تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798012915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان


واضح آرشیو وب فارسی::

تصور اشتباه والدین مبنی بر اینکه دندان های شیری موقتی هستند و نیاز به ترمیم و درمان ندارند باعث شده تا انجام درمان های ترمیمی و مراقبتی برای رسیدگی به دندان های شیری کم اهمیت تلقی شود. همین امر ممکن است سلامت و رشد دندان های دائمی را نیز با مشکل رو به رو کند. از آنجایی که اکثر بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها و مشکلات رایج دهان و دندان از دوران کودکی شروع می‌شود، چکاپ منظم دندان‌ها و پیشگیری از درمان‌های متعدد و جلوگیری از آسیب‌هایی که در آینده ممکن است وارد شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این میان بررسی و معاینه دندان ها توسط متخصص دندانپزشکی اطفال و نحوه برخورد با کودک نقش مهمی را ایفا می‌کند. متخصص دندانپزشکی کودکان باید به علم روانشناسی برخورد با کودک مسلط باشد تا با جلب اعتماد و اطمینان کودک و دعوت او به آرامش، بهترین درمان را برای او انجام دهد. رسیدگی به دندان های شیری از اهمیت بالایی برخوردار است تا آنجایی که حفظ سلامت آن ها نوعی سرمایه گذاری برای آینده کودک تلقی می‌شود. مراجعه کودکان به کلینیک دندانپزشکی ممکن است با دلایل مختلفی انجام شود. اکثر کودکان به طور غیر ارادی از محیط دندانپزشکی و صدای تجهیزات درمانی میترسند. نکته حائز اهمیت در اولین مراجعه کودک به کلینیک دندانپزشکی این است که در محیط آرامش بخش و دلگرم کننده توسط پزشک متخصص اطفال باشد تا با رفتارهای مناسب حس رضایت کودک افزایش یابد. 



اهمیت وجود دندان‌های شیری را نادیده نگیرید

رویش اولین دندان‌های کودک تا قبل از ۳ ماهگی و تا یک سالگی و یا بعد از آن طبیعی است، زمان‌های قطعی برای رویش و ترتیب افتادن دندان شیری وجود ندارد، اما می‌توان یک دوره زمانی نسبی را در نظر گرفت. در این میان اما اهمیت سلامت دندان های شیری به اندازه ای مهم است که مراقبت و نگهداری از آنها به طور منظم و به صورت اصولی میتواند تضمین سلامت رویش دندان های دائمی در سنین نوجوانی باشد. در نتیجه باید اقدامات درمانی اصولی و چکاپ های منظم دندان های شیری توسط متخصص کودکان انجام شود تا روند رشد و سلامت دندان ها و بعد از آن لق شدن و یا کشیدن دندان های شیری در زمان مناسب خود اتفاق بیوفتد.

خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان توسط متخصص اطفال در کلینیک سبز

• عصب کشی دندان شیری : یکی از مشکلات رایج دهان و دندان اطفال پوسیدگی دندان است که می تواند عمقی یا سطحی باشد. شاید کودک احساس درد کند و شما با مراجعه به دندانپزشک متخصص اطفال انتظار کشیدن دندان را داشته باشد زیرا تصور شما این است که دندان شیری می افتد. اما بر خلاف انتظار شما پزشک ترمیم ریشه دندان شیری کودک را توصیه می کند که انجام این درمان برای حفظ و نگهداری دندان بسیار مهم است.

روکش دندان شیری : روکش دندان اطفال ظاهری متفاوت با روکش دندان بزرگسالان دارد. روکش دندان اطفال نوعی روکش‌های فلزی و جنس استیل است که فقط مخصوص به دندان‌های خلفی و دندان‌های آسیای کودکان است. روکش دندان اطفال، اس اس کرون اطفال نیز نامیده می‌شود. اس اس کرون اطفال فقط برای دندان‌های آسیا و دندان‌های عقب هستند و برای دندان‌های جلو در کودکان روکشی وجود ندارد. برای ترمیم دندان‌های جلو دندانپزشک متخصص کودکان، بعد از عصب کشی دندان‌های شیری یا ترمیم پوسیدگی‌های دندان شیری از کامپوزیت استفاده می‌کند. اس اس کرون اطفال نسبت به ماده‌های ترمیم‌کننده و پرکننده مقاومت بالایی دارند.

