واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: جام جم آنلاين: در نهمين نشست نقد نغمه موسيقي تيتراژهاي سريالهاي ماه رمضان نقد شد. در نهمين نشست نقد نغمه از مجموعه برنامههاي موسسه نغمه شهر كه شب گذشته در فرهنگسراي شفق با حضور ساعد باقري شاعر و ترانه سرا، سيد جمال الدين منبري خواننده و آهنگساز و فاضل جمشيدي مجري برنامه ،مصطفي كمال پورتراب، مهرداد پازوكي آهنگساز، سيد محمد ميرزماني آهنگساز، محمد منتشري خواننده، حسين پرنيا آهنگساز ، امير بكان آهنگساز، افشين يدالهي ترانه سرا برگزار شد،در ابتداي نشست فاضل جمشيدي مروري كوتاه بر هشت نشست قبلي داشت و پس از موسيقي مربوط به مجموعه شكرانه با صداي دولتمندخال اف و آهنگي از عليرضا كهن ديري پخش گرديد. به گزارش خبرگزاري فارس، ساعد باقري در نخسين واكنش به اين موسيقي با كلام گفت: با توجه به نوع موسيقي تاجيكستان و اجراهاي دولتمند خال اف، به نظرم موسيقي خوبي بود. منتهي برخورد نامناسبي با اشعار مولانا شده بود. به ويژه اينكه پخش آن همزمان با سفر زائران كعبه داشت. اما تغييرات كلامي و تكرارها خوب بود. آنجا كه ميگويد اي قوم به حج رفته كجاييد و سپس واژه كجاييد را دوبار تكرار ميكند، مفهوم را بهتر القاء مي كند و اثر قويتري بر جا ميگذارد. در مجموع تغييرات بياني خواننده با تاكيد گذاريهاي زبان خودمان يكسان است. باقري در ادامه صحبتهايش افزود: داستان اين مجموعه نميتواند با موسقي آن بيارتباط باشد. ضمن اينكه قرار نيست در چنين برنامههايي لزوما موسيقي تاجيكي استفاده شود. جمالالدين منبري نيز در خصوص تقطيع شعر گفت: آهنگساز با الهام از موسيقي تاجيكستان كار كرده است و روند حركت شعر و موسيقي به گونهاي است كه گويا در دو مسير جداگانه رفتهاند. بافت موسقي به خواننده كمك رسانده تا بيان قويتري داشته باشد. با وجود برخي معايب،از آنجا كه مصالح خوبي در اين اثر به كار رفته است، كار خوبي ارزيابي ميشود. ساعد باقري ادامه داد:آهنگساز با شناور گذاشتن كار، به خواننده اين اجازه را داده است تا راحت بخواند يعني سعي نكرده همانند آثار ايراني، هجه به هجه براي خواننده آهنگساز بسازد و او را ملزم به اجرا كند. انتقاد حسين پرنيا به اينكه اينجا معرفي آثار است يا نقد آنها، براي من مشخص نيست كه چه چيزي را از چه كسي بپرسم. آيا موسيقي بدون شعر كمبودي دارد؟ يعني بدون شعر آن موسيقي چه ميشود؟ باقري گفت: شعر براي خودش يك بحث دارد، موسيقي هم براي خود، وقتي اين دو با هم تلفيق شوند يك بحث ديگري پيش ميآيد و زماني كه اين كار روي تصوير بيايد باز صورت ديگري به خود ميگيرد. علي بكان نيز در اين جلسه به عدم حضور آهنگسازان اثر انتقاد كرد. در ادامه نشست موسيقي آغازين مجموعه تلويزيوني ميوه ممنوعه پخش شد و پيرو آن جمالالدين منبري در خصوص تلفيق شعر و موسيقي انتقادهايي را وارد دانست و در خصوص محتواي اين اثر توضيح داد:آهنگساز با استفاده از ساز سه تار در يك اثر پاپ خواسته است تا پيوندي بين سنت و مدرن برقرار كند. باقري نيز در خصوص ترانه اين اثر گفت: نقطه قوت كار در اين است كه كلام ضمن خط سير كلي داستان جزئيات آن را لو نميدهد و شنونده با شنيدن آن نميتواند بخش پاياني داستان را حدس بزند. در حالي كه برخي از موسيقيهاي آغازين مجموعههاي تلويزيوني در همان قسمت اول داستان لو ميرود. زيرا ترانه سرا به صورت عريان مضمون را بيان كرده است. تصور ميكنم ترانه سرا در جريان كامل داستان قرار گرفته باشد اما اين كار داراي اشكالاتي تلفيقي هم بود كه به نظر من آهنگساز بدون هماهنگي ترانه سرا در آن دست برده است. وي افزود:اگر بنا باشد يك يك اين ملاحظات در كارها لحظا بشود، همه آثار مشكل پيدا ميكنند. حتي آهنگسازان برجسته ما از مشكلات تلفيق شعر و موسيقي مصون نيستند. ضمن اينكه در اغلب اوقات تهيهكننده و كارگردان بر اساس روابطي كه دارند، كار سفارش ميدهند و پس از باز بيني به روي آنتن ميرود. خيلي وقتها در دقيقه نود كار آماده ميشود و اساسا به شوراي شعر نميآيد كه مورد بررسي قرار گيرد. اين تراكم كاري باعث ميشود خيلي نتوان بر كيفيت اشعار و نوع تلفيق آنها اثر گذاشت. علي بكان افزود: خيلي از اين موسيقيهايي كه در اينجا مي شنويم اساسا ارزش نقد ندارند حتي آهنگسازان مربوطه هم به اين جلسه نيامدند. در پايان برنامه، منتقدان حاضر دو اثر را به عنوان بهترين كار برگزيدند. جمال الدين منبري موسيقي آغازين شكرانه با صداي دولتمند خال اف را برتر دانست و ساعد باقري موسيقي پاياني همين مجموعه تلويزيوني را به دليل كلام قوي آن كه با صداي محمد اصفهاني خوانده شده است، برتر عنوان كرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]