پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851565975
شیوه اختصاصی امام موسی کاظم(ع) در مناظرات/احتجاج امام در مناظره با هارون
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
اصول مناظرات و گفتگوهای امام موسی کاظم(ع):
شیوه اختصاصی امام موسی کاظم(ع) در مناظرات/احتجاج امام در مناظره با هارون در شیوه مناظرات امام موسی کاظم(ع) سه مرحله دیده می شود. مرحله اول دعوت به پرسش است. مرحله دوم،همگام شدن با مخاطب، و مرحله سوم هدایت مخاطب در مواقعی که با بن بست های فکری مواجه می شود.
گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز؛در منابع تاریخی و حدیثی مناظرات و گفتگوهایی از امام کاظم(ع) با خلفای عباسی و همچنین با عالمان ادیان و مذاهب دیگر گزارش شده است. گفتگوهای او با عالمان یهودی و مسیحی بیشتر در پاسخ به پرسشهای آنان بوده و منجر به پذیرش دین اسلام از سوی آنان شده است. او همچنین در گفتگویی از هادی عباسی فدک را مطالبه کرد و در واکنش به ادعای هارون عباسی که پیامبر(ص) را پسرعمو میخواند، رسول خدا(ص) را پدر خطاب میکرد.این گفتگوها، بهترین فرصت برای ائمه معصومین بود؛کسانی که در دوران سخت خفقان خلفای اموی و سپس عباسی می زیستند و عملا نمی توانستند در صحنه اجتماعی حضور یافته و یا با عالمان دینی دیگر مذاهب به راحتی ارتباط برقرار کرده و به مباحثات علمی و دینی بپردازند. در چنین شرایطی که خلفای عباسی بخصوص هارون الرشید و مامون و حتی معتصم تلاش می کردند با به مناظره کشاندن امام موسی کاظم، امام رضا و امام جواد(ع)، منجر به شکست پایگاه علمی و معنوی آنان در بین افکار عمومی و علما و دانشمندان گردند، امامان شیعه از این شرایط ، برای آگاه سازی و ترویج مبانی اسلام ناب بهره می جستند و تهدید را تبدیل به بهترین فرصت تبلیغ میکردند.مباحثات علمی در سیره امام موسی کاظم(ع):حال باید دید که انبیای الهی و ادامه دهنده گان راه آنها، یعنی ائمه معصومین به مناظره به چه سبک و طریقی می نگریستند؟آیا مناظره فرصتی برای اثبات خود بود یا اثبات حق؟ معیارها و اصول امام کاظم(ع) در این راه چه بوده است؟در یک عبارت ساده می توان گفت، مناظره گفتمانی برای ایجاد فهم مشترک و درک متقابل و با اثر بخشی دو جانبه است؛ از این رو، ائمه ی معصوم(ع)به ویژه، امام موسی کاظم(ع) آن را به عنوان یکی از روش های آموزشی در موضوعات پرچالش علمی در خور دقت و تامل بسیار می دانستند.مناظره از روزگار صدر اسلام که یهودی و نصارا به حضور پیامبر اسلام(ص) می رفتند، آغاز شده، رواج یافت.بنابراین، شیوه بحث و جدل و مناظره از شیوه های تبلیغی مشترک بین انبیا و اولیای الهی(ع)می باشد. در این مورد مشترک نیز، نفس عمل مشترک است و در بعضی از موارد در نحوه اجرا، تفاوت هایی بین روشهای آنها مشاهده می شود. اصول مناظرات و گفتگوهای امام موسی کاظم(ع):در یک نگاه کلی می توان به دو نوع از مناظرات و گفتگوهای امام موسی کاظم(ع)اشاره کرد. بخشی از این مناظرات با خلفای عباسی از جمله مهدی و هارون الرشید بوده که عمده این گفتگو درباره حقانیت اهل بیت نسبت به خلافت، قرابت و نزدیکی آنها به پیامبر اسلام(ص) بوده است. بخش دیگری از این مباحثات سران و علمای ادیان و مذاهب مختلف بوده که عنوان مباحثات علمی بدان داده می شود.با نگاهی به سیره امام موسی کاظم(ع) در گفتگو با علمای مذاهب اسلامی و مسیحی می توان شاخص های زیر را در گفتمان مباحثاتی وی استخراج کرد؛خطاب توام به عقل و دل و تحریک وجدان:یکی از شرایط معنوی بلاغت و نفوذ کلام در مناظره را باید در استفاده از سخن نرم و آهنگ گرم دانست. تاثیر این شیوه تا بدانجاست که خداوند، موسی و هارون را در برخورد با فرعون ملزم به رعایت این شیوه می کند(قولا لینا لعله یتذکر او یخشی) با نرمی سخن بگویید، شاید متذکر شود و از عذاب خداوند بیم یابد. و در جای دیگر، رمز موفقیت پیامبر می فرماید: اگر خشن و دل سخت می بودی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند. بر اساس چنین نگاهی، امام موسی کاظم(ع) برای تاثیر هر چه بیشتر سخن در طرف مناظره ای خود و رسیدن به درک همدلانه با او همواره طالب را نرم، ملایم و در قالبی موزون می ساخت و از معنانی و مفاهیم تند، رنج آور و ناراحت کننده خوددداری می نمود. حضرت در بحث وگفت و گوهای خود، با آرامش و نرمش خاص و گفتار آرام به مناظره با قوم می پرداختند. مثلاً در مناظرات خود با بریهه و گفتگو با عالمان یهودی و مسیحیان این رویکرد چنان تاثیرگذار می شد که مخاطبان اصرار بیشتری بر ادامه سخنان حضرت می کردند تا کلام امام ادامه یابد و بهره بیشتری ببرند.منطق صواب:از اصول اساسی در هر نوع برخورد اجتماعی و از جمله مناظره ی علمی،لزوم رعایت عدالت درگفتار و به عبارتی منطق صواب است. بر همین اساس پیش از آغاز مناظره، از طرف مناظره ی خود می خواست که به عدالت در بحث توجه داشته باشد.از این رو امام موسی کاظم(ع) در گفتگوهای خود با علمای یهودی و مسیحی اجازه می داد بدون هیچ گونه ترس سوال خود را مطرح کرده و ادله های خود را بیان کنند و بعد از اتمام سخنان آنان شروع به سخن می کرد و به همان اندازه که جواب داده بود، فرصت دفاع می داد.مستند گویی:از جمله شاخص های مهم در گفتگوها و مناظرات علمی امام کاظم(ع) و همه انبیا و اولیای الهی مستند سخن گفتن است. شیوه امام موسی کاظم دراین خصوص از سه رویکرد، استناد به قران کلام الهی، استناد به دیگر کتب اسمانی برای سران و عالمان دیگر ادیان و نیز بهره گیری از استنتاجات عقلی که همراه با سوال و جواب از طرف مقابل بوده، بهره می برد. امام کاظم از بریهه یکی از عالمان مسیحی که برای مناظره باامام صادق(ع)آمده بود، پرسید ای بریهه! چه میزان به کتاب خودت آگاهی داری؟ او در پاسخ من به کتاب خود آگاهی دارم. سپس امام پرسید تا چه اندازه به تأویل آن آشنایی؟ او پاسخ داد: به اندازه آگاهیم از آن به آن اعتماد دارم. امام کاظم فرازهایی از انجیل را خواند. بریهه گفت: حضرت مسیح انجیل را این چنین که شما میخوانید، تلاوت میکرد. این گونه قرائت را جز حضرت مسیح هیچ کس نمیخواند .فرایندمناظرات امام موسی کاظم(ع):اولین مرحله ی مشهود در فرایند مناظراتی امام کاظم(ع) دعوت ایشان از دیگران برای مباحثه است در واقع دعوت به مباحثه نقطه ی آغازین در مناظره های علمی ایشان محسوب می شود.امام به طور معمول چنین آغاز می کند: «اگر در بین شما کسی هست که می خواهد سوال کند بدون خجالت و رودربایستی سوال کند». نتیجه این رویکرد امام موسی کاظم (ع) این می شد که فرد و یا افرادی که بنا داشتند در آن مجلس کنند، بدون هیچ گونه ترس و نگرانی به طرح سوالات دینی و شبهات خود بپردازند.بعد از این که سوال طرح می شد،سبک امام موسی کاظم(ع) بدین صورت بوده که سوال کننده و حتی جمع حاضر را با خود همراه می کرد و گویا همه جمع در طرح سوال و جواب سهیم هستند با مخاطب قرار دادن فرد وجمع وطرح سوال های برای روشن ابعاد مختلف موضوع و در عین حال پاسخ قاطع که مستند به آیات قرآن و دیگر کتب آسمانی بود،فرد را اقناع می کرد و در نتیجه طرف شخصا به برهان و احتجاجات حضرت آفرین می گفت و ایمان می آورد که البته خلفای عباسی با وجود اعتراف به برهان های ائمه معصومین، همچنان راه خود را می رفتند.مخاطبان امام معمولا، سوال های خود را در یک عبارت و حداکثر در چند عبارت کوتاه بیان می کردند. امام سعی می نمود مخاطب را ضمن وادار نمودن به فکر و تعمق به سمت جامعیت سوال بکشاند، چرا که در مناظره هدف،تکامل شکل گیری ذهنیت مخاطب مناظره از موضوع یا مشکل مطرح شده است، نه صرفا پاسخگویی، چنانکه که میتوان اذعان داشت؛ اهمیت شکل گیری تکامل ساختار ذهنی مخاطب از مسئله وی را خود به خود، برای گرفتن بی کم و کاست پاسخ هدایت می کند که در غیر این صورت، هر چند پاسخ صحیح داده شود، پس از مدتی همان سوال ناقص با ساختاری متفاوت اما همچنان ناقص مطرح شده، شبه ی مجدد در ذهن شکل می گیرد. در شیوه ی مختص امام موسی کاظم ابتدا، برای مخاطب روشن می شد که منظور از سوال چیست و سپس به پاسخ پرداخته می شداثبات حقانیت اهل بیت در احتجاج امام موسی کاظم(ع) با هارون الرشید:در ادامه مهمترین مناظره امام موسی کاظم(ع) با هارون الرشید را که در خصوص اثبات حقانیت اهل بیت برای امامت و خلافت است را از منابع تاریخی نقل می کنیم.هارون الرّشید (پنجمین خلیفه عبّاسی) در گفتگویی، با امام كاظم (ع) گفت: شما در بین عام و خاص، روا دانستهاید تا شما را به رسول خدا (ص) نسبت دهند و میگویید ما پسر پیامبر (ص) هستیم، چرا شما میگوئید: «من از ذریّه پیامبر (ص)هستم؟ با اینكه پیامبر نسلی نداشت، زیرا نسل از ناحیه پسر است نه دختر، و پیامبر (ص) پسر نداشت، شما از نسل دختر پیامبر (ص) حضرت زهرا (س)هستید، نسل حضرت زهرا (س)نسل پیامبر (ص) نخواهد بود. امام می دانست که با جوابی که خواهد داد، هارون الرشید صبر و توان خود را از دست می دهد، فلذا پرسید آیا من در امان هستم که پاسخ شما را دهم؟که هارون پاسخ اد بله در امان هستی.امام كاظم فرمودند: خداوند در قرآن (آیه 84 و 85 انعام) میفرماید: وَ مِنْ ذُرِّیَتهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ اَیّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسی هاروُنَ وَ كَذلِكَ نَجْزِی المُحْسِنِینَ ـ وَ زَكَرِیّا وَ یَحْیی و وَعِیسی وَ اِلْیاسَ كُلّ مِنَ الصّالِحینَ: «و از دودمان ابراهیم (ع) داود و سلیمان و ایّوب و یوسف و موسی و هارون هستند، این چنین نیكوكاران را پاداش میدهیم ـ و همچنین زكریّا و یحیی و عیسی و الیاس، هر كدام از صالحان بودند» (انعام/ 84 و 85)اكنون از شما میپرسم: پدر عیسی چه كسی بود؟ هارون: عیسی (ع) پدر نداشت. امام كاظم: بنابراین خداوند در آیه مذكور، عیسی(ع)را به ذریّه پیامبران از طریق مادرش مریم ملحق نموده است، همچنین ما از طریق مادرمان فاطمه (س) به ذریّه پیامبر (ص) پیوستهایم.آنگاه فرمود: آیا بر دلیلم بیفزایم؟ هارون در حالیکه چهره اش خشمگین شده بود گفت اگر دلیلی فراتر داری بگو که حضرت ادامه دادند: خداوند (در مورد ماجرای مباهله) میفرماید: فَمَنْ حاجّكَ فِیهِ مِنْ بَعدِ ماجائَكَ مِنَ الْعِلمْ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْنائَنا وَ اَبْنائكُمْ وَ نِسائَنا وَ نِسائكُم وَ اَنْفُسنَا وَ اَنْفُسَكُم ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَهَ الله عَلی الْكاذِبینَ: «هرگاه بعد از علم و دانشی كه (درباره مسیح) به تو رسید (باز) كسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیائید ما فرزندان خود را دعوت میكنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خود را دعوت میكنیم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت میكنیم شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله میكنیم، ولعنت خدا را بر درغگویان قرار میدهیم» (آلعمران/ 61)آنگاه فرمود: هیچكس ادّعا ننموده كه پیامبر (ص) هنگام مباهله (یعنی نفرین كردن برای هلاكت آن كس كه راه باطل را میپیماید) با گروه نصاری، كسانی را برای مباهله آورده باشد، جز علی ـ علیه السّلام ـ و فاطمه و حسن و حسین ـ علیه السّلام ـ را، بنابراین از این ماجرا استفاده میشود كه منظور از «اَنْفُسَنا» (از نفوس خود) علی (ع) است، و منظور از «اَبْنائَنا» (پسران ما)، حسن و حسین (ع)میباشند، كه خداوند آنها را پسران رسول خدا خوانده است. براساس آنچه طرح گردید، اصول استنتاجی مطرح شده در مناظره های آن حضرت، در واقع مویداین است که مناظره و روند به کارگیری آن برای ایجاد فهم مشترک از مسائل، آگاهی بخشی و ایجاد نگرش توام با عقلانیت است و از جهت دیگر، روش مناظره ای آن حضرت، نه جدل و تسلط علمی بر مسئله بود که اساسا، از نظر علمی و روانی، بیشترین تاثیرات آموزشی را بر طرف مناظره خود می گذاشت. با توجه به فرایند مناظرات ایشان این مهم به دست می آید که روش مناظره در اموزش جریان کاوشگری برای پاسخ و یا رسیدن راه حلی از طریق گفت و گوی منطقی و فرایند مدار است.این فرایند در شیوه مناظرات امام موسی کاظم(ع) در سه مرحله دیده می شود. مرحله اول دعوت به پرسش است. مرحله دوم،همگام شدن با مخاطب، و مرحله سوم هدایت مخاطب در مواقعی که با بن بست های فکری مواجه می شود.
96/2/3 - 12:10 - 2017-4-23 12:10:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
نگاه دو پهلوی خاورشناسان به امامت امام موسی کاظم(ع):
نگاه دو پهلوی خاورشناسان به امامت امام موسی کاظم ع خاورشناسان در بررسی شخصیت امام و وقایع دوره ایشان که طولانی ترین دوره امامان شیعه به شمار می آید چندان موفق نبودند درآن دوره امام و شیعیان با جریان های متعددی مواجه بودند که خاورشناسنان آن گونه که باید به آن توجه نکرده انددرسهایی که باید از امام موسی کاظم(ع) آموخت
حجتالاسلام اسماعیلپور درسهایی که باید از امام موسی کاظم ع آموخت استاد حوزه علمیه تشریح کرد ظلم ستیزی فرهنگ آموزی وتربیت اخلاقی صبر و تحمل سختیها در زندگی فردی و اجتماعی عبودیت و بندگی بزرگترین درس هایی است که باید از امام کاظم ع بیاموزیم به گزارش فرهنگ نیوز حجتابررسی «راز موفقیت امام موسی صدر در ایجاد همستگی اجتماعی»
در موسسه امام موسی صدر بررسی راز موفقیت امام موسی صدر در ایجاد همستگی اجتماعی نشست راز موفقیت امام موسی صدر در ایجاد همستگی اجتماعی در سی و نهمین درس گفتار اندیشه و عمل دوشنبه دوم اسفندماه برگزار می شود به گزارش فرهنگ نیوز نشست «راز موفقیت امام موسی صدر در ایجاد همستسخن امام کاظم(ع) درباره نگاه عاقلان به دنیا و آخرت
سخن امام کاظم ع درباره نگاه عاقلان به دنیا و آخرت امام کاظم علیه السلام فرموده اند عاقلان به دنیا بی رغبت و به آخرت مشتاق هستند به گزارش فرهنگ نیوز امام موسی کاظم علیهالسلام فرمودند به راستی که عاقلان به دنیا بی رغبتند و به آخرت مشتاق زیرا میدانند که دنیا خواهانستقویت بنیان های شیعه در مناظرات امام جواد(ع):
تقویت بنیان های شیعه در مناظرات امام جواد ع امام با قبول شرکت در جلسههای مناظرات و گفتوگویهایی که از طرف گروههای مختلف از جمله پیروان و خلافت عباسی تشکیل میشد به اثبات حقانیت اهل بیت و امامت خود میپرداختند و در این راه بزرگترین عالمان و دانشمندان در برابرش سر تعظیم فرودپیام علی جنتی به چهاردهمین جشنواره بینالمللی امام رضا(ع): مگر میشود ایرانی بود و شیفته حریم امن علیبن موس
پیام علی جنتی به چهاردهمین جشنواره بینالمللی امام رضا ع مگر میشود ایرانی بود و شیفته حریم امن علیبن موسیالرضا ع نشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز چهاردهمین جشنواره بینالمللی امام رضا ع تأکید کرد عشق و ارادت ایرانی به امام ثامن ضامن عشق و ارادتی پاحدیث روز؛ تعبیر زیبای امام کاظم(ع) از ماندن در دنیا | پایگاه خبری تراز
تراز امام كاظم عليه السلام در حدیثی شیوه زندگی کردن در دنیا را بیان فرمودند تراز متن روایت را از کتاب «تحف العقول» منتشر می کند الإمام الكاظم عليه السلام كُن فِي الدُّنيا كَساكِنِ دارٍ لَيسَت لَهُ إنَّما يَنتَظِرُ الرَّحيلَ در دنيا مانند كسى باش درشهادت امام کاظم(ع) در شعر آئینی/ زندان تاریکش پر از عطر گلاب است
شهادت امام کاظم ع در شعر آئینی زندان تاریکش پر از عطر گلاب است ۲۵ رجب سالروز شهادت حضرت باب الحوائج ع و روز مصیبت خوانی شاعران آئینی در رثای آن امام معصوم و مظلوم است آفتابنیوز ۲۵ رجب سالروز شهادت حضرت باب الحوائج ع و روز مصیبت خوانی شاعران آئینی در رثای آن امام معصومحدیث روز/ پنج شرط توکل بر خدا در کلام امام کاظم(ع)
حدیث روز پنج شرط توکل بر خدا در کلام امام کاظم ع از امام كاظم علیهالسلام درباره آیه وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ سوال شد و ایشان پنج درجه و شرط توکل بر خدا را بیان فرمودند به گزارش فرهنگ نیوز امام موسی كاظم علیه السلام درباره کلام خدای عزوجل که می&zwnjتصاویر بمناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع)
تصاویر بمناسبت شهادت امام موسی کاظم ع پسرش نیست که تا گریه کند بر پدرش پس شما گریه بر آن کشته بیداد کنید نگذارید که معصومه خبردار شود رحم بر حال دل دختر ناشاد کنید غروب غربت آمیخته هفتمین آفتاب ولایت را به تمام آزادگان جهان تسلیت می گوییم دانلود فایل مرتبط با خبر خب-