تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1818181369
گناهکاری که خداوند شکم او را از آتش جهنم پرمیکند
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
رباخوار، مالک بهره نمىشود و اسلام سود رَبَوى را به رسمیّت نمىشناسد یکی از مواردی که قرآن کریم به صراحتاً درباره آن سخن گفته و مردم را از ارتکاب به آن نهی فرموده، «رباخواری» است. رباخواری از نظر قرآن کریم حرام است و رباخوار با این عمل به جنگ با خدا میرود.
امیرالمؤمنین(ع) در این خصوص میفرماید: هرکس ربا بخورد خداوند شکم او را از آتش جهنم پرمیکند و به قدر آنچه که از ربا مال بدست آورده اگر در راه خدا انفاق کند خداوند قبول نمیکند، همچنین رباخوار همیشه در لعنت خدا و فرشتگان است.
رسول اکرم میفرماید: هرکه ربا بخورد سرانجام او به فقر و بیچیزی میانجامد؛(نهجالفصاحه) در هشت آیه از آیات قرآن کریم درباره «ربا» سخن گفته شده است که ما بخشی از این آیات را همراه با تفسیر آنها از تفسیر نور حجتالاسلام محسن قرائتی برای علاقهمندان میآوریم:
سوره بقره آیه 278
«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الْرِّبَو اْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید! تقواى الهى پیشه کنید و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها کنید، اگر ایمان دارید.
نکتهها
در آیات قبل به مفاسد ربا اشاره شد که ربا فرد و جامعه را از تعادل خارج و آشفته مىکند؛ «یتخبّطه الشیطان» و روشن شد که ربا در حقیقت کم شدن است، نه زیاد شدن؛ «یمحق الربا» اکنون نهى از ربا را صریحاً بیان مىکند. «ذروا مابقى من الربا»
در تفاسیرِ مجمعالبیان، المیزان و مراغى نقل شده است که وقتى آیه تحریم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن ولید، عباس و عثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبکارى خود، از پیامبر(ص) کسب تکلیف کردند و آیه فوق نازل شد. پیامبر(ص) بعد از نزول این آیه فرمود: عباس، عموى من نیز حق مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، باید خویشان من دست از ربا بردارند. همچنان که در طى خطبهاى فرمود: «وکلّ ربا فى الجاهلیة موضوع تحت قدمىّ هاتین و اوّل ربا اَضع ربا العباس» تمام رباهاى مقرر در دوره جاهلیت را زیر پاى مىاندازم و از همه پیشتر رباهایى که براى عباس است.
رباخوارى، از عادات زمان جاهلیت بود که مسلمانان صدر اسلام نیز به آن آلوده بودند پیامها
1- رباخوارى، از عادات زمان جاهلیت بود که مسلمانان صدر اسلام نیز به آن آلوده بودند. «یا ایها الذین آمنوا... ذروا»
2- تقوا، مرحلهاى بالاتر از ایمان است. «یا ایها الذین آمنوا اتّقوا اللّه»
3- رباخوار، مالک بهره نمىشود و اسلام سود رَبَوى را به رسمیّت نمىشناسد. «ذروا مابقى من الربا»
4- لازمه ایمان و تقوا، صرف نظر کردن از مال حرام است. «ان کنتم مؤمنین»
سوره بقره آیه 279
«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَ لِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ»؛ پس اگر چنین نکردید، (بدانید که) اعلان جنگ با خدا و رسولش دادهاید و اگر توبه کنید، (اصل) سرمایههاى شما از آنِ خودتان است. (ودر این صورت) نه ستم مىکنید و نه بر شما ستم مىشود.
نکتهها
در اسلام، نه اجازه ربا و بهرهکشى و استثمار داده شده و نه اموال مردم یکجانبه مصادره مىشود. در بعضى نظامها، مالکیت ملغى و تمام اموال را از صاحبانشان مىگیرند و در برخى دیگر، استثمار و بهرهکشى و ربا، به هر شکلى آزاد است.
پیامها
1- رباخوار، محارب با خداست. او باید بداند که در این جنگ، در یک طرف او قرار دارد و در طرف دیگر، خداوند جبّار. «فأذنوا بحرب من اللّه»
2- رباخوارى، گناه کبیره است. چون اعلام جنگ با خداوند است. «بحرب من اللّه»
3- رباخوار، گمان نکند با مردم محروم طرف است، بلکه خداوند به حمایت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مىکند. «بحرب من اللّه»
4- چون رباخوار محارب با خداست، از وظایف حکومت اسلامى مبارزه با رباخواراى است. «فأذنوا بحرب من اللّه»
5 - براى محاربین با خدا نیز راه توبه باز است. «بحرب من اللّه... وان تبتم»
6- رباخوار، تنها مالک اصل مال است، نه بهره آن. «فلکم رؤس اموالکم»
7- براى نجات محرومان، اصل مالکیّت مردم را نادیده نگیرید و مالکیّت خصوصى در اقتصاد اسلامى پذیرفته شده است. «فلکم رؤس اموالکم»
8 - سلطهپذیرى و سلطهگرى هر دو محکوم است، نه ظلم ببینید و نه ظلم روا دارید. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
9- انتقام ممنوع است. به رباخوار توبه کننده نیز نباید ظلم شود. «فلکم رؤس اموالکم لا تَظلمون ولا تُظلمون»
10- به توبه کنندگان، نباید بخاطر خلافکارىهاى پیشین ظلمى شود. سرزنش کسانى که قبلاً خلافکار بودهاند ممنوع است. «فان تبتم... لاتَظلمون ولاتُظلمون»
11- استقرار عدالت اقتصادى، از وظایف حکومت اسلامى است. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
سوره نساء آیه 161
«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ أَضْعَفاً مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید! ربا (و بهره پول) را با افزودنهاى مکرّر نخورید، از خدا پروا کنید تا شاید رستگار شوید.
نکتهها:
این آیه همراه با هشت آیه بعد، در میان آیات جنگ اُحد قرار گرفته است. شاید این امر به این جهت باشد که مسائل اخلاقى و اقتصادى، در یک نظام دفاعى مؤثر است. جامعهاى که افرادش اهل اخلاص و ایثار، و سبقت در کارهاى خیر، و اطاعت از رهبر باشند، در جنگ هم موفق خواهند بود، ولى جامعه پول پرست و بخیل و نافرمان و مصرّ بر ارتکاب گناه، یقیناً شکست خواهد خورد.
آیات تحریم ربا، در چند مرحله و به صورت تدریجى نازل شده است. گام اول، انتقاد از رباخوارى یهود بود: «و اخذهم الرّبا وقد نهوا عنه» گام دوم این آیه است که منع از رباى چندین برابر مىکند و در گام سوم، اسلام حتّى یک درهم ربا را تحریم و به منزله جنگ با خدا معرفى کرده است.
پیامها
1- ایمان، زیر بناى عمل به دستورات است. «یا ایّها الّذین آمنوا لاتاکلوا الرّبا»
2- قبل از تحریم ربا، نمونههاى زشت و برجسته آن تحریم شد. «اضعافاً مضاعفة»
3- رعایت تقوا در مسائل اقتصادى بشدت لازم است. «لا تأکلوا الربا... اتقوا اللّه»
4- رستگارى با رباخوارى بدست نمىآید، بلکه با تقوا حاصل مىشود. «لا تأکلوا الربا... واتّقوا اللّه لعلکم تفلحون»
5 - رباخوار، نه در دنیا رستگار است، (به خاطر تشدید اختلافات طبقاتى که منجر به تفرقه و کینه محرومان و انفجار آنها مىشود) و نه در آخرت. (به خاطر گرفتارى به قهر خداوند). «لا تأکلوا الربا... لعلّکم تفلحون» منبع: afkarnews.ir
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
زیباکلام: تندروها توقع داشتند روحانی پاسخ ترامپ را با توهین بدتر بدهد/ سخنرانی رییسجمهور آب سرد روی آتش ترامپ
زیباکلام تندروها توقع داشتند روحانی پاسخ ترامپ را با توهین بدتر بدهد سخنرانی رییسجمهور آب سرد روی آتش ترامپ بود زیبا کلام گفت در مجموع سخنرانی روحانی کاملاً متفاوت از فضای سخنرانی ترامپ بود او نه تنها با وجود فشار تندروها حاضر نشد نوع ادبیات و لحن ترامپ را در سخنرانیاش به ک۴ کشته در آتش سوزی حفاری نفت
۴ کشته در آتش سوزی حفاری نفت آتش سوزی در دستگاه ٩٥ شرکت ملی حفاری ایران در منطقه رگ سفید بین امیدیه و بندر دیلم ۴ کشته برجای گذاشت به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری صداوسیما و فارس بنا بر اخبار تأیید نشده فوران چاه علت آتشسوزی دکل ۹۵ میدان رگسفید در ابازداشت عامل آتشسوزی مسجد شریفآباد سیرجان/ جوان22ساله تحت تاثیر مجری سابق تلویزیون بود؟
بازداشت عامل آتشسوزی مسجد شریفآباد سیرجان جوان22ساله تحت تاثیر مجری سابق تلویزیون بود سهشنبه بیست و پنجم مهرماه جوان ۲۲ساله سیرجانی مسجد شریفآباد سیرجان را به آتش کشید و دو هفته بعد روز پنجشنبه چهارم آبان ماه دستگیر شد آفتابنیوز اعتماد نوشت خبرنگار محلي سيرجان در ايپیشنهاد «آتش به اختیار» به اعضای فراکسیون امید برای رای به وزیر پیشنهادی علوم
پیشنهاد آتش به اختیار به اعضای فراکسیون امید برای رای به وزیر پیشنهادی علوم عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید درباره دلایل به نتیجه نرسیدن فراکسیون امید برای گزینه پیشنهادی وزارت علوم به ارائه توضیحاتی پرداخت آفتابنیوز علیرضا رحیمی در کانال تلگرامیاش یادداشتی با عنوان امید درجزئیاتی از جلسه پرحاشیه فراکسیون امید درباره وزیر پیشنهادی علوم / برخی پیشنهاد آتش به اختیار دادند | پایگاه خب
جزئیاتی از جلسه پرحاشیه فراکسیون امید درباره وزیر پیشنهادی علوم برخی پیشنهاد آتش به اختیار دادند یک عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید درباره دلایل به نتیجه نرسیدن فراکسیون امید برای گزینه پیشنهادی وزارت علوم به ارائه توضیحاتی پرداخت به گزارش ایسنا علیرضارحیمی در مطلبی در کانال تلگسه نفر در آتش پراید زنده زنده سوختند/ اجساد قابل شناسایی نیست / عکس
سه نفر در آتش پراید زنده زنده سوختند اجساد قابل شناسایی نیست عکس رئیس پلیس راه استان سمنان از واژگونی یک دستگاه سواری پراید خبرداد و گفت پس از واژگونی پراید آتش گرفت و سه نفر در آتش این خودرو سوختند آفتابنیوز سرهنگ حسن خسروجردی گفت ساعت 5 11 صبح امروز وقوع حادثه ترافیکیآتشسوزی دکل حفاری نفت رگسفید/بیش از ۲ کشته
آتشسوزی دکل حفاری نفت رگسفید بیش از ۲ کشته ساعاتی پیش دکل شماره ۹۵ میدان نفتی رگسفید دچار حادثه شد آفتابنیوز هماکنون تیمهای عملیاتی به وسیله هلیکوپتر و خودرو به منطقه اعزام شدهاند تا جزئیات حادثه مشخص شود به گزارش آفتابنیوز خبرگزاری فارس نوشته است آتش سوزی در دستگاجزئیات آتشسوزی دکل حفاری در شهرستان امیدیه
جزئیات آتشسوزی دکل حفاری در شهرستان امیدیه کارشناس روابط عمومی شرکت ملی حفاری با اشاره به آتشسوزی یک دکل حفاری در حد فاصل شهرستان امیدیه و دیلم گفت کارشناسان در حال بررسی علت فوران گاز هستند آفتابنیوز جهانبخش راهدار در گفتوگو با ایسنادر مورد علت آتشسوزی در دکل حفاری توضعلت آتش سوزی در دکل حفاری چه بود؟
علت آتش سوزی در دکل حفاری چه بود کارشناس روابط عمومی شرکت ملی حفاری با اشاره به آتشسوزی یک دکل حفاری در حد فاصل شهرستان امیدیه و دیلم گفت کارشناسان در حال بررسی علت فوران گاز هستند جهانبخش راهدار در گفتوگو با ایسنادر مورد علت آتشسوزی در دکل حفاری توضیح داد گنادر فلاح به دریبل پیوست/«آتش خود برافروخته» در خانه فرهنگ رایزن
نادر فلاح به دریبل پیوست آتش خود برافروخته در خانه فرهنگ رایزن پیوستن نادر فلاح به نمایش دریبل و آغاز اجرای نمایش آتش خود برافروخته در روزهای آتی دو خبر از تئاتر است به گزارش ایلنا نمایش "آتش خود برافروخته" نوشته محمد رحمانی فرد و کارگردانی حسام کلانتری در خانه-
گوناگون
پربازدیدترینها