• فیشور سیلانت ترپی : فیشور سیلانت موادی است که به شکل لایه‌ی محافظ و همرنگ دندان روی شیارهای دندان قرار میگیرد. هدف از انجام فیشور سیلانت تراپی کاهش پوسیدگی دندان است. فیشور سیلانت درمانی است که روی دندان های آسیا (مولر) انجام میشود. در فیشور سیلانت دندان کودک، سطح جونده دندان پوشانده میشود تا شیارهای موجود روی سطح دندان ها عمق کمتری برای تجمع مواد غذایی داشته باشند و از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

فلوراید تراپی دندان شیری : در این نوع درمان ماده ای که شامل غلظت بالای فلوراید است به سطح دندان ها زده میشود تا سلامت دندان ها حفظ شود. دندانپزشک متخصص کودکان فلوراید را به صورت ژل، محلول یا وارنیش به دندان ها میزند.

 • انجام درمان‌های دندانپزشکی کودکان با بیهوشی و یا خواب عمیق (سدیشن) : بر اساس نوع درمان و شرایط سلامت عمومی کودک پزشک متخصص بیهوشی تشخیص می‌دهد چه مدت زمانی برای درمان نیاز است، سپس بر اساس آن نوع بیهوشی کامل یا آرامبخشی را تشخیص می‌دهد.

  • آرامبخشی متوسط: در این نوع درمان کودک در حالت خواب است و توانایی انجام کار‌هایی که دندانپزشک از او می‌خواد را دارد. در این روش کودک بعد از هوشیاری کامل چیزی از مراحل درمان را به خاطر نمی‌آورد.
  • آرامبخشی عمیق: در این روش باید تمامی علائم عمومی مانند ضربان قلب، فشار خون و اکسیژن توسط ناظر مستقل متخصص بیهوشی کنترل شود.
  • بیهوشی عمومی: در این روش کودک کاملاً خواب است و پزشکان و دندانپزشکان و دستیاران نظارت کامل بر حالت عمومی و شرایط جسمانی کودک دارند.


• درمان انواع بیماری‌های لثه در کودکان : عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا رعایت نادرست بهداشت دهان و دندان در کودکان باعث به وجود آمدن پوسیدگی دندان کودک و عفونت لثه میشود. عفونت لثه در کودکان نوعی بیماری لثه است که توسط پلاک است که باکتری ها آن را روی سطح دندان، از ذرات غذایی باقی مانده است به وجود می آورند. پلاک رفته رفته به لایه ای سخت و چسبنده روی دندان تبدیل میشود. پلاک به مرور زمان به زیر لثه نفوذ پیدا کرده و موجب متورم شدن لثه ها، خونریزی لثه و عفونت لثه در کودکان میشود. در این شرایط و در صورت عدم پاکسازی دندان و لثه، بافت نرم استخوانی که حمایت کننده دندان ها بوده دچار آسیب میشود و موجب لقی دندان ها میشود. التهاب لثه در کودکان و عفونت لثه در کودکان نوعی بیماری لثه به عنوان ژنژیویت را به وجود می آید که در دوران کودکی شروع شده و در سنین نوجوانی شیوع پیدا میکند.

• درمان دندان قروچه در کودکان :دندان قروچه باعث مشکلات بسیاری از قبیل موارد زیر میشود:

  • از بین رفتن مینای دندان های کودک
  • نوک تیز شدن دندان ها
  • ایجاد حساسیت و حساس شدن دندان ها
  • در بعضی از کودکان ایجاد بیماری (اختلال مفصل گیجگاهی فکی)
  • بروز درد در فک و صورت کودک
  • سردرد و گوش درد
  • لق شدن دندان های کودک

برای درمان دندان قروچه در کودکان توصیه می‌شود، محیطی آرام برای کودک خود ایجاد کنید و سعی در کاهش سطح استرس و اضطراب در کودک داشته باشید.استفاده از نایت گارد یا محافظ دندان برای جلو گیری از دندان قروچه شبانه در کودکان بزرگتر مناسب می‌باشد و باعث می‌شود به دندان ها لطمه وارد نشود و از آسیب بیشتر جلوگیری شود. نایت گارد قطعه پلاستیکی و نازک می‌باشد و بر روی دندان های فک بالا قرار می‌گیرد، نایت گارد علاوه بر جلوگیری از شکستگی و آسیب دندان ها موجب می‌شود کودک عادت دندان قروچه ی خود را در طی زمان ترک کند. البته نایت گارد ممکن است برای بعضی کودکان مناسب نباشد، به طور مثال اگر کودک دارای احساس راحتی در طول شب نباشد و بد خواب شود باید به فکر راه دیگری بود.

• قرار دادن فضانگهدارنده  دندان کودک : زمانی که دندان شیری به هر دلیلی زودتر از موعد خود می افتد و یا بر اثر تروما و اسیب  لق یا شکسته میشود و دندانپزشک متخصص کودکان مجبور به خارج کردن دندان شیری زودتر از موعد خود میشود، از وسیله ای به نام فضانگهدار استفاده میشود که این وسیله در دهان و بین دندان ها قرار میگیرد تا باعث حفظ فضای خالی بین دندان ها شود و مانع بسته شدن فضا شود. در این صورت دندان های دائمی در جای درست خود میرویند. هدف از این درمان جلوگیری از بهم ریختگی دندان ها و جلوگیری از ایجاد اختلال در رویش دندان ها میشود. 

ترس کودکان از دندانپزشکی

زمانی که کودکان دچار دندان درد می‌شوند تجربه ناخوشایندی از معاینه و وسایل دندانپزشکی به دست می آورند که این ترس مانع همکاری شده و به پزشک اجازه معاینه و بررسی وضعیت دندان ها را نمیدهد تا آنجایی که از شدت ترس فریاد می‌زنند. عوامل متفاوتی در ترس کودکان از دندانپزشکی تاثیر دارند. مانند ترس کودکان از آمپول، ترس کودکان از دکتر، تجربه تلخ و دردناک گذشته از درمان های دندانپزشکی، کم بودن سن کودک و اطلاعاتی که از والدین و یا دوستان منتقل شده موجب عدم همکاری کودک با دندانپزشک می‌شود. هنگامی که کودک با دندانپزشک ملاقات می‌کند باید از کلماتی همسان با سن کودک استفاده شود، مانند نیشگون گرفتن، قلقلک دادن دندان، آب خواب آور و … به جای استفاده از سوزن و صدای مته، تا ترس کودک از دندانپزشکی را به حداقل برساند.

چگونه بر این ترس کودکان از دندانپزشکی غلبه کنیم

عدم همکاری کودک با دندانپزشک باعث کاهش کیفیت درمان و خدمات می‌شود. در برخی از مراکز درمان دستیار و والدین با استفاده از مهار فیزیکی و نگه داشتن به اجبار کودک در حالت بی حرکت برای انجام درمان موجب تاثیر منفی در روان کودک می‌شوند. در جواب این سوال که چگونه ترس از دندانپزشکی در کودکان را از بین ببریم؟ باید گفت در برخی شرایط راه حل جایگزین در صورت عدم همکاری، دندانپزشکی تحت بیهوشی یا سدین (دندانپزشکی تحت خواب عمیق) است که همین روش نیز برای بسیاری از والدین قابل پذیرش نیست. توصیه می‌شود در زمان‌های معین، کودک به همراه والدین جهت چکاپ های دوره ای به دندانپزشک مراجه کنند تا با آشنایی با وسایل دندانپزشکی و پزشک، ترس او برای مراجعات بعدی، هنگام درمان قابل کنترل باشد.
مناسب ترین راه حل برای کنترل ترس کودکان از دندانپزشکی، مراجعات منظم به متخصص دندانپزشکی اطفال جهت چکاپ دندان‌ها بعد از رویش اولین دندان شیری باشد. دندانپزشک متخصص کودکان با ارائه اطلاعات لازم جهت حفظ بهداشت دهان و دندان و آموزش نکات مراقبتی لازم، والدین را در جهت حفظ سلامت دندان ها راهنمایی خواهد کرد.



نکات کلیدی مراقبت از دندان کودکان

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در هر سنی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، در حدی که بسیاری از مشکلات دندانی در بزرگسالان ریشه در بی توجهی در دوران کودکی داشته است. اگر در دوران کودکی فرد به دندان ها بی توجهی شود در دوران بزرگسالی مشکلات دندانی و دهانی بسیاری اتفاق خواهد افتاد. در سنین کودکی، کودکان قادر به تمیز کردن دندان ها و رعایت بهداشت نیستند در نتیجه والدین نقش پررنگی در زمینه رعایت بهداشت و مراقبت از دندان های کودکان دارند. اطلاعات کافی درباره رویش دندان های کودکان و زمان مراجعه به دندانپزشکی اطفال هم زمان با رویش اولین دندان و جز نکات کلیدی مراقبت از دندان کودکان است. فرآیند تمیز کردن دندان ها و رعایت بهداشت دندان و دهان کودک باید تا قبل از رویش دندان های شیری باشد، چرا که رویش دندان های شیری باید در محلی تمیز صورت گیرد. برای دانستن نکات مراقبت از دندان نوزاد، مراقبت از لثه کودک و در کل مراقبت از دندان کودکان زیر 2 سال باید با متخصص دندانپزشکی کودکان مشورت شود.

  • تا 2 سالگی: برای مراقبّت از دندان کودکان تا 2 سالگی، بعد از غذا لثه ها را با یک گاز استریل پاک کنید تا سطح آن از مواد چسبنده و پلاک دندان که باعث پوسیدگی میشود پاکسازی شود. اولین مراجعه کودک به متخصص دندانپزشکی اطفال بعد از 1 سالگی است.
  • 3 تا 5 سالگی : برای مراقبت از دندان کودکان در سنین 3 تا 5 سالگی، روزی 2 بار با خمیر دندان دارای فلوراید و آموزش استفاده از نخ بین دندان ها. کودک باید عادت مکیدن انگشت یا پستانک را از 4 سالگی به بعد ترک کند و هر 6 ماه به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجه کند.
  • 6 ّسالگی به بعد : برای مراقبت از دندان کودکان برای سنین بالاتر از 6 سال لازم است کودکان با کمک والدین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به طور مرتب انجام دهند. رعایت بهداشت دندان ها در این سنین از اهمیت ویژه ای برخوردار است به خصوص در دندان های عقب که تجمع پلاک در این نواحی بسیار است. کودکانی که ورزش میکنند از حفاظ برای دندان ها استفاده کنند و والدین با یادآوری داشتن دندان های زیبا و بوی خوب دهان آن ها را به رعایت بهداشت دهان و دندان ها تشویق کنند.

در کلینیک دندانپزشکی سبز میتوانید تمامی درمان ها و خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان را بصورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته توسط بهترین دندانپزشک اطفال در تهران در محیطی آرامش بخش، با خیال راحت، بدون هیچ استرس و نگرانی انجام دهید.
همچنین در صورت عدم همکاری کودک و یا ترس از دندانپزشکی میتوانید تمامی درمان ها را با استفاده از روش سدیشن (دندانپزشکی با خواب عمیق) یا بیهوشی با نظارت پزشک متخصص بیهوشی در تمامی مراحل درمان انجام دهید.

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 619]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن