واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: خبرگزاري فارس: يك منتقد گفت: جذابيت سريالهاي مناسبتي امسال بيشتر شده و گرچه گاه جذابيت از كيفيت محتواييشان فراتر رفته، اما در همين حد نيز گامي رو به جلو برداشتهاند. محمدتقي فهيم در گفت و گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت: سريال مناسبتي بايد از لحاظ موضوع و محتوا در خدمت آن مناسبت قرار بگيرد،بدين مفهوم كه در جهت ارتقاء و تقويت مفاهيم مورد نظر تلاش شده و اتفاقي رخ بدهد.يعني اگر ما در عيد نوروز قرار داريم با توجه به آن آداب و رسوم و حال و هواي مربوط به خودش،بايد آثار توليد شوند و نه مستقيم، بلكه غير مستقيم بايد مردم را در آن حال و هوا يا يك پله بالاتر قرار بدهند و همين طور در مورد ماه رمضان يا محرم و .... وي افزود: چند سالي است كه تلويزيون از لحاظ كميت به اين نتيجه رسيده است كه ميبايست آثاري را در اين ماه ارائه كند كه ضمن ايجاد لحظات مفرح،شاد و وقت پركن در خدمت اين مناسبتها نيز قرار داشته باشد. طبيعي است كه اين ماه نيز ماه مباركي است و به لحاظ جسمي و روحي، مومنين مراحل ديگري را سپري ميكند و همانطور كه عبادات و آداب و رسوم افطار و سحر ما نيز در خدمت تعالي روحي است، خوراك فرهنگي نيز بايد در اين راستا قرار داشته باشد و هرآنچه كه به شكل سمعي و بصري در اين ماه به ما ارائه ميشود، ميبايست به ارتقاي اين حالات روحي كمك كند. وي در ادامه گفت: مهمترين تلاش تلويزيون در اين سالها بر محور كميت قرار داشته و از نظر ايجاد جذابيتهاي ظاهري توانسته مخاطبان زيادي را جذب كند و با توجه به رقابت موجود در اين عرصه همه بر جذب مخاطب اصرار داشتهاند. وي تصريح كرد: سريالهاي امسال تلويزيون در ماه رمضان رشد داشتهاند، از لحاظ ارتقاي برنامهها و جذب مخاطب موفق بودهاند و گامي به جلو برداشتهاند و عملكردشان از عقبنشيني و در جا زدن سال گذشته بهتر بوده است. فهيم گفت: چهار كارگردان مطرح سريالها را ساختهاند و امسال به يمن حضورشان، مخاطبان با جذابيت مواجه بودهاند اما در بخش كيفي اين سردرگمي و پيدا نبودن افق و نقطه نهايي و خلاء در معنويتگرايي همچنان وجود دارد. وي در ادامه درباره مجموعه تلويزيوني «ميوه ممنوعه» گفت: در مجموع اين سريال را نسبت به ساير مجموعهها بيشتر پسنديدهام زيرا يكي از ويژگيهاي كار درام هدفمند بودن كارآكترهاي مجموعه و فراز و فرودهاي اثر است كه در «ميوه ممنوعه» كشمكش متاثر از هدفمند بودن كاراكترها بسيار برجستهتر است. وي افزود: هر قدر در درام، شخصيتها و آدمها سفت و سخت بر مواضع خود پافشاري ميكنند، كشمكشهاي اثر جالبتر و ديدنيتر ميشود و بهتر شكل ميگيرد حتي اگر موضوع فيلم معمولي هم باشد فرقي نميكند و در «ميوه ممنوعه»، شاهد چند شخصيت استوار به اهدافشان هستيم و چون كاري است كه از «شاهلير» و «شيخ صنعان» وام گرفته است و مساله عشق نيز به عنوان موضوع محوري در ان مطرح شده كار قابل قبولي شده است. وي تصريح كرد: در مجموعه «ميوه ممنوعه» بازيگران نيز بازيهاي در خورتري از خودنشان دادهاند و بسياري از فراز و فرودها بسيار مناسب در پي يكديگر قرار گرفتهاند و كار تا به حال از لحاظ ساختار كار جالبي از كار درآمده است. فهيم در ادامه درباره مجموعه «يك وجب خاك» اظهار داشت:اين مجموعه به خاطر فضاي مفرح و درون مايه كميكي كه دارد نسل جوان و نوجوان را مجذوب خود كرده اما موضوع دستمالي شده و تكراري است، ايرادهاي بسياري دارد و خيلي منطبق با واقعيات زندگي نيست گرچه رضا بابك سعي دارد فرد متفاوتي باشد و معناگرايي را رواج دهد اما بسيار سطحي است و مدام كارهاي خوبي كه انجام ميدهد در ديالوگها و رفتارها نشان داده ميشود و اين فرصت را از مخاطب ميگيرد تا بتواند با تشخيص و درك خود اين خوبيها را بگيرد. وي ادامه داد: اتفاقات و موقعيتهاي كميك نيز آشنا و قابل حدس هستند و به همين دليل كودك را بيشتر جذب ميكند (زيرا كودك كار تكراري و كليشهاي را بيشتر دوست دارد) و به همين دليل اين كار در سطح حركت ميكند و ساختار ضعيف و اشتباهات كلامي نيز به كار لطمه ميزند. او درباره مجموعه تلويزيوني «اغماء» به كارگرداني «سيروس مقدم» نيز گفت: سيروس مقدم ثابت كرده است كه هنوز ميتواند از موضوعات متوسط هم كاري پرهيجان بسازد و اغماء از نظر محتوا و موضوع كار ملتهبي است و كارگردان با رفتن به سمت وحشت كار را پرتعليق كرده ولي با وجود اين تعليقات پر انتظار، معنويتي در كار نديدهام كه شايد بعد از اين و در قسمتهاي بعدي پر رنگتر شود. وي با بيان اينكه در سريال اغماء فضاها و لوكيشنها محدود است، ادامه داد:ماورايي بودن دكتر پژوهان هنوز در منطق مخاطب باور پذير نشده و اين گونه كارها بايد آن قدر قوي باشند كه حتي آدمهايي كه اعتقاد هم ندارند، باور كنند زيرا ما بايد در درام موضوع باورناپذير را به راحتي در ذهن مخاطب بنشانيم، بنابراين من در «اغماء» به جز تعليق ناشي از گونه وحشت هنوز چيز ديگري نديدهام. فهيم در پايان درباره مجموعه «شكرانه» نيز گفت: شكرانه در واقع يك موضوع مكرر و يكي ديگر از تكرار مكررات است و موضوع آن با «يك وجب خاك» تقريبا مشترك است و هر دو بر موضوع يك قطعه زمين محوريت دارند. اما نكته قابل توجه در اين مجموعه حضور يك جوان معتقد است كه رفتارها و اعمالش براساس اعتقاداتش است. وي اظهار داشت: اين كار خيلي خوب پرداخته نشده و كاري تينايجري و حادثهاي است و در واقع معنويت و اعتقادات جوان موجب جذابيت نشده بلكه تصاوير و فضاهاي مربوط به كشور تاجيكستان جذابيت را بيشتر كرده است.در كارهاي مناسبتي و خصوصا ماورايي،محتوا بايد باعث و باني جذابيت باشد و هر چيز ديگري كه به موضوع و محتوا غلبه كند كار را به سمت و سوي ديگري ميبرد. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 441]