تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819363004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك شرح از زندگي ويليام شكسپير


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: يك شرح از زندگي ويليام شكسپير
ويليام شكسپير يكي از بزرگترين نويسندگان تاريخ است كه با وجود اهميتي كه در تاريخ ادبيات دارد فقط دو منبع اوليه درباه زندگي اين شاعر موجود است كه عبارتند از: شاهكارهايش و اسناد كليسايي. اين اسناد كليسايي از اسناد قانوني مختلف و دوره اليزابت به جا مانده است. طبيعتا شكاف هاي زيادي در بدنه اين اطلا عات وجود دارد اطلا عاتي كه مطالب كمي درباره مردي به نام شكسپير به ما مي گويد.
ويليام شكسپير به روايتي در 23 آوريل 1564 در شهر استراتفورد حوالي آون به دنيا آمد. بر اساس يادداشت هاي كليسا كه از روي كليساي تثليث مقدس است دلا لت بر اين مطلب دارد كه او در 26 آوريل 1564 غسل تعميد داده شده است. ويليام جوان از يك تاجر چرم به نام جان شكسپير و خانمي به نام مري آردن كه يك ملا ك زمين هاي ارثي بود به دنيا آمده بود.
ويليام بر اساس يادداشت هاي كليسا سومين بچه از هشت بچه خانواده شكسپير بود كه سه نفر از آن ها در كودكي درگذشتند. جان شكسپير در دوران كودكي ويليام يك تاجر موفق در تجارت و عضو ارشد شوراي شهر و پيشكار بود اگرچه در دهه 1570 شهرت پدر وي كاهش پيدا كرد.
بحران هاي زيادي در زندگي ويليام وجود داشت مخصوصا درباره تحصيلا تش.اين مطلب مهم كه شكسپير در دبيرستان دستور و زبان رايگان در استراتفورد شركت داشت به وسيله محققين حدس زده شده است. چيزي كه در آن زمان يك معروفيت براي رقابت با ايتن بود. در حالي كه اسناد وسيع و زيادي براي اثبات اين ادعا وجود ندارد و اين كه آگاهي شكسپير در علم لا تين و يونان باستان اين تئوري را ثابت مي كند. مضافا اولين بيوگراف نويس زندگي شكسپير به نام نيكولا س روو نوشته است كه جان شكسپير، ويليام را «براي مدتي در يك دبيرستان رايگان» برده بود.
جان شكسپير به عنوان يك عضو رسمي در استراتفورد يك شهريه اضافه براي پسرش اعطا كرده بود. بر اساس اسناد ما نمي دانيم تا چه مدت ويليام در اين مدارس رايگان شركت داشت ولي مطمئنا از روي كيفيت آثارش مي توانيم حدس بزنيم كه او تحصيلا ت خوب و قوي داشته است.
چيزي كه مسلم است اين است كه ويليام شكسپير تحصيلا ت دانشگاهي را دنبال نكرده است نكته اي كه قدرت بالا يي از نويسندگي را در آثارش ثابت مي كند.
وقايع ثبت شده بعدي از زندگي شكسپير درباره ازدواج وي با ان هاتاوي در 28 نوامبر 1582 است كه ويليام در آن زمان 18 ساله و ان 26 ساله بود.
اولين دخترشان سوزانا 26 مي 1583 متولد شد. اين زن و شوهر بعدا يك دو قلو به نام هاي همت و جوديت در فوريه 1585 به دنيا آوردند. همت در 11 سالگي و در 11 آگوست 1596 درگذشت. ويليام شكسپير از تولد دوقلوهايش تا هفت سالگي آنها به مدت هفت سال ناپديد شد. در نهايت دوباره در سال 1592 به لندن بازگشت. اين دوره به نام «سال هاي گمشده» شناخته مي شود كه در اين دوره بيش از هر دوره ديگر باعث جر و بحث درباره زندگي شكسپير شده است.
نيكولا س روو يادآور شده كه شكسپير جوان علا قمند به قاچاق بوده و ممكن است او بعد از يك جدال با سر توماس لا كي كسي كه آهو و خرگوش قاچاق مي كرد مجبور به فرار و برگشت به استراتفورد شده بود.
همچنين يك شايعه ديگر به خاطر كارش به عنوان معاون رئيس دبيرستان در لا نك شاير به مدت كوتاهي نيز وجود دارد اگرچه اين مطلب به طور ضمني بهترين مساله براي وي بود.
او با يك استاد كمدي به نام ويل كمپ و يك بازيگر تراژدي به نام ريچارد بورباچ در آن زمان با هم يك گروه بازيگري مورد علا قه در لندن به نام مردان لرد چمبرلين تشكيل دادند. اين گروه به وسيله دربار حمايت مي شدند و محبوبيت خوبي را نزد افراد تئاتر دوست ايجاد كردند.
موفقيت شكسپير زماني آشكار شد كه او در مقابل نمايش نويس هاي ديگر اين دوره رقابت و فعاليت مي كرد. گروه نمايشي وي يكي از موفق ترين گروه هاي لندن در زمان خودش بود. او نمايشنامه هايش را در نسخه ها و قطعه هاي هشت ورقي يا كپي هاي يك پني نوشته و به چاپ مي رساند و سپس به تماشاگران خيلي باسوادش مي فروخت. هرگز در طي دوره كاري خودش نمايشنامه هايي را كه از تحسين كافي براي ديدن برخوردار نبود به عنوان ادبيات مردمي چاپ نكرد و نفروخت.
روي هم رفته سهم مالكيت شكسپير هم در گروه نمايشي تئاتري و هم در مجموعه آثارش به تنهايي از او بيشتر از اين كه يك تاجر باشد او را يك هنرمند ساخته بود.
شكسپير در زماني كه طبق استانداردهاي لندن يك ثروتمند به حساب آمده بود ولي موفقيت او به وي اجازه داد تا فقط يك خانه جديد بخرد و او در راحتي و آسايش در سال 1611 در استراتفورد بازنشسته شد.
ويليام شكسپير با به ارث گذاشتن دارائي هايش به سوزانا (كه با دكتر جان هال ازدواج كرد) وجوديت به مبلغ 300 ليره در سال 1611 وصيت نامه اش را نوشت. همچنين براي همسرش ان «بهترين و دومين خانه آسايش من» را باقي گذاشت. ويليام شكسپير به روايتي در 23 آوريل 1616 در همان روز تولدش درگذشت. اين مساله احتمالا يك افسانه رومانتيك تر از واقعيت است ولي شكسپير در 25 آوريل در يك كليساي مقدس در استراتفورد دفن شد. در سال 1623 دو نفر از همكاران وي در گروه مردان لرد چمبرلين به نام هاي جان همينگس و هنري كاندل يك نسخه از اولين فوليو (مجموعه) از نمايشنامه هاي جمع آوري شده او را چاپ كردند نيمي از نمايشنامه هايي كه قبلا چاپ نشده بود.
آثار به جا مانده از ويليام شكسپير مجموعه اي از شاهكارهاي او است كه هرگز در تمدن غربي همتراز آن پيدا نخواهد شد. كلماتش به مدت 400 سال جاودانه مانده است و هنوز هم بعد از گذشت قرن ها به توانمندي هميشه است. او حتي در موقع مرگش يك قطعه كار ادبي را به عنوان يادبودي روي سنگ قبرش به يادگار گذاشت:
اي دوست خوب:
به خاطر حضرت مسيح از كندن خاكي كه اين جا را احاطه كرده خودداري كن. خجسته باد بر كسي كه اين سنگ ها را رها كند و نفرين باد بر كسي كه استخوان هاي مرا بردارد.
منابع در روزنامه موجود است.
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن