تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819282194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوازدهمين كنگره سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي برگزار شد محمد سلامتي: اصلاح‌طلبان بايد با هدف پيروزي وارد انتخابات رياست‌جمهوري آينده شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دوازدهمين كنگره سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي برگزار شد محمد سلامتي: اصلاح‌طلبان بايد با هدف پيروزي وارد انتخابات رياست‌جمهوري آينده شوند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دوازدهمين كنگره سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران روز پنج‌شنبه با حضور جمعي از فعالان سياسي و شخصيت‌ها از جمله حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي و حجت‌الاسلام سيدياسر خميني برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، (ايسنا) در ابتداي اين كنگره سيدمحمد سلامتي دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در سخناني با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اين سازمان و شرايط كشور گفت: كنگره دوازدهم سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران را حالي برگزار مي‌كنيم كه در آستانه سپري كردن سي‌امين سال انقلاب اسلامي قرار گرفته‌ايم؛ انقلابي كه به حق، مردمي‌ترين انقلاب ضداستبدادي جهان نام گرفت و به 2500 سال استبداد نظام شاهنشاهي پايان داد. آزادي، مردم‌سالاري و خروج از زير يوغ اجنبي،‌ هدف اين انقلاب بود. ويژگي اين انقلاب كه آن را نسبت به نهضت‌هاي ايران در سده اخير و نيز نسبت به انقلاب‌هاي ديگر در سطح جهان متمايز كرده ، اسلامي بودن آن است. بي‌ترديد همين ويژگي، خصلت فراگيري و قدرت بسيج‌كنندگي آن را به ارمغان آورده بود؛ اسلامي كه توانست توده‌هاي ميليوني مردم را بسيج و انقلابي را به ثمر برساند، اسلامي سازگار با تجارب و دستاوردهاي بشر امروز و قادر به حل معضلات و مشكلات جامعه مدرن بود كه در انديشه، گفتار و رفتار رهبر انقلاب ظهور غير قابل انكار داشت. اين اسلام بيگانه با جزميت و قشري‌گري و متفاوت با اسلام متحجران است.

وي افزود: شعار محوري مردم ما در انقلاب اسلامي " استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي " بود. اين شعار حد تكامل مطالبات مردم را از انقلاب مشروطه به اين سو نشان مي‌دهد. نفي سلطه بيگانه و تثبيت سيادت و اراده ملت در تعيين سرنوشت خويش و نيز آزادي و مردم‌سالاري و رهايي از بند ديو استبداد و ديكتاتوري و در نهايت ايجاد نظامي بر اساس جمهوري و بر پايه ارزش‌هاي اسلامي، هدف اصلي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني بود. اين انقلاب با دادن ده‌ها هزار شهيد و مجروح به پيروزي رسيد و قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي و ترسيم‌كننده جهت‌گيري نظام جمهوري اسلامي به فاصله كوتاهي پس از پيروزي انقلاب به تاييد مردم رسيد. اين جهت‌گيري كه مبتني بر آرمان‌ها، اهداف و مطالبات حق‌طلبانه ملت مسلمان ايران است، هدايت جامعه را به سمتي سوق مي‌دهد كه در آن:

ـ به " كرامت و ارزش والاي انسان و آزادي توام با مسووليت‌ او ارج گذاشته مي‌شود و محيط مساعدي براي " رشد فضايل اخلاقي " مهيا مي‌سازد.

ـ " مشاركت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خويش " را محقق مي‌سازد و " اقتصاد صحيح و عادلانه"‌اي را پي‌ريزي مي‌نمايد.

ـ براي تقويت فضاي همدلي و تعاون و گسترش ظرفيت‌هاي معنوي و مادي، بر " توسعه و تحكيم برادري اسلامي " تاكيد مي‌روزد.

ـ " هر گونه استبداد و خودكامگي و انحصارطلبي" را محو و " آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي " را تامين مي‌كند.

ـ آزاداي " احزاب، جمعيت‌ها، انجمن‌هاي سياسي و صنفي " را به رسميت مي‌شناسد و به آزادي " نشريات و مطبوعات در بيان مطلب " احترام مي‌گذارد.

سلامتي در ادامه با بيان اين كه اكنون كه نزديك به سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد، به رغم مصائب و مشكلاتي كه وجود داشته است، بي‌ترديد اين مدت طولاني دست كم براي تحقق برخي آرمان‌ها و اهداف فوق و نيز ايجاد زيرساخت برخي ديگر، فرصتي كافي بوده است، ابراز عقيده كرد كه بررسي وضع موجود نشان مي‌دهد كه برخي مشكلات جدي فرا راه نيل به برخي آرمان‌ها به وجود آمده است.

وي با اشاره به روي كارآمدن دولت نهم با شعار اسلام‌خواهي و انقلابي‌گري و امكانات و موقعيت‌هاي مادي و سياسي براي آن افزود: از اين رو بجاست در سي‌امين سال انقلاب اسلامي وضعيت موجود را در عرصه‌هاي مختلف بررسي و با آرمان‌ها و اهداف انقلاب بسنجيم و براي رفع انحراف‌ها و جبران‌ فاصله‌ها، چاره بينديشيم.

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه به بررسي وضعيت سياست داخلي پرداخت و با اشاره به آنچه آن را يكدست شدن حاكميت بعد از انتخابات نهم رياست‌جمهوري و وجود برخي نگاه‌هاي امنيتي در حوزه‌هاي گوناگون مدني و سياسي خواند، ابراز عقيده كرد كه با اين نگاه شاهد نوعي عدم بردباري در برابر فعالان سياسي منتقد هستيم.

وي هم‌چنين با اشاره به آن چه آن را حضور نيروهاي سابقا نظامي در سطوح مختلف وزارت كشور خواند، هم‌چنين از روند انتخابات مجلس هشتم، از جمله در آنچه آن را يكدستي هياتهاي اجرايي و نظارتي و رد صلاحيتها انتقاد كرد.

سلامتي در ادامه با اشاره به نقش احزاب در جوامع مردم‌سالار از آنچه بي‌مهري به احزاب و گروه‌هاي سياسي به عنوان نهادهاي مدني و دموكراسي، كه تحرك سياسي در جامعه معمولا با فعاليت آنها توام است، خواند، انتقاد كرد و با اشاره به برخي اظهارات برخي مسوولان درباره احزاب آنها را حاكي از نفي تحزب، حذف يارانه‌ احزاب و ... برشمرد.

وي در ادامه هم‌چنين با بيان اين اعتقاد كه جامعه مطبوعاتي كشور، يكي از دشوارترين شرايط را در دوران پس از انقلاب پشت سر مي‌گذارد، از آنچه آن را تعلل در صدور مجوز فعاليت مطبوعاتي و فرهنگي براي نيروهاي منتقد و هم‌چنين شيوه برخورد با مطبوعات و خبرگزاري‌ها و سياتهاي اينترنتي خواند، انتقاد كرد.

سلامتي هم‌چنين با اشاره به سياست دولت اصلاحات براي تقويت گرايش‌هاي جذب به مركز و تضعيف حركت‌هاي واگرايانه در مناطق قومي، نگاه سياسي، اقتصادي و اجتماعي بر اساس منافع ملي، به جاي نگاه نظامي امنيتي در اداره امور مناطق مزبور، ادامه اين سياستها را خواستار شد.

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه به عرصه سياست خارجي پرداخت و گفت: تلاش در جهت تقويت مراوده با كشورهاي جهان در دنياي امروز به عنوان يك ضرورت غيرقابل اجتناب، مورد توجه همه دولت‌هاي جهان است و هر كشوري كه در تعامل بين‌المللي بهتر، همه جانبه‌تر و دقيق‌تر عمل كند، نتيجه مثبت‌تري عايدش مي‌شود. انتقال تكنولوژي، بسط روابط بازرگاني، تاثير در حل مسائل بين‌المللي مورد نظر و تسهيل در معادلات سياسي، جزئي از آثار مثبت روابط خارجي بر اساس تعامل محسوب مي‌شود. به اين منظور دولت اصلاحات، سياست خارجي خود را بر اساس تشنج‌زدايي و تعامل با كشورهاي مختلف جهان پي‌ريزي كرد. اعمال چنين سياستي موجب شد تا:

1 ـ جايگاه ايران در سطح بين‌المللي ارتقا پيدا كند و به عنوان كشوري قابل احترام و قابل پيش‌بيني تلقي شود.

2 ـ گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و افزايش قدرت انتخاب در بازارهاي جهاني را به دست آورد.

3 ـ پرونده‌هاي اتهامي عليه ايران در مجامع بين‌المللي مختلف بسته و يا متوقف شود.

و منافع ملي اقتضا مي‌كند كه اكنون نيز از اين دستاورد ارزشمند حداكثر استفاده براي كشور انجام و در جهت ارتقاي آن اقدام شود .

وي در ادامه با انتقاد از « سياست خارجي دولت فعلي و قراردادن تمام مناسبات خارجي در سبد مساله‌ هسته‌اي»، آنچه را تصويب سه قطعنامه ظرف سه سال اخير از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران و به دنبال آن تحريم‌هاي رسمي و غيررسمي اقتصادي و موضع‌گيري كشورهاي اروپايي و برخي ديگر از كشورها به نفع آمريكا خواند، حاصل اين سياست برشمرد.

وي در بخش ديگر سخنانش به حوزه اقتصادي اشاره كرد و با اشاره به درآمدهاي نفتي و جهش آن در دولت نهم افزود كه از آنجا كه اين دولت همه ابزار و امكانات ديگر را نيز در اختيار دارد، با برنامه‌ريزي‌ درست براي استفاده بهينه از اين مبلغ بالا، بي‌ترديد مي‌توانست بسياري از مشكلات از جمله توليد و اشتغال را حل كند؛ اما به زعم وي آنچه سياست‌هاي اقتصادي فاقد چارچوب تعريف شده علمي، ناپايدار و عمدتا مغاير " برنامه‌ پنج ساله توسعه " و " چشم انداز 20 ساله" مي‌خواند، موجب شده است تا مسائل اقتصادي روز به روز بغرنج‌تر و پيچيده‌تر شود.

سلامتي در ادامه به برشمردن برخي موارد از جمله افزايش حجم نقدينگي به عنوان عامل تاثيرگذار مستقيم بر تورم ، افزايش هزينه‌هاي جاري و كاهش سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي و ... پرداخت.

وي در ادامه به وضعيت اصلاح‌طلبان اشاره كرد و گفت: تنها راهي كه اصلاح‌طلبان هم‌اكنون پيش روي خود دارند تا مسير امور را به سمت اصلاح هدايت كنند صرفا انتخابات است؛ از اين رو اصلاح‌طلبان بايد به انتخابات رياست‌جمهوري آينده به مثابه فرصتي منتغم بنگرند، اما چنين نگرشي به انتخابات اقتضائات و الزاماتي دارد كه به نظر ما، اصلاح‌طلبان بايد آنها را در راهبرد انتخاباتي خويش ملحوظ دارند از جمله اين كه:

1ـ اصلاح‌طلبان بايد با هدف پيروزي وارد انتخابات رياست‌جمهوري آينده شوند.

2ـ اصلاح‌طلبان نبايد از انتخاب‌ها و گزينه‌هايي كه نتيجه طبيعي آن عدم شركت در انتخابات است، استقبال كنند. به عبارت ديگر اصلاح‌طلبان بايد رفتار انتخاباتي خود را به گونه‌اي سامان دهند كه حتي‌المقدور ضمن حفظ اصول اصلاح‌طلبانه، صحنه رقابت را تا دستيابي به پيروزي مديريت كنند.

3 ـ كانديداي اصلاح‌طلبان بايد چهره‌اي باشد كه ضمن نمايندگي ديدگاه‌ها و مطالبات اصلاح‌طلبان، رد صلاحيت وي عملا منتفي باشد و در صورت رد صلاحيت وي، اين اقدام، پرهزينه و خروج اصلاح‌طلبان از صحنه انتخابات بدون كمترين هزينه سياسي ممكن شود.

4 ـ كانديداي اصلاح‌طلبان بايد از چنان مقبوليت و محبوبيتي در ميان گروه‌هاي اصلاح‌طلب برخوردار باشد كه موجب ائتلاف ميان ايشان و نيز حضور وي در عرصه انتخابات حتي‌المقدور تعدد و تكثر كانديدا در اين جناح را منتفي سازد.

5 ـ كانديداي اصلاح‌طلبان بايد از چنان ظرفيت و مقبوليتي در اقشار مختلف جامعه برخوردار باشد كه بتواند در بخش بي تفاوت و مياني جامعه انگيزه لازم را براي شركت در انتخابات ايجاد كند و با اين ترتيب با افزايش مشاركت جامعه در انتخابات، آثار منفي برخي اقدامات را به حداقل برساند.

6 ـ كانديداي اصلاح‌طلبان بايد از چنان وجهه و اعتبار بين‌المللي برخوردار باشد تا پس از انتخاب با برخورداري از حمايت افكار جهاني در كوتاه مدت قادر به ارتقاي جايگاه ايران در عرصه جهاني،‌ حل مسائل كنوني و خارج ساختن پرونده ايران از شوراي امنيت باشد.

7 ـ و بالاخره بي‌ترديد موفقيت اصلاح‌طلبان در گروه وحدت آنهاست. لذا اصلاح‌طلبان بايد اين مهم را در اولويت دستور كارخود قرار دهند و بر اين اساس مواضع و مناسبات خود را تنظيم كنند.

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در پايان گفت: در خاتمه لازم به تاكيد است كه پيگيري اهداف انقلاب و مطالبات حق طلبانه مردم در گرو استمرار اصرار احزاب، گروه‌ها و مردم به تن دادن مسوولان و دست‌اندركاران به اجراي قانون اساسي و عمل در چارچوب قانون است. تحقق چنين هدفي، ضرورت نظارت مستمر مردمي را طلب مي‌كند و نظارتي كه بتواند منتج به نتيجه مطلوب شود در گرو تاكيد همواره بر " محدود و پاسخگو كردن قدرت " است.

بر اساس اين گزارش در اين كنگره حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، حجت‌الاسلام سيدياسر خميني، آيت‌الله موسوي بجنوردي، حجت‌الاسلام عبدالله نوري، حجت‌الاسلام سيد عبدالواحد موسوي لاري، حجت‌الاسلام محسن كديور، محمدرضا خاتمي، سعيد حجاريان، هاشم آقاجري، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسين موسوي تبريزي، محسن ميردامادي، احمد خرم، مرتضي حاجي، هادي خانيكي، الهه كولايي، اسحاق جهانگيري، سيد محمد صدر، حجت‌الاسلام والمسلمين اشرفي اصفهاني، احمد پورنجاتي، محمدرضا جلايي‌پور، محمد حاضري، نجفقلي حبيبي، محمدرضا تابش، معصومه ابتكار، محمدرضا عارف، محمد ظفرقندي، حسن رسولي و نيز برخي ديگر از ساير نمايندگان احزاب و تشكل‌هاي سياسي حضور داشتند.

انتهاي پيام
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن