تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798403082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهکارهای ارگانیک کنترل بیماری پوسیدگی درخت گردو


واضح آرشیو وب فارسی::

درخت گردو از جمله درختان تجاری و پرثمری است که به دلیل عوامل محیطی یا  رسیدگی‌های غیر اصولی میزبان و مستعد انواع بیماری‌های قارچی من جمله بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه می‌شود. مهمترین قارچ‌هایی که می‌تواند باعث به وجود آمدن پوسیدگی ریشه و طوقه درخت شود، قارچ‌های فیتوفتورا، فوزاریوم، ورتسیلیوم، و رایزو کتینا است.

 قارچ‌های فیتوفتورا و فوزاریوم از جمله عوامل خاک زادی هستند که با آبیاری غیر اصولی و اشباع شده و بدون تغذیه امکان فعالیت و رشد پیدا می‌کنند. در این مقاله سعی می‌گردد با معرفی بیماری پوسیدگی و روند فعالیت قارچ‌های عامل آن راهکارهای ارگانیک در جهت کنترل این بیماری به شما باغداران عزیز معرفی شود.


images_1694083159_64f9a857e8e4a.webp

بیماری پوسیدگی درخت گردو

گفتیم که گروهی از قارچ‌ها می‌توانند در مبتلا کردن درخت به پوسیدگی ریشه و طوقه موثر باشند که مهمترین آنها قارچ فیتوفتورا  و فوزاریوم است. از جمله مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند به فعالیت این قارچ‌ها و تکثیر آن و مبتلا شدن درخت بیانجامد آبیاری طولانی مدت و بیش از اندازه است، که در وهله اول باعث تغییر رنگ برگ‌ها و در مراحل بعدی با پژمردگی به از بین رفتن درخت می‌انجامد.

با آبیاری غیر اصولی این قارچ‌ها به وجود آمده و تکثیر پیدا می‌کنند و با ادامه‌دار بودن فرایند آبیاری درخت در خاکی قرار می‌گیرد که هیچگونه عناصر تغذیه‌ای در آن به دلیل آبیاری اشباع شده وجود ندارد در نتیجه املاح رسانی به ریشه قطع شده و قارچ‌های خاکزاد نهفته در کمین فعال شده و موجب صدمه به ریشه می‌شود.

 این قارچ‌ها با فعال شدن تنه درخت را دچار پوسیدگی کرده که این ناحیه به رنگ قهوه‌ای درآمده و محدوده پوسیدگی دارای تراوشات شیره‌ای می‌شود. چنانچه قسمت قهوه‌ای تراشیده شود قسمت‌های زیرین به رنگ تیره و سوخته مشاهده می‌شود که عملاً از بین رفته و این قارچ‌ها می‌توانند با سرایت به بخش‌های دیگر کل درخت را درگیر کنند.

علایم درگیری درخت به بیماری پوسیدگی

  • اندام‌های هوایی درخت گردو پژمرده شده و تضعیف می‌شود.
  • برگ درخت از رنگ سبز به زرد ملایم تغییر رنگ می‌دهد.
  • پوست طوقه ترک خورده و بخشی از تنه که دچار پوسیدگی شده با تراوش شیرابه سیاه رنگ و خارج شدن آن به رنگ قهوه‌ای سوخته در می‌آید.
  • شانکرهای عمودی روی درخت ایجاد می‌شود و چنانچه قسمت پایینی دچار عفونت شده باشد، در صورت کنترل نشدن باعث خشکی درخت می‌شود.

 راهکارهای ارگانیک کنترل بیماری پوسیدگی درخت گردو

پوسیدگی درخت گردو توسط قارچ‌ها می‌تواند در محدوده دمایی ۱۸ الی ۲۷ درجه سانتیگراد با مهیا شدن بستر ایده‌آل برای رشد قارچ‌ها گسترش یافته و از طریق خاک، آب و نهال‌های آلوده به درختان و باغات دیگر نیز سرایت کند. همچنین با آسیب به بافت و قسمت‌های مختلف در وهله اول بازدهی و سود سودآوری باغ را تحت شعاع قرار داده و در صورت کنترل نشدن با به خطر افتادن سلامت درخت باعث نابودی درخت و خسارت‌های هنگفت به باغدار می‌شود.

