واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: سینمای ما - امیر جلالی: اينكه بازيگري مثل ايرج نوذري چه مسيري را طي كرده تا به جايگاه فعلي برسد و اصلا جايگاه او در سينماي امروز ايران كجاست سوالاتي هستند كه نمي شود به اين راحتي ها برايشان جوابي پيدا كرد.الان سه فيلم از اين بازيگر روي پرده سينماهاست كه همين قضيه باعث شد او را به عنوان چهره اين هفته انتخاب كنيم.البته قصد بررسي نقش و تحليل فيلمها را ندارم كه به جز "عاشق" هنوز هيچكدامشان را نديده ام بلكه موضوع اصلي اين وجيزه مروري است بر كارنامه ايرج نوذري پسر زنده ياد منوچهر نوذري. اولين حضور نوذري برمي گردد به سال 1370 كه او در دو فيلم "اوينار"(شهرام اسدي) و "آخرين تلاش"(سيامك اعتمادي) ايفاي نقش كرد. آن موقع همه شاهد حضور جواني خوش تيپ روي پرده بودند كه مهمترين خصوصيتش انتساب به پدري چون منوچهر نوذري بود. ايرج نوذري ظاهرا بعد از اين دو فيلم به خارج از كشور سفر كرد و حضور دوباره اش در سينما با 12 سال تاخير همراه شد. او پس از بازگشت شهرت اش را ابتدا در تلویزیون به دست آورد و از این جا بود که به سینما بازگشت. "ملاقات با طوطي"(عليرضا داوودنژاد)، "فرياد در شب"(كريم رجبي) و "باج خور"(سيروس الوند)، "كافه ستاره"(سامان مقدم)، "رازها"(محمدرضا اعلامي)، "اين ترانه عاشقانه نيست"(رحمان رضايي)، "آكواريوم"(ايرج قادري)، "عاشق"(افشين شركت) و "ملودي"(جهانگير جهانگيري) فيلمهايي هستند كه نوذري در فاصله سالهاي 82 تا 86 در آنها بازي كرده است، ضمن اينكه وي در اين فاصله در چند سريال پربيننده تلويزيوني نيز حضور داشته است و به چهره اي آشنا در ميان مردم نيز تبديل شده است. آنچه بيش از همه در نقشهايي كه نوذري بازي كرده به صورت مولفه اي مشترك تكرار شده است چهره اي منفي و در عين حال متمكن و با نفوذ است كه معمولا در يك ماجراي عاشقانه نقش آدم بد داستان را بازي مي كند. شايد نمونه اي ترين كاراكتري كه نوذري دراين قالب آفريده است نقشش در فيلم خوب "كافه ستاره" باشد كه اتفاقا بهترين بازيش نيز به حساب مي آيد. چهره و ظاهر نوذري بيش از هر چيز يادآور فيلمهاي هندي و شخصيتهاي غلو شده آنهاست كه مثل يك شيطان مجسم در مقابل هرچه خوبي و زيبايي است قرار مي گيرند و با آن مقابله مي كنند. (در اين مورد خاص به نظرم نقشي كه نوذري در سريال پربيينده "مسافري از هند"(قاسم جعفري) ايفا كرد بهترين مثال باشد) به هرحال در سال 86 ايرج نوذري از هميشه پركارتر شده است، "ملودي"، "اين ترانه عاشقانه نيست" و "عاشق" سه فيلم روي پرده نوذري هستند. فيلمهاي خيلي مهمي نيستند ولي شنيده ام با تماشايشان مي شود لذت زيادي برد(از آن لذتهايي كه امير قادري سر فيلم "احضار شدگان" برده بود)، مخصوصا "ملودي" جهانگيري كه مي گويند از آن فيلمهاست كه حتما بايد دسته جمعي به ديدن شان بشتابي. منبع خبر : سینمای ما
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 506]