واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - گپی با عبدالرضا کاهانی درباره «بیست » و حضور متفاوت ستارگان در آن «بیست» سومین فیلم عبدالرضا کاهانی است که خود را برای اکران در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر آماده میکند. به گزارش خبرنگار خبر آنلاین فیلمبرداری این فیلم با حضور بازیگرانی چون پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، علیرضا خمسه، حبیب رضایی، فرشته صدر عرفایی و... 24 مردادماه در یک سالن پذیرایی واقع در یکی از خیابانهای جنوبی تهران آغاز شد و برخلاف دیگر پروژههای سینمایی در 35 جلسه فیلمبرداری آن به پایان رسید. فیلمنامه «بیست» بیش از 10 بار بازنویسی شده است. کاهانی درباره چگونگی نگارش و بازنویسی این فیلم گفت: «این فیلمنامه را حدود یک سال و نیم پیش قبل از اینکه فیلم «آنجا» را بسازم، نوشته بودم و همان زمان آن را هفت بار بازنویسی کردم اما در شرایطی که آن زمان داشتم ترجیح دادم «آنجا» را جلو دوربین ببرم. پس از ساخت آن فیلم دوباره فیلمنامه «بیست» را سه بار بازنویسی کردم که جمعاً 10 بار این فیلمنامه بازنویسی شد. کارگردان «بیست» فیلمنامه را از همان ابتدا برای بازیگرانی که در فیلم حضور داشتند، نوشته است اما قرار بوده حامد بهداد در نقشی که حبیب رضایی بازی کرده، ایفای نقش کند که به دلیل تغییر سرمایهگذار بهداد با پروژه دیگری قرارداد میبندد با این حال کاهانی از این تغییر راضی است: «حضور حبیب رضایی باعث شد، فیلمنامه یک بار دیگر نوشته شده و شخصیت جدیدی خلق شود که جای او بسیار در فیلمنامه خالی بود. تعامل عجیب و خوبی میان من و بازیگران در طول فیلمبرداری وجود داشت و همین باعث شد، یک بار دیگر فیلمنامه سر صحنه بازنویسی شود. بازیگران دیالوگها را تغییر میدادند. دموکراسی حاکم بر کار سبب میشد، نظرات و مشاورههای بازیگران در کار تأثیرگذار باشد. آقایان پرستویی، رضایی و خمسه چون در نقش فرو رفته بودند، دیالوگهای بهتری پیشنهاد میدادند و چون برای فیلم دل میسوزاندند، کار بهتر و بهتر پیش میرفت». کاهانی به همراه بازیگران حرفهای سومین فیلمش تجربه خوبی را پشت سر گذاشته و آنطور که میگوید از لحظه لحظه کار لذت برده و تجربههای زیادی کسب کرده و خیلی چیزها یاد گرفته است. تیم هماهنگ و یکدست باعث شده زمان فیلمبرداری از دو ماه به 35 جلسه کاهش پیدا کند. او درباره بازیگران فیلم میگوید: «بازیگران «بیست» جزو بهترین بازیگران سینمای ایران هستند و یکی از لذتبخشترین تجربههای کاریام را در کنار آنان پشت سر گذاشتم». بیست از لحاظ مضمونی در راستای اولین فیلم کاهانی (آدم) است اما از لحاظ ساختاری، فیلمی کلاسیک و رئالیستی است. 80 تا 90 درصد از صحنههای «بیست» در داخل یک تالار پذیرایی میگذرد. داستان فیلم درباره همین تالار است که قرار است تا 20 روز دیگر تعطیل شود. بازیگران فیلم، کارگران این تالار هستند که اگر جا و مکان و خوراک خود را از دست دهند، جای دیگری برای اقامت ندارند و همگی تلاش میکنند تا موقعیت خود را حفظ کنند. کاهانی درباره علت اینکه پس از دو تجربه قبلی خود به سمت فیلمی رئالیستی رفته گفت: «از عالم ماورا چیزی نمیدانم. در «آدم» به فرشته مرگ نگاه زمینی داشتم. این فیلم ادامه همان نگاه و تفکر است. تا جایی که میتوانم موضوعات را ببینم و درک کنم پیش میروم و به عالم ماورا در فیلمهایم کاری ندارم چون آن را نمیشناسم». پوران درخشنده که بیش این در مقام تهیهکننده آثار خود را تهیه میکرد برای نخستینبار فیلمی به کارگردانی شخص دیگری را تهیه کرده است. کاهانی درباره حضور درخشنده توضیح داد: «خانم درخشنده دو فیلم قبلی من را دیده بودند و پس از دیدن «آنجا» نشستی با هم داشتیم و ایشان ابراز علاقه کردند تا با هم همکاری کنیم. زمانی که فیلمنامه «بیست» را خواندند به آن علاقهمند شدند و تصمیم گرفتند تهیهکنندگی فیلم را برعهده گیرند. علت علاقهمندی ایشان به فیلمنامه این بود که به من میگفتند داستان فیلم به درد جامعه میپردازد و چون دغدغه خانم درخشنده پرداختن به آسیبهای اجتماعی است از داستان فیلم خوششان آمد». به گفته کاهانی، درخشنده به دلیل اینکه تجربه کارگردانی دارد، دست کارگردان را باز میگذارد و در طول ساخت فیلم به او آزادی عمل میدهد. عواملی که در تهیه این فیلم همکاری داشتهاند عبارتند از نویسنده و کارگردان: عبدالرضا کاهانی، بازنویسی نهایی: حسین مهکام، عبدالرضا کاهانی، برنامهریز و دستیار اول کارگردان: مهران احمدی، منشی صحنه: شیما منفرد، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیرصدابرداری: عباس رستگارپور، مدیرتولید: عباس درخشنده، مشاور تولید: جمهور شکیبا، مدیر تدارکات: امیر قربانی، طراح صحنه و لباس: عبدالرضا کاهانی، عکاس: جواد جلالی و سرمایهگذار: سلیمان علی محمد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 468]