از جمله راهکارهای طبیعی که می‌تواند درخت را مقاوم کرده و در برابر این گونه تهاجمات مقاوم کرده و از ابتلای آن جلوگیری می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آبیاری اصولی و مناسب

در کنترل و مقابله با بیماری‌های پوسیدگی درخت گردو نحوه آبیاری و طریقه آن بسیار مهم تلقی می‌شود. به منظور کنترل و مقابله نباید از روش‌های غرقابی برای آبیاری استفاده کرده زیرا با تماس آب با تنه و طوقه و خیس شدن آن قارچ‌های خاکزاد و نهفته امکان رشد و فعالیت پیدا می‌کنند و با انسداد مسیرهای آوندی باعث نرسیدن اکسیژن و خفگی ریشه و در نهایت تضعیف و خشکی درخت می‌شوند.

  • غنی بودن خاک و زهکشی مناسب آن

پرورش درخت گردو در خاک‌های غنی با زهکشی مناسب باعث می‌شود تهویه و تنفس ریشه مطلوب بوده و همچنین وجود املاح غنی در خاک باعث تقویت و رشد ریشه و در نهایت مقاومت درخت در برابر تهاجمات این چنینی می‌شود‌. استفاده از کودهای مناسب در زمان نیاز درخت می‌تواند از جمله راهکارهای مقابله با این بیماری باشد.


images_1694083167_64f9a85f191d1.webp

  • استفاده از ارقام مقاوم و سالم نهال گردو

انتخاب و خرید نهال گردوی مقاوم و سالم می‌تواند میزان درصد ابتلا به این بیماری را بسیار کمتر کند. از این رو شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به نهالستان‌های معتبر و مجوزدار ارقام سالم و بدون آفات را تهیه کنید. از آنجایی که وجود بیماری و قارچ‌ها با چشم قابل رویت نبوده لذا خرید از نهالستان‌های معتبر باعث می‌شود هنگام فروش نهال گردو این مراکز نهال‌هایی با گواهی سلامت و تاییدیه قرنطینه به شما ارائه دهند و سلامت و کیفیت نهال را تضمین کنند.

  • هرس کردن

هرس کردن از جمله اقداماتی است که میزان رطوبت هوا را کاهش می‌دهد و امکان حذف شاخه‌های آلوده را فراهم می‌کند می‌توان با سوزاندن این شاخه‌ها خارج از محدوده باغ از گسترش این بیماری و سرایت آن به دیگر درختان جلوگیری کرد.

  • کوددهی

تغذیه درختان گردو می‌تواند با کمک کودهای متعادل و ریز مغذی‌ها باعث تقویت درخت شده و در کنترل و پیشگیری از این بیماری نیز موثر بباشد کودهایی مانند: سیلیکات پتاسیم و محلول پاشی می‌تواند به مقاومت درخت کمک کند.

  • جلوگیری از فشردگی خاک

خاک‌هایی که دارای زهکشی مناسبی هستند دچار فشردگی خاک نمی‌شوند زیرا سفت شدن خاک باعث حبس شدن آب و ماندگاری طولانی مدت آن در خاک می‌شود و این رطوبت دائمی باعث فعال شدن  قارچ‌های خاکزاد و خفگی ریشه می‌شود.

  • پیشگیری از اشباع خاک

برای پیشگیری از اشباع خاک باید محل پیوند نهال‌های پیوندی هنگام کاشت کمی بالاتر از خاک در نظر گرفت.

  • رطوبت دائمی

قارچ فیتوفتورا که در اثر رطوبت بالا فعال می‌شود در صورت خیس ماندن خاک پای درخت بیش از ۱۸ ساعت می‌تواند زمینه تکثیر و فعالیت پیدا کند. لذا دفعات آبیاری باید متناسب با نیاز و خشکی خاک صورت بگیر


images_1694083178_64f9a86a03212.webp

جمع‌بندی

مبتلا شدن درخت به پوسیدگی ریشه و طوقه باعث می‌شود هزینه‌های مازاد باغداری بالا رفته و در نهایت امکان برگشت سلامت درخت نیز کمتر باشد. از این رو پیشگیری و کنترل این بیماری می‌تواند خیلی کم هزینه‌تر از درمان آن باشد. در این راستا می‌توان با کمک نهالستان‌های معتبر و متخصصین آن اطلاعات کاملی از راهکارهای ارگانیک در رابطه با این بیماری به دست آورد.

همچنین  می‌توان مهم‌ترین قدم یعنی خرید نهال گردو را از مراکز معتبری همچون پالیز نهال همراه با گواهی‌های سلامت و تضمین کیفیت و کارت قرنطینه انجام داد و با داشتن نهال‌های مقاوم و سالم  باغ گردوی سرمایه‌گذاران از درگیری و تهاجم این بیماری بیشتر در امان خواهد بود.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 638]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن