي گلستان گفت: متاسفانه عرصه‌اي كه در حال سوختن است متعلق به اراضي حفاظت شده پارك ملي گلستان بوده كه از ارزش بالايي برخوردار است و آتش هنوز مهار نشده است. دكتر فرود شريفي گفت: در حال حاضر حدود 200 نفر از ماموران محيط زيست و منابع طبيعي، يگان حفاظت جنگل، هلال احمر و ديگر نيروهاي استاني مشغول اطفاي حريق هستند اما هنوز آتش خاموش نشده است. وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا از چرخبال استفاده نمي‌كنيد، گفت: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته توسط يگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و منابع طبيعي استان دو فروند چرخبال از مشهد به گلستان اعزام شده اما اين چرخبال‌ها قابليت حمل تانكر آب ندارند و تنها نفربر هستند و نيروها را به ارتفاعات مي‌رسانند تا با ايجاد آتش‌بر، آتش را مهار كنند. وي گفت: يك فروند چرخبال كه قابليت حمل تانكر هم داشته، به منطقه اعزام شده است كه متاسفانه دچار نقص فني بوده و بلااستفاده مانده است. شريفي خاطرنشان ساخت: آخرين گزارش‌ها حاكي است بيش از 60 هكتار از جنگل‌هاي منطقه در آتش سوخته و همچنان آتش‌سوزي ادامه دارد. وي افزود: متاسفانه اعتبارات سازمان براي خريد هواپيماهاي آب‌پاش كافي است و به تازگي در سفر استاني دولت تكميل و تجهيز يگان هوايي جنگل‌ها و مراتع به امكانات اطفاي حريق به تصويب رسيده است كه اميدواريم با ارائه طرح، اعتبار آن پرداخت شود. وي گفت: هفته گذشته هم جنگل‌هاي كردستان در آتش سوخت و در گلستان هم هر از چند گاهي، آتش‌سوزي اتفاق مي‌افتد و جنگل‌ها از بين مي‌رود در حالي كه سازمان جنگل‌ها هنوز به تجهيزات اطفاي خريق مجهز نيست اين در حالي است كه به عنوان مثال كشور ايتاليا و سوريه كه جنگل‌هاي كمتري نسبت به ايران دارند از امكانات هوايي بهتري براي اطفاي حريق در جنگل برخوردارند به طوري‌كه در سوريه 7 فروند هواپيما و هلي‌كوپتر آب‌پاش براي جنگل‌ها وجود دارد.
اما سازمان محيط زيست به عنوان اصلي‌ترين متولي حفظ پارك ملي گلستان چه كرده است؟! پايگاه خبري محيط زيست ايران از ابراز تاسف معاون اين سازمان خبر داده است ! بر اساس اين گزارش دلاور نجفي معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست با ابراز تاسف از بروز آتش‌سوزي‌هاي متوالي در منطقه گفته: شدت آتش سوزي و صعب‌العبور بودن منطقه سبب كندي عمليات اطفاي حريق شده و همه نيروهاي سازمان در استان‌هاي مجاور جهت كنترل آتش‌سوزي به منطقه اعزام شده‌اند ولي به دليل عدم‌دسترسي به بالگرد در ساعات اوليه خسارت زيادي به بار آمد. وي از عامل انساني، پوشش علفي و درختان ارس تنك به عنوان عامل بروز و گسترش آتش‌سوزي نام برده است. نجفي همچنين به ايسنا گفته: هماهنگي براي اعزام بالگردهاي اطفاي حريق انجام شده ولي وضعيت بسيار بحراني است. معاون محيط طبيعي و تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط زيست از دستگاه‌هاي ذيربط همچنين خواست براي مهار اين آتش‌سوزي به كمك محيط زيست بشتابند. از سوي ديگر مديركل دفتر بازسازي و حوادث غيرمترقبه گلستان از كمبود امكانـات هوايي براي مهار آتش در پارك ملي گلستان خبر داده است. حسام، در گفت‌وگو با واحد مركزي خبر گفته: به علت سخت‌گذر بودن منطقه آتش‌سوزي، قرار بود يك فروند بالگرد از استان خـراسان رضـوي اعزام شود كه اين كار هنوز انجام نشده است. اين درحالي است كه بردن امكانات زميني به منطقه نيز به علت مرتفع و سخت‌گذر بودن به كندي انجام مي‌شود.
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن