تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819347822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رويترز:تصويب تحريم تازه عليه ايران، احتمالا در زمان جانشين بوش


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: رويترز:تصويب تحريم تازه عليه ايران، احتمالا در زمان جانشين بوش
در اين ميان برخي كارشناسان معتقدند كه تحريم هاي نه چندان قاطع، مي تواند واكنش منفي اسرائيل، تنها قدرت اتمي خاورميانه را به دنبال داشته باشد كه ايران اتمي را خطري بالقوه براي موجوديت خود مي داند. در اين صورت ممكن است تل آويو به اين نتيجه برسد كه ديپلماسي شكست خورده است و رو به گزينه نظامي آورد.
ارگان سازمان جاسوسي آمريكا اذعان كرد: در حالي كه آمريكا و متحدان غربي اش در پي تصويب چهارمين دور از تحريم ها عليه ايران هستند، مذاكرات مقدماتي فعلي به خاطر مخالفت هاي روسيه و چين ماه ها به طول خواهد انجاميد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك»، روز چهارشنبه مقامات بريتانيا و ايالات متحده اعلام كردند كه به دنبال سرباز زدن ايران از تعليق غني سازي اورانيوم، شش قدرت جهاني بر سر اعمال تحريم هاي تازه موافقت كرده اند. در واكنش به اين خبر اما روسيه اعلام كرد كه هيچ توافق قطعي حاصل نشده است.

به گفته ديپلمات ها و تحليلگران، اگرچه قدرت هاي غربي خواهند توانست در شوراي امنيت – كه بر سر مسئله ايران دچار اختلاف نظر است – قطعنامه چهارم را به تصويب برسانند، اما چنين امري به سادگي ميسر نخواهد شد.

خبرگزاري رويترز مي گويد: اين تحريم ها احتمالأ زماني به تصويب خواهند رسيد كه رييس جمهوري تازه ايالات متحده انتخاب شده است. تحليلگران همچنين معتقدند كه تحريم هاي جديد، در ادامه تحريم هاي پيشين و كمي سخت تر از مجازات هاي فعلي باشد.

ري تكيه، كارشناس خاورميانه در شوراي روابط خارجي آمريكا اعتقاد دارد روسيه و چين كه از حق وتو در شوراي امنيت برخوردارند، خواهند كوشيد منافع خود را در ايران – چهارمين توليد كننده نفت جهان – در نظر داشته باشند؛ و از همين رو مذاكرات فعلي، مدت زيادي به طول خواهد انجاميد.

به گفته وي، «تحريم هاي تازه، چندان سخت تر از مجازات هاي فعلي نخواهد بود؛ بلكه تنها به اضافه شدن چند نام و چند شركت به ليست سياه سازمان ملل اكتفا خواهد شد.»

در همين حال اما ريچارد گرنل، يكي از سخنگويان ايالات متحده در سازمان ملل متحده تصريح كرد كه كشورش مصمم است در زمينه ايران با سرعت به پيش رود. او گفت : «ما قصدي براي به تاخير انداختن اقدامات شوراي امنيت نداريم.»

در اين ميان برخي كارشناسان معتقدند كه تحريم هاي نه چندان قاطع، مي تواند واكنش منفي اسرائيل، تنها قدرت اتمي خاورميانه را به دنبال داشته باشد كه ايران اتمي را خطري بالقوه براي موجوديت خود مي داند. در اين صورت ممكن است تل آويو به اين نتيجه برسد كه ديپلماسي شكست خورده است و رو به گزينه نظامي آورد.

مقامات آمريكايي و اسرائيلي تا كنون بارها به طور ضمني به اين مساله اشاره كرده اند كه ممكن است براي متوقف كردن برنامه اتمي تهران، دست به حمله به تاسيسات اتمي ايران بزنند.

جرج پركويچ، متخصص مسائل اتمي در «مركز پژوهشي كارنگي براي صلح جهاني» اعتقاد دارد كه روند كند رسيدگي به برنامه اتمي تهران، به جمهوري اسلامي زمان بيشتري براي پيشبرد تكنولوژي هسته اي اش مي دهد. به گفته او، «هر چه بيشتر منتظر بمانيم، ايران به غني سازي بيشتري دست خواهد يافت.»

به هر حال اما روسيه خواهان گفت و گوي بيشتر با ايران بر سر بسته پيشنهادي گروه ۱+۵ است؛ بسته اي كه در ازاي ارائه مشوق ها، خواهان تعليق غني سازي در ايران است.

تا كنون سه دور از تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران به مرحله اجرا درآمده است.